eu
door eukie Sep 20, 2009 om 20:22
Huishouden & energie

Stank afvoer.

Ik bewoon een appartement. In de kamer is een diepe kast waarin een CV ketel Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 (1 jaar oud). De ketel heeft een afvoerslang voor condenswater, die uitkomt in een afvoerpijp. Deze pijp heeft vlak boven de vloer is een stankafsluiter. In de dezelfde woonkamer is de keuken met vaatwasser, op een afstand van circa vijf meter van de CV ketel en de afvoer en de strankafsluiter. Sinds kort wordt de stankaflasluiter vacuum getrokken cq leeg gezogen als de gootseenbak van de keuken of ee vaatwasser water loost, met als gevolg hevige rioolstank uit de afvoer van de CV. Dat leegzuiugen gaat met een een hoop gegorgel en gereutel gepaard. Ik vul dan de afvoer met water om de stankafsluiter weer vol te laten lopen, maar dat helpt direct, maar  tijdelijk, te weten totdat er weer water door de afvoeren in de keuken loopt. Waar kan dit verschijnsel op duiden ? Samenvattend: als de gootseen in de keuken leegloopt, wordt de stankafsluiter van de cv in de kast leeggezogen.

4411 3 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 20, 2009 om 20:30
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Kennelijk ontbreekt er een ontluchting op de afvoer of standleiding of die is op de een of andere wijze geblokkeerd / verstopt. Laat de loodgieter het euvel nader onderzoeken en verhelpen.

poltol
door poltol - Sep 20, 2009 om 21:37
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U moet een BELUCHTER plaatsen op de afvoer. Deze "hapt" lucht als er gespoeld wordt. Het beste zet u die voor de stankafsluiter, aan de afvoerzijde, van de ketel.

Succes, poltol

mi
door miraltje - Sep 20, 2009 om 22:19
462 Antwoorden / 0 Vragen

wanneer het probleem zich eerder niet voordeed dan duid dit op een beginnende verstopping.

hier helpt een beluchter niet omdat je dan de oorzaak niet oplost maar het gevolg van dit probleem.

alvorens zelf tot actie over tegaan, ga na wat er beschreven is in de akte van splitsing appartementrecht cq VVE (indien koop daar ga ik nu vanuit)

het riool stelsel van een apparement complex valt vaak onder de vve en deze zal dan een installateur of ontstoppingsbedrijf inschakelen hier zijn dan voor u geen kosten aan verbonden omdat u die maandelijks al betaald in de vorm van servicekosten.

geeft u zelf opdracht aan een installateur/ontstoppingsbedrijf kan het lastig worden nadien deze kosten terug te krijgen als blijkt dat het onder de verantwoordelijkheid van de vve valt