bl
door blackblossom Apr 3, 2008 om 23:05
Huishouden & energie

Subsidiepotje voor dierenartskosten?

Ik werk als huishoudelijke hulp en was vandaag bij een vrouw die van een bijstandsuitkering leeft.

Ze heeft 7 katten die niet eens zo oud zijn, maar ze allemaal bijna geen tanden meer in hun mondje. Ze hebben alleen zwaar onstoken tandvlees. De vrouw wil niet naar de dierenarts omdat ze daarvoor geen geld heeft.

Bestaat er hiervoor niet een "potje" . Kan de dierenescherming en/of de gemeente hierin tegemoet komen? of misschien een fonds?

2952 6 Rapporteer

mo
door monica - Apr 3, 2008 om 23:30
70 Antwoorden / 8 Vragen

Het zou een mooie boel worden, eerst je dieren verwaarlozen en dan met subsidie weer oplappen.

Het is normaal dat niet zulke oude katten al geen tanden meer hebben en rottend tandvlees.

bl
door blackblossom - Apr 3, 2008 om 23:41
59 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vind het ook vreselijk, dat spreekt voor zich. anders zet ik geen oproep neer voor iemand die ik niet ken. Ik vind het afschuwelijk dat dit soort dingen gebeuren.

Ik heb zelf 3 katten en die zijn echt mijn nummer 1. Al moest ik in de schulden en op straat leven, ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik mijn katten zou verwaarlozen. Iedere cent zou naar mijn katten gaan als dat nodig zou zijn.

De vrouw is wel bereid om geld uit te geven aan tabak en drank. Ik vind dat belachelijk. van dat geld had ze die katten wel 1000x naar de dierenarts kunnen brengen. Maar goed hoe maak je zo iemand dat wijs? Ik tref het ook maar aan omdat ik eenmalig bij haar heb gewerkt als huishoudelijke hulp. De vrouw is ook niet de snuggerste, heeft totaal geen kennis van katten, en ook geen kanalen tot informatie want ze leeft geisoleerd en zonder internet.

Als je katten neemt moet je ook dierenartskosten kunnen en willen betalen anders moet je ze nooit nemen. in dit geval heeft de vrouw jaren geleden een kat overgenomen van haar buurvouw die haar niet meer wilde. Met de reden dat de zoon van de vrouw net zijn kat was verloren. De poes bleek hoogzwanger te zijn, dus binnen korte tijd zat de vrouw met 7 katten in plaats van 1. Toen de zoon uit huis ging heeft hij de katten bij haar achter gelaten.

Met de zin "ze hebben alleen zwaar onstoken tandvlees" bedoel ik "ze hebben allen zwaar ontstoken tandvlees". Dus alle katten!

typefoutje dus..

kiran
door kiran - Apr 4, 2008 om 00:58
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@monica

"Het is normaal dat niet zulke oude katten al geen tanden meer hebben en rottend tandvlees" Nu mag ik hopen dat je een tikfoutje hebt gemaakt!  Het is NIET NORMAAL dat die beestjes al geen tanden meer hebben en rottend tandvlees.

@blackblossom

Niet voor het een of ander hoor, maar zou ik zo'n verwaarlozing tegen komen, ik zou de dierenbescherming inschakelen, arme beesten, die vergaan van de pijn in 't bekkie! Misschien maar eens overwegen? Triest hoor!

m.vr.gr. kiran

stacey
door stacey - Apr 4, 2008 om 09:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

----------Dierenmishandeling en -verwaarlozing komen helaas vaker voor dan gedacht. Daarbij is lang niet altijd sprake van kwade opzet. Er zijn legio voorbeelden van mensen die zich laten verleiden tot de aankoop van een dier, zonder zich te realiseren hoeveel verzorging dat dier nodig heeft. Ook mensen die in een isolement terechtkomen kunnen ongewild dierenleed veroorzaken.

Daarom is het van groot belang dat u de telefoon pakt als u ziet dat dieren in uw omgeving onrecht wordt aangedaan.
De Dierenbescherming kan dan actie ondernemen en de situatie onderzoeken.

Om het melden van dierenmishandeling en -verwaarlozing makkelijker te maken, is er één meldnummer voor héél Nederland 0900 - 20 21 210 (10 ct./min.) ---------

Dierenbescherming - Meldnummer dierenmishandeling

stacey
door stacey - Apr 4, 2008 om 11:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

De Ouderenhulplijn

Er is nu een landelijk telefoonnummer: 0900 – 60 80 100, speciaal voor ouderen. Via de Ouderenhulplijn kunnen ouderen praten over alle onderwerpen. Samen met de Ouderenhulplijn wordt gezocht naar een oplossing voor het probleem of een antwoord op de vraag. De Ouderenhulplijn kan indien nodig ook doorverwijzen naar de juiste instantie of organisatie in de buurt. Als de vraag niet direct beantwoord kan worden, zullen medewerkers van de Ouderenhulplijn het antwoord opzoeken en hierover later terugbellen.              De Ouderenhulplijn

bl
door blackblossom - Apr 4, 2008 om 22:08
59 Antwoorden / 14 Vragen

De dierenbescherming heb ik natuurlijk al in gelicht, dt spreekt voor zich. Maar inderdaad de vrouw doet de beesten niet met opzet kwaad, maar het is erg dom van haar dat ze zoveel katten heeft zonder enige kennis te hebben van katten en er geen geld voor heeft.

Het is inderdaad afschuwelijk dat er zoveel "domme mensen"zonder nadenken een kat in huis nemen. Ik heb een waarschuwingsadvertentie op marktplaats staan: http://link.marktplaats.nl/157559007

Ik heb een plaatje van een stel kittens erbij staan.

Vaak krijg ik op deze advertentie een bod of een e-mail met de tekst: "Ik wil de kat graag hebben, wanneer kan ik deze ophalen?"

Terwijl ik natuurlijk helemaal geen kat aanbied.

De mensen nemen dus niet eens de moeite om de tekst te lezen. ze zien een plaatje van een kat en denken "HEBBEN!". alsof het een produkt is!

Ik vind het onbegrijpelijk! Je wil toch weten hoe oud de kat is, of deze gezond is, het karakter en wat al niet meer?

Ik hou me erg bezig met deze problematiek.

Ik doe ook de nazorg voor het dierenasiel bij mij in de buurt. Dat betekend dat ik bij mensen langs ga die een kat hebben geadopteerd om te kijken of het beestje goed terecht is gekomen.

Bij 6 op de tien mensen word het dier wel lief behandeld maar hebben de eigenaars zich totaal niet verdiept in het opvoeden en verzorgen van een kat. Vaak weten mensen bijvoorbeeld niet hoe ze een kat iets af of aan moeten leren, of wat bepaalde gedragingen van een kat betekend.

Ik vind dat iedereen die een huisdier wilt eerst een intakegesprek en een test moet af leggen om aan te tonen dat deze vanuit de juiste motieven een dier neemt, voldoende kennis heeft over de verzorging en opvoeding, en voldoende geld heeft. net als een mens een rijbewijs moet hebben voordat je een auto kan kopen of rijden.

Als je niet dezelfde soort respect en liefde kunt opbrengen voor je huisdier als voor een mens, dan moet je zelfs geen vis nemen!