hansfrantzen
door hansfrantzen Oct 30, 2015 om 14:07
Huishouden & energie

S'nachts uitschakelen verwarming in flatgebouw.

Beste lezers, mijn vraag is of een V.v.E. in de avond om 23.30 uur t/m 05.30 uur doordeweeks en in de weekenden 00.30 uur t/m 06.30 dmv een tijdschakelaar de C.V. mag uitzetten. Wij werken late diensten en komen dan om 02.00 uur thuis en komen dan in een koude woning. Dit gaat om een flat van 127 woningen en ik heb hier wel eens iets over gehoord in de V.v.E. vergaderingen maar er is nooit een besluit over genomen. V.v.E. hier al meerdere malen telefonisch over benaderd maar worden dan steeds met een kluitje het riet ingestuurd. Volgens mij is dit toch in strijd met je woongenot, Wie weet hier iets over??

14417 49 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 30, 2015 om 14:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat is niet zo leuk maar er zijn , en om nu voor u dit dan niet uitkomt is niet zo prettig maar wel begrijpelijk.127 andere woningen waar het wel goed uitkomt want de besparing is natuurlijk daar voor.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als om half twaalf de cv uitgaat, is het toch om twee uur nog helemaal niet koud? Dan maar eens naar de volgende vergadering van de VvE gaan, als u iets zou willen veranderen.

mebo
door mebo - Oct 30, 2015 om 15:06
153 Antwoorden / 40 Vragen

Gezien de foto ga ik er even vanuit dat u in de onregelmatige dienst werkt.
Mocht dat zo zijn dan verbaasd het mij dat u dat probleem alleen heeft als u s'nachts thuis komt, maar hetzelfde probleem niet heeft als u opstaat voor een vroege dienst, of u moet echt alleen maar late diensten draaien.
U zult dit probleem "persoonlijk" in een vergadering van de VVE moeten aankaarten, zodat u uw probleem ten overstaan van de overige bewoner/eigenaren kunt toelichten en/of verdedigen.
Pas dan zal blijken of de overige 126 bewoner/eigenaren bereidt zullen zijn om de kosten die het stoken in de nachtelijk uren met zich meebrengt met u te delen.
De uitkomst laat zich raden. ;-))
In mijn enigszins vergelijkbare werkzame leven, (foto 1967 Zuidplein) heb ik ook enige jaren in een (huur)flat gewoond met hetzelfde probleem en gebruikte bij extreme koude een elektrische bij-verwarming in de badkamer.
Al met al denk ik niet dat uw probleem eenvoudig en naar wens zal/kan worden opgelost.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2015 om 15:09
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Als er een VVE is die met 126 stemmen voor 's nachts de cv uit stemmen en 1 tegen, van de 127 woningen, is het een democratisch besluit.

U werkt in wisseldiensten, u heeft dan (denk ik zo maar) een rooster, wat vooraf bekend is. Dat zou dan betekenen dat u eens per x tijd de cv zou willen laten branden voor rekening van 127 mensen terwijl er 1 woning warmte nodig is. "Men", de 126 uitstemmers, zullen dat niet willen betalen. Dit is een gevolg van het wonen waar u woont.

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2015 om 15:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind dit volkomen achterhaald en idioot, de verwarmingstijden voor een ander bepalen. Veel mensen werken tegenwoordig in wisseldiensten en in het weekend kunnen mensen voor hun plezier nog lang doorgaan. Als ik u was zou ik een voorstel doen aan de VVE om bij iedereen een eigen verwarming met meter te installeren.
Zelf heb ik ook blokverwarming gehad en het is vreselijk duur en de buren waren elkaar ook aan het bespioneren of iemand de verwarming wel uit deed als die naar het werk ging, dat kon je voelen via de leidingen. Echt gestoord.

hansfrantzen
door hansfrantzen - Oct 30, 2015 om 15:27
14 Antwoorden / 2 Vragen

Beste lezers, ik heb zelf ook nog even op het internet zitten spitten en kwam dit tegen""Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder of koper zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing.
Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen.
Binnen moeten huurders de verwarming kunnen regelen met thermostatische kranen, vind ik.
Dan kunnen ze alle kamers tot de gewenste temperatuur verwarmen."'

Misschien ook van belang, wij wonen op de top etage, 13 hoog, en dus het eerste afgekoeld en het laatste opgewarmd. En er zijn meerdere bewoners die hierover klagen. En er is niet democratisch over gestemd, staat niet eens in de notulen van de V.v.E., men doet maar.

getty
door getty - Oct 30, 2015 om 15:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=hansfrantzen schreef op vrijdag 30 okt 2015, 15:27]Beste lezers, ik heb zelf ook nog even op het internet zitten spitten en kwam dit tegen""Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder of koper zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing.
Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen.
Binnen moeten huurders de verwarming kunnen regelen met thermostatische kranen, vind ik.
Dan kunnen ze alle kamers tot de gewenste temperatuur verwarmen."'

Misschien ook van belang, wij wonen op de top etage, 13 hoog, en dus het eerste afgekoeld en het laatste opgewarmd. En er zijn meerdere bewoners die hierover klagen. En er is niet democratisch over gestemd, staat niet eens in de notulen van de V.v.E., men doet maar.

Dan zult u dus moeten gaan procederen lijkt me.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2015 om 15:33
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Zoek eens uit wanneer de eerste VVE vergadering is of de eerste VVE bestuursvergadering.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoelang de Ts in zijn woning woont, maar hij is lid van de VvE, dus kan daar met genoeg medestanders zelf over beslissen.

jo
door jorisw - Oct 30, 2015 om 16:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon even gaan lobbyen bij de andere bewoners en het opnieuw op de agenda zetten bij de eerstvolgende vergadering. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het zou zo maar kunnen dat mensen "voor" hebben gestemd zonder de consequenties te zien. Net als bij echte verkiezingen....

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2015 om 17:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topicstarter zou ook een eigen c.v. ketel kunnen nemen, is hij van dat hele gedoe af. Bovendien is dat dan een pré bij verkoop van de woning.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2015 om 17:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 14:53]Als om half twaalf de cv uitgaat, is het toch om twee uur nog helemaal niet koud?

Daar gaat het toch helemaal niet om! Bovendien, hangt dat van je woonsituatie af. Als ik hartje winter mijn c.v. uit, is het binnen de kortste keren ijskoud, ondanks dubbel glas.

Het is anno 2015 compleet bezopen dat er maar even beslist wordt hoe laat je naar bed moet gaan. Of dat je met jas, sjaal en muts 's nachts in je kamer moet gaan zitten.

Steeds meer wbv's stappen ook af van het uitschakelen van de verwarming. Simpelweg omdat het gewoon niet acceptabel is.

Zou zeker de nodige stappen zetten om die achterlijke maatregel ongedaan te maken.

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2015 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

zelfde soort vraag: klik hier (al ging dit over huurwoningen).
1Paul schreef daar: Er kan veel bereikt worden met thermostaat kranen trouwens...

Citaat van een deskundige op dit gebied is de volgende...

Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing. Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen.

Ik zou zeggen zoek de rechtspraak er even op na en leg dit voor aan de verhuurder, wil hij niet wijken dan is een gang naar de rechter noodzakelijk helaas...

hansfrantzen
door hansfrantzen - Oct 30, 2015 om 17:35
14 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:25]Topicstarter zou ook een eigen c.v. ketel kunnen nemen, is hij van dat hele gedoe af. Bovendien is dat dan een pré bij verkoop van de woning.
Heb ik ook aan gedacht maar mag niet van de V.v.E, flat is van 127 bewoners, dak ook en als ik een eigen CV installatie neem moet er een gaatje in het dak, dus na deze vraag aan de V.v.E geen toestemming voor een eigen installatie.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is toch geen sprake van een verhuurder?

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2015 om 17:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:39]Er is toch geen sprake van een verhuurder?

Als dat op mijn reactie slaat: nee.
Ik quote 1paul uit de gegeven link.

Had ik wellicht duidelijker moeten aangeven.

me
door mein33 - Oct 30, 2015 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hansfrantzen schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:35][quote=carola.83 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:25]Topicstarter zou ook een eigen c.v. ketel kunnen nemen, is hij van dat hele gedoe af. Bovendien is dat dan een pré bij verkoop van de woning.
Heb ik ook aan gedacht maar mag niet van de V.v.E, flat is van 127 bewoners, dak ook en als ik een eigen CV installatie neem moet er een gaatje in het dak, dus na deze vraag aan de V.v.E geen toestemming voor een eigen installatie.

Maar ja, wat nou als de bewoners van de lagergelegen etages ook een eigen CV-installatie willen en een gaatje in "hun" dak willen boren. Dat vinden de bovenburen vast niet zo'n succes. ;-))

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2015 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hansfrantzen schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:35][quote=carola.83 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:25]Topicstarter zou ook een eigen c.v. ketel kunnen nemen, is hij van dat hele gedoe af. Bovendien is dat dan een pré bij verkoop van de woning.
Heb ik ook aan gedacht maar mag niet van de V.v.E, flat is van 127 bewoners, dak ook en als ik een eigen CV installatie neem moet er een gaatje in het dak, dus na deze vraag aan de V.v.E geen toestemming voor een eigen installatie.

Het is nog maar de vraag of dit 'nee' van de VVE (zowel bij eigen installatie als bij uitschakelen c.v.) stand houdt bij de rechter.

Ken diverse huiseigenaren die ook met blokverwarming opgescheept zaten en overgestapt zijn op eigen c.v. installatie. Op een gegeven moment bleven er zo weinig gebruikers van de blokverwarming over dat het niet meer rendabel was om dat systeem in stand te houden.

pi
door pieterwolters - Oct 30, 2015 om 17:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:53]
Het is nog maar de vraag of dit 'nee' van de VVE (zowel bij eigen installatie als bij uitschakelen c.v.) stand houdt bij de rechter.

Maar dan is het wel weer de vraag of je dit per se via de rechter wilt gaan spelen. Je moet na de uitspraak nog wel met die andere bewoners onder 1 dak zitten.

hansfrantzen
door hansfrantzen - Oct 30, 2015 om 17:57
14 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:50][quote=hansfrantzen schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:35][quote=carola.83 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 17:25]Topicstarter zou ook een eigen c.v. ketel kunnen nemen, is hij van dat hele gedoe af. Bovendien is dat dan een pré bij verkoop van de woning.
Heb ik ook aan gedacht maar mag niet van de V.v.E, flat is van 127 bewoners, dak ook en als ik een eigen CV installatie neem moet er een gaatje in het dak, dus na deze vraag aan de V.v.E geen toestemming voor een eigen installatie.

Maar ja, wat nou als de bewoners van de lagergelegen etages ook een eigen CV-installatie willen en een gaatje in "hun" dak willen boren. Dat vinden de bovenburen vast niet zo'n succes. ;-))

Zou ik ook niet willen, haha, maar ik heb geen buren boven mij, top etage, dus een ketel is zo opgehangen, maar helaas, het mag niet van de V.v.E.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2015 om 18:02
11555 Antwoorden / 51 Vragen

De vraagsteller heeft het over een gat in het dak, maar bestaan er geen cv ketels die functioneren via een gaatje in de muur of door een ruit te vervangen door een houten schot ipv het plafond. Het is immers de topetage?

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En al zou dat mogen, dan doemt het volgende probleem zich aan. U wordt dan wel asngeslagen voor het vaste deel van de verwarmingskosten.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2015 om 19:01
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Oké, maar dan heeft de TS wel warmte wanneer hij dat wil. Alles heeft een prijs.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2015 om 01:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:01]Oké, maar dan heeft de TS wel warmte wanneer hij dat wil. Alles heeft een prijs.

Ja dan kan hij beter een electrische radiator aanschaffen

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 2, 2015 om 12:20
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vraagje, wat is bouwjaar deze woning?

Als iets ouder is isoleren dak rendabel en zal het langer warm blijven en besparen ze meer brandstof dan met enkele uren uitzetten en elke ochtend weer warm moeten stoken.

Dit is gezamenlijke dak dus iedereen moet dan meebetalen aan nieuwe bitumen en eventueel de bovenste bewoners de extra isolatie.

Naast warmer in de winter ook minder heet in de zomer, dus 2 voordelen.
Stel het op de eerst volgende VVE vergadering eens voor en laat het op de agenda zetten dus niet op vergadering zelf melden want dan zullen er vermoedelijk meer medestanders voor jou Isolatie plan zijn.

Een losse kachel is duurder gezien aanleg en gebruik en daarom mijn extra isolatie advies tenzij de woning recent gebouwd is en voldoende heeft.

he
door heideveld - Nov 2, 2015 om 12:38
43 Antwoorden / 6 Vragen

Het hoeft nergens in de notulen te staan, maar het staat ongetwijfeld in de oprichtingsstatuten en/of het huishoudelijk reglement. Die zou u ontvangen moeten hebben toen u het appartement ging huren. U heeft dat contract ook moeten ondertekenen. U kunt zich nu alsnog tot de secretaris van de VvE wenden met het verzoek om toelichting en ik denk dat u, als u een bepaald aantal leden van de VvE mee kunt krijgen, u dan kunt verzoeken om een extra vergadering waarin dit punt op de agenda kan komen en waarin er ook gestemd kan worden. Hangt van de statuten af hoeveel stemmen doorslaggevend zijn. Moet ook terug te vinden zijn in de statuten en of het huishoudelijk reglement.

he
door heideveld - Nov 2, 2015 om 12:41
43 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvulling: Niet alleen bellen dus met de VvE, maar schriftelijk, desnoods aangetekend en ondertekend door meerdere bewoners verzoek vergadering indienen.

ha
door harryromijn - Nov 2, 2015 om 12:58
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou sowieso eens beginnen met de woning beter te isoleren.
Bij mij komt de temperatuur niet boven de 21C en gaat 's nachts uit . Zelfs de volgende morgen is het nog nooit onder de 18C geweest, zelfs niet hartje winter. En is een vrijstaande woning.
Ja, we doen wel de vitrage en de gordijnen dan dicht.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2015 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heideveld

De Ts is eigenaar van het appartemensrecht, dus geen huurder.

jpcantineau
door jpcantineau - Nov 2, 2015 om 13:43
31 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak wordt gedacht dan het uitzetten van de verwarming zuiniger is dan laten branden op evt. lagere temperatuur; helaas is dat niet het geval en ook nog comfort verlaging, zoals de vraagsteller betoogt. Een goed advies van onafhankelijk energieadviseur is wenselijk.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 2, 2015 om 14:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De Rechter heeft met dit gevalletje koukleumen niets te maken.
De macht om dit te veranderen ligt uitsluitend bij de leden van de vereniging.
En het genomen besluit kan uitsluitend worden veranderd tijdens een ledenvergadering.
Bij een vereniging zijn de leden de hoogste macht, uitsluitend tijdens een vergadering, niet het bestuur.
Een rechter heeft over een democratisch genomen besluit niets te vertellen.
Anders zou een rechter bij een vereniging zomaar het huishoudelijk reglement of de statuten kunnen wijzigen.
Wil vraagsteller de situatie nog voor de winter veranderen dan kan dit op een jaarvergadering (indien deze binnenkort wordt gehouden) of op een bijzondere ledenvergadering.
Voor deze bijzondere ledenvergadering is het nodig dat TS een aantal handtekeningen verzamelt, om deze vergadering aan te vragen.
In het huishoudelijk reglement valt te lezen hoeveel procent van de leden moeten tekenen voor de aanvraag bij het bestuur.
Meestal is dat 1/3 van de leden.
TS zal dan bij de leden een aanvraag in de bus moeten stoppen, die hij getekend moet terug ontvangen.

1paul
door 1paul - Nov 2, 2015 om 14:44
3162 Antwoorden / 0 Vragen

onzin Wimmie, men mag dit niet doen OOK niet als er een ledenbesluit aan ten grondslag ligt, ook het tekenen met 30% van de leden om een vergadering uit te schrijven is onzin, lees de verschillende modelreglementen maar eens na hierop...

raad geven is prima maar geef dan raad wat ergens op slaat!!!

bestuur aanschrijven kun je gewoon doen, rechters hebben zich hier al over uitgesproken, zoek betreffende uitspraken op, kopieer ze en voeg ze bij dit schrijven, wil het bestuur niet bewegen zul je zelf ook naar de rechter moeten stappen, kanton gerecht kun jezelf doen zonder advocaat...

zorg er dan wel voor dat je een goed onderbouwd verhaal hebt en stel dit op schrift, kijk ook bij de reeds gevoerde rechtszaken wat daar de argumenten waren en gebruik deze eventueel...

woongenot van 1 persoon MAG NIET lijden om besparingen van de rest...

wil je dit allemaal niet en er ligt gas in huis kun je er ook voor kiezen om zelf ene ketel aan te schaffen en deze te laten installeren, moet je er wel weer uitkomen met de vve dat je niet meer betaald aan de gezamelijke stookkosten en dit zal een veel moeilijkere weg zijn...

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2015 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die ketel heeft wel een uitlaat nodig.

hans515
door hans515 - Nov 2, 2015 om 15:07
250 Antwoorden / 117 Vragen

Leuk item voor de Rijdende Rechter.....

ma
door marnix1 - Nov 2, 2015 om 15:14
256 Antwoorden / 22 Vragen

@hansfrantsen, hoe geschiedt nu de verdeling der kosten? Is ieder appartement apart bemeterd?
Wij hadden ook blokverwarming, zonder metertjes, de rekening werd gewoon gedeeld door de 150 bewoners.
in de reglementen, waarvoor u getekend hebt, is meestal vastgelegd dat je niet als 1ling je van het systeem kunt laten afkoppelen en zelf wat regelen. Kan wel maar men zal u toch dwingen uw (onterechte) deel te betalen. Ook het zelf aanleggen van een installatie kan niet zomaar, anderen schreven het al; De afvoer dient wettelijk in orde te zijn.
Enige optie die ik zie is, anderen overtuigen van de zin van een eigen installatie ,reken maar op een investering van 5/6 k. zie de rest maar eens bereid te krijgen.
Of overtuig de meerderheid ervan dat de kachel des nachts aanblijft.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 2, 2015 om 15:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ipaul,
om te beginnen heb ik niet stellig beweerd dat 30% van de leden een verzoek voor een bijzondere ledenvergadering moet ondertekenen.
U hebt het woord MEESTAL gemist.
Een lid van de vereniging wat het niet eens is met een besluit wat genomen is tijdens een vergadering kan naar de rechter stappen om dit besluit aan te vechten.
Dat moet volgens de wet binnen 30 dagen gebeuren nadat het besluit is genomen.
Maar in de praktijk wijst de rechter de zaak af omdat het democratisch is genomen tijdens een vergadering.
Aangezien het tijdelijk uitschakelen van de verwarming een economische reden heeft, --anders was dit besluit niet genomen--zal de rechter de kracht van het genomen besluit niet veranderen.
Want de leden hebben beslist.
Dat het een onzinnig besluit is staat buiten kijf, iedereen moet zelf kunnen bepalen hoeveel geld hij wenst uit te geven voor verwarming.
U spreekt over uitspraken van rechters, is dit een loze kreet, of kunt u mij vertellen waar die uitspraken te vinden zijn ?

he
door henkhh - Nov 2, 2015 om 16:05
174 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20: Een democratisch besluit is nog geen rechtsgeldig besluit!!

@hansfrantzen: Vanuit de warmtewet is de VvE verplicht om wanneer daar vanuit de bewoners behoefte aan is ook 's nachts de ketels, misschien op een iets lagere stand, warmte te laten leveren. Het maakt hierbij niet uit hoeveel bewoners hierom vragen, 1 is genoeg. Het gelijk krijgen tijdens de VvE vergadering blijft een opgave aangezien het merendeel van de bewoners waarschijnlijk het niet ziet zitten om er aan mee te betalen. Eerst het bestuur aanschrijven en als eerder aangegevem met goede argumenten komen. Wil het bestuur niet meewerken en zijn er ook niet genoeg medestanders om dit door de vergadering te loodsen dan kunt u de geschillencomissie inschakelen :

https://www.acm.nl/nl/

Wanneer dat alles niets opleverd, dan moet het via de rechter. Krijgt u waarschijnlijk wel uw recht maar geen goede relatie met uw medebewoners.

ho
door honda98 - Nov 2, 2015 om 16:19
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben fel tegenstander van deze regels van deze huizen en ik wil beslist niet er in wonen.
er moeten wel regels zijn maar dikwijls onredelijk.
ik heb een eigen cv dan ben je zelf de baas.
ik zouw daar ook niet tegen kunnen tegen deze regels .

me
door meijwij - Nov 2, 2015 om 18:09
1 Antwoorden / 2 Vragen

zorg zelf dat je in het bestuur komt of zie 10 of meer medestanders te krijgen
dan kan je het huidige bestuur wegsturen.in ieder geval naar de ALV

de vraag is waar komt jullie verwarming vandaan is het een eigen ketel of
stads verwarming bij stads verwarming kan je gewoon de leverancier bellen.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 2, 2015 om 18:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het heeft geen zin om zelf in het bestuur te komen.
Dit is geen beslissing van het bestuur maar van de leden.
Het wegsturen van het bestuur slaat nergens op.
Het bestuur heeft dit niet beslist.
++++++++++++++++++++++++++++++===

=meijwij schreef op maandag 2 nov 2015, 18:09: zorg zelf dat je in het bestuur komt of zie 10 of meer medestanders te krijgen
dan kan je het huidige bestuur wegsturen.in ieder geval naar de ALV

de vraag is waar komt jullie verwarming vandaan is het een eigen ketel of
stads verwarming bij stads verwarming kan je gewoon de leverancier bellen.

zi
door zijderveld - Nov 2, 2015 om 20:09
50 Antwoorden / 20 Vragen

Er is geen wet die bepaalde minimale temperaturen in huurappartementen voorschrijft. Maar in het licht van diverse gerechtelijke uitspraken, kunt u de volgende ruimtetemperaturen dat het tijdens de periode van 06:00 tot 24:00 uur:

Woonkamers en keuken: 20 graden
Badkamers: 22 graden
Slaapkamers en gangen: 18 graden
In het algemeen moet het op elk moment van de dag of de nacht worden bereikt in alle kamers een minimum temperatuur van 18 graden.
Het stookseizoen is van half september tot half mei. Gedurende deze tijd het verwarmen ten minste betalen voor de prestaties, zodat de minimum temperatuur bereikt. Het stookseizoen is vastgesteld dat de temperatuur minimaal 3 dagen om 21:00 klok niet 12 graden.
Als de zomer temperaturen rond de 13 tot 17 graden, de verhuurder, een verwarmingsvermogen in uw appartement moet worden ter beschikking gesteld, maar zelfs dan. Dit is niet het geval, verlenen verschillende niveaus van staatshoven een huurverlaging tot 50%.
De verhuurder is niet verplicht om een ??constant verwarmingsvermogen bieden 24 uur per dag. Only “tijdens de normale daguren,” zijn de temperaturen aangegeven waargenomen. De gebruikelijke dagelijkse uren verlengen van ‘s morgens 07:00 uur tot 23:00 uur’ s nachts.
Wilt u de kamertemperatuur te bepalen, meet in het midden van een ruimte van 1,5 meter boven de grond.
Hoe correct te gedragen wanneer de minimum temperatuur is niet correct in uw appartement:
Als deze temperaturen niet in uw appartement worden bereikt, hebt u recht op een huurverlaging. Ook zijn er geen uniforme catalogus. Verschillende rechtbanken hebben, maar deze feiten als volgt beoordeeld:
Voor een complete stroomuitval van de kachel, kunt u 75% huurverlaging nodig. Dit geldt ook als daardoor het appartement is niet meer bewoonbaar.
Als overdag de temperaturen aangegeven niet bereikt 20% reductie moet worden erkend.
Als in de winter de verwarming uit, rechtbanken spreken nogal tot 50% vermindering van de huurprijs.
Notice. Regels voor een gewone huurverlaging Een tekort is de verhuurder scherm in ieder geval mondeling of onmiddellijk na het voorval schrijven. De verhuurder heeft een bepaalde periode waarin hij kan helpen. Bent u gedwongen om het appartement bewoonbaar te houden door het kopen van kachels of elektrische kachels, moet de verhuurder u deze betalen van een schadevergoeding. Dit geldt ook, indien afzonderlijk waarneembaar, zelfs de elektriciteitsrekening.
Je bent een huurder hebt zelfs de mogelijkheid om het appartement te beëindigen zonder kennisgeving als het onvoldoende verhit voor een langere tijd.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2015 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zijderveld

Misschien even beter lezen? De Ts is geen huurder masr eigenaar.

En waarom die belachelijke vertaling over temperaturen in een woning?

ge
door gerdae - Nov 2, 2015 om 21:08
31 Antwoorden / 15 Vragen

Toestanden uit de vorige eeuw. Ik woon in een appartement van 76 inwoners. Wij hebben thermostaten op onze radiatoren. Altijd heerlijk warm.

he
door henkhh - Nov 2, 2015 om 22:45
174 Antwoorden / 0 Vragen

@GerdaE :Thermostaatknoppen werken ook niet wanneer de ketels 's nachts worden uitgeschakeld.

1paul
door 1paul - Nov 3, 2015 om 09:14
3162 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 2 nov 2015, 15:22]Ipaul,
om te beginnen heb ik niet stellig beweerd dat 30% van de leden een verzoek voor een bijzondere ledenvergadering moet ondertekenen.
U hebt het woord MEESTAL gemist.
Een lid van de vereniging wat het niet eens is met een besluit wat genomen is tijdens een vergadering kan naar de rechter stappen om dit besluit aan te vechten.
Dat moet volgens de wet binnen 30 dagen gebeuren nadat het besluit is genomen.
Maar in de praktijk wijst de rechter de zaak af omdat het democratisch is genomen tijdens een vergadering.
Aangezien het tijdelijk uitschakelen van de verwarming een economische reden heeft, --anders was dit besluit niet genomen--zal de rechter de kracht van het genomen besluit niet veranderen.
Want de leden hebben beslist.
Dat het een onzinnig besluit is staat buiten kijf, iedereen moet zelf kunnen bepalen hoeveel geld hij wenst uit te geven voor verwarming.
U spreekt over uitspraken van rechters, is dit een loze kreet, of kunt u mij vertellen waar die uitspraken te vinden zijn ?

Nee Wimmie, dat woordje meestal had ik niet gemist, zoals ik zei, check even de verschillende modelreglementen, een VVE met de reglementen zit heel anders in mekaar dan jij denkt, een besluit hoeft ook niet binnen 30 dagen vernietigd te worden, er staat dan duidleijk in het reglement, NADAT u hiervan op de hoogte was, oftewel, als ik niet op de vergadering aanwezig ben en ik krijg de notuelen pas dan gaat de termij vna 30 dagen in, kan dus zomaar na een half jaar zijn!!!

rechtspraak kun je zelf opzoeken trouwens, ik ben niet je secretaresse of zo, google is je beste vriend in deze...

voor wat betreft zelf een ketel instaleren, als ik goed lees woont TS op de bovenste verdieping, dan kun je een afvoerpijp zo het dak uitsteken maar zoals gezegd, moet TS wel de medewerking hebben van de leden...

pi
door pieterwolters - Nov 3, 2015 om 10:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hans515 schreef op maandag 2 nov 2015, 15:07]Leuk item voor de Rijdende Rechter.....

En dan hopen dat het aantal voor- en tegenstemmers ongeveer hetzelfde is. Veldslag!

ar
door aram - Nov 3, 2015 om 19:01
136 Antwoorden / 1 Vragen

Bij flat verwarming denk ik aan een centrale ketel en iedereen heeft op elke radiator zo'n metertje zitten .
Zal altijd een discussie blijven wie nou wat betaald .
Tegen kou kun je je kleden , maar waarom moet je betalen voor iemand die graag in zijn bikini rondloopt als het frisjes is .
Maar ja wat doe je ertegen als die persoon geen extra kacheltje wil plaatsen omdat de aanschaf - en stookkosten dan te duur zijn .

ri
door ritanico - Nov 11, 2015 om 22:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 30 okt 2015, 15:31][quote=hansfrantzen schreef op vrijdag 30 okt 2015, 15:27]Beste lezers, ik heb zelf ook nog even op het internet zitten spitten en kwam dit tegen""Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder of koper zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing.
Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen.
Binnen moeten huurders de verwarming kunnen regelen met thermostatische kranen, vind ik.
Dan kunnen ze alle kamers tot de gewenste temperatuur verwarmen."'

Misschien ook van belang, wij wonen op de top etage, 13 hoog, en dus het eerste afgekoeld en het laatste opgewarmd. En er zijn meerdere bewoners die hierover klagen. En er is niet democratisch over gestemd, staat niet eens in de notulen van de V.v.E., men doet maar.

Dan zult u dus moeten gaan procederen lijkt me.

ri
door ritanico - Nov 11, 2015 om 22:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 30 okt 2015, 15:31][quote=hansfrantzen schreef op vrijdag 30 okt 2015, 15:27]Beste lezers, ik heb zelf ook nog even op het internet zitten spitten en kwam dit tegen""Uitspraken van rechters tonen aan dat het belang van de individuele huurder of koper zwaarder weegt dan dat van de mogelijke energiebesparing.
Wie dat wil of nodig heeft moet het ook ’s nachts of ’s zomers warm genoeg kunnen krijgen.
Binnen moeten huurders de verwarming kunnen regelen met thermostatische kranen, vind ik.
Dan kunnen ze alle kamers tot de gewenste temperatuur verwarmen."'

Misschien ook van belang, wij wonen op de top etage, 13 hoog, en dus het eerste afgekoeld en het laatste opgewarmd. En er zijn meerdere bewoners die hierover klagen. En er is niet democratisch over gestemd, staat niet eens in de notulen van de V.v.E., men doet maar.

Dan zult u dus moeten gaan procederen lijkt me. Quote

Kunt u aangeven waar ik bovenstaande uitspraak kan vinden op het internet. Dank

Kunt u aangeven waar ik bovenstaande uitspraak kan vinden op internet