pi
door pietad May 5, 2009 om 11:01
Huishouden & energie

Schoon maken van friteuse

hoe krijg ik mijn  elx friteuse schoon  element en filters en als je het ook weet de buiten kant bedankt alvast

14828 15 Rapporteer

johanpc
door johanpc - May 5, 2009 om 11:11
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruikte altijd een vaatwas tablet en zette de pan aan op 190 graden, als hij die temp bereikt heeft stekker er uit en een uurtje laten weken.

Metalen filter ge woon in de vaatwasser, let op kan niet met koolstoffilters!

Buiten kant afwasmiddel en wondersponsje.

dirck
door dirck - May 5, 2009 om 11:40
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien wel handig te vermelden wat voor soort friteuse dit betreft (merk en typenr)
Want van een elx friteuse heb ik nog nooit gehoord?

Sommige kun je compleet uit elkaar halen en de losse onderdelen in de vaatwasmachine gooien, bij andere kun je helemaal niets uit elkaar halen en moet je met een doekje alles schoonmaken.

De buitenkant doe ik altijd op deze manier: als het regent, dan zet ik de friteuse buiten neer, zodat al het aangekoekte vet losweekt met zacht regenwater Smiley

kenwel2
door kenwel2 - May 5, 2009 om 12:21
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo pietad zal met elx bedoelen: electrische, maar dit ff terzijde. Zelf hebben wij al jaren een rvs friteuse, die je voor een groot deel uit elkaar kunt halen, een rvs binnen bak, een rvs buitenkant, een mandje, dit alles gaat in de vaatwasser, alleen het verwarmingselement, met daarop de thermostaaat niet!! De rest van de onderdelen gaan wel in de vaatwasser, of indien je geen vaatwasser bezit, eenvoudig in een heet sopje met was middel, gewoon lekker laten weken, dan wordt dit ook weer schoon en vetvrij.

Pas op dat electrische delen nooit in aanraking met water komen!!!

Als het om een zg. plastic omhuizing gaat, ja, dan is dit vaak veel omslachtiger...

Gr. Succes, Henri

na
door naat9 - May 6, 2009 om 13:04
14 Antwoorden / 15 Vragen

de binnenkant inderdaad met een vaatwastablet. En de buitenkant insprayen met 'Dasty' van de Wibra (ontvettingsspray), even laten inweken en afnemen met een doek. Werkt als een trein.

lu
door luciel - May 6, 2009 om 13:24
13 Antwoorden / 0 Vragen

De frituurpan uitkoken met een vaatwastablet is niet altijd de beste oplossing. Het kan namelijk zo zijn dat je op den duur een nieuwe frituurpan moet kopen, omdat het zgn. ijzerdraadje dat de temperatuur 'voelt' weg kan smelten. Mijn man en ik hadden een keer op TV gezien dat je op deze manier je frituurpan kunt schoonkoken en dat deden we ook: totdat we uiteindelijk een nieuwe pan konden kopen!

Ook met het uitproberen van een nieuwe pan (kijken of hij het doet) moet je uitkijken: in de gebruiksaanwijzing staat meestal dat er alleen vloeibare olie in de pan mag en GEEN water!

fl
door flits44 - May 6, 2009 om 13:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb in het verleden vaak mijn friteuse schoongemaakt. Was dan zeker 2 a 3 uur bezig met schuren krabben  en poetsen. Bij de huidige prijzen van een (niet zo uitgebreide) friteuse koop ik liever een nieuwe spaart een hoop werk uit.

va
door vandiek - May 6, 2009 om 14:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Pietad,

Het schoonmaken van een friteuse kan een hele klus zijn. Maar het ligt vooral aan het soort vet dat je gebruikt. "Hard" vet maakt doorgaans gemakkelijk schoon, maar vloeibaar is beter voor de gezondheid. Diamant heeft 2 soorten vloeibaar vet, 1 in gele flacon en 1 in grijze flacon. De grijze is makkelijk schoon te maken. Deze is wel een stuk duurder, maar als het in de aanbieding is, kost het vaak net zo veel als de gele. Ook bij gebruik van Ruitjes vloeibaar frituurvet heb je veel minder problemen om de pan schoon te krijgen. Maar ja, nu moet je de pan eerst weer goed schoon krijgen! Er zit niets anders op, dan flink te boenen met bijvoorbeeld Dasty. Succes!

da
door da - May 6, 2009 om 15:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

metalen filters kan niet meer in de vaatwasser omdat de was middelen sterker geworden zijn de filter gaat er aan kapot een nieuwe kost gauw 25 euro !

ja
door jadie - May 6, 2009 om 15:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn baas zet de frituurpannen een nacht in een vuilniszak met daarbij een schaaltje Amoniak..zak dichtbinden en een nacht laten staan.

De andere ochtend veeg je vet en andere resten zo weg,sopdoekje erover en je hebt weer een nieuwe pan.

ja
door jadie - May 6, 2009 om 15:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen de filters vernieuwen..dat was ik vergeten.

dobby
door dobby - May 6, 2009 om 18:32
749 Antwoorden / 1 Vragen

Los vraagje - maar bereik je die 190 graden niet pas als al je water verdampt is? kookpunt zal iets omhoog gaan, maar 190 lijkt me niet echt haalbaar.. weet niet hoe de beveiliging van zulke friteuses is, maar toch..?

audb
door audb - May 6, 2009 om 20:58
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Indien het aleen vet is dan is soda genoeg, gewoon een kwart zak met soda in de bak en daar heet water in doen en een nacht laten weken.

Hierna wel goed uitspoelen.

Ook azijn werkt goed en zeker in combinatie met een microvezel doek.

Eerst de spullen in azijn zetten en daarna met een microvezel doek plus azijn  schoonmaken.

Duurder maar ook goed werkt vetweg van HG maar dat is alleen als de vetlaag wel heel erg is aan gekoekt.

Overigens is celit-bang gewoon azijn zuur welke bij de grotere bouwmarkten voor een lagere prijs te koop is.

keessie1
door keessie1 - May 6, 2009 om 23:35
138 Antwoorden / 9 Vragen

Deze vraag staat al 10 keer op dit forum, kijk eerst daar even voor wat Tips.

Groetjes Keessie

an
door ankhor - May 7, 2009 om 11:13
122 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dobby, ik denk dat als je hem op 190 graden zet je het snelst de 100 graden zult bereiken. De 190 graden zal je met water erin niet bereiken.
Tenzij je de druk enorm opvoert, want daarmee verhoog je het kookpunt, dat gebeurd dus in een snelkookpan.

<script language="javascript">

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 9, 2009 om 23:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Heel kort antwoord; niet.

Een goed frituurpan heb je al voor 25 euro daar kun je dus niet uren voor staan schuren ;-)

Wat je doet eind van het jaar, gooi dat ding weg en koop een nieuwe na 3 a 4 keer friet halen heb je dat ding toch al dik terug verdient.