mj
door mjurgen Feb 5, 2020 om 13:32
Huishouden & energie

Slot vitrinekast open krijgen

Verhuisd. Afgesloten vitrinekast is meegegaan. Sleutel hebben we tevoren goed opgeborgen, maar waar? Ook na lang zoeken niet teruggevonden.
Hoe krijg ik het cylinderslotje anders open?
Slotje bevindt zich in glazen deur. Het is mij met veel moeite een keer gelukt om een smal voorwerp tussen glazen deur en stijl te krijgen; dit tegen lipje aangedrukt, geen beweging in te krijgen.
Wat kan ik nog doen?

3772 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2020 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is wellicht het pennetje van het scharnier er uit te tikken?

gerbera
door gerbera - Feb 5, 2020 om 14:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het enige wat u kan doen is echt naar het sleuteltje op zoek gaan. Het lipje krijgt u met geen mogelijkheid omhoog zonder sleutel en de enige manier is deze met een ijzerzaagje af te zagen. Soms staat er een nummer op het slotje, dat nummer komt overeen met het sleutelnummer. U kunt dan bij een sleutelboer kijken of die zo'n sleuteltje heeft. Ander maar riskant alternatief, vanwege het glas, is proberen het slotje linksom te draaien waardoor de moer aan de binnenkant los komt en u het slotje in zijn geheel kunt draaien. Doe dat door iets in het slotgaatje te steken en niet aan de buitenring zelf draaien. Anders de tip van @tijger1.

Re
door Repellepel - Feb 5, 2020 om 15:52
1 Antwoorden / Vragen

Met een klein ijzerboortje door de cilinder van het slot heen boren. Slot eruit frommelen en een nieuwe erin plaatsen. Kost een paar euro.

getty
door getty - Feb 5, 2020 om 16:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sorry geen tips, maar wel een heel herkenbaar probleem. Had mij kunnen overkomen. Ik hoop voor u dat het lukt!

mj
door mjurgen - Feb 5, 2020 om 16:39
62 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt alvast.

Ad pennetje eruit tikken: volgens mij kan het niet, vrees ook voor het glas om echt te tikken. Zal 's nog nader naar kijken en hoort bij laatste redmiddel.

Ad ijzerboortje: heb ik ook voorzichtig geprobeerd; lijkt erop dat er niets/niet veel gebeurd; moet misschien langer daarmee doorgaan + nieuwe ijzerboor kopen. Maar ik dacht: eerst kijken of het nog anders kan.

Ad slotje linksom draaien: misschien als laatste redmiddel (vanwege gevaar voor 't glas).

Ad slotnummer: 's kijken of ik er iets zie. (Ik heb wel - toevallig - een sleutel die in het sleutelgat gaat, maar ik kan hem niet draaien.)

gerbera
door gerbera Feb 5, 2020 om 21:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als u met een ijzerboortje aan de gang gaat zou dit aan de onderkant van het slotje moeten. Daar zitten palletjes die in de sleutel vallen en u er mogelijk dan uit kunt trekken. Ik denk dat het een zgn kantoorkast slotje is en het geheel doorboren heeft geen nut omdat ook het plaatje met een moertje vastgezet is. De stift waarop het plaatje zit heeft vlakke plaatsen omdat het plaatje er op 2 manieren opgezet kan worden.

gerbera
door gerbera Feb 6, 2020 om 09:31
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Met een zgn babyzaagje, pennetje verwijderen, kunt u het afzagen als deze er tussenpast. FF wat werk maar dat moet lukken. Anders proberen het plaatje naar beneden te drukken door samen met het sleuteltje linksom draaien.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 5, 2020 om 16:53
683 Antwoorden / 5 Vragen

Leg de vraag eens voor bij een sleutelmaker.

mi
door miennaamishaaz Feb 25, 2020 om 23:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas hebben die vaak duizenden sloten/sleutels, en moeten ze maar net de juiste blank hebben voor het slot.

had ik met een kast slot, Nam het slot zelfs mee, maar hij kon er niet mee helpen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2020 om 17:31
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zou, als ook al gezegd een slotenmaker/sleutelmaker raadplegen.

mj
door mjurgen - Feb 5, 2020 om 21:40
62 Antwoorden / 19 Vragen

Een slotenmaker raadplegen: in't achterhoofd houden.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2020 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De achterkant van zo'n kast is vaak een plaat hardboard of iets dergelijks.

Wellicht is dat (tamelijk) eenvoudig te verwijderen zodat u misschien het probleem van binnenuit kunt aanpakken.

Th
door Theawaalen - Feb 5, 2020 om 22:28
113 Antwoorden / 5 Vragen

Het sleuteltje misschien in een portomonee gestopt of bij de sieraden?

aurora1
door aurora1 - Feb 6, 2020 om 00:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zit die sleutel niet ergens onder of in geplakt met ductape oid? Of in de zak met papieren en werklocaties voor de verhuizing? Gewoon aan een sleutelring gehangen? Dashboardvakje auto? Sleutel van een vitrinekast van een ander even lenen om de deur open te krijgen en dan ander slot erin.
Misschien heeft een sleutelmaker een bak met oude sleutels, of is zoiets bij een kringloper oid, of op de rommelmarkt. Maak een foto van de kast als u elders op zoek gaat om het te kunnen tonen.
Bij pennetje eruit tikken zou ik een rubber hamer gebruiken of een stuk stof, hout oid ertussen doen.

mj
door mjurgen - Feb 6, 2020 om 08:51
62 Antwoorden / 19 Vragen

'De achterkant van zo'n kast is vaak een plaat hardboard of iets dergelijks.'

In dit geval 4 glazen wanden.

(Verhuizing was ca. 4 maanden gelden, daarna verbouwingswerkzaamheden in nieuwe woning en dan pas hebben we de kast geplaatst en kwam dit aan het licht. - En we hebben echt veel spullen.)

mj
door mjurgen - Feb 6, 2020 om 17:01
62 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb enkele goede metaalboren gekocht en ben aan de slag gegaan met 3 mm. Heel voorzichtig. Volgens mij was het metaal te hard om er iets van te doorboren, maar door het indraaiend en uitdraaiend boren bewoog op een gegeven moment het hele slotje en draaide het heel langzaam een kant op en daarmee ook het lipje. De deur kan open.
Ik heb geluk gehad.

(Het slot is voor ons niet nodig. De vitrinekast behoorde toe aan een handelaar die er de bekende Zwiterse zakmessen in had. Toen hij stopte hebben wij de kast overgekocht.)

aurora1
door aurora1 Feb 6, 2020 om 17:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus problem solved: dank voor het melden.

mi
door miennaamishaaz - Feb 25, 2020 om 23:06
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u ook een foto van uw slot? Mischien kan je het slot zelf picken via een lock-picking setje. gemaakt van een paperclip en wat metaal plaatjes

gerbera
door gerbera Feb 26, 2020 om 08:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

6 febr. schreef de TS, De deur kan open.
Ik heb geluk gehad.