Th
door Theawaalen Mar 2, 2024 om 21:31
Huishouden & energie

Schuifdeur badkamer

In de nieuwe woning willen wij een schuifdeur naar de badkamer ipv een deur ivm een rolstoel.

Aan welke kant kunnen we die het beste laten schuiven in de badkamer of in de slaapkamer?
Heeft iemand hier ervaring mee?

2728 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Mar 2, 2024 om 21:33
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Laat een deskundige met schuifdeuren u in UW thuis situatie het meest handige is. Per slot kost dat best geld, dus vraag deskundig advies terplaatse.

Th
door Theawaalen Mar 2, 2024 om 21:48
113 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een nieuwbouw woning die nog gebouwd moet worden

rj
door rjw - Mar 2, 2024 om 22:00
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Normaal gesproken zit de schuifdeur aan de buitenkant van de ruimte waarnaar je toegang wilt hebben. Ik neem aan dat de slaapkamer groter is dan de badkamer, dus daar zal je meer ruimte hebben om de deur langs de muur te laten schuiven. Als de deur in de badkamer zit, beperkt je de indelingsmogelijkheden van de badkamer. Daar waar de deur moet schuiven kan je geen douchecabine, of ligbad plaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 2, 2024 om 22:02
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thea Waalen,

In hotels, ziekenhuizen en verzorgingshuizen zit de schuifdeur van de badkamer meestal aan de badkamerkant.

Op zich ook logisch omdat anders de vochtige deur buiten de badkamer komt.

Ik herinner mij,dat in sommige ziekenhuizen de schuifdeur in de muur is verwerkt bij de 1 persoons-kamers....

ne
door neodutchio Mar 2, 2024 om 22:13
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Hier zitten de deuren juist aan de buitenkant. Simpelweg omdat er anders niets tegen de muur in de badkamer gezet kan worden. Tegenover de deur zit het toilet, links om de hoek de wastafel en in de hoek schuin tegenover de deur zit de douche.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 3, 2024 om 00:19
2067 Antwoorden / Vragen

.

sira
door sira - Mar 2, 2024 om 22:23
2346 Antwoorden / 24 Vragen

Hier zijn een aantal voorbeelden van schuifdeursystemen voor een badkamer:
https://www.ijzerwarenwinkel.org/schuifdeursysteem/alle-producten/badkamer

Onder "afbeeldingen" zijn ook nog ideeën op te doen:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=2c98c15b3d86c3b8&sca_upv=1&q=schuifdeursysteem+badkamer&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjwvr6IwNaEAxVB3AIHHShtC8MQ0pQJegQIDRAB&biw=1280&bih=567&dpr=3

Aanvulling: Wat betreft advies, alles hangt af van de ruimte in de badkamer of de ruimte aan de andere kant.

Th
door Theawaalen - Mar 2, 2024 om 23:41
113 Antwoorden / 5 Vragen

In de slaapkamer zouden we de tv dan aan het plafond moeten hangen, in de badkamer kunnen we de elektriche verwarming op een andere muur kunnen hangen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 3, 2024 om 00:20
2067 Antwoorden / Vragen

Het hangt echt van de indeling af, bij mij zit de badkamer met twee slaapkamers op de overloop. Daar zou een schuifdeur zonder verdere consequenties buiten de badkamer langs een muur tussen de overloop en de badkamer kunnen schuiven. Bij een andere indeling hangt het er maar net vanaf welke muur je bedekt en of je die ergens anders voor nodig hebt. Het blijft passen en meten.

1paul
door 1paul - Mar 3, 2024 om 08:53
3155 Antwoorden / 0 Vragen

als het nog kan IN de wand..

eventueel een dummy wand plaatsen..

ro
door ronny530 - Mar 3, 2024 om 09:29
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Bij voorkeur in de badkamer zelf want op die wijze wordt de schuifdeur voor de slaapkamer aan het zicht onttrokken.
Als u de badkamer rolstoelgeschikt wil maken zijn er veel meer zaken waar rekening mee gehouden moet worden denk dan aan het verplaatsen van de lichtschakelaar die op zithoogte geplaatst dient te worden en het sanitair ook want alleen een schuifdeur maakt een badkamer niet rolstoelgebruikers geschikt.

Iv
door Ivo W - Mar 3, 2024 om 10:42
729 Antwoorden / Vragen

Veruit het mooiste is naar mijn mening een schuifdeur die in de wand verdwijnt. Bij nieuwbouw moet dit in principe zonder problemen te realiseren zijn, tenzij het om een dragende muur gaat.
Nadeel bij een deur die in de wand verdwijnt, dat je ter plaatse van de uitsparing tbv die schuifdeur aan beide kanten niets aan de wand kunt monteren.

Als "in de muur" niet kan, dan is de beste plaats afhankelijk van hoe de wanden gebruikt worden. De kant waar de deur langs moet schuiven, kun je immers niets ophangen, maar ook niets tegen de muur aan zetten. Geen kastje, geen douchecabine, geen wastafelmeubel, geen bed...

De beste plaatsing is dus afhankelijk van waar die deur het minste tot 'last' is voor het gebruik en de gewenste indeling/inrichting van de beide ruimtes.

Th
door Theawaalen - Mar 3, 2024 om 11:13
113 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt allemaal voor het meedenken.

We laten hem de badkamer in schuiven.

lu
door lubbertje - Mar 4, 2024 om 00:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een nieuwe woning is zou ik het in de muur laten plaatsen.

bert1944
door bert1944 - Mar 4, 2024 om 11:00
1 Antwoorden / Vragen

neen, wel van de woonkamer naar keuken. Enorme prijs verschillen. Tussen de 3000 en 4000 euro van metaal met speciaal niet doorschijnend glas. Wij betaalden in Barneveld, waar vele aanbieders zitten, 3100 euro, prima begeleiding, afspraken en plaatsing. perfect allemaal. Adres aanwezig voor bezoek of offerte. Alles precis op maat..Komen eerst meten, incl.

alk
door alk - Mar 4, 2024 om 13:48
86 Antwoorden / 9 Vragen

De schuifdeur in de badkamer, de natte kant, is het handigste. Vooral als er een drempel van 1 tegeldikte met de slaapkamer aangehouden wordt kan er nooit water de slaapkamer inlopen.
Het water dat tegen de deur spat, loopt naar beneden en loopt via de vloer naar de afvoer. De deur dekt hierbij ook het kozijn af waardoor de slaapkamer droog blijft. Als de deur in de slaapkamer geplaatst is spat het water tussen de kier van het kozijn en de deur door. Ook loopt het water vanaf de deur de slaapkamer in.

Li
door Liesmal9 - Mar 5, 2024 om 12:54
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag The Awaalen, Omdat ik vanwege mijn spierziekte opnieuw verhuisde heb ik tijdens de verbouwing van mijn app. o.a. inloopdouche, heb ik van vijf deuren in mijn gang schuifdeuren gemaakt.
Deze heb ik langs de lege kanten van de gang laten " lopen", een deur is zelfs voor twee ruimten te gebruiken.
Heerlijk, mocht ik in de toekomst de rollator of rolstoel nodig hebben.
Dit zou een mooie opsteker zijn voor alle architecten, pas dit toe en zeker in kleinere app.
Succes met de keus en groet,  Liesbeth.