Er
door Ernst Rijnberg Jul 19, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Servicekosten gemeenschappelijke ruimtes huurwoning

Mijn vader en 65 andere huurders van zijn wooncomplex, heeft onlangs de jaarafrekening 2023 "gemeenschappelijke servicekosten" van HEF Wonen ontvangen. Hij woont Grote Beer te Rotterdam. Servicekosten zijn opgebouwd uit twee diensten: schoonmaak en elektra. Zijn aandeel in de gemeenschappelijke elektrakosten is voor 2023 € 500,16. Vorig jaar was dit € 216,57. ( dit geldt uiteraard ook voor al die 65 andere huurders). Een verhoging van de elektrakosten van 131%.

Uiteraard heb ik officieel bezwaar aangetekend bij HEF Wonen en krijg ik als verklaring dat dit buiten de invloed van HEF wonen is vastgesteld. Echter het CBS berekende voor 2023 een gemiddelde verhoging voor elektra van 37%. Het gat hiertussen is wel erg groot.

Maar vraag is: wat kan ik nog meer doen? En is het terecht dat ik dit wel erg veel vind?  ( 66 x € 285 is wel € 19000) En is het logisch dat HEF Wonen de verantwoordelijkheid afschuifd?

Ernst Rijnberg
Rotterdam

3537 9 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jul 19, 2024 om 13:32
11735 Antwoorden / 52 Vragen

Woningverhuurders kopen hun stroom in op basis van prijzen van 2 jaar geleden, zo is ook ons verklaard en gezien in de facturen van de verhuurder. Wij kregen ipv geld terug  een naheffing servicekosten, ontstaan door de inkoopprijs van 2 jaar geleden voor nu. Ergo, u doet er niets aan,  En ja, het is erg veel. En er wordt niets afgeschoven. U kunt proberen in termijnen te betalen, maar dat moet de verhuurder en u samen eens worden.

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 19, 2024 om 13:39
221 Antwoorden / Vragen

Daar valt weinig zinnigs over te zeggen als je niet vermeld wat het verbruik was tov vorig jaar. Is dat gestegen, het zelfde gebleven of minder geworden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 19, 2024 om 13:59
2273 Antwoorden / Vragen

Ik dacht dat je inzage kon vragen in deze kosten en dat deze niet "vastgesteld" mogen worden maar de werkelijke rekening moeten zijn, althans het aandeel van de betreffende huurder dan. Er bestaan hele "loketten" voor de ondersteuning van huurders, ik zou daar eens te raden gaan.

1paul
door 1paul - Jul 19, 2024 om 14:04
3344 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag om de specificaties van deze kosten, men is verplicht deze te verstrekken.

Kun je zelf zien of het terecht is..

Men mag nooit meer vragen dan de werkelijke kosten trouwens!!

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2024 om 14:46
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Gemeenschappelijke kosten alleen maar schoonmaak en elektra? Ik heb er 8 op de lijst staan.
1.Warmetelevering
2.Elektra algemeen
3.Schoonmaken algemeen
4.Wijkbeheer
5.Glasverzekering
6.Administratie
7.TTB is verwerkt in aferekening (Wat TTB betekent weet ik niet)
8.Ista. Dat is de warmteleverancier van de WBV.

Die rekening krijgt iedereen, dus het totaalbedrag, daarna de verdeelsleutel: wat een ieder zelf heeft verbruikt. De meesten hebben geld terug gekregen.
Is HEF Wonen een particulier verhuurder? Misschien ligt at anders dan een gewone WBV?

marita5
door marita5 Jul 19, 2024 om 21:29
11663 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , 7.TTB is verwerkt in afrekening (Wat TTB betekent weet ik niet) betekent : Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming .

tenormin
door tenormin Jul 19, 2024 om 23:13
16943 Antwoorden / 109 Vragen

@marita5. Bedankt voor je aanvulling, alleen: we hebben HR CV ketel in de keuken, geen blokverwarming.

marita5
door marita5 Jul 20, 2024 om 07:28
11663 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , een HR CV ketel is een combiketel , combineert verwarming en warmwatervoorziening in èèn toestel . De letters CV staan voor centrale verwarming .

Mabelle
door Mabelle Jul 20, 2024 om 08:47
632 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een eigen cv ketel zou hebben, heb je niks met Ista te maken en krijg je de rekening voor verwarming van je energieleverancier, niet van je wbv. Je zou ook geen TTB hebben gekregen. Het zal een boiler zijn die in je keuken hangt.

tenormin
door tenormin Jul 20, 2024 om 12:09
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Ik heb een "eigen HR CV ketel", van de WBV, wat in de huur verrekend is. Het is geen boiler. Ik krijg, via de WBV dus elk jaar een afrekening van en in dit geval Eneco en (via de WBV van Isla). Isla levert, via de WBV mij gas, voor de CV installatie; voor de rest heb ik n.l. geen gas in huis. Bij TTB staat overigens 0.00. Dus heb ik uiteraard niet gekregen.

rj
door rjw - Jul 19, 2024 om 14:55
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Een gemiddelde verhoging zegt niets. Het hangt helemaal af van wat voor energiecontract de verhuurder heeft of had. Als je vlak voor de oorlog toevallig je energiecontract voor een paar jaar het vastgezet was energie heel goedkoop geweest. Als je dat niet gedaan had en een variabel tarief had, betaalde je de hoofdprijs. En even daarop voortbordurend: stel dat ze in 2022 nog een vast contract tegen lage kosten hadden, en in 2023 niet meer, dan kan de stijging zomaar (veel) meer dan het gemiddelde zijn. Gemiddeldes zijn leuk maar zeker voor energieprijzen heb je er eigenlijk niet zo veel aan.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 19, 2024 om 16:45
930 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is het overzicht dat ik elk jaar van mijn verhuurder krijg.
Op de eindafrekening staat per categorie wat er ontvangen en betaald is.

Gemeenschap. energieverbruik

* Deurtelefoon

Schoonmaken gemeensch. ruimten

Ramen wassen algemeen

Ontstoppingsfonds

Glasfonds

Zonnepanelen appartementen

Iv
door Ivo W - Jul 20, 2024 om 08:55
765 Antwoorden / Vragen

U mag het veel vinden, maar dat brengt u niets verder.

Dat het verschil groot is met het voorgaande jaar, kan heel goed kloppen. We herinneren ons toch allemaal wel dat de energieprijzen in 2022 en 2023 behoorlijk hoog waren, en dat je dus inderdaad twee tot soms wel vier keer zo veel ging betalen zodra je vaste contract wat je vóór 2022 had afgesloten afliep.

De gemiddelde verhoging die het CBS over 2023 berekend, is ten opzichte van het gemiddelde van 2022. In 2022 vond echter de grootste prijsstijging plaats. Maar als in 2022 de verhuurder nog een "oud" vast contract had, zijn in 2022 nog oude tarieven doorberekend en is in 2023 bij vernieuwing van het energiecontract de prijs verhoogd met de stijgingen van 2022 én 2023.

In dat licht is de verhoging van de kosten heel goed verklaarbaar. De verhuurder mag gewoon die werkelijk gemaakte kosten doorberekenen. Het gaat hier om een vrij groot complex met 65 appartementen. Ik acht de kans daarom groot dat er minimaal één lift aanwezig is. Een lift die veel gebruikt wordt is een behoorlijke stroomvreter.

Mocht uw vader twijfelen aan de afrekening servicekosten dan kan hij als huurder inzage vragen in de facturen en verdeling waarop de afrekening gebaseerd is. Als uit die facturen blijkt dat de kosten gewoon gemaakt zijn door de verhuurder, moet er simpelweg betaald worden. En gezien de energiemarkt van de afgelopen 3 jaar vermoed ik dat het gewoon allemaal klopt.

mahadma
door mahadma Jul 20, 2024 om 16:41
11735 Antwoorden / 52 Vragen

100% zoals wij ervaren hebben. Je doet er niks aan.

Re
door Reinier182 - Jul 21, 2024 om 11:00
244 Antwoorden / Vragen

Neem aan dat er een rekening is waar uitgebreid de kosten zijn worden vermeld?