Ch
door Chris68 Aug 15, 2016 om 13:29
Huishouden & energie

Tips gevraagd voor een echt stille koelkast (tafelmodel)

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die tips hebben voor een echt stille tafelmodel koelkast. Als eigenaar van een klein appartement met open keuken is dit voor mij zeer belangrijk. Onlangs heb ik mijn oude koelkast laten verwijderen en sindsdien heb ik al 3 nieuwe koelkasten in gebruik gehad (2 liebherrs en 1 zanussi). Volgens de specificaties zouden die maar 38 db geluid mogen geven maar de bijgeluiden van de liebherrs (kraken en piepen) en de brom van de zanussi overstegen deze db's met gemak. Met als gevolg dat ik lichtelijk krankjorem werd van de geluiden de hele dag door.

Navraag bij diverse 'deskundigen' in witgoedzaken leerde me dat deze klachten (over geluidsoverlast van de nieuwe modellen) veel voorkomen; het heeft te maken met een veranderd koelproces ter faveure van het milieu. Kennelijk valt geluidsoverlast niet onder dat milieu ;)

Om een lang verhaal kort te maken; ik zoek naar tips voor een werkelijk stille koelkast. Wat de fabrikanten hierover beweren neem ik niet meer serieus. Evenmin de vaak anonieme reviews op diverse vergelijksingssites. Hopelijk zijn er hier objectievere tips. Alvast bedankt.

63167 37 Rapporteer

ra
door ramanah - Aug 15, 2016 om 13:54
135 Antwoorden / Vragen

Zet de koelkast in een andere kamer als dat kan, elke kast maakt wel wat geluid, 38 db is al bijna niets, en als u toevallig een goed gehoor heeft, hoort u dus ook alles.

simon55
door simon55 - Aug 15, 2016 om 14:04
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Kijkt u eens hier bij de consumentenbond , klik op de rode tegel

https://www.consumentehttps://www.consumentenbond.nl/koelkast/nbond.nl/koelkast/

Ch
door Chris68 - Aug 15, 2016 om 14:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helaas geen andere kamer (alleen de slaapkamer maar daar ga ik al helemaal geen herriebak neerzetten natuurlijk). En punt is dat de geluiden zwaar over de 38 db grens gaan (in zoverre storend dat ook bezoek het opvalt).
Mijn db meter geeft overigens tegen de 50 db aan (als ik vlakbij de kast ga staan), en 45 db verderaf,  in de huiskamer.

Dat koelkasten geluid maken is natuurlijk evident; mijn vorige heb ik 25 jaar gehad en ook die sloeg aan en maakte wel wat geluid, maar was in geen vergelijking met deze nieuwe modellen. Ik verwacht ook geen nieuwe koelkast die helemaal stil is, maar simpelweg 1 die aanvaardbaar is voor een kleine kamer met open keuken.

Ch
door Chris68 - Aug 15, 2016 om 14:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

Cousumentenbond site had ik al eerder bezocht. Staat weinig tot niets in over 'stille' koelkasten. En hun testen betreffen vrijwel aleen de koel/vries combi's van 1,5 meter hoog. Niet de tafelmodellen. Die andere site (koelkasten nl) ook al uitgebreid uitgeplozen in het recente verleden.

Ik heb voor de koop van de 3 nieuwe koelkasten al uitgebreid het hele internet doorgescrolled. Me heel goed ingelezen. Maar het hele punt is dat de fabrieksspecificaties  helemaal niets zeggen zoals me nu duidelijk is geworden. Nergens wordt (uiteraard) gerept over nare bijgeluiden of harde bromtonen.

Ik zoek dus ook meer concrete tips; mensen die goede ervaringen hebben met typenummer X van merk X.
Doorverwijzingen naar koelkastsites heb ik niets aan, die ken ik allemaal al.
Persoonlijke reviews graag!

Toch bedankt voor de snelle reacties tot zover..

simon55
door simon55 Aug 15, 2016 om 14:22
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Klikt u maar op t laatste bericht van me die gaat over tafel models

hansje klein
door hansje klein - Aug 15, 2016 om 14:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb deze site nog gevonden waarop bij de specificaties ook STIL wordt aangegeven >>hier <<

Ik wil u nog meegeven, dat ik blij ben, dat ik mijn koel- en vrieskasten niet in de open keuken heb geïntergreerd, want zèlfs de nieuwste modellen maken een 'pokken herrie'. Bij mij kan het dááraan liggen, dat ik zelfontdooiende kasten heb die met een extra ventilator in de kast zijn geproduceerd. Die moet u dus niet hebben!

gerbera
door gerbera - Aug 15, 2016 om 15:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Onlangs heb ik mijn oude koelkast laten verwijderen en sindsdien heb ik al 3 nieuwe koelkasten in gebruik gehad
Onlangs betekend bij mij nog niet zo héél lang geleden en in zo'n korte tijd dan 3 kasten verslijten vindt ik knap
Als u van de Liebherr al last van het geluid heeft geef ik u weinig kans een echt stille kast te vinden tenzij u de stekker uit het stopcontact laat. Heb zelf al jaren een Liebherr en is op het opstarten na (hoor je ff de motor) geruisloos.

costnix
door costnix - Aug 15, 2016 om 16:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kan een echte ijskast overwegen. De ijsblokken maken geen lawaai bij het koelen :-)
Zet de kast op geluidsabsorberende materiaal. Het geluid kan enorm versterkt worden door het meubel waar de kast op staat.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 15, 2016 om 16:41
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn buurvrouw heeft onlangs bij de mediamarkt een Inventum tafelmodel koelkast gekocht die weinig geluid produceert, misschien hebt u daar iets aan.
https://www.vergelijk.nl/koelen_vriezen/inventum/invent_kk550_a_33266987/#/?gclid=CIukzcrSw84CFdVAGwodQ10DGw

ro
door ronny530 - Aug 15, 2016 om 17:28
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Echt stille koelkasten zijn er wel maar die zijn niet goedkoop. De zogenoemde absorptie koelkasten zetten warmte om in koude middels een verwarmingselement en worden vaak gebruikt in caravans e.d. omdat ze ook geschikt zijn voor 230, 12 volt en gas. Edoch een koelkast met een inhoud van 60 liter doet algauw 500 tot 600 euro nieuw. Een compressorkoelkast zal altijd geluid maken als de compressor gaat lopen maar na verloop van tijd ontstaat er een soort van gewenning aan de nieuwe koelkast. U kende de geluiden van uw oude koelkast maar omdat u een stillere koelkast is belooft bent u er op gaan letten en dan went het geluid nooit.

Cookies
door Cookies - Aug 15, 2016 om 17:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb hier ook een Liebherr staan, maar heb 'm nog nooit horen kraken en piepen.

Ch
door Chris68 - Aug 16, 2016 om 20:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

:"Onlangs betekent bij mij nog niet zo héél lang geleden en in zo'n korte tijd dan 3 kasten verslijten vind ik knap"

Het betroffen koelkasten die ik binnen 14 dagen kon retourneren wat ik dan ook heb gedaan.
De liebherrs waren qua motoren idd vrij stil, maar gaven (dus) veel bijgeluiden.. vooral de vriesvakken kraakten dat het een lieve lust was. Niet boven de 38 db overigens, maar wel bijzonder storend/irritant geluid. Zeker als zo'n ding in je kamer staat.

De Inventum koelkast tip ga ik eens nader bekijken.

ji
door jingle - Aug 17, 2016 om 12:22
36 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een koelkast en laat de stekker eruit.... Gegarandeerd stil...

ro
door roborg - Aug 17, 2016 om 12:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Koelkasten die in caravans/Campers gebruikt worden zijn per definitie stil. Er zit nl. geen motor in. Het zijn absorptiekoelkasten. Misschien is dat een idee (draaien ook op 230 V).

sa
door sariah - Aug 17, 2016 om 12:48
34 Antwoorden / 3 Vragen

Bent u misschien ook niet hoog sensitief voor geluiden? Want volgens mij maakt het dan niet uit welke koelkast u er neer zet.

Ik heb geen tafelmodel maar ik heb een gewone koelkast van hotpoint ariston. Hij maakt wel eens geluid een brom, maar dan koelt hij en dan later verdwijnt het geluid en is hij super stil. Elke koelkast zal wel eens een brom geven, maar natuurlijk niet constant.
Misschien is het eventueel een idee dat u op een of andere manier een aantal modellen kan testen voor dat u ze aanschaft, want volgens mij merk je al snel of de een meer geluid maakt dan de andere.
Zou het probleem dan uitleggen aan de specialist/ verkoper.
Anders kan ik alleen adviseren om na te gaan hoe u met het geluid kan omgaan, zonder er kenttergek van te worden.

Ik kan best tegen geluiden, maar als ik wil slapen is voor mij elk geluid te veel.Omdat dat mijn probleem is die een ander niet deelt , probeer ik een manier te vinden om daarmee om te gaan. Voor mensen die hoog sensitief zijn zijn er ook speciale therepeuten. Mijn collega heeft daar zelf erg veel baat bij gehad.

Die is namelijk hoog sensitief in het niveau dat ze een gesprek kan volgen van een collega aan de andere kant van het kantoor gebouw. En dan hebben we het over 40-50 m afstand.

nvolg001
door nvolg001 - Aug 17, 2016 om 12:56
15 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens naar verdampingskoelkasten. Deze worden o.a. toegepast in campers en caravans omdat dit systeem ook op gas of 12 Volt kan werken. Twee jaar terug heb ik dergelijke kast gekocht voor mijn ( autistsche ) schoonzus met een verstandelijke beperking maar een heel erg scherp gehoor. De kast staat al die tijd op haar kamer en ze is er heel tevreden mee.

ri
door richard63 - Aug 17, 2016 om 12:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

Moet je kijken naar een absorbtie koelkast,zitten geen bewegende delen in ,is STIL !!
http://www.dometic.nl/products/cooling/refrigerators/absorption-refrigerators/

da
door damaya - Aug 17, 2016 om 13:15
11 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een koelkast van het merk Beko en een open keuken, maar hoor de koelkast nooit. Ook niet met extra aanslaan om te koelen, dus echt heel stil. Ik heb meerdere apparaten van dat merk en bevalt mij prima. Ik hoop dat u hier iets aan heeft, succes!!!

dokun
door dokun Aug 17, 2016 om 13:34
152 Antwoorden / 0 Vragen

Die ervaring heb ik ook met een BEKO Amerikaanse koelkast en een "normale" BEKO koelkast.  Ze zijn beidde superstil.

we
door weethet - Aug 17, 2016 om 13:27
107 Antwoorden / 2 Vragen

Of wasmachine tril dempingdoppen eronder. dat dempt ook al. Of een inbouwmodel met dito kast kopen. De ombouw kast dempt  al. Indien u (over)gevoelig bent kunt u die nog met isolatiemateriaal verder dempen van binnen. Er moet wel lucht in en uit dus... geluidloos  helaas....

dokun
door dokun - Aug 17, 2016 om 13:32
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb pas geleden 2 BEKO koelkasten gekocht, 1 Amerikaanse dubbeldeurs koelkast met vriezer en 1 "normale"  (koekast met vriezer). Ik heb zelf de Amerikaanse BEKO koelkast/vriezer.De andere BEKO heb ik aan iemand kado gedaan. Beidde koelkasten zijn zo stil dat we in het begin dachten dat ze niet aan stonden. Misschien het overwegen waard voor u...

me
door meneer - Aug 17, 2016 om 14:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Neem een samsung , heb zelf een vries/koel combinatie gekocht , werkt zeer goed , en ik hoor de kast echt niet , gekocht bij bcc .

la
door larabuf - Aug 17, 2016 om 14:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

mijn liebherr comfort  T1710 staat in een open keuken verbonden aan woonkamer en is geruisloos, totaal geen last van, de vriezer nordland slaat af en toe aan, maar heb van beide apparaten geen hinder, terwijl ze praktisch in de kamer staan.

weetnietveel
door weetnietveel - Aug 17, 2016 om 14:41
69 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een dubbeldeurs koel/vrieskast van Liebherr, die staat ook in een open keuken maar die hoor ik dus echt niet, op een klein beetje gezoem na, maar rammelen en kraken al helemaal niet. Misschien kunt u de koelkast op geluidsdempende schoteltjes zetten, die heb ik onder de wasmachine en dat scheelt echt heel veel. Probeert u het eens.

pk49
door pk49 - Aug 17, 2016 om 15:43
243 Antwoorden / 2 Vragen

kijk 'ns bij http://www.koelkasten.nl/vergelijken/zeer-stille/

http://www.bosch-home.nl/de-stille-apparaten-van-bosch.html
ook voor stille afwasmachines.
En als je google'd vind je vast nog meer.....

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2016 om 15:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

vooral de vriesvakken kraakten dat het een lieve lust was. Niet boven de 38 db overigens, maar wel bijzonder storend/irritant geluid.

Misschien een tip, als u een nieuwe kast, ongeacht het type of merk, voor de eerste keer inschakeld zal deze zich gaan "zetten" hetgeen betekend dat de eerste tijd de boel, met name de kunstof delen, kunnen kraken. Eenmaal op temperatuur is dit over. Blijft de kast kraken, knarsen en piepen dan is er duidelijk iets mis met de plaats en wijze waarop de kast staat.

pb
door pb - Aug 17, 2016 om 16:35
1 Antwoorden / Vragen

Absorptie koelkast kan een oplossing zijn, deze zijn praktisch geruisloos.
Google, absorptie koelkast kopen

ke
door keteltje3 - Aug 17, 2016 om 16:49
33 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom geen stille koelkast zonder compressor,
b.v. als onder, even zoeken.

http://www.dometic.nl/products/cooling/refrigerators/absorption-refrigerators/

oldyeller
door oldyeller - Aug 17, 2016 om 16:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Heb al een jaar of 6 een AEG Santo.

https://www.factoryprices.nl/product/aeg-64140-santo-tk18-koelkast-met-4-vriesvak-122-18l-a-92826.html
Eigenlijk hoor ik hem alleen aanslaan als ik er vlak naast sta.
Heel erg stil, vind ik zelf. Je hoort wel wat, maar het stoort niet. Als ik 5 meter verderop zit, hoor ik hem helemaal niet.
Het luchtpompje bij m'n vissen maakt veel meer herrie. :)

in
door interland - Aug 17, 2016 om 17:30
16 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is het toeval, maar ik heb vorige week een aanbiedingskoelkast bij de aldi gekocht en zo juist met een decibelmeter gemeten hoeveel geluid deze maakt. ( het is bijna niet te horen als de compressor werkt.) Dit met een prof. meter, CEM DT8852.
De meter kwam niet verder als ca 38 dB, maar zoals de andere reactie aangaf is dit een stille koelkast. Ondanks geluidwerend dubbel glas, een etage boven straatniveau, komt het omgevingsgeluid boven het geluid van de koelkast uit!
Het geproduceerde geluid van de ventilator van een videorecorder ligt op hetzelfde niveau, en ik denk ook dat u waarschijnlijk niet in een stillere zult slagen.  Zelfs als u de motor unit in een andere ruimte zou plaatsen zou de condensor in de koelkast nog ca 30-35 dB produceren.  Hoe heeft u overigens gemeten dat de koelkasten ver boven de 38 dB uitkomen??  Een appje op mijn smartgfoon gaf zelfs aan dat de geluidsdruk maar 24 dB was, dus die dingen zijn niet betrouwbaar!
Succes ermee.

ltmvz
door ltmvz - Aug 17, 2016 om 20:43
949 Antwoorden / 18 Vragen

Evenals u heb ik een vrij kleine woonkamer met open keuken. Een paar jaar geleden heb ik een Synn-Lux koelkast gekocht voor €99 en die is echt heel erg stil, veel stiller dan de Zanussi die ik daarvoor had.

Ch
door Chris68 - Aug 18, 2016 om 09:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

"De andere BEKO heb ik aan iemand kado gedaan"

Betreft dit een kastmodel? En zo ja, weet u het typenummer nog?

Verder ben ik niet hoog sensitief voor geluiden (die suggestie wordt gewekt door sommigen) en loop ik ook niet bij de psych (lol)
Ik heb gewoon een kleine huiskamer waar de koelkast zo'n beetje naast de bank staat.
Alles boven de 40 db klinkt dan al snel hard/storend. Zeker als zo'n ding elk half uur aanslaat.

Ch
door Chris68 - Aug 18, 2016 om 09:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

"Misschien een tip, als u een nieuwe kast, ongeacht het type of merk, voor de eerste keer inschakeld zal deze zich gaan "zetten" hetgeen betekend dat de eerste tijd de boel, met name de kunstof delen, kunnen kraken. Eenmaal op temperatuur is dit over. Blijft de kast kraken, knarsen en piepen dan is er duidelijk iets mis met de plaats en wijze waarop de kast staat."

Dat had ik me uiteraard ook al bedacht. Maar als zo'n ding na 2 weken nog steeds kraakt zit het niet goed.
Hij stond waterpas en mijn vorige koelkast maakte op dezelfde plek geen herrie. Ik wijt het dus echt aan de koelkast in dezen.

hu
door hunk - Aug 18, 2016 om 12:06
20 Antwoorden / 0 Vragen

Een absoluut stille koelkast kun je kopen bij een caravan bedrijf,
deze werken niet op een motor maar volgens het peltzier systeem
wat geluidloos werkt en worden daarom in caravans geinstalleerd.
Heb zelf een caravan gehad en werkt perfect. Succes.

Ph
door Phenix45 - Aug 18, 2016 om 16:23
1 Antwoorden / Vragen

Je zou eens naar een caravan koelkast kunnen kijken, absorptie type.

Em
door Emmap - Sep 9, 2016 om 14:00
162 Antwoorden / 8 Vragen

Als een veranderend koelproces zorgt voor wat meer geluid, zou je misschien juist een koelkast met een traditionele koeling moeten zoeken? Misschien kom je dan bij de wat goedkopere koelkasten terecht... (een studentenkoelkast van een zeker woonwarenhuis uit Zweden? Op een studentenkamer wil je ook geen 'luid' apparaat lijkt me - wie weet is dat iets).

Ik heb zelf een ruim 20 jaar oude tafelmodel Frigidaire R1520L met ** vriesvakje in een open keuken, los onder een aanrecht met aan een kant op 10 cm een aanrechtkastje en aan de andere kant op 5 cm een houten schot met luchtrooster. Voor ons is -ie zacht genoeg, maar ja, hij slaat wel af en toe aan en af, en we slapen daar niet.

Terzijde:
Ik heb voor mezelf gezocht naar een zuinige koelkast, en de opgaven van fabrikanten vergeleken met het verbruik van mijn huidige koelkast, langdurig gemeten met een verbruiksmeter die je tussen stekker en stopcontact plaatst. Wat blijkt? Mijn huidige oude koelkast scoort net zo goed als de zuinigste modellen uit de showroom van de witgoedhandel. Ra, ra, hoe kan dat?
Wat ik maar wil zeggen: de opgaven van dB van fabrikanten zijn misschien (net als de zuinigheid) niet helemaal maatgevend hier. Je weet nl. niet of niet precies de laboratoriumcondities en meetmethode.

Overigens, over het meten van geluid zeg je:
Mijn db meter geeft overigens tegen de 50 db aan (als ik vlakbij de kast ga staan), en 45 db verderaf,
Heb je gemeten met een echt goede, professionele en geijkte geluidmeter? Zo nee, dan kan je je eigen meetwaarden niet vergelijken met die van de fabrikant, lijkt mij. Geluidmetingen met bv. smartphones kunnen tot wel 40 dB afwijken, naar boven en naar beneden, ook als de afwijkingen kleiner zijn, lijkt me zo'n meting niet heel betrouwbaar.

Veel succes!

Co
door Coonus - Jul 31, 2017 om 22:04
1 Antwoorden / Vragen

Beste Chris,

Heb jij al een echt stille koelkast gevonden? Ik ben hier namelijk ook in geïnteresseerd om dezelfde reden. Ik gebruik tot die tijd een camping koelbox, deze produceert vrijwel 0 db. Mischien voor jou ook gelijk een tip. Koelboxen zijn wel hoger in het energie verbruik.

Gr.