zo
door zoe Apr 22, 2010 om 10:59
Huishouden & energie

Stroom

geachte l.s.
wij hadden vorig jaar een elek.meter die 3 keer te hard liep. Nu hebben we met veel moeite( met behulp van advocaat) een nieuwe gekregen. Deze hebben ze vorig jaar sept 2009 gekregen.
Gisteren heb ik eens met essent gebeld om te kijken of we wel goed zaten met het verbruik, en de mevrouw van essent vertelde ons dat we weer te veel hadden gebruikt( wij hebben nu al op 7 maanden tijd net zoveel verbruikt als gezinnen het hele jaar gebruiken , en wij zijn maar met z'n tweeen.) Ik heb apparaten in huis die ik sinds 2009 niet meer /minder gebruik om de kosten te sparen. Ze vertelde ons ook dat we in de winter minder hadden gebruikt dan de laaste 2 maanden. Nu hebben we vandaag met ons net werkbeheerder gebeld en dit verteld, deze zei ons dat we de meter konden eiken maar op onze kosten.
Mijn vraag aan u is kan het soms zijn dat er ergens een lek zit. Onze apparaten werken naar behoren.zover we kunnen zien.
enexis wil ons niet helpen, weet u misschien een oplossing hoe we kunnen controleren of er iets niet klopt, BIj ons in de straat(18 huisjes) weet ik dat ook al een meter is veranderd omdat deze te snel liep, en onze buren moesten ook al veel bij betalen.
P.s ik krijg in de meterkast ook veel stroom als ik de deurbel wil uittrekker, en we hebben een camera die was ook stuk gegaan, volgens de expert door te veel spanning.

met vriendelijke groet Francoise op den camp.

4083 24 Rapporteer

toolboy
door toolboy - Apr 22, 2010 om 11:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

Hoi
Is er geen illegale aftap aanwezig in de straat denk aan hennepkwekerij o.i.d

tdehond
door tdehond - Apr 22, 2010 om 11:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Is er met een spanningzoeker gecontroleerd of er geen spanning meer op het deel na de hoofdschakelaar staat?

zo
door zoe - Apr 22, 2010 om 11:37
8 Antwoorden / 5 Vragen

beste toolboy,
hoe kan je dan zoiets controlen?

zo
door zoe - Apr 22, 2010 om 11:39
8 Antwoorden / 5 Vragen

beste tdehond,
moet dit de energieleverancier dit doen, of kan ik dit zelf ook?

tdehond
door tdehond - Apr 22, 2010 om 11:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoe schreef op donderdag 22 apr 2010, 11:39]beste tdehond,
moet dit de energieleverancier dit doen, of kan ik dit zelf ook?

Omdat er een probleem is over het verbruik lijkt het mij verstandig dat de energie leverancier dit doet. Ik zou wel eerst informeren naar wat dit kost.

vladja
door vladja - Apr 22, 2010 om 12:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=toolboy schreef op donderdag 22 apr 2010, 11:15]Hoi
Is er geen illegale aftap aanwezig in de straat denk aan hennepkwekerij o.i.d

Er moet na de meter stroom afgetapt worden, als de meter het verbruik registreert. Wat er voor de meter in de straat gebeurd heeft geen invloed op de meterstand.

Vladja

toolboy
door toolboy - Apr 22, 2010 om 12:44
965 Antwoorden / 40 Vragen

Er moet na de meter stroom afgetapt worden Klopt ook vladja Maar er zijn er genoeg die een leiding uit je eigen tuin weten op te vissen,Dat bedoel ik dus.

knoop4x9
door knoop4x9 - Apr 22, 2010 om 15:56
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo zoe, je kunt het volgende doen:schakel alle apparaten uit ook verlichting niets vergeten, laat alle groepen ingeschakeld kijk dan of de kwh meter nog gebruik aangeeft, is dat het geval dan de groepen stuk voor stuk uitschakelen, zo kun je nagaan welke groep nog gebruik heeft, de groep die nog gebruik heeft uitgeschakeld laten de rest kun je weer inschakelen apparaten weer inschakelen dan kun je kijken waar je geen spanning heb.
Het volgende is eigenlijk voor een elektricien, dat is de lasdozen of centraaldozen van de spanningsloze groep open maken en de bruine lassen losnemen,dan de overige groepen weer uitschakelen dan de verdachte groep inschakelen en kijken op welke bruine draad je spanning vind met een spanningstester,van daaruit stuk voor de bruine aansluiten ditzelfde herhalen bij de andere centraal of lasdozen, let wel steeds op de kwh meter bij het aansluiten van de bruine draden.
Zo kun je het lokaliseren en kun je maatregelen nemen.

Sukses ermee Nico

freya
door freya - Apr 22, 2010 om 16:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo zoe,

Naast de technische controle, zoals knoop4x9 die beschrijft, is er nog iets dat je kunt doen. Neem elke dag de meterstand op en noteer dat in een tabel. Desnoods twee keer op een dag (als je naar bed gaat en wanneer je opstaat), dan kun je tevens controleren of er soms in de nacht veel verbruik is.
Misschien krijg je dan een beetje een inzicht op welke dagen/tijdstippen het verbruik abnormaal hoog is.

m.vr.gr. Freya

vladja
door vladja - Apr 22, 2010 om 16:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

knoop4x9

Ik weet niet hoe dat in jouw huis zit met die lasdoezen/centraaldozen, maar bij mij zitten die allemaal weggewerkt in muren en plafonds.

Vladja

erik008
door erik008 - Apr 22, 2010 om 17:36
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Te veel stroom en de deurbel is me niet helemaal duidelijk?

Een te hoge spanning kan een probleem zijn met een zwevende nuldraad.
Dit kan heel gevaarlijk zijn.

Aangezien het een probleem is, wat behoorlijk in de centen loopt.
De te hoge spanning gevaarlijk kan zijn.
U niet over voldoende kennis beschikt om het zelf op te lossen.
Raad ik u aan om bij een erkent installateur aan te kloppen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Apr 22, 2010 om 17:39
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik heb het idee dat u zelf de oplossing al geeft. Kunt u uw laatste zin (ik krijg in de meterkast ook veel stroom als ik de deurbel wil uittrekker, en we hebben een camera die was ook stuk gegaan, volgens de expert door te veel spanning) wat duidelijker omschrijven, vooral dat stukje over de deurbel?

knoop4x9
door knoop4x9 - Apr 22, 2010 om 20:10
533 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,bij mijn is alles centraaldoos systeem, dat betekend dat in elke ruimte onder het lichtpunt een centraaldoos zit waar de stopcontakten en schakelaarleidingen bij elkaar komen.
Bij jouw lecht het dan wat anders vermoedelijk bij toegangsdeuren van te vertrekken en op hoogte van de lichtpunten meestal langs een bouw muur.
De dekseltjes van die dozen horen wel eigenlijk zichtbaar te zijn maar zijn over het algemeen terug te vinden.

Mvrgrt Nco

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 23, 2010 om 00:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Fancoise,

Het is mogelijk je kiloWatturenmeter zelf te testen. Dan doe je het volgende:

Neem een bekende continue verbruiker, zoals een ventilator- of straalkacheltje. Meestal zijn deze 2 kWatt.

Schakel alle groepen uit, behalve die waar het kacheltje op zit, doch wees er zeker van dat op die groep verder niets aan staat.
Het mooist is, op een groep waar alleen de wasautomaat zit. Die eraf en het kacheltje erop.
Zit er een thermostaat op het kacheltje zet deze dan op maximum. Plaats het kacheltje niet in een kleine ruimte!
Dan laat je het kacheltje èèn uur aan staan. Het telwerk mag in die tijd niet verder zijn gegaan dan 2 kWh.
Is het 3 of 4, dan wijst de meter teveel aan en kun je gerust een ijking vragen.

Hardware ERror MAN. (elektro-technisch installateur in ruste. Nou ja, ruste....)

no
door nomennescio - Apr 23, 2010 om 13:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=erik008 schreef op donderdag 22 apr 2010, 17:36]Te veel stroom en de deurbel is me niet helemaal duidelijk?

Een te hoge spanning kan een probleem zijn met een zwevende nuldraad.
Dit kan heel gevaarlijk zijn.

Aangezien het een probleem is, wat behoorlijk in de centen loopt.
De te hoge spanning gevaarlijk kan zijn.
U niet over voldoende kennis beschikt om het zelf op te lossen.
Raad ik u aan om bij een erkent installateur aan te kloppen.

Inderdaad laat een installateur de spanning van uw elektrische groepen controleren Twee maanden terug ook bij mij een zwevende nuldraad geconstateerd. Je hebt dan soms wel aarde en soms niet. Daar gaan apparaten i.v.m. te hoge schommelende spanning aan kapot. De installateur ontdekte op de eerste groep bij mij 202 volt de tweede 218 en de derde 250. Onmiddellijk heeft de installateur toen het energie bedrijf gebeld, binnen 1 uur waren ze bij mij. Het energie bedrijf mag als enige in de verzegelde kast komen, de Installateur niet. Alle schade is gedekt bij het energiebedrijf want die zijn daar voor verzekerd!! Je kunt het misschien, als dat het geval is, ook constateren als je lampen heel even of iets langer minder licht geven

erik008
door erik008 - Apr 23, 2010 om 13:55
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@priemjohanne

Er zijn installateurs die wel in het verzegelde gedeelte mogen komen.
Daar zijn wel hele strikte regels voor.

ca
door case506 - Apr 23, 2010 om 14:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

als de spanning te hoog is dan zal dat 2 huizen verder ook zo zijnen daarna drie huizen weer, omdat het een 3 fase systeem is.
Informeer eens bij de buren of die ook klachten hebben over de stroomtoevoer.
Zo niet dan de hele installatie grondig laten doormeten op aarden isolatie fouten. Ook alle electriesche verbindingen in de gehele installatie grondig controleren of die goed zijn aangesloten.
Maar neem geen risico met stroom is echt levensgevaarlijk.

s6 Case506

audb
door audb - Apr 23, 2010 om 14:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

OP de meter staat +/_ 230volt en om een meter sneller te laten lopen zou dit minimaal de helft meer moeten zijn en dat is dus onmogelijk.
Het beste is wat hier al genoemd wordt de groeppen een voor een uitschakkelen.
Als u boven buren hebt dan kan het zo zijn dat die via hun vloer stroom aftappen.
Dit is al eens bij me ouders voor gekomen, de buren dachten toen dat het hun stroom toevoer was.:)
Mocht u merken dat een van de groeppen(stoppen los draaien) te veel stroom gebruikt haal dan als het mogelijk is de stekkers uit het stopkontakt.
Mocht er dan nog gebruik zijn dan onmiddelijk actie ondernemen.

erik008
door erik008 - Apr 23, 2010 om 14:49
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Op iedere meter zit een wiel of een impuls led.
Ook staat er op de meter hoeveel energie 1 impuls of omwenteling is.
Met een beetje wiskunde en een stopwatch kun je zien hoeveel watt de meter aflevert op dat moment.

te
door terpstra - Apr 23, 2010 om 19:04
174 Antwoorden / 5 Vragen

Dag Francoise U heeft vele adviezen gekregen op 2 vragen. a. Een te hoge spanning. Laat dat even meten door een handige kennis met een universail meter.
Spaart voorrijdkosten.
Wel op iedere groep. Dat kan op een wandcontactdoos. Een zeer kundig iemand kan dat in de meterkast doen na de veiligheden. Meet ook de spanning op de beltravo. Het is mij nl. niet bekend of u èèn of drie fasen in huis aangeboden krijgt.
Wel is het zo, dat die niet alle drie aangesloten behoeven te zijn. Van welk bouwjaar is uw huis, c.q. elektrische installatie?
b. Het enige goede antwoord om uw KWh meter simpel te testen is dat van Hardwereman. Het maakt dan niet uit of u een analoge c.q. digitale meter heeft.
Ter informatie. Op uw wasmachine aansluiting zitten geen sluipverbruikers. Die is rechtstreeks aangesloten op de meterkast. Succes, en laat het ons weten. vr.gr.H.

zo
door zoe - Apr 25, 2010 om 13:48
8 Antwoorden / 5 Vragen

beste terpstra,
helaas ken ik niemand die dat voor mij kan meten, dus ik heb dan maar een mail gestuurd naar enexis en essent
of zij iemand kunnen sturen.
IK krijg stroom op alle elektricie apparaten, en als ik mijn hond wil aaien zie je de vonken tussen ons. dit is wel s'avonds overdag voel ik ze wel maar zie het niet.
dus nu maar eens afwachten wat enexis of essent voor mij kan betekenen.
IK gebruik gewoon zo weinig mogelijk apparaten , daarom komt mijn antwoordt altijd wat later omdat ik mijn laptop maar 1 keer om de 2 dagen aanzet.
maar alvast van harte bedankt alllemaal voor jullie antwoorden.
het huis is bijna 20 jaar oud, en mijn meter heb ik sinds sept 2009 nieuw gekregen omdat de oude 2 of 3 keer zo hard liep.
en nu pas na 7 maanden heb ik meer de 3500 verbruikt, en wat ik nog vreemder vind is dat ik in de wintermaanden minder had verbruikt dat de laatste 2 maanden dat was zo rond de 800.
dus nou maar hopen dat mijn energie bedrijf iemand kan sturen om dit te controleren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 25, 2010 om 15:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ zoe:

Arme hond! Denk je dat je aai-eenheden krijgt en dan krijg je een elektrische optater.
Wanneer je je hond aait of een elektrisch apparaat aanraakt en dan een optater krijgt, heeft dat meer met statische elektriciteit te maken dan met elektriciteit uit het lichtnet. Je hebt dan iets van kunststof kleren aan (geen katoen) en op de vloer waarschijnlijk kunststof vloerbedekking, zeil of laminaat. Mogelijk ook nog kunststof of rubber zolen onder de schoenen en kunststof bekleding op de meubels. Wanneer dan de luchtvochtigheid zo laag is als de laatste weken, dan ben je aan de beurt voor vonken door statische elektriciteit. Enexis of Essent kan daar niets aan doen, alleen jijzelf. Water sprenkelen over de vloer, de was in huis drogen of een luchtbevochtiger aanschaffen.

Statische elektriciteit heeft niets met je elektriciteitsverbruik en de hoogte daarvan. Daarvoor moet je een erkend elektrotechnisch installateur inschakelen als je geen technisch iemand in de familie hebt.

Hardware ERror MAN.

zo
door zoe - Apr 25, 2010 om 19:32
8 Antwoorden / 5 Vragen

de luchtvochtig heid staat hier binnen op 49,(idd de was binnen drogen doe ik ook al geruime tijd i.v.m de hoogte van het gebruik in ons huis.) en we hebben een leivloer.
en er ligt ook geen mat of iets dergelijks op de vloer.
We hebben wel vloerverwarming maar die staat al een tijdje niet meer aan.
ons huis is heel goed geisoleerd , we houden de deuren dicht en ik warm ons huis door het zonnetje het werk te laten doen. wij hebben bijna steeds 18 graden binnen,en zoals een dag als gisteren raakt het al snel naar de 20.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 25, 2010 om 21:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ zoe:

Luchtvochtigheid is goed, wanneer de meter goed is. Die kun je zelf ijken:

Dompel een katoenen of linnen doek (b.v. theedoek) in schoon water en knijp deze tot er geen water meer uit drupt.
Wikkel dan de hygrometer in de doek en wacht 15 minuten. Dan moet de hygrometer 100 % aanwijzen.
Eventueel bijstellen met de stelschoef op de achter-, onder- of bovenkant.
Het nauwkeurigst is een (paarden)haarhygrometer.

Verder oppassen met kunststoffen tijdens droogte.

H.