an
door ankmaxtom Jun 9, 2008 om 18:00
Huishouden & energie

Stijgende prijzen, vastzetten energieprijs?

Hallo,

Ik heb vragen hierover gezien, mar niet heel recente antwoorden dus vandaar dat ik deze vraag nu zelf stel.

Nu de olieprijzen zo snel stijgen en de energieprijzen dientengevolge binnenkort ook, vroeg  ik me af of er winst te behalen valt met het voor 3 of 5 jaar vastzetten van de energieprijs. Dat zou bij mijn huidige leverancier (NUON) betekenen dat we zo'n 20 euro per maand meer zouden gaan betalen (inclusief reeds de niet te vermijden verhoging van 10 euro per juli a.s.).

Het voelt voor mij een beetje als gokken, het gaat dan toch om zo'n 1200 euro per jaar extra betalen.

heeft iemand tips/ideeën? Graag! Groetjes anke

706 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 10, 2008 om 01:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Anke,

Onthoud één vuistregel in je leven: verzekeren kost geld.

De zekerheid dat de prijs voor 3 of 5 jaar vaststaat is een soort verzekering.

Vóór elke verzekering welke je aan zou gaan, is het goed eerst te bedenken of je werkelijk failliet zou gaan ÀLS hetgeen waar je jezelf tegen wilt verzekeren, werkelijk zou gebeuren. Als het dan op een andere manier opgelost kan worden waardoor een faillissement niet aan de orde is, moet je jezelf daar niet tegen verzekeren. Dat spaart je weer een bult geld dat je voor leukere of nuttiger dingen kunt besteden.

Want niet voor niets worden verzekerings- en energiemaatschappijen zo rijk dat ze van gekkigheid niet weten wat ze moeten. Kijk alleen maar naar de gebouwen, interieurs, riante afvloeiregelingen en snoepreisjes naar verre streken onder het mom van een "studiereis", ook symposium genaamd. En alles ten laste van de winst gebracht, zodat ze haast geen belasting betalen waar jij en ik het van moeten hebben.

Hardware ERror MAN

ve
door verwijderd - Jun 10, 2008 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ankmaxtom,

Ik heb ook zo'n soort aanbieding gehad Van Eneco en besloten om het NIET te doen. Het lijkt een aantrekkelijk aanbod, maar..........................je zit dan wel voor die periode vast aan deze leverancier. Een ander nadeel is dat de vastgestelde prijs per eenheid is vastgesteld op de gemiddelde prijs die NUON zelf verwacht. En zeg nu zelf, wie heeft er het meeste verstand van de energieprijzen? Juist, dat is NUON. Je loopt een dikke kans dat je op termijn teveel betaalt, want met name energieprijzen schommelen sterk en zijn in wezen onvoorspelbaar. Dus NUON is niet gek, maar zal de afgesproken eenheidsprijs vaststellen aan de bovenkant en niet op de onderste lat. Waarom?, omdat sinds de liberalisering NUON en ook andere leveranciers gewone bedrijven zijn geworden waar winstmaken de belangrijkste doelstelling van is. Als je geluk hebt zal met zo'n voorstel over de gehele periode een mogelijke besparing van maximaal enkele tientjes kunnen worden behaald, maar mijn inschatting is dat je gezien de fluctuerende marktontwikkeling eerder enkele tientjes duurder uit bent.

Sukses met je besluitvorming. Read3,

ve
door verwijderd - Jun 10, 2008 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de reacties, aan beide heb ik wel wat gehad in de besluitvorming (om de prijs NIET te laten vastleggen). Ik zet zelf wel maandelijks een bedragje opzij voor eventuele grote prijsstijgingen...

ve
door verwijderd - Jun 10, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ anke,

Bedankt voor het terugmelden.

Ik denk dat je een verstandig besluit nam, vooral dat laatste. Als je het achteraf niet nodig had, dan heb je nog een mooi spaarpotje.

H.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2008 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi misschien een tip, je kunt je termijnbedrag ook verhogen dan kom je met de jaar afrekening ook niet voor verassingen te staan.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zonder namen te noemen is het misschien wel interessant om eens te kijken naar het aanbod van andere energie aanbieders.Er zijn n.l. ook energiebedrijven die de maandprijs verlagen bij een langdurig contract en dan is het misschien wel een goede keus.Nuon is wel een van de duurste .

ve
door verwijderd - Jun 13, 2008 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vorig jaar wel mijn groene energie vastgezet bij Dong. Per 1 juli gaat mijn contract in en inmiddels heb ik van Dong bericht dat ik al aan mijn maximale % van 33 zit en dus geen verhogingen krijg. Dus lijkt dit prima!

Als optie kun je een contract altijd breken: meld zelf dat je verhuist :) (en een huisgenoot neemt dan een nieuw beter contract)

ve
door verwijderd - Jun 13, 2008 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onthoud één ding:

Energie aanbieders, telecom/internet providers, kabel TV aanbieders enz. zijn tegenwoordig altijd commerciële bedrijven. Wat ze je aanbieden is dus altijd in hun voordeel, daar zijn het uiteraard commerciële bedrijven voor.

Bij verzekeringsbedrijven enz. zijn we wel altijd alert op dit commercieel zijn, maar omdat gas en stroom vroeger altijd van de overheid was, zijn we altijd een beetje naief wat betreft de huidige status van dit soort bedrijven.

Dus blijf alert!

Bassie (geeft wel gas, maar altijd wel een beetje tegen de stroom in)