fi
door fishman1964 Feb 16, 2009 om 14:44
Huishouden & energie

Schimmel in de serre :(

Wij hebben een serre waarin constant schimmel op de onderkant van de muur zit.
Sinds een half jaar ligt er nu een tegelvloer in en het lijkt dat het hierdoor zelfs nog erger wordt.
De ventilatie van de serre is open. We merken dat de serre in de winter erg vochtig is ( de aluminium constructie van  de serre voelt ook erg koud aan en er staat condens op. tevens helpt het natuurlijk niet dat de serre ook aan de open keuken grenst) We hebben er nu een flinke vochtvreter staan. Dit helpt enigszins maar niet afdoende. Er is mij verteld dat het misschien zou helpen om op de muur een ander soort granol te zetten; nl een die een soort van elastische laag vormt op de muur. Hierdoor zou de schimmel zich moeilijker vormen.
Weet iemand wat we het beste kunnen doen??

14417 15 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 16, 2009 om 15:04
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Oorzaak is toch vaak een combinatie van gebrek aan ventilatie en vocht. Iets anders op een muur smeren zal niet helpen het moet m.i. anders opgelost worden. Misschien een extra ventilatie mogelijkheid in de serre maken? Dat de kozijzen aanslaan is logisch. Dat zijn zgn koudebruggen. De kou van buiten kruipt via het aluminium naar binnen en het daar aanwezige vocht condenseerd dan op die koude plekken. U moet dus echt iets doen aan afzuiging en/of ventilatie. Zie deze link:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=27670

Succes, poltol

wolfenjong
door wolfenjong - Feb 17, 2009 om 16:03
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Vocht problemen los je zo maar niet op, dat kan zoveel oorzaken hebben, daar kun je zo op afstand geen oplossing voor aan geven, U kunt het beste daar een bouwkundige naar laten kijken wat de beste oplossing in deze is.

Succes er mee.

ow
door owimpie - Feb 18, 2009 om 13:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Met iets anders op de binnenmuren te smeren los je het probleem niet op.  Zijn er wel de juiste aluminium profielen/panelen  gebruikt met koudebruggen (isolatie), daar u schrijft dat er condens op de aluminium zit dit is op dit moment het enige dat ik als oorzaak kan aanmerken.

Wim

fi
door fishman1964 - Feb 18, 2009 om 13:15
33 Antwoorden / 7 Vragen

Dat het aluminium als een koudebrug functioneert was mij bekend. Vooral als het buiten zo koud is. Echter denk ik dat alles te maken heeft met de ventilatie/afzuiging. Weet iemand wat ik dan het beste kan plaatsen of moet ik contact opnemen met het bedrijf dat de serre geplaatst heeft?

poltol
door poltol - Feb 18, 2009 om 13:43
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U heeft aan de serre de [open] keuken. Dat kan een bron zijn van uw vochtprobleem. Bij een kennis van ons heeft men een scherm aan het plafond gemaakt tussen keuken en serre. Vanaf het plafond ongeveer 30cm naar beneden. Hierdoor wordt de luchtstroom, warmvochtig naar ramen en koude + condens retour naar keuken, onderbroken. Tevens hebben ze een zwaardere afzuigventilator in de afzuigkap geplaatst. Het probleem is daarmee opgelost en de schimmel in de hoeken van de serre verdwenen.

Succes, poltol

keessie1
door keessie1 - Feb 18, 2009 om 15:21
138 Antwoorden / 9 Vragen

Geen Idee hoe het komt, maar ik weet wel hoe je er tot je de oorzaak hebt gevonden van af bent.

Er zijn n.l. apparaten te koop zgn Lucht Ontvochtiger , deze zien er uit als een mobiele Airco maar koelen niet maar ontvochtigen alleen maar, Kosten wel 200 tot 250 euro maar al je vocht problemen zijn op gelost.

Je kunt ook een Echte Mobile Airco aanschaffen deze hebben n.l. ook bijna altijd een ontvochtigings stand.

Liters water zullen in de opvangbak terecht komen.

Niet goedkoop WEL 100% doel treffend.

Suc6

Groetjes Keessie

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 18, 2009 om 15:59
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Fishman,

je verhaal komt mij zeer bekend voor. Ik heb zelf een alu-schuifpui in
de woonkamer (met open keuken). In de winter was deze altijd nat van
het condensvocht -maar dit altijd stevast 's morgens verwijderd o.a.
ter voorkoming van schimmel op het glasrubber.

Jouw schimmel (alleen) op de ondermuur is het gevolg van: 1. een
relatief hoge luchtvochtigheid; en  2. een koude muur ondermuur
waarschijnlijk veroorzaakt door cement afval of een te hoge fundering,
waardoor een koudebrug tussen binnen- en buitenmuur aanwezig is.

Dat er een ogenschijnlijke toename van de schimmel lijkt te zijn na het
leggen van een tegelvloer, is wel verklaarbaar. De koude (tegel)vloer
geeft zijn koud nu meer door naar de ondermuur. Voorheen werd de vloer
waarschijnlijk bedekt door een minder koude geleidende vloerbedekking
waardoor de vloer minder koud werd. Waarschijnlijk zul je ook in de
voeg van de tegelvloer direkt langs de koude ondermuur geringe vorming
van schimmel hebben.

Hoe het ook zij. Er is eigen maar één manier om van schimmel af te
komen, nl.: het verstoren van zijn milieu. Schimmel komt alleen daar
waar het blijvend vochtig genoeg is. De ondermuur moet dus droger
worden. Je noemde zelf al afdekken met...  maar ook de met een laagje
afgedekte ondermuur is en blijft deze te koud en gaat op den duur weer
schimmelen. Er is maar één manier om van een koude (binnen)ondermuur af
te komen, namelijk door het isoleren van de binnenmuur met hoog
waardige isolatie, bijv.: geextrudeerd polystyreen schuimplaten. Dat
zijn (beloopbare) isolatie platen van hoge kwaliteit. Je hoeft in jouw
geval geen centimeters dikke plaat te nemen, één cm dik zou in jouw
geval al voldoende zijn. Maar wel goed de naden tussen de platen goed
afdichten met (twee-componenten)schuim. Met het zelfde schuim kun je
ook zeer goed de platen op de muur vastzetten (binnen 3 min. vast). Het
voordeel van dit type schuim is, dat het ook een hoge isolatie waarde
heeft wegens zijn gesloten celstructuur -dit integenstelling tot de
algemeen bekende doe-het-zelf (1 component) schuimen. Die overigens ook
wegens hun totaal andere uithardingsproces ongeschikt zijn voor deze
klus.

Werken met schimmel bestrijdingsmiddel is water naar de zee dragen
wanneer de voorwaarden voor het onstaan van schimmel niet gewijzigd
worden, en bovendien ongezond. Doe de klus in de zomer wanneer de muur
zo droog mogelijk is -dat is namelijk zeer belangrijk -desnoods extra
droog föhnen- want zelfs schimmelvorming achter een afdekking kunnen
tot ernstige gezondheidsklachten lijden. Daarom: Voordat je de muur
afdekt met isolatie platen de schimmel verwijderen. Schimmel in huis is
niet ongevaarlijk. Degelijk te werk gaan is daarom raadzaam.

Als laatste: Je kamer zo droog maken dat er geen condensatie meer
optreedt is om gezondheidsreden ongewenst, maar bovendien ondoenlijk.

Succes!

fi
door fishman1964 - Feb 18, 2009 om 16:14
33 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Hendrik,

bedankt voor het uitgebreide antwoord. Daar heb ik alleen één vraag over:
Nu zit er granol op de binnenmuur. Zijn deze platen dan ook af te werken, hetzij met verf of met granol???

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 18, 2009 om 16:55
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Fishman,
ik moet een antwoord op deze vraag schuldig blijven. Ik raad je aan deze vraag te stellen in een professionele verfzaak.
Overigens wil ik nog opmerken, dat bij een afwerking met granol het raadzaam is een dikkere isolatielaag te nemen dan 1cm. Bij een harde stoot met een scherp voorwerp zit je anders zo door de isolatie heen -en dan heb je weer een koude lek, enz... . Een harde afwerkingslaag is daarom aanbevelenswaardig.

P.S.: Ik kan je wel een proefstukje bezorgen om uit te proberen. Geextrudeerd polystyreen schuimplaten zijn overigens bij de bouwhandel (maar ook bij Praxis) verkrijgbaar.

ma
door marscholl - Feb 19, 2009 om 13:52
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees hier een hoop goede maar ingewikkelde oplossingen. Mijn oplossing is: Haal een douche-afzuiger met ingegebouwde Hygroscopische schakelaar bij de bouwsuper en monteer deze zo dicht mogelijk bij de plaats waar zich de meeste schimmel voordoet (en sluit deze aan op het lichtnet, dat spreekt voor zich). Als de luchtvochtigheid te hoog word zal de afzuiger aanslaan en zo het teveel aan vocht afvoeren. Als de luchtvochtigheid normaal is, dan slaat deze weer af; geen omkijken meer naar. Om de schimmel te verwijderen is er een uitstekend product van HG, algemeen verkrijgbaar bij de bekende drogisterijketens of bouwmarkt à €6,95. Ik gebruik het in de douche waar een koudebrug zit en zich iedere winter weer schimmel voordoet. Met zo`n flesje doe ik jàààren. Succes!

ma
door marscholl - Feb 19, 2009 om 13:55
90 Antwoorden / 14 Vragen

De afzuiger zal ook verkrijgbaar zijn bij een loodgieter of installatie bedrijf. Ik heb het wel eens gemonteerd in portocabins waarin tijdelijk een schippersinternaat voor meisjes was gevestigd.

co
door cormick - Mar 31, 2009 om 09:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

je moet gaten achter de vloer plint boren van 20 mm en dan om de 15 tot 20 cm en deze gaten vol laten stromen met kiesol dit is een vloerbaar glaswater dan verglaasd je de muur mee en  je zet je plint terug en je ziet dat je geboort hebt. je hebt dan geen optrekken vocht meer en dus geen schimmel of zwarte muren meer.

co
door cormick - Mar 31, 2009 om 09:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

de aluminium is en blijft altijd een koudebrug en daar kan je niks aan doen er is geen materiaal die dit kan om de koudebrug weg te nemen of je moet de pui gaan vervangen voor hout dan ben je er van af.

fi
door fishman1964 - Mar 31, 2009 om 09:55
33 Antwoorden / 7 Vragen

We hebben een professional laten komen. Deze heeft geconstateerd dat het optrekkend vocht is. Hij zal in de muur gaan boren en vullen met een  verkiezelingsmiddel en daarn akrijgt de muur zelf ook nog een coating. Hiermee moet het opgelost zijn.
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden!

co
door cormick - Mar 31, 2009 om 10:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

vocht verdrijvers helpen niet en ventileren ook niet, je moet zeker niet de muren in smeren het elastische materialen, schimmel en zwarte muren kun je wel behandelen door gaten te boren achter de plint en dan zo recht mogelijk naar beneden boren dan je door 2 a 3 laag boort met een boor van 20 mm en dan om de 15 a 20 cm en dan deze gaten vol gieten met kiesol dat is waterglas dan gaat de muur zich verglazen, dan krijg je een soort laag glas in je muur waardoor geen vocht meer kan, je krijgt nooit meer last van optrekkend vocht en schimmel en zwarte muren.

je plaatst je plint terug en je ziet niet dat er geboort is.