Le
door Led Mar 15, 2016 om 10:23
Huishouden & energie

Slib bij ontluchten nieuwe CV/Leidingen/Radiatoren

Na een totaalrenovatie waarbij alles vernieuwd is (cv, leidingen, radiatoren - alles) vond ik enkele radiatoren slecht werken (1 maand na oplevering).
De druk stond op 2.4 bar (overdruk). Ik had het idee om eerst maar eens de radiatoren te ontluchten;
het ontluchten van 2 radiatoren op de 2e verdieping duurde enkele minuten waarbij er enkel lucht uit kwam.
Toen er uiteindelijk water uit kwam, was dat eerst een tijdje helemaal zwart en zanderig (slib)... en uiteindelijk na ontluchten gaf de manometer nog maar amper 1 bar aan. Ik heb 'm dus weer flink moeten bijvullen tot 2 bar.

Tevens heb ik de sifon van de CV ketel (Remeha Tzerra CW5) gecontroleerd, die zat ook vol met zand en gruis.

Is het normaal dat er slib uit mijn radiator komt bij een nieuwe installatie / dat er zo veel vuil in de sifon zit? Of betekent dat dat de leidingen niet schoongespoeld zijn na installatie, met eventuele nadelige gevolgen voor mijn nieuwe CV ketel?

12592 8 Rapporteer

Le
door Led - Mar 15, 2016 om 10:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Foto van het gruis dat uit de sifon kwam: foto

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - Mar 15, 2016 om 11:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Naar het zich laat aanzien heeft U te maken gehad met een slordige installateur. U kunt deze verzoeken om de installatie geheel opnieuw te laten vullen.
Ook is gebruikelijk na oplevering de installatie af te persen. (Onder druk zetten) Hierdoor kan worden vastgesteld of er geen lekken zijn bij de knelkoppelingen zoals te doen gebruikelijk. Ik zou zo snel mogelijk hierover contact opnemen om eventuele schade aan de pomp te voorkomen. Bij ontluchten beneden beginnen tot aan het hoogste punt. Moderne ketels zijn voorzien van automatische ontluchting. De effectiviteit daarvan hangt af van de positie van de ketel. Geadviseerde druk 1.5 tot 2 bar. Mvgr.

Le
door Led Mar 15, 2016 om 11:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het dus bij het juiste eind als ik denk dat er in een gloednieuwe installatie geen slib hoort te zitten, en dat hij keurig ontlucht had moeten zijn?
Is de aangetroffen aanwezigheid van vuil/slib in het water daadwerkelijk slecht voor m'n ketel?

Ma
door Mat Matheij Mar 16, 2016 om 11:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Her is bij een nieuwe installatie niet normaal dat het water nu reeds zo sterk vervuild is. En naar U stelt met slib. Ook de overmatige slibhoeveelheid in uw sifon kunt U door de installateur laten verwijderen. Het is wel normaal dat in de loop der tijd het water niet meer helder is bij het ontluchten.

Oo
door Oosterhout82 - Mar 15, 2016 om 11:03
2 Antwoorden / Vragen

Beste Led,

Niets om je zorgen te maken.
Die slib in je radiatoren zijn een ophoping van dode bacteriën.
Dat heb je in ieder systeem. Met name als er lang niet is bijgevuld.
Zijn echt alle radiaotoren en leidingen vernieuwd od een deel? Kan mij niet voorstellen dat als alles nieuw is het water al zwart is.
Ontluchten van de radiatoren zou geholpen moeten hebben.

Dat gruis in je sifon is aluminium oxide. Dat komt niet uit je watergedeelte van de ketel maar de rookgas afvoer.
Jouw ketel oxideerd (hr toestel) en dat water wat in de rookgasafvoer ontstaat loopt via de wisselaar naar de sifon. Staat dus los van het cv water.
Deze sifon moet 1x per jaar een keer gereinigd worden.

Ervan uitgaan dat je ketel op zolder hangt zou ik hem niet te veropvullen. 2.4 bar is aan de hoge kant.
Bij 3 bar springt de overstort open (overdruk beveiliging van het verwarmingssysteem). Zou de druk rond de 1.8 / 2 bar houden.

Le
door Led Mar 15, 2016 om 11:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

>Die slib in je radiatoren zijn een ophoping van dode bacteriën. Met name als er lang niet is bijgevuld.

Zoals vermeld, de hele installatie is net nieuw opgeleverd. Ik heb er niet veel verstand van maar het lijkt me niet goed als er in een paar weken tijd zo veel bacteriën in mijn cv leidingen terechtkomen en doodgaan.

Alles is net nieuw aangelegd en er kwam zanderig water uit de eerste 20 seconden bij het ontluchten. De zwarte spetters zaten op de muur.

Voor de sifon hetzelfde verhaal - ik kan me niet voorstellen dat er na 3 of 4 weken al zo veel oxidatie is ontstaan dat je er de bodem van een emmer mee kunt vullen. Het lijkt gewoon op bouwgruis - zand, kalk, stuc.

En zoals vermeld heb ik ZELF de CV niet tot 2.4 gevuld - de druk was 2.4 bar VOORDAT ik er 1.4 bar lucht uit liet lopen. Ik heb 'm zelf daarna weer bijgevuld tot 2 bar.

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2016 om 12:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Beste LED, zou maar even het advies van @oosterhou82 lezen. Dat is het enige juiste TOP antwoord. Aan paniekzaaien heeft u niets. De automatische ontluchting werkt alleen op de ketel en niet op de radiatoren. Het is normaal dat een installatie na vullen ontlucht moet worden. Dit had de installateur direct moeten doen of u er op moeten wijzen.

Le
door Led Mar 15, 2016 om 12:09
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ontluchten had de installateur toch moeten doen? Dat dat niet gebeurd is is voor mij een indicatie dat er niet zo zorgvuldig gewerkt is. Een nieuwe installatie had bij mijn weten - en volgens de handleiding van mijn VC ketel - eerst flink doorgespoeld moeten worden om de leidingen te reinigen van installatieverontreinigingen. Dat ik toch allemaal zand uit mijn radiatoren zie komen bij het ontluchten doet me denken dat dat niet gebeurd is. Dat de sifon vol zit met bouwgrijs lijkt mij nog een indicatie. Maar als ik u goed begrijp is het vrij normaal dat direct na een gloednieuwe installatie het water in het cv systeem verontreinigd is evenals de sifon ?

gerbera
door gerbera Mar 15, 2016 om 14:39
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Even het verhaaltje van oosterhout82 goed lezen. Die schrijft dat het bij een nieuwe installatie niet o.k. is als het water vervuild is. Is er sprake van bouwgruis dan zijn ze inderdaat slordig aan het werk geweest. Vreemd is dat er bij het ontluchten zand uit de radiatoren komt, dit moet dan omhoog komen om er uit te kunnen. Als het allemaal zo erg is als u beschrijft zou ik de gehele installatie legen en alle radiatoren aan de onderzijde aftappen dan kan het "zand" er uit spoelen.

Le
door Led Mar 15, 2016 om 14:50
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik meen dat ik al goed gelezen had - oosterhout82 schrijft dat die slib dode bacterien zouden zijn, en dat het gruis in mijn sifon oxidatie zou zijn, wat mij beide stug lijkt bij een nieuwe installatie.
Nergens schrijft oosterhout82 dat het niet ok is als het water vervuild is, hij/zij schrijft enkel dat hij/zij zich niet kan *voorstellen* dat het water zwart is als alles nieuw is, en dat is nou juist de essentie van mijn verhaal.
Ik ga inderdaad denk ik proberen om eens een radiator aan de onderkant af te tappen om te kijken of er nog meer troep uit komt.

aurora1
door aurora1 - Mar 15, 2016 om 19:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou inderdaad het verhaal van @oosterhout82 goed doorlezen.
U kunt anders eventueel uw vraag ook nog eens stellen op het forum van Klusidee: http://www.klusidee.nl/Forum/advies-over-wanneer-hr-ketel-vervangen-t52223.html

Le
door Led Mar 16, 2016 om 08:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dus volgens u is het ook compleet normaal dat er in een compleet nieuw aangelegd cv / leiding systeem binnen een paar weken zoveel dode bacterien zitten dat er 20 seconden lang grijs zand uit de radiatoren komt bij het ontluchten?

marita567
door marita567 - Mar 16, 2016 om 09:22
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo led ,

Misschien heeft u iets aan deze informatie ,

http://forum.fok.nl/topic/1792790

Le
door Led Mar 16, 2016 om 09:57
1 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, maar dat gaat (wederom) om een bestaande, oude installatie. (een CV ketel van 2 jaar oud en nog oudere leidingen). In mijn geval gaat het juist om een gloednieuwe installatie met nieuwe leidingen, cv en radiatoren waarbij dus geen sprake is van jarenlange oxidatie / corrosie / kalkopbouw.

marita567
door marita567 Mar 16, 2016 om 10:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Mij ging het hoofdzakelijk om dit :  een veel gemaakte fout is het gebruik van messing waterleiding knieen en verbindingsstukken in een cv systeem,, en het plaatsen van een filter .

Le
door Led Mar 16, 2016 om 11:29
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ook bij gebruik van messing lijkt het me toch stug dat dat na een paar weken al zoveel slib zou opleveren.
Als dat zo snel zou gaan zou na 6 maanden de hele radiator vol zitten. En natuurlijk is het plaatsen van een filter goed, maar als er gewoon vanaf het begin al bouwgruis in de leidingen zit slibben die gelijk dicht. Filters wil je preventief gebruiken, ze aanbrengen nadat je hebt vastgesteld dat er veel slib in zit zonder de slib daadwerkelijk te verwijderen lijkt me niet erg productief.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 16, 2016 om 11:49
302 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom neemt u niet even contact op met de installateur?

Le
door Led Mar 16, 2016 om 12:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ga ik ook zeker doen, maar in zo'n gesprek kom ik graag goed beslagen ten ijs - ik wil eerst genoeg informatie hebben om me niet onder tafel te laten praten in het geval iemand z'n eigen fouten probeert te verhullen.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2016 om 14:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom gaat u steeds in discussie met reageerders?
Inderdaad kunt u maar beter contact opnemen met de installateur.
Het is handiger om in het lege vak bovenaan reageren.