mo
door morris1 Feb 7, 2012 om 12:13
Huishouden & energie

Schoonmaken snijplank

Vraag:
Heeft iemand een advies hoe een kunststof-snijplank na na het vlees snijden het best schoongemaakt kan worden?

Nu spoel ik de plank eerst af met koud water (het meeste gaat er dan van af), daarna borstel ik met heet water en afwasmiddel.
Echter er blijft een vieze "vleeskleur" op de plank.

Heb zelfs de plank in heet water met soda laten staan. Niets helpt (het blijft een onsmakelijk gezicht).

Heeft iemand misschien de oplossing?

Gr. Mike

6862 29 Rapporteer

zonnewind
door zonnewind - Feb 8, 2012 om 23:55
222 Antwoorden / 61 Vragen

Ik weet niet of je een tuin(tje) bezit? Als dat wel het geval is dan kun je de plank of wat dan ook, met de vieze kant naar onderen een nachtje op de aarde leggen. Dan is alle vieze lucht weg.

zonnewind
door zonnewind - Feb 8, 2012 om 23:59
222 Antwoorden / 61 Vragen

PS: De vieze vleeskleur kun je laten verdwijnen door de plank bij het gebruik om te draaien, dan zie je die vieze kleur niet meer. (Ja flauw, ik weet het maar dat is wat ik zelf doe) je weet dat het schoon is. Voor het gevoel kun je de plank met Dettol echt ontsmetten. Misschien helpt vers citroensap voor de kleur? Heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd maar ik bedenk me dat dit misschien zou kunnen helpen. Succes. En als niets meer helpt, gewoon een nieuwe kopen.

loreleigil
door loreleigil - Feb 9, 2012 om 17:21
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snij vlees nooit op plastic, maar op een glazen plaat. Dit om te voorkomen dat er bacteriën achterblijven in de inkepingen in het plastic. Die krijg je er (misschien enkel voor mijn OCD gevoel) nooit 100% uit en da's niet gezond. En je krijgt inderdaad vieze verkleuringen en met glas voorkom je dat ook.

stacey
door stacey - Feb 9, 2012 om 18:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=loreleigil schreef op donderdag 9 feb 2012, 17:21]Ik snij vlees nooit op plastic, maar op een glazen plaat. Dit om te voorkomen dat er bacteriën achterblijven in de inkepingen in het plastic..

Dat is niet het geval, die kunststof planken zijn prima te reinigen.
Wellicht ben je in de war met houten planken, die hebben wel dat probleem en zijn daarom in de horeca niet meer toegestaan

stacey
door stacey - Feb 9, 2012 om 18:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Overigens is dat glas weer niet goed voor je messen ;-)

--Om te voorkomen dat de gebruikte messen snel bot worden moet een snijplank van een zachter materiaal gemaakt zijn dan het staal van het keukenmes. Glas is om deze reden ongeschikt--Snijplank info

marjon1
door marjon1 - Feb 9, 2012 om 22:46
284 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon pure chloor erop en even laten staan tot hij weer wit is.
Daarna gewoon in een sopje afwassen.

pauls0
door pauls0 - Feb 9, 2012 om 23:15
149 Antwoorden / 2 Vragen

Snijplanken moeten regelmatig vervangen worden. Door zo snel mogelijk te reinigen voorkomt u dat de vleessappen de plank gaat verkleuren. Het is te proberen waard met een hoge-druk reiniger, maar ik denk dat de meeste mensen dit niet hebben..

pauls0
door pauls0 - Feb 10, 2012 om 00:48
149 Antwoorden / 2 Vragen

@ zonnewind,

Ja misschien wel, of u legt het een nachtje in de aarde van uw tuin. Of wrijft het in met citroensap voor de kleur, maar dat hebt u zelf nog niet geprobeerd, terplekke verzonnen???

U mag mijn antwoord wel stom vinden, maar dan verwijs ik u naar de HACCP richtlijnen voor de vlees-industrie. Misschien wordt het dan wat logischer voor u..
Kennelijk hebt u mijn verhaal weer half gelezen, daarbij schrijf ik dat het niet voor iedereen haalbaar is, want de meeste mensen hebben geeneens een hoge-druk reiniger...

Het is jammer, dat u mede forumleden zo aanvalt met zulke rare reactie's, het getuigt respectloosheid naar andere mensen toe. Ik val u toch ook niet aan met uw antwoorden, deze kunnen misschien best wel nuttig zijn, en zeer zekers de moeite waard zijn om het te proberen.

Waaraan heb ik dit te danken, dat u mij zo aanvalt???

de eelco
door de eelco - Feb 10, 2012 om 09:16
607 Antwoorden / 92 Vragen

paul,s...heeft u honger????....u hapt zo snel....lol...ik lach me broek in vieren paul,s...in een discussie van de week met lady-shirly heeft u hartelijk moeten lachen om mensen die snel op de kast waren gejaagt als ze werden aan gevallen door andere forum gebruikers en nu doet u het zelfde...kerel maak je niet zo druk en reageer niet dan hebben ze er niks aan..........morris1 zoals marjon 1 al heeft gezegd gewoon een nachtje in de bleekmiddel laten weken en hij komt er als nieuw uit daarna gewoon met heet water goed afspoelen en hij is weer klaar voor gebruik... gebruik nooit glasen snijplanken want dat zijn moordenaars voor je messen.plastic snijplanken vervangen als er veel snijstrepen in komen...als uw plastic snijplank van goedkopen kwaliteit is en die heeft niet alleen de verkleuring maar ook veel beschadigingen gewoon weg gooien en koop er 1 van goede kwaliteit dan heeft u er weer een hele tijd plezier van en mischien is het een aanrader om verschillende kleuren tekopen met elke kleur voor een andere toepassing......rood is voor vlees,,,,,groen is voor groente,,,,blauw is voor vis,,,,wit is voor elke andere soort voeding..na gebruik direct goed schoon maken met bloedheet water en goed reinigen met afwas middel.... heel veel succes en veel kook plezier...groetjes eelco..

zonnewind
door zonnewind - Feb 10, 2012 om 10:06
222 Antwoorden / 61 Vragen

Jeeeemig. Wat een bloed serieuze reactie op een grapje. Natuurlijk ga je met een plastic snijplank niet door de auto wasstraat. Waar gaat het helemaal om, een plastic ding van een paar euries. De behoefte aan een grapje ontstond na al dat geharrewar met 'lady'shirley. Heb er zelf best om gelachen, zag mezelf al met zo'n plastic ding op mijn hoofd door die auto wasstraat gaan.

marjon1
door marjon1 - Feb 10, 2012 om 10:13
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ja zonnewind, ik vond de reactie eerlijk gezegd ook een beetje overtrokken hoor.
Een grapje op zijn tijd moet kunnen en mij was het duidelijk dat het zo bedoeld was. ;-))

de eelco
door de eelco - Feb 10, 2012 om 10:20
607 Antwoorden / 92 Vragen

ik had het wel willen zien zonnewind..u in badkleding met een plastic plank vast gebonden aan u hoofd rennend door de wasstraat...had het op genomen en op joutube gezet.....hahahahahahahha...lol....mijn dag kan al niet meer stuk.....

marjon1
door marjon1 - Feb 10, 2012 om 10:28
284 Antwoorden / 3 Vragen

Dan toch wel de plank van de buurvrouw ook meegenomen, aan weerskanten van je hoofd plakken anders krijg je water in je oren of misschien nog beter, de planken van heel de buurt, blijf je zelf droog en kun je de kosten delen.

zonnewind
door zonnewind - Feb 10, 2012 om 10:34
222 Antwoorden / 61 Vragen

Paul, "Waaraan heb ik dit te danken dat u mij zo aanvalt?" Sorry dat u dit dacht als een persoonlijke aanval. Het was echt als grapje bedoeld.
Nog even terugkomend op mijn 'advies' over citroensap. Van citroensap wordt verteld dat het een blekende werking heeft. Vandaar.

de eelco
door de eelco - Feb 10, 2012 om 10:45
607 Antwoorden / 92 Vragen

je kunt ook je gehelen service om je lichaam binden.is gelijk je afwas gedaan....heb je een hond neem die dan ook mee en druk die stevig tegen die draaiende borstels aan ,,gaat hij lekker van ruiken en zijn vachtje gaat prachtig glimmen..wel regelmatig draaien......ahahahahahahha.... ;;))...lol....

marjon1
door marjon1 - Feb 10, 2012 om 12:15
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=de eelco schreef op vrijdag 10 feb 2012, 10:45]je kunt ook je gehelen service om je lichaam binden.is gelijk je afwas gedaan....heb je een hond neem die dan ook mee en druk die stevig tegen die draaiende borstels aan ,,gaat hij lekker van ruiken en zijn vachtje gaat prachtig glimmen..wel regelmatig draaien......ahahahahahahha.... ;;))...lol....

Ik neem aan dat je je hele servies bedoelt ipv je gehelen service, woehaaaaa

marjon1
door marjon1 - Feb 10, 2012 om 12:18
284 Antwoorden / 3 Vragen

@ de eelco,
Mijn gehele service zit standaard al aan mijn lijf vast.
hahahaaaaa

de eelco
door de eelco - Feb 10, 2012 om 13:07
607 Antwoorden / 92 Vragen

lol.....plaul reageert maar niet...zal hij op zijn p.k getrapt zijn????????????.......

jo
door jorisw - Feb 10, 2012 om 13:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zet 'm altijd in de vaatwasser.

pe
door petrov_1 - Feb 10, 2012 om 14:32
42 Antwoorden / 0 Vragen

Ik leg de plank dan op/boven een pan met kokend water een minuut of 10 afspoelen schoon.

de eelco
door de eelco - Feb 11, 2012 om 10:48
607 Antwoorden / 92 Vragen

daar kan ik me nou zo druk om maken...iemand stelt een vraag en krijgt van meerderen mensen een goed bedoeld antwoord maar reageer totaal niet..geen bedankje of een reactie dat ze aan de antwoorden wat heeft....morris1 ik ben er klaar mee.......ga me energie wel in anderen mensen steken die er wel dankbaar voor zijn...jammer maar dat gebeurt wel vaker op deze forum....zonden....

mo
door morris1 - Feb 14, 2012 om 12:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen allereerst sorry voor late reactie, maar heb (last minute) tot gisteren een weekje schaatsvakantie gehouden in Fryslân.

Gisteravond de diverse reacties op een rijtje gezet, maar kon geen keuze maken. Vanmorgen contact gehad met medewerker van goede kookwinkel bij de Albert Cuypstraat en jullie suggesties besproken. Vervolgens keuze gemaakt voor schoonmaken met Chloor van Marjon 1.

Heb een uurtje terug de snijplanken ruimschoots met wat dikke Lidl-bleekwater ingeborsteld en een half uurtje laten staan en daarna zeer goed nagespoeld.

Het resultaat is geweldig, de planken zijn weer Spic en Span (mooi wit)

Hartelijk dank voor jullie tijd en adviezen.

Mike

de motormuis
door de motormuis - Feb 14, 2012 om 16:59
598 Antwoorden / 13 Vragen

En kijk mensen , toch een reactie en netjes de reden waarom niet meteen.
Dus niet altijd meteen een verkeerd oordeel vellen.

Groeten.

de motormuis
door de motormuis - Feb 14, 2012 om 17:02
598 Antwoorden / 13 Vragen

Morris1.

En fijn voor U dat er toch de gouden tip tussen zat en dat Uw snijplanken
weer als nieuw zijn geworden.

En anderen weten nu ook dat het weer schoon te krijgen is met het dikke
bleekwater van de Lidl.

Groeten.

van leyden
door van leyden - Feb 14, 2012 om 21:55
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Op een dag dan weet je het>>je koopt een bruine snijplank.
Kan gewoon in de afwas, chloor is helemaal niet nodig, tenzij je gewend bent om de hele afwas zo te doen...niet dus,,,schoon is goed genoeg, snijplank droog opbergen en je wordt 100.

zonnewind
door zonnewind - Feb 14, 2012 om 23:47
222 Antwoorden / 61 Vragen

Het valt me op dat er in veel gevallen ruim met bleekwater wordt omgesprongen. Ik wil niemands illusie kapot maken maar was bleekwater niet schadelijk voor het millieu?

marjon1
door marjon1 - Feb 15, 2012 om 12:33
284 Antwoorden / 3 Vragen

@zonnewind,

Hoeft ook niet elke keer en een beetje is voldoende. Het spaart je wel veel planken uit want ze blijven jaren als nieuw. (de autowasstraat is ook niet echt milieuvriendelijk hahaha ;-))

hannie323
door hannie323 - Sep 9, 2012 om 17:47
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het proberden met citroen of azijn kan ook schoonmaakazijn wezen maar als dat niet werkt zou ik de kleur maar voor lief nemen als de plank maar goed schoon is.

hannie323

zonnewind
door zonnewind - Sep 25, 2015 om 14:13
222 Antwoorden / 61 Vragen

Hoge-druk reiniger? Daar maak ik de tegels in mijn tuin mee schoon.