door45
door door45 Oct 7, 2005 om 20:33
Huishouden & energie

Renovatie duurt lang

Ik heb te maken met een standaardingreep waardoor de huur niet hoger wordt, behalve extra huur voor balkon en CV. Per dag dat het uitloopt krijg ik Euro 12.

Nu duurt het al bijna 7 maanden. Hebben wij wettelijk gezien meer recht op een vergoeding? Overigens krijgen we als onkostenvergoeding in toaal 1400 Euro; dat dekt de werkelijke kosten van verhuizen net aan.

Bedankt voor uw reactie. Door van Rij.

405 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Door,

Ik reageer hier op, omdat mijn derde dochter zoiets dergelijks ook meegemaakt heeft, een paar jaar terug. Hun huis werd zelfs als 'schaftkeet' gebruikt, waardoor uiteindelijk ook nog eens de gas-, licht- en waterrekening aardig hoog was opgelopen. Zij hebben al in een vrij vroeg stadium contact gezocht met hun woningbouwvereniging. Daarbij kregen ze duidelijkheid hoe het één en ander geregeld zou gaan worden en dit was naar beiden tevredenheid.

Wat hebben jullie zelf gedaan? Je kunt, in plaats van lijdzaam afwachten op de dingen die komen gaan, natuurlijk ook de koe bij de horens vatten en zelf voor je rechten opkomen. De buren zullen met hetzelfde probleem zitten, lijkt mij. Waarom je niet verenigen en als één rechtspersoon de woningbouwstichting of vereniging tegemoet treden. Desnoods neem je gezamenlijk, als één persoon zelfs een advocaat in de arm, wanneer dit nodig blijkt te zijn. Zeven maanden wachten, zonder verdere vooruitzichten is wel erg lang. Of je meer vergoeding zou kunnen krijgen betwijfel ik, waarschijnlijk hebben jullie hier indertijd voor moeten tekenen(?) Dit neemt echter niet weg dat deze tijdspanne buiten alle proportie is.

Daarnaast kun je ook bij de gemeente en de Kamer van Koophandel informeren wat de richtlijnen zijn en wat je voor mogelijkheden hebt. Deze gaan ook over het verhuurbeleid.

Groetjes en succes, JB

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

We zijn verenigt in een bewonerscommissie en hebben inderdaad getekend voor een "kleine opknapbuurt" zodat er geen nieuw huurcontract zou komen (anders zou de huur teveel stijgen). Maandag a.s. gaan we vergaderen met de woningbouw. Die spreken we zowat dagelijks. Ik denk inderdaad dat een hogere vergoeding niet kan. Zal bij de KvK kijken.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeroen,

Kan je mij uitleggen wat de connectie is tussen een renoverende
woningbouwvereniging en de Kamer van Koophandel, die er uitsluitend is
voor bedrijven? Hoe zij over richtlijnen beschikken over de duur van
een renovatie en de eventuele hoogte van een dagvergoeding?

Kan ik nog wat van opsteken.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ vladja - ik vermoed (maar niet meer dan dat) dat de huurcommissie bedoeld wordt want de KvK heeft hier inderdaad niets mee te maken heeft - E.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Encarta

Dat vermoeden had ik ook al, maar Jeroen geeft wel meer antwoorden
waarbij hij mensen het bos instuurt of van "bel de helpdesk of stuur
een mailtje".

Daarom nodig ik hem uit zijn (eigen)wijsheid eens te verklaren.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeroen,

Waar blijft jouw antwoord?

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2005 om 01:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Vladja dat ik nu pas reageer, maar toen jij op internet verscheen, lag ik net in bed, ik slaap wel eens vaker overdag wanneer ik in de nachtdienst zit.

In het verleden, ca. 23 jr. geleden, werd ook ik door iemand bij een probleem m.b.t. de huur van een pand met woonhuis naar de K.v.K. verwezen. Ook ik vond dit toen vreemd, maar dacht:”Laat ik vandaag nou eens even niet eigenwijs doen”, ja, toen al, en ben er maar naartoe gegaan. Inderdaad werd ik door een heer ontvangen die de gehele problematiek heeft aangehoord, vervolgens met mij in de auto is gestapt en ter plekke poolshoogte is gaan nemen. Heeft ook het één en ander middels de toenmalige puntenlijsten beoordeeld en later kreeg ik een keurig rapport van deze aardige mijnheer.

Toen ik het vriendelijke commentaar las, kreeg ik het idee dat er wellicht iets was veranderd in de loop der tijd, dat kan zo maar. Dus heb ik me, voor ik reageerde, me eerst nog even georiënteerd, want ik wilde niet zo flauw zijn om alleen de website van de K.v.K. als antwoord in te sturen. Maar ik kan een ieder geruststellen hoor, de KvK bemoeit zich nog steeds uitgebreid met de huurproblematiek. Anders dan een huurgeschillencommissie uiteraard, of een huurcommissie. Zij gaan bijvoorbeeld ook over de huurcontracten en of de verhuurder als bedrijf zich wel aan de voorwaarden houdt.  En daar er hier sprake is van een contractje waarin de renovatie werd geregeld en hierover verschil van mening bestaat, leek mij derhalve de K.v.K. een optie. Maar ik geef toe dat jullie antwoorden een veel grotere bijdrage hebben geleverd aan deze discussie dan die van mij. Door zal wel erg in haar nopjes zijn met deze inbreng.

Met vriendelijke groet, JB

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jeroenbosch - jij hebt het dus over bedrijfspanden en de vraagstelster het het over een (particulier) woonhuis. Ik weet zeker dat de KvK zich niet met de particuliere woningverhuur bemoeit. E.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2005 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......en de vraagstelster heeft het over.....