He
door Heksjehupsakee Jan 14, 2018 om 15:26
Huishouden & energie

Storing Bosch wasmachine zelf verhelpen

Sinds vandaag is mijn Bosch wasmachine er ineens mee opgehouden. De trommel draait niet meer. Met de hand draait de trommel alleen heel schokkerig en stroef. We dachten eerst dat de koolborstels vervangen moesten worden.Maar nu hebben we hem opengeschroefd en lijkt het in de motor te zitten. Als er geen spanning op staat en het stekkerblokje in de machine wordt losgekoppeld van het motorblok dan draait alles ineens heel soepel (met de hand dan natuurlijk).Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Iets met de magnetisch veld? En, is het zelf te verhelpen? Nieuwe motor?

6032 6 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2018 om 15:44
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het ff niet volgen, stekkerblokje los draait het soepel, maar dan draait de motor toch ook door de snaar. Dan zou het dus niet in de motor zitten. Dit klink dus tegenstrijdig en is dit zowel linksom als rechtsom met draaien. Koppel het stekkerblokje weer aan, haal de stekker uit het stopcontact en draai of druk de machine in en kort daarna weer uit. Loopt het daarna naar een kant stroef dan zijn het mogelijk de koolborstels. Loopt het beide kanten om nog zo soepel dan is er iets mis met de electronica. Motor krijgt dan mogelijk onjuiste aansturing.  In een motor zitten geen magneten, het magnetisch veld wordt pas opgewekt als de motor onder spanning komt.  Heeft u geen melding op het display?

He
door Heksjehupsakee Jan 14, 2018 om 15:55
10 Antwoorden / 6 Vragen

Voor alle duidelijkheid, de machine opengeschroefd, stekker uiteraard uit het stopcontact dus de spanning is er af. De riem is er ook af.

Als alles inwendig is aangesloten draait de trommel met de hand stroef en schokkerig. Als het stekkerblokje inwendig is losgekoppeld draait hij beide kanten soepel. Er staat dan dus nog steeds geen spanning op.

Foutmelding was F57 = trommel draait niet (ja, dat hadden we ook al geconstateerd :-))

gerbera
door gerbera Jan 14, 2018 om 16:17
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Zou het een motorstoring zijn moet de melding F04, F05 zijn, defecte koolborstels F33. Zou dan haast denken dat de snaar het probleem is. Al eens een reset geprobeerd.

He
door Heksjehupsakee Jan 14, 2018 om 17:03
10 Antwoorden / 6 Vragen

zo jammer dat hij alleen maar aangeeft dat de trommel niet wil draaien. Daar is geen monteur voor nodig om dat te constateren. Het is een Brushless machine, dus geen borstels aanwezig. Snaar is in prima conditie, geen slijtage, niet verdroogd of gescheurd.

gerbera
door gerbera Jan 14, 2018 om 22:00
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als de trommel niet draait, draait ook de motor niet. Denk dat u het dan toch in de electronica moet zoeken. Zeker als de trommel in alle programma's niet draait. Dat die handmatig zwaarder draait is normaal door het gewicht en de weerstand van de motor..

Ge
door Genee - Jan 14, 2018 om 16:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Weet niet hoe oud de machine is of het vermoedelijk de koolborstels zijn.
ook onduidelijk wat u met stekkerblokje bedoelt.
Maar u kunt uw vraag ook stellen op het forum van klusidee, wel dan wasmachine type vermelden om te weten om welke machine het gaat.

u kunt alvast eens kijken naar deze link, daar draait de trommel ook niet van.
https://www.klusidee.nl/Forum/waar-zitten-de-koolborstels-van-een-bosch-wasmachine-t68452.html

He
door Heksjehupsakee Jan 14, 2018 om 17:02
10 Antwoorden / 6 Vragen

Machine is een jaar of 6 oud. Het betreft een VarioPerfect Type WAS28390. Resetten al geprobeerd, geen resultaat. Code blijft.

He
door Heksjehupsakee Jan 14, 2018 om 17:02
10 Antwoorden / 6 Vragen

Overigens is het een borstelloze machine, dus het kan niet aan de koolborstels liggen.

tdmduc
door tdmduc - Jan 14, 2018 om 17:36
704 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt toch besmettelijk hier.......geen typenummers dan blijft het giswerk.

He
door Heksjehupsakee Jan 14, 2018 om 18:01
10 Antwoorden / 6 Vragen

Even goed de reacties lezen TDMDUC!

Ge
door Genee - Jan 14, 2018 om 19:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Google eens op Bosch code f57

Kies daarna in de verkenner het tabblad video’s of afbeeldingen en u ziet dat het waarschijnlijk een printplaat probleem is.
misschien dat daaruit op kunt maken om welke printplaat het gaat.

panter22
door panter22 - Jan 15, 2018 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

De wasmachine is in 2009 op de markt gekomen. Een wasmachine gaat gemiddeld max 8 jaar mee.
Dit is nog afhankelijk van de prijs. Hoe goedkoper, hoe minder lang hij meegaat.
Duidelijk is dat je geen verstand hebt van wasmachines. Begin er dan niet aan.
Een printplaat kost meer dan €100 en je weet niet of dit het euvel is. En dan zit je nog met een afgeschreven apparaat.
Voor €269 heb je een nieuwe wasmachine.

aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2018 om 09:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg het nog eens voor op het forum van Klusidee, zie de link van @toonder.
Kijk anders ook nog even op deze pagina voor mogelijke tips: http://www.monteuropafstand.nl/wasmachine-reparatie/stuk/wasmachine-draait-niet-meer
Er zijn meer van dergelijke websites.
U kunt ook via de verkoper een monteur van Bosch ernaar laten kijken, maar dan wel tevoren een prijsopgave vragen, bij voorkeur per mail. Ook zou ik even de gemiddelde levensduur van uw versie Bosch opzoeken, aantal jaren aan de hand van aantal keren per week wassen.
Mijn ervaring met Bosch (binnen de garantie) is dat ze snel en efficiënt zijn.
http://witgoedreparatietips.nl/levensduur.php