ha
door hans0000 Mar 6, 2005 om 16:36
Huishouden & energie

Slecht gelegde vloer

Juni 2003 hebben wij in onze nieuwbouw woning een houten (Kempas) vloer laten leggen. Voordat wij de vloer kochten heb ik gevraagd of dit een vloer zou zijn die erg werkt. Ik heb 3 kleine kinderen en wilde geen kieren van centimeters breed. De verkoper garandeerde mij dat er in deze vloer absoluut geen kieren zouden komen.

De woning was volgens de verkoper droog genoeg en de vloer werd gelegd.....Na de zomer begonnen de eerste klachten al. Op de plaatsen waar een verwarmingsbuis ligt begon de vloer te krimpen en kwamen en grote naden. Op andere plaatsen in de kamer begon de vloer omhoog te komen. Zo erg dat de planken omhoog sprongen.

Toen ik de zaak belde en uitlegde wat het probleem was, kreeg ik te horen dat mijn huis te droog was. Nu vond ik dat erg vreemd omdat wij in een wijk wonen waar juist veel problemen zijn die te maken hebben met het vocht in de woning. Maar wij hebben toen de winter afgewacht en gekeken wat er in de lente en zomer zou gebeuren.

De vloer bleef op plekken krimpen en op andere plekken uitzetten. Na meerdere telefoontjes kwam er eindelijk iemand om de vloer goed te leggen (jan. 2005). De vloer is aangestampt en de plinten zijn aan een kant vernieuwd. Er zitten nu aan een kant van de kamer bredere plinten. Ook is er nieuwe olie op gekomen.

2 dagen nadat de vloer was gedaan belde de verkoper op om te melden dat wij 50 euro moesten betalen voor de bredere plinten waar wij niet om gevraagd hebben. Wij hebben dit niet betaald. Wij gingen ervan uit dat dit minstens bij de service van de zaak hoorde.

Uiteindelijk begint de vloer nu weer. Het is geen vochtprobleem, dat weten wij zeker! De winkel is nergens bij aangesloten en onze vraag is dan ook: welke stappen kunnen wij nemen om toch nog een goed gelegde vloer te krijgen of eventueel ons geld terug????

1135 3 Rapporteer

user123
door user123 - Mar 9, 2005 om 22:20
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Er is maar 1 reden waarom hout werkt : luchtvochtigheid.
Als de luchtvochtigheid schommelt zal het hout gaan werken.

Als u kieren krijgt komt dat dus door een te droge lucht.
Dit is geen gebrek aan de vloer maar vraag gewoon een extra inspanning van u.

Dat de plinten moesten worden vervangen komt eigenlijk door het onvoldoende vochig zijn van de lucht. Wat dus niet de schuld is van de parketteur.

pkalter
door pkalter - Mar 10, 2005 om 22:32
38 Antwoorden / 0 Vragen

Kempas is een houtsoort die bekend staat om zijn bovengemiddelde werking. Het is een houtsoort die de meeste parketzaken niet verkopen en meestal bij bouwmarkten te vinden is. Uit het feit dat ze de vloer aangestampt hebben begrijp ik dat deze zwevend gelegd is. Dit is onverstandig met een massieve kempas vloer. In dit geval had de maximale breedte van de kamer niet groter dan 4 meter mogen zijn. Anders absoluut blind vernagelen en verlijmen op spaanplaat. Zelfs dan is Kempas niet altijd probleemloos. Een te lage luchtvochtigheid kan een deel van de oorzaak zijn, maar aannemelijker is het dat het hout nog te nat was. Dit gaat dan langzamerhand terugdrogen en krimpt hierbij. De olieafwerking is ook geen goede keuze, hierdoor kan het hout veel sneller vocht afgeven en opnemen dan met lak. Dat ze nergens bij aangesloten zijn maakt m.i. niet zoveel uit. Laat een onafhankelijk expert een rapport opmaken en ga hiermee naar een advocaat. (kort geding is niet zo duur en erg efficient) of schakel de consumentenbond in. De leverancier blijft ten alle tijde verantwoordelijk en had dit nooit zo mogen leggen.

vi
door viks - Mar 14, 2005 om 20:59
6 Antwoorden / 0 Vragen

Kempas is inderdaad een vocht gevoelige houtsoort. Bij veranderingen in luchtvochtighied gaat hout krimpen en uitzetten. dat de vleor naden is gaan vertonen geeft aan dat er bij u in huis en laag luchtvochtigheidspercentage is geweest. U steld dat het geen vochtprobleem is maar bij u in de wijk zijn wel veel vocht problemen. dit is op een zaak erg tegenstrijdig. Wel kunt u de verkoper verwijten dat hij u verkeerd heeft voorgelicht. een houten vloer en met name massieve planken werken.

Dat u 50 euro moet betalen lijkt mij niet correct dit zou service behoren te zijn.

wel dient u er rekening mee te houden dat waneer u niets aan de luchtvochtigheid bij u in huis doet het een steeds terug komend probleem is. eenn advies koop een hygrometer en een lucht bevochtiger en zorg er voor dat de luchtvochtigheid in uw woning c(met name in de wintera 55% is. dit is beter voor de vloer maar zeker net zo belangrijk ook gezonder om in te wonen.

spreek de verkoper aan op zijn advies en vraag hem een blijvende goede oplossing. Mocht dit geen resultaat geven dat kunt u het via een rechter af te dwingen.

Nog een laatste advies koopt u iets voor in huis kijk dan of het bedrijf ergens is bij aangesloten

Met betrekking tot parket kan dit b.v. zijn het CBW of de VPL

met vriedelijke groet