mo
door moes Nov 2, 2008 om 21:45
Huishouden & energie

Stroom schokjes

bij het schoon maken van mijn vijverpomp (zonder trafo)voel ik stroom ,waar om slaat de aardlek schakelaar niet uit

            dank                                  camille

4840 12 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Nov 2, 2008 om 22:07
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Camille

Allereerst : Bij schoonmaken van elektrische apparatuur altijd eerst de stroom eraf (stekker eruit) !
Blijft altijd gevaarlijk.

Een aardlekschakelaar slaat pas uit als een apparaat echt teveel stroom trekt in geval van kortsluiting bijvoorbeeld.
Dat je stroomschokjes voelt kan wijzen op een defect in het apparaat (maar dat hoeft niet per se)
Hoe van ook voorzichtig met dat ding.

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Nov 2, 2008 om 22:08
1075 Antwoorden / 10 Vragen

hoe dan ook

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 22:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ akkefiet:

De spanning eraf bij werkzaamheden is een goed advies, maar de aardlekschakelaar schakelt niet bij een kortsluiting. Alleen bij een aardlek en dat is lang niet altijd een kortsluiting.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 2, 2008 om 23:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Camille,

Het kan een lekstroompje zijn dat zo gering is dat de aardlekschakelaar (=differentiaalschakelaar, ook dif.) nog niet aanspreekt. Op den duur zal het dan wel meer gaan worden. Draai de stekker maar eens om, mogelijk voel je het dán niet meer.

Het kan ook zijn dat de dif niet aanspreekt omdat ze stuk is. Als het goed is, wordt een dif regelmatig getest middels de testknop op de dif. Maar wie doet dat? Ik niet. Ik vertrouw blindelings op de techniek. Maar eigenlijk is dat dom en gemakzuchtig. Want volgens de Wet van Murphy gaat het een keer mis, domweg omdat het mis kan gaan.

Een dif is een elektromagnetisch-mechanisch ding. Daar kán dus altijd wat mee mis gaan. Maar het instellen van allerlei klokken, omdat de spanning bij testen even van de groep af gaat is zo lastig.

Goed, je drukt de testknop en het ding schakelt uit: dan is ie goed en lekt de pomp heel iets stroom.
Of je drukt de testknop en het ding schakelt niet uit: dan is het ding kapot en moet zo snel mogelijk vervangen worden! NIET MEE WACHTEN!!

Met de testknop wordt via een weerstand van zo'n 7k6 de fase even aan aarde gelegd. Dat laat 30 milli-Ampére weglopen via een niet reguliere (= de nul) weg en dan moet de dif uitschakelen.

Succes met het testen en de klokken weer op tijd zetten in alle apparatuur.

Hardware ERror MAN.

mo
door moes - Nov 2, 2008 om 23:09
31 Antwoorden / 87 Vragen

Hardware ERror MAN.

dankje wel voor  je reactie ,   was  begrijpelijk en  duidelijk

                                           camille

kroonmeester
door kroonmeester - Nov 3, 2008 om 01:46
457 Antwoorden / 45 Vragen

Steker moet geaard zijn in een (verlengde) geaarde stekerdoos, anders werkt de aardlekschakelaar niet.

er
door erky - Nov 3, 2008 om 13:04
243 Antwoorden / 2 Vragen

@ meester Bever,

Jouw opmerking klopt niet, aardlekschakelaars werken op een verschil van uit en ingaande stroom. Zie het heldere antwoord van HWerrorman!

Groet,
Erky

hendrikbos
door hendrikbos - Nov 3, 2008 om 13:05
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Meesterbever, voor een goede werking van een aardlekschakelaar is een al dan niet geaard zijn van een elektrisch toestel niet belangrijk. De aardlekschakelaar kijkt alleen naar het verschil in stroom tussen de Nul- en de Faseleiding. Wanneer je overigens het (duidelijke) verhaal van Hrdwerrorman goed leest kun je dit daaruit ook opmaken. Met vriendelijke groet. Hendrik

wimbremer
door wimbremer - Nov 3, 2008 om 13:37
122 Antwoorden / 19 Vragen

Weet je zeker dat het de pomp is? Geen tuinlampjes met defect snoer?
Tuinapparatuur als lampjes en pompjes zijn ALTIJD 12 volt. Als het goed is, anders zou ik ze maar eens vervangen. 12 Volt is nooit gevaarlijk bij dit amperage. Bij twijfel ALTIJD vervangen. Wat kost nou een pomp of lampje....?!

keessie1
door keessie1 - Nov 3, 2008 om 13:40
138 Antwoorden / 9 Vragen

Niet ALLE GROEPEN in je huis zitten altijd aan gesloten op de aardlek schakellaar.

Meestal de groepen die naar de Keuken lopen en de badkamer, de rest van het huis vaak niet en de tuin is ook niet standaard.

Haal je pomp uit de vijver en controleer deze op scheurtjes en of lekke rubberen pakkingen, als er water in de motor kan komen kan er lekspanning ontstaan, zorg dus dat de behuizing van de pomp echt water dicht is of vervang de pomp.

suc6

groetjes Keessie

avhelvoort
door avhelvoort - Nov 4, 2008 om 19:10
82 Antwoorden / 1 Vragen

Tuin apparatuur hoeft niet altijd maar 12Volt te zijn, een pomp bijvoorbeeld kan best 230Volt zijn maar dat betekent dan natuuurlijk wel dat jij er niks aan verandert mag hebben zoals een andere stekker er aan zetten anders kan het wel zijn dat de pomp niet meer aan de veiligheidseisen voldoet.

Waarom de aardlek niet uitslaat kan inderdaad meerdere oorzaken hebben zoals hier al eerder is vermeld.

1 de groep zit niet achter een aardlek

2 de aardlek is defect

3 de stoom die lekt is te weinig (minder dan 0,03A)

wat je misschien ook kan proberen is om van een geaard stopcontact de aarde naar de vijver te leggen en zo dat het koper contact maakt met de aarde. (zo weet je zeker dat de vijver geaard is. en dat betekent dat jij niet de stroom viaje lichaam zal gaan geleiden als er een lekstroom is maar dat het via de aarde loopt).

!!!Dit heeft natuurlijk wel een grotere kans dat de aardlek uislaat.!!!

peedee
door peedee - Nov 7, 2008 om 12:04
96 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Camille, als de pomp nog niet zo oud is en ook nog steeds te koop is, kun je ook een klacht indienen bij de

Voedsel en Waren Autoriteit

Zij kunnen dit dan onderzoeken en desnoods naar de fabrikant of importeur gaan als het fout is.