M.Stadhouder
door M.Stadhouder May 23, 2023 om 11:11
Huishouden & energie

Stroomgroep keuken valt uit

Stroomgroep valt uit bij gebruik oven/koelkast/waterkoker.
Is de woningbouw verplicht om hier iets aan te doen ?

Zoniet kan ik dan iets claimen in de trant van minder woongenot ?

EDIT REDACTIE: Contactgegevens verwijderd

4790 18 Rapporteer
Th
door Theawaalen - May 23, 2023 om 11:15
113 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan zijn dat een van je apparaten de sluiting veroorzaakt.
Dit zou ik eerst even controleren voordat je naar de woningbouw gaat.

sira
door sira - May 23, 2023 om 11:18
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Is het of of of (oven/koelkast/waterkoker) of en en en?

Het kan zijn dat 1 van die apparaten kortsluiting veroorzaakt (draden raken elkaar), maar het kan ook in de kabel zitten.

Bel uw WBV en vraag wat te doen, want er moet iemand van de netwerkbeheerder komen. Misschien dat zij contact opnemen, maar het kan ook zijn dat u dat moet doen.

Het lijkt mij een beetje overdreven om gelijk iets te claimen.

JMA2
door JMA2 May 24, 2023 om 00:40
117 Antwoorden / 2 Vragen

Een netwerkbeheerder komt echt niet in zulke situaties.  Zij zijn verantwoordelijk tot de stoppenkast en die doet het want er is stroom.

Thecla58
door Thecla58 - May 23, 2023 om 11:23
857 Antwoorden / 3 Vragen

Haal in je keuken alle stekkers er uit. Dan een voor een de stekkers er in doen. Hou bij welk apparaat goed werkt. Uiteindelijk kom je erachter welk apparaat kortsluiting veroorzaakt.

Dit advies zal de wbv ook geven.

lo
door lovewinnie - May 23, 2023 om 11:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer is een andere waterkoker.. grote kans dat probleem dan verholpen is. Had dat hier ook (koopwoning) met  de droger. Groepenkast vervangen, nieuwe kabels laten trekken maar probleem bleef. Bleek droger het probleem..

Nieuwe droger en was de ellende over

hereistom
door hereistom - May 23, 2023 om 11:40
736 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt maar 3680W per groep tegelijk gebruiken, als alle apparaten tegelijk aan staan kan het zijn dat het totaal daar bovenuit komt en dan slaat de stop eruit.

ro
door ronny530 - May 23, 2023 om 13:03
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Verzoek als eerste de redactie om uw e-mail adres en telefoonnummer te verwijderen. Als de stroomgroep uitvalt zodra alle apparaten in gebruik zijn dan kan het vanwege een te hoge stroom afname gebeuren. Valt de stroomgroep willekeurig uit dan is waarschijnlijk de automatische zekering in de groepenkast overactief geworden en dient door de woningbouw vereniging vervangen te worden. Het is wel zaak om na te gaan om vooral de waterkoker op een andere groep uit te proberen want door een interne lekkage kan er sluiting ontstaan maar aan de andere kant dan zou er water op het aanrecht lekken. Het vanwege uw veiligheid wel zaak om een reparatieverzoek bij de woningbouw vereniging in te dienen want een overactieve automatische zekering komt vaker voor.

rj
door rjw - May 23, 2023 om 14:45
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Bedoel je dat het fout gaat als je alledrie tegelijkertijd gebruikt of als je 1 van de apparaten gebruikt?

Mabelle
door Mabelle - May 23, 2023 om 16:10
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou 6 maanden gratis wonen claimen...

Nee, de wbv is niet verplicht daar iets aan te doen.

Iv
door Ivo W - May 23, 2023 om 16:14
730 Antwoorden / Vragen

Nee, de woningcorporatie hoeft niets te doen aan uw eventueel defecte oven en/of koelkast en/of waterkoker.
De woningcorporatie hoeft ook niets te doen aan de overbelasting van de groep door gelijktijdig gebruik van zware apparaten zoals uw oven en waterkoker.

U moet zelf zorgen voor deugdelijke keukenapparatuur en u moet zelf zorgen dat u per stroomgroep gelijktijdig nooit meer dan 16A (3680Watt) gebruikt.

Janzegt
door Janzegt - May 23, 2023 om 17:27
127 Antwoorden / Vragen

De stroomgroep valt uit zegt u. Is dat omdat de aardlekschakelaar aanspreekt of de overstroom automaat?
Als het de aardlekschakelaar is, hou er dan rekening mee dat dit komt omdat één van de apparaten niet meer veilig is.
Als het de overstroom automaat is, dan wordt er teveel stroom gebruikt.
In beide gevallen ligt de aktie bij u, omdat het uw apparaten zijn.

Ozymandias
door Ozymandias - May 23, 2023 om 19:13
169 Antwoorden / Vragen

Voordat je ook maar iets gaat ondernemen, zoek eerst even uit wat de oorzaak is. Waterkokers zijn hier namelijk berucht om (de kalkaanslag leid bijna onvermijdelijk tot een apparaat wat kortsluiting veroorzaakt). En als dat zo is valt er niets te claimen want daar ben je echt zelf verantwoordelijk voor.

Dus ga eerst gewoon maar even testen.

1paul
door 1paul - May 24, 2023 om 11:48
3161 Antwoorden / 0 Vragen

dit zijn drie apparaten die behoorlijk stroom vreten en kunnen niet samen op een groep gebruikt worden.

waterkoker 1500 W
oven 2000W
koelkast  50 W

samen al snel 3500Watt= net onder de 16 Ampere, waterkoker erbij en de groep springt eruit omdat je boven de afgezekerde 16 Ampere komt.

en nee, daar kan de woningbouw niets aan doen, 16 A is de normale afzekeringswaarde....

kijk of je een aparte groep voor de oven aan kan (laten) leggen!

mo
door mof - May 24, 2023 om 11:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt ervan af: hoeveel stroom trekt u uit de keuken? stroom bereken je door de wattages op te tellen en door 220 V te delen. Als je dan over de limiet, vaak 16 A uit komt, dan gebruikt u simpelweg te veel apparaten tegelijkertijd. Dan kunt u niets claimen.

a.
door a.coolen - May 24, 2023 om 12:54
4 Antwoorden / Vragen

Als je toevallig alle 3 de apparaten aan hebt staan, heb je al een probleem, dus er hoeft geen sprake te zijn van kortsluiting of aardlek.

Oven: 2kw

Waterkoker: 2,2 kw

Koelkast: 0,2kw
Totaal 4,4Kw ofwel 4400 wat. Groep is 16 amp = 16A x 230volt = 3680wat. Dus alle apparaten tegelijk aan kan niet. 4400-3680= 720 watt

Apparaat 1 inschakelen - OK?

Apparaar 2 inschakelen - OK?

Apparaat 3 inschakelen - FOUT

ha
door harrybre - May 24, 2023 om 13:57
240 Antwoorden / Vragen

Het kan dus zijn, als alle apparaten aangaan, er te veel verbruik over die ene lijn is, waardoor een zekering uitspringt. Heeft niets dan met kortsluiting uit te staan, maar enkel "te veel gebruik in dezelfde tijd"

ze
door zeemannetje - May 24, 2023 om 14:35
120 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere stroomgroep? dus als je de bv de waterkoker in de huiskamer gebruikt, valt dan de stroomgroepmhuiskamer uit? Zo ja, dan ligt het aan het apparaat.
Mestal valt een stroomgroep uit als er een kortsluiting door een apparaat veroorzaakt wordt.

NatureTravel
door NatureTravel - May 24, 2023 om 14:57
646 Antwoorden / 8 Vragen

Iedere stroomgroep heeft een maximumcapaciteit die in Ampéres ('A' of 'Ah') wordt aangeduid.

Bij huishoudens is de capaciteit meestal maximaal 16 Ampére per stroomgroep.

Het doel van de zekering is om de stroomgroep uit te schakelen als er méér Ampére gebruikt wordt dan toegestaan is.Als uw zekering op 10 Ampére begrensd is en u wilt 12 Ampére gebruiken, dan brandt de zekering/stop door of (in nieuwere of gemoderniseerde huizen) klapt de aardlekschakelaar om. Dan 'valt de stroom uit'. Dit voorkomt dat electriciteitskabels in de woning te warm worden en er brand kan ontstaan.

Als u veel stroom verbruikt (dus meer dan de 10 Ampére in dit voorbeeld) dan is dat niet de schuld van de verhuurder, maar de schuld van diegene die de betreffende groep te zwaar belast. (Niet voor niets worden bijvoorbeeld electrische kookplaten meestal op een aparte stroomgroep aangesloten.)

U kunt het best de electrische oven (energie-slurpers, een 3000 Watt oven verbruikt bij 230 Volt zomaar 13 Ampére) ) op een afzonderlijke stroomgroep aansluiten om herhaling te voorkomen.

Overleg met de verhuurder om een 'zwaardere' zekering te plaatsen is wellicht een mogelijkheid.

Doe het in geen geval zelf. Als dat mis gaat dan bent u mogelijk niet verzekerd.

ma
door malhy2 - May 25, 2023 om 21:27
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik denk dat de stop er weer uit ligt.
Het blijft angstvallig stil vanuit de vragensteller.