di
door dienten Feb 26, 2004 om 12:44
Huishouden & energie

Tip: verlaag je maandnota met meer dan 10%!

Doordat wij in een nieuw huis wonen hebben we toen we erin trokken met elektrische kachels gestookt om de boel droog te krijgen (vocht van de bouw). De energierekening die we hieraan over hielden was niet voor de poes.
En ons nieuwe maandbedrag ook.
Na 4 keer bellen heb ik Essent duidelij kkunnen maken dat we die kachels al lang niet meer hebben. En dat een maandbedrag van 230 euro niet reeel is. Gelukkig had ik meterstanden iedere maand genoteerd sinds die tijd. Die heb ik doorgegeven aan die meneer en toen heeft hij het doorgerekend. Na veel praten heb ik toen de maandnota weten terug te brengen tot 130 euro. Da's toch mooi 56% verlaging.
Het kan dus wel!

198 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk kan dit en het gebeurd regelmatig mits er een goed verhaal achter zit, het energie bedrijf weet natuurlijk ook wel dat u in een nieuwbouw huis woont, en zal door meer mensen met zo'n verzoek in aanraking zijn geweest.
Alleen gaat dit niet altijd even snel omdat er ook weer mensen zijn die er misbruik van proberen te maken, en dit gebeurd vaker dan je zou verwachten, mensen die hun maandlasten omlaag willen hebben en dan na 2, 3 jaar een berg moeten bij betalen en dan een betalings regeling moeten treffen ect ect.
Groeten: gery

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

En een betalingsregeling wordt dan niet meer gegeven omdat de klant zelf het termijnbedrag fors heeft verlaagd.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

er wordt meestal bij verhuizing een voorschot gemaakt op basis van verbruik van oude bewoners en gezinssamenstelling en verbruik van nieuwe bewoners. vaak is dat voorschot aan de hoge kant, om ervoor te zorgen dat mensen niet veel hoven bij te betalen op de jaarnota. normaal gesproken kan een voorschot maximaal met 10% verlaagd, maar dan vervalt het recht op betalingsregeling bij het eindbedrag van de jaarnota.
er kan wel een herberekening gemaakt worden op basis van de meterstanden. dan kan het voorschot worden aangepast naar het verbruik. hiervoor moet men wel een periode van 3 maanden na vorige meterstanden aanhouden.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd maar weer in het voordeel van het energiebedrijf en altijd in het nadeel van de klant!! En dan onder het mom van "dan hoeft de klant niet zoveel bij te betalen op het eind" Grote onzin! men wil graag zoveel mogelijk geld van de klant binnenkrijgen (hoeven ze niet naar de bank) hebben ze gratis geld. En als ze zelf terug moeten betalen, nou dan duurt het even. Hoezo voorschotten met maximaal 10% verlagen??!! Ik berken mijn eigen voorschot, en ik betaal wat ik uitreken en niet wat het energiebedrijf uitrekent! Ik weet het beste wat de situatie is en niet het energiebedrijf . Dat kost inderdaad elk jaar weer een heleboel herrie, maar het lukt wel. En ik ga echt geen meterstanden opnemen en doorsturen. Als ze dat willen weten komen ze zelf maar kijken. Zij denken toch ook dat ij\k zoveel ga gebruiken?? Dan hoef ik niet te bewijzen dat dat niet zo is, laten zij maar bewijzen dat het wel zo is. Moet ik aan het eind bijbetalen dan doe ik dat toch gewoon. Ik betaal het liefst eenmaal per jaar, gewoon als eindafrekening. Dus niks geen voorschotten. Dus kortgezegd: IK ben degene die bepaald wat er betaald gaat worden en niet het energiebedrijf!!