Da
door Davyvon Apr 5, 2022 om 16:30
Huishouden & energie

Teruglevering energie stijgt niet mee

Ik sta voor de keuze om mijn  contract te verlengen met mijn energieleverancier.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de teruggeleverde energie niet met de hoge energieprijzen meestijgt.
Voorbeeld: ik heb 24 panelen die ongeveer 6500 kw opleveren per jaar.
Ik gebruik slechts 2000 kw per jaar. Ik lever dus 4500 kw terug aan het net.
Mijn verbruiktarief gaat van €0.16 naar €0.46 per kw.
Teruggeleverde energie kreeg ik € 0.08 per kw in het nieuwe contract blijft dat € 0.08 per kw.
Deze teruglevering is toch energie die niet opgewekt wordt met gas en dus is het voor de enegrgiemaatschapij erg goedkope ingekochte energie.
Mijn vraag dus: waarom krijg ik voor de teruggeleverde energie niet meer geld terug.

8028 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2022 om 16:51
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende kwestie en ik adviseer u om dit voor te leggen aan de ACM www.consuwijzer.nl en ik zal dit ook onder de aandacht van de redactie brengen van KASSA waar men dsan kan beslissen hoe en of hier aandacht aan de besteden.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 5, 2022 om 17:16
7246 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u ook iets aan onderstaande link.

https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Iv
door Ivo W - Apr 5, 2022 om 17:30
741 Antwoorden / Vragen

U kunt ook overstappen naar een energieleverancier die wel de huidige forse tarieven voor terugleveren betaalt. Zulke leveranciers zijn er genoeg.

De grap is op dit moment dat de leveranciers die in het verleden een 'hoge' teruglever-vergoed uitbetaalden in de vorm van een vast bedrag, losstaand van het leveringstarief nu juist de leveranciers zijn die relatief weinig betalen voor teruggeleverde kWh's. Want die partijen hanteren voor terugleveren meestal nog hetzelfde vaste bedrag.

Er zijn ook leveranciers waarbij het tarief voor terugleveren gelijk is aan het (kale) tarief voor het afnemen van elektriciteit. Voorheen was dat kale tarief zo'n 4 a 5 cent. Maar inmiddels is dat bij veel leveranciers gestegen naar 40 tot meer dan 60 cent per kwh. En dat is héél leuk verdienen met zonnepanelen. Daarmee wordt een hagelnieuwe installatie in 2 tot 3 jaar terugverdiend (indien de huidige prijzen zolang blijven aanhouden).

Natuurlijk kunt u uw beklag doen bij/over uw huidige leverancier, maar dat zal weinig zin hebben. U bent vrij om ver te stappen naar een energieleverancier die u betere (teruglever)tarieven biedt.

Ge
door Geurt Knolf - Apr 5, 2022 om 18:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je leverancier is een echte geldwolf.

Bij Budget energie krijg ik bij terugleveren altijd hetzelfde bedrag per kWh als ik betaal wanneer ik van het net afneem.

ma
door malty Apr 5, 2022 om 19:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ook als u meer terugleverd dan u gebruikt? Volgens hun site ontvang je daarvoor het kale energietatief en dat is een stuk lager dan het normale tarief.

rj
door rjw - Apr 5, 2022 om 18:55
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Verkoop en inkoop zijn 2 verschillende dingen. Een bedrijf heeft als doel zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen. Zolang jij en andere leveranciers voor een lage prijs blijven leveren gaat de koper natuurlijk niet meer betalen. Dat zal niemand doen.

ma
door malty - Apr 5, 2022 om 18:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben die teruggekeerd energie liever niet, waarom zouden ze dan een hogere prijs betalen?

Me
door Meindo - Apr 5, 2022 om 19:29
66 Antwoorden / Vragen

Over een aantal jaren, als de meeste mensen zonnepanelen hebben, gaat het iedereen veel geld kosten. Voor het terugleveren aan het net zul je dan heel weinig vergoeding voor krijgen. Op de duur zal er ook wel een belasting voor betaald moeten worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 6, 2022 om 20:35
2138 Antwoorden / Vragen

Er is geen enkele reden anders dan "zuur-zijn" te verwachten dat je belasting zou moeten gaan betalen voor over geleverde stroom. Dat het niet opleverert wat je voor afgenomen stroom betaalt is duidelijk maar belasting, onzin.

Zonnedael
door Zonnedael - Apr 6, 2022 om 17:06
1 Antwoorden / Vragen

Kijk inderdaad maar eens bij gaslicht.com
kunt u uw verbruik en teruglevering invoeren, dan komt voor u de "beste" keuze er uit.
Dan zult u ook zien dat u meer terug krijgt aan saldering.

Ge
door Geweldige vrouw - Apr 6, 2022 om 19:06
1 Antwoorden / Vragen

Als je een 'ouderwetse' meter hebt, loopt die gewoon terug en krijg je dezelfde prijs voor teruggeleverde energie als voor geleverde energie, mits je minder teruglevert dan afneemt.

Als je een 'slimme' meter hebt, ben je wel een beetje genaaid...

Is er een manier om een ouderwetse meter terug te plaatsen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 6, 2022 om 20:32
2138 Antwoorden / Vragen

Onmogelijk. Is geen optie en de overgebleven ferarismeters gaan binnenkort sowieso worden vervangen.

ro
door rolami Apr 7, 2022 om 14:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

ze wilden mijn ferarismeter vervangen maar ik heb aangegeven dat niet te willen vanwege mijn zonnepanelen. Dat vonden ze heel terecht. Ze hebben wel aangegeven dat, als de regering beslist dat de meter niet meer kan of mag, ik wel over moet. Ditzelfde geldt ook als de meter stuk zou gaan.
Dus lekker de meter terug zien lopen en als dit te ver gaar, dan elektrisch bij verwarmen en absoluut niet terug leveren.

mo
door mof - Apr 6, 2022 om 19:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zelfs als het wel was opgewekt met gas zou u er een evenredige verhoging voor moeten ontvangen. Waarom de kosten maar 1 richting worden uitgeschoven? U kunt alleen niets beginnen tegen de machtige Energiemaatschappijen!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 6, 2022 om 20:30
2138 Antwoorden / Vragen

Uw situatie is compleet uit balans, u wekt meer dan twee keer zoveel op als dat u verbruikt. Dan moet u uw contract daar ook op afstemmen en een partij zoeken die relatief veel geeft voor over geleverde stroom.

ro
door rolami - Apr 7, 2022 om 14:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben elektrisch aan het bijstoken zodat de cv minder gas verbruikt en ik toch mijn huis nu verwarm d.m.v. de zonnepanelen.