Ja
door Japio70 Jan 26, 2022 om 15:17
Huishouden & energie

Slimme meter van Stedin

Wij hebben een slimme meter van Stedin.

Maandelijks krijgen wij een update in het energieverbruik van Eneco. Ineens is afgelopen december het gasverbruik volgens Stedin toegenomen (+11m3). Omdat wij geen kachel gebruiken (stoken volledig op hout) en koken volledig elektrisch maak ik me zorgen over de werking van de meter. Nu is het misschien "maar" 11m3 maar kan ik erop vertrouwen dat de meter deugdelijk is?

Uiteraard hebben we dit gemeld bij Eneco en bij Stedin maar ik krijg het volgende antwoord van ze: ik vraag me af kan dit zomaar? Kan ik me ergens anders melden?
De kans dat het aan de meter ligt is erg klein. Indien uwenst kan er een ijking plaatsvinden. Indien de meter goed werkt zijn hieraan kosten verbonden. De kosten hiervan zijn € 523,81 euro.

6099 18 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 26, 2022 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen

Gebruik je gas alleen voor warm water?
Kijk elke dag even naar de meterstanden. Misschien kun je er dan achter komen waar het verbruik vandaan komt.
Werkt de cv ketel nog wel goed?
Wordt de cv ketel elke 2 jaar onderhouden.

rj
door rjw - Jan 26, 2022 om 15:59
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Gebruik je ook de Eneco app? In die app kan je tot op uurniveau kijken wat de meter heeft gemeten.

En om terug te komen op je vraag: ja dat kan. Zij verrichten werk en daar zitten kosten aan verbonden. Als blijkt dat er wel iets aan de hand is met de meter hoef je niet te betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 26, 2022 om 16:20
2065 Antwoorden / Vragen

Ga die meter maar scherp monitoren. U heeft al een melding gedaan dus als er alsnog aan het licht zou komen dat die meter toch niet goed is kunnen ze dat prima met terugwerkende kracht rechttrekken.

getty
door getty - Jan 26, 2022 om 16:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Uw ketel kan natuurlijk ook kapot zijn

hoe oud is deze? Onderhoud regelmatig uitgevoerd?

toen onze ketel niet goed werkte hadden we ook een hoger verbruik ( expansievat kapot)

eerst dus dit maar laten controleren

me
door mein33 - Jan 26, 2022 om 16:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U geeft aan dat het gasverbruik is toegenomen, maar waarvoor gebruikt u dan nog gas ?

getty
door getty Jan 26, 2022 om 16:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Warm water / douchen neem ik aan

mi
door miennaamishaaz - Jan 26, 2022 om 17:18
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als u 0.0 gas gebruikt kunt u toch ook de gashendel omzetten die voor de meter zit?
Dan stroomt er 0.0 gas doorheen,

Het kan ook zijn dat er ergens een zeer klein lek zit. wat langzamerhand gas lekt.

Ja
door Japio70 - Jan 26, 2022 om 18:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij gebruiken de ketel alleen voor douchen maar wat het vreemde is dat de standen tot vorige maand gewoon bij benadering hetzelfde waren. Kan natuurlijk zijn dat het aan de ketel ligt ik hou m in de gaten. Dank voor al jullie reacties.

de
door dejeeper - Jan 28, 2022 om 11:08
54 Antwoorden / 0 Vragen

Waar in uw huis gebruikt u dan gas?? Is dat de boiler of is dat voor warm water? Kan zijn dat u een elektrische boiler heeft dan is dit uiteraard niet van toepassing.

ro
door ronny530 - Jan 28, 2022 om 11:29
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt proefondervindelijk de warm water kraan open zetten en bij de ketel aan de leidingen die naar de radiatoren gaan voelen of die warm worden. Als die leidingen warm worden dan is de drieweg klep van de ketel defect omdat die klep bij warm water vraag de radiatorleidingen afsluit.

Ed
door EddyCamiel Jan 28, 2022 om 12:09
8 Antwoorden / Vragen

Dat is een zeer goed advies. Helder.

mo
door mof - Jan 28, 2022 om 11:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de kosten betaalt u zelf tenzij een gebrek wordt vastgesteld, dan moet Stedin de kosten betalen.

ho
door honza23 - Jan 28, 2022 om 11:43
261 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn in het verleden vele meldingen geweest over "slimme" meters: o.a. dat de werking beïnvloed zou kunnen worden door electromagnetische invloeden van andere apparaten. Als hij dan (elders) geijkt wordt is er niets aan de hand want dan is er immers geen ander apparaat in de buurt....

Beste tip is om perioden dat er geen gas gebruikt wordt te monitoren (standen bijhouden).

Ed
door EddyCamiel - Jan 28, 2022 om 12:07
8 Antwoorden / Vragen

Gisteren is bij ons een slimme meter geplaatst door een Stedin medewerker. De Stedin-medewerker vertelde dat de fabrikant van de slimme meters een deel van de gefabriceerde meters (steekproef) uitvoerig test (ijkingsproces) alvorens meters kunnen worden goedgekeurd. Een hoger gasverbruik (in kub) ligt in principe altijd aan het daadwerkelijke  hoger verbruik door de apparaten die worden gebruikt. Wordt er meer en langer onder de douche gestaan, structureel langer (gas) gekookt? Of, meestal het geval, harder gestookt dmv de radiatoren in de koude maanden? Dat laatste is bij u, Japi070, kennelijk niet geval. Wellicht de andere genoemde mogelijke oorzaken?
UIteraard, in theorie kan het ook een foutje in de slimme meter zijn dat voor onverklaarbaar veel kub gasverbruik heeft gezorgd. Advies is, om nog een keer het gebruik van de maand december langs te lopen en ook de daarop volgende 3 maanden te bekijken. Bij een gelijk aantal gebruikers in huis (van mn. douche!) en geen langere douchebeurten, kunt u voorzichtig een voorlopige conclusie trekken indien dan nog steeds onverklaarbare kubs worden genoteerd.  Het blijft voorlopig erg vervelend voor u.Sterkte ermee.

gerardk
door gerardk - Jan 28, 2022 om 12:18
175 Antwoorden / 8 Vragen

Maak een account aan op het onafhankelijke https://slimmemeterportal.nl dan heeft u een inzicht in het verbruik. Als u de ketel alleen vor het douchen gebruikt dan is het verstandig om een kleine boiler of electrische doorstroomgeiser te plaatsen en van het gas af te gaan dat scheelt dan het vastrecht en zo voor het gas.

mariodings
door mariodings - Jan 28, 2022 om 13:10
40 Antwoorden / 3 Vragen

Hoeveel is 11 m3 op het totaal? Een keer douchen is ong 0,5m3. Als het van ver moet komen dan moet je ook nog een keer de verwarming van de toevoerbuis erbij rekenen. Ik heb pas een dongel aangeschaft, waarmee je makkelijker je verbruik kunt bijhouden. (HomeWizard Energy voor EUR 30). Daś een stuk goedkoper dan een controle van een schandalige 500 euro.
En wellicht is overstappen op geheel electrisch een idee. Scheelt op jaarbasis ook nog 250 euro aansluitkosten.

He
door Helen 66 - Jan 28, 2022 om 16:38
119 Antwoorden / Vragen

Volgens mij de beruchte 11m3. Die komt er volgens mij altijd bij op de jaarafrekening. Is een speciale naam voor. Wij hebben Liander.

he
door henkie.penkie - Jan 28, 2022 om 17:54
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook zijn dat de eco stand op je ketel is uitgeschakeld, wat dan gebeurd is dat het warm water in het ingebouwde reservoir op een vaste temperatuur wordt gehouden en dan heb je gasverbruik als je alleen de ketel voor het warm water gebruikt. Je kunt dit dan uitschakelen maar het nadeel is dat het langer duurt eer dat je warm water hebt onder douche of bij de keukenkraan als je geen klein elektrisch boilertje hebt voor de keukenkraan. Verder is dit laatste aan te bevelen als je zonnepanelen zult hebben. Dan is het helemaal voordelig. Dan maak je rechtstreeks gebruik van de opgewekte energie voordat deze wordt teruggegeven aan het stroomnet. Het is dan wel aan te raden om er een tijdklok tussen te zetten en bijvoorbeeld de tijdinstellen tussen 9 en 16 uur maar je kunt ook de tijdsduur van het opwarmen boiler instellen dit smorgens bij voorbeeld en smiddags bijvoorbeeld minimaal 1 1/2 uur per keer. Boilers zijn over het algemeen goed geisoleerd en dus niet afkoelen binnen de 8 uur.dit bespaard je ook nog energie als je zonnepanelen hebt. De tijd van het opwarmen van een boiler vind je in de handleiding. Je koopt tegenwoordig al een boiler van 30 liter voor een kleine 120 euro met een vermogen van 1500Watt. De oude bekende daalderop zuun stukke duurde en hebben ook nog een hoger vermogen van 2300Watt

h.
door h.terpstra - Jan 31, 2022 om 10:50
202 Antwoorden / 1 Vragen

Alle energie bedrijven weten dat hun "slimme" ( digitale ) meter niet goed werkt in een gebouw waar meerdere verbruikers zijn. Bv. wasmachine , Fornuis ,droger en andere apparatuur.. Daar is al meermalen op radio en TV. melding van gemaakt. Eerder heb ik dat vermeld op Kassa en Radar..
Laat hem niet testen. ,want de meter werk goed, als er geen andere verbruikers op de installatie zitten. Het is n.l. een laboratorium instrument .

U goedkoopste oplossing is die meter te laten vervangen voor een analoge meter.. De 'slimme "meter breekt ook in op uw privacy . Er is juris prudentie.

Vraag bij radar op naar het programma 3 a 4 jaar geleden. De fam. Honi...  heeft toen de rechtzaag gewonnen met een schets op half A4.

De meter springt nl naar voren via de 5é harmonische. voor de techneuten..Succes, Henk.

Engelse drop
door Engelse drop - Feb 4, 2022 om 15:29
63 Antwoorden / 5 Vragen

In de nieuwe cv ketels zit een klein boilertje om je gelijk van warm water te voor zien. Deze moet je uit schakelen alleen moet je even wachten op warm water dan. Heb ik ook gedaan , dat scheelde een paar kub zeker als je niet veel thuis ben. Dan hoeft dan kleine boilertje niet steeds opgewarmt te worden. Zeker ook niet als je op vakantie ben.