Servicekosten gemeenschappelijke ruimtes huurwoning
Mijn vader en 65 andere huurders van zijn wooncomplex, heeft onlangs de jaarafrekening 2023 "gemeenschappelijke servicekosten" van HEF Wonen ontvangen. Hij woont Grote Beer te Rotterdam. Servicekosten zijn opgebouwd uit twee diensten: schoonmaak en elektra. Zijn aandeel in de gemeenschappelijke elektrakosten is voor 2023 € 500,16. Vorig jaar was dit € 216,57. ( dit geldt uiteraard ook voor al die 65 andere huurders). Een verhoging van de elektrakosten van 131%.
Uiteraard heb ik officieel bezwaar aangetekend bij HEF Wonen en krijg ik als verklaring dat dit buiten de invloed van HEF wonen is vastgesteld. Echter het CBS berekende voor 2023 een gemiddelde verhoging voor elektra van 37%. Het gat hiertussen is wel erg groot.
Maar vraag is: wat kan ik nog meer doen? En is het terecht dat ik dit wel erg veel vind? ( 66 x € 285 is wel € 19000) En is het logisch dat HEF Wonen de verantwoordelijkheid afschuifd?
Ernst Rijnberg
Rotterdam
Woningverhuurders kopen hun stroom in op basis van prijzen van 2 jaar geleden, zo is ook ons verklaard en gezien in de facturen van de verhuurder. Wij kregen ipv geld terug een naheffing servicekosten, ontstaan door de inkoopprijs van 2 jaar geleden voor nu. Ergo, u doet er niets aan, En ja, het is erg veel. En er wordt niets afgeschoven. U kunt proberen in termijnen te betalen, maar dat moet de verhuurder en u samen eens worden.
Daar valt weinig zinnigs over te zeggen als je niet vermeld wat het verbruik was tov vorig jaar. Is dat gestegen, het zelfde gebleven of minder geworden.
Ik dacht dat je inzage kon vragen in deze kosten en dat deze niet "vastgesteld" mogen worden maar de werkelijke rekening moeten zijn, althans het aandeel van de betreffende huurder dan. Er bestaan hele "loketten" voor de ondersteuning van huurders, ik zou daar eens te raden gaan.
Vraag om de specificaties van deze kosten, men is verplicht deze te verstrekken.
Kun je zelf zien of het terecht is..
Men mag nooit meer vragen dan de werkelijke kosten trouwens!!
Gemeenschappelijke kosten alleen maar schoonmaak en elektra? Ik heb er 8 op de lijst staan.
1.Warmetelevering
2.Elektra algemeen
3.Schoonmaken algemeen
4.Wijkbeheer
5.Glasverzekering
6.Administratie
7.TTB is verwerkt in aferekening (Wat TTB betekent weet ik niet)
8.Ista. Dat is de warmteleverancier van de WBV.
Die rekening krijgt iedereen, dus het totaalbedrag, daarna de verdeelsleutel: wat een ieder zelf heeft verbruikt. De meesten hebben geld terug gekregen.
Is HEF Wonen een particulier verhuurder? Misschien ligt at anders dan een gewone WBV?
@tenormin , 7.TTB is verwerkt in afrekening (Wat TTB betekent weet ik niet) betekent : Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming .
@marita5. Bedankt voor je aanvulling, alleen: we hebben HR CV ketel in de keuken, geen blokverwarming.
@Tenormin , een HR CV ketel is een combiketel , combineert verwarming en warmwatervoorziening in èèn toestel . De letters CV staan voor centrale verwarming .
Als je een eigen cv ketel zou hebben, heb je niks met Ista te maken en krijg je de rekening voor verwarming van je energieleverancier, niet van je wbv. Je zou ook geen TTB hebben gekregen. Het zal een boiler zijn die in je keuken hangt.
Ik heb een "eigen HR CV ketel", van de WBV, wat in de huur verrekend is. Het is geen boiler. Ik krijg, via de WBV dus elk jaar een afrekening van en in dit geval Eneco en (via de WBV van Isla). Isla levert, via de WBV mij gas, voor de CV installatie; voor de rest heb ik n.l. geen gas in huis. Bij TTB staat overigens 0.00. Dus heb ik uiteraard niet gekregen.
Een gemiddelde verhoging zegt niets. Het hangt helemaal af van wat voor energiecontract de verhuurder heeft of had. Als je vlak voor de oorlog toevallig je energiecontract voor een paar jaar het vastgezet was energie heel goedkoop geweest. Als je dat niet gedaan had en een variabel tarief had, betaalde je de hoofdprijs. En even daarop voortbordurend: stel dat ze in 2022 nog een vast contract tegen lage kosten hadden, en in 2023 niet meer, dan kan de stijging zomaar (veel) meer dan het gemiddelde zijn. Gemiddeldes zijn leuk maar zeker voor energieprijzen heb je er eigenlijk niet zo veel aan.
Dit is het overzicht dat ik elk jaar van mijn verhuurder krijg.
Op de eindafrekening staat per categorie wat er ontvangen en betaald is.
Gemeenschap. energieverbruik |
* Deurtelefoon |
Schoonmaken gemeensch. ruimten |
Ramen wassen algemeen |
Ontstoppingsfonds |
Glasfonds |
Zonnepanelen appartementen |
U mag het veel vinden, maar dat brengt u niets verder.
Dat het verschil groot is met het voorgaande jaar, kan heel goed kloppen. We herinneren ons toch allemaal wel dat de energieprijzen in 2022 en 2023 behoorlijk hoog waren, en dat je dus inderdaad twee tot soms wel vier keer zo veel ging betalen zodra je vaste contract wat je vóór 2022 had afgesloten afliep.
De gemiddelde verhoging die het CBS over 2023 berekend, is ten opzichte van het gemiddelde van 2022. In 2022 vond echter de grootste prijsstijging plaats. Maar als in 2022 de verhuurder nog een "oud" vast contract had, zijn in 2022 nog oude tarieven doorberekend en is in 2023 bij vernieuwing van het energiecontract de prijs verhoogd met de stijgingen van 2022 én 2023.
In dat licht is de verhoging van de kosten heel goed verklaarbaar. De verhuurder mag gewoon die werkelijk gemaakte kosten doorberekenen. Het gaat hier om een vrij groot complex met 65 appartementen. Ik acht de kans daarom groot dat er minimaal één lift aanwezig is. Een lift die veel gebruikt wordt is een behoorlijke stroomvreter.
Mocht uw vader twijfelen aan de afrekening servicekosten dan kan hij als huurder inzage vragen in de facturen en verdeling waarop de afrekening gebaseerd is. Als uit die facturen blijkt dat de kosten gewoon gemaakt zijn door de verhuurder, moet er simpelweg betaald worden. En gezien de energiemarkt van de afgelopen 3 jaar vermoed ik dat het gewoon allemaal klopt.
100% zoals wij ervaren hebben. Je doet er niks aan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer