st
door stijnzeegers Jan 30, 2014 om 16:35
Huishouden & energie

Riool verzakt door Hovenier

Ik heb samen met mijn buurman een gedeeld pad bij de voordeur. Mijn buurman ging zijn achtertuin opnieuw laten bestraten en heeft de hovenier ook opdracht gegeven om het pad aan de voorkant recht te leggen en weer netjes te maken. De hovenier heeft toen gebruik gemaakt van een tril apparaat om de grond gelijk te krijgen. Nadat dit gebeurt was kreeg ik veel last van verstoppingen en zelfs een gebroken riolering bij mijn voordeur. De loodgieter heeft bevestigd dat de riolering in mijn voortuin verzakt is en dat deze opgehoogd moet worden. (ofwel mijn hele tuin moet uitgegraven worden) Ik vroeg mij nu af of er mensen zijn die eerder een soortgelijke situatie hebben gehad en mij kunnen vertellen waar de gemaakte kosten van betaald werden. Is dit de verzekering van de hovenier? Wie is er aansprakelijk bij deze situatie?

Alvast bedankt voor de reacties.

5461 6 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 30, 2014 om 16:57
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Normaal gesproken verzakt een riolering niet door aan trillen van de bovenlaag. Eerder is dit te verklaren door een lekkage van de riolering waardoor zand is weggespoeld,. Hierdoor is mogelijk de riolering verzakt. Lijkt me moeilijk te bewijzen dat het anders is gegaan.
Wordt dus graven en riolering vervangen op eigen kosten.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 30, 2014 om 17:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Door het vlak leggen en opnieuw aan trillen dempen ze de gaten die er al zaten.
Bij normaal leggen kan dit ook gebeuren maar dit is helaas achterstallig onderhoud.

Vooral het materiaal is van belang, PVC pijp of oude Potjes die los in elkaar geschoven zitten, en ik vermoed het laatste....
Deze zijn meestal meer dan 40 jaren oud.
Wel goedkoop opnieuw te leggen dus geen materiaal nodig.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het riool van de buurman? Geen last?

komsja
door komsja - Jan 30, 2014 om 17:59
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@stijnzeegers
Voordat uw buurman een bedrijf opdracht had gegeven om het betreffende pad recht te leggen en weer netjes te maken had u dus geen last van verstoppingen en geen gebroken riolering bij uw voordeur.
Oftewel de bovengenoemde schade zijn ontstaan NA het verbeteren van het gezamelijke pad,dan zou men in eerste instantie het ingeschakelde bedrijf aansprakelijk kunnen stellen,maar denk dat u bij diegeen aan de bel moet trekken die de riolering heeft aangelegd,want normaal gesproken moet het gewoon mogelijk zijn om de bestaande bestrating van het pad weg te halen en dat te vernieuwen en daar hoort het aantrillen van de grond ook bij,en dat daardoor uw riolering kapot gaat mag niet mogen.

st
door stijnzeegers - Jan 30, 2014 om 20:01
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het probleem is inderdaad ontstaan nadat de hovenier zijn werk heeft gedaan. Er is nadat het pad opnieuw gelegd is ook een waterleiding vijfde voordeur gaan lekken. De kruipruimte van mijn buren heeft onder water gestaan. Het lek zat ongeveer 40 centimeter van de kapotte riolering. De verzakking van de rioolbuis zit echter wat verder weg. +/- 1,5 meter. Ik weet niet wie de riolering heeft aangelegd. Dit is al 50 jaar geleden gebeurd en ik woon hier pas 3 jaar. De buurman heeft tot dusver nergens last van. Misschien is zijn riolering wel verzakt maar niet zo erg als dat van mij.

komsja
door komsja - Jan 31, 2014 om 15:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@stijnzeegers
Volgens mij moet bij de gemeente bekend zijn wie de riolering heeft aangelegd.
Maar heb zelf ook een keer een soortgelijk probleem meegemaakt en toen bleek dat diegene die de riolering had aangelegd,het gat wat uitgegraven was niet aangevuld had met de grond die er uit kwam,maar met grond waar een hoop afval van stenen in zat,waardoor bij het opnieuw aantrillen van het zandbed scherpe stukken steen en beton,die zich dus in de onderlaag bevonden,een lek in de riolering hadden veroorzaakt oftewel de fout lag bij diegene die de riolering aanlegd hebben en dus ook de grond weer hadden aangevuld,Maar ja denk dat na 50 jaar het niet meer te bewijzen is,ook al zou het bekend zijn wie de riolering toendertijd aangelegd heeft dan krijg je het welles/nietes spelletje.
Zo van:Ja jantje en pietje hebben de riolering aangelegd maar keesje en hendrik hebben het gat weer dicht gegooid en dat is na 50 jaar niet meer boven tafel te halen.