Toon van Eneco niet zo slim?
Volgens Toon van Eneco heb ik het afgelopen jaar fors minder verbruikt. Ik heb foto's gemaakt van het verbruiksoverzicht per maand en aan het end van het jaar kwam ik op rond 140 euro terug te ontvangen. Vorige week mijn jaarnota ontvangen, tot mijn grote verrassing geen restitutie, maar bijbetalen. Dit ondanks dat de tarieven afgelopen jaar niet zijn veranderd. Eindeloos aan de telefoon gehangen met Eneco, medewerkers hebben ingelogd in Toon en kwamen tot de conclusie dat de jaarnota klopt. Waarom heb ik Toon dan aan de muur hangen? Toon is dus geen slimme thermostaat maar een pathologische leugenaar. Volgens Eneco komt dit probleem een enkele maal voor (waarbij ik dan denk dat coulant moet zijn en de client in zijn gelijk moet stellen). Hebben meer mensen hier ervaring mee. Ik was altijd zeer tevreden over Eneco maar ik heb hier toch een hele vieze smaak van in mijn mond.
"Huisbaasje",
een nieuwe slimme meter door de Consumentenbond ontwikkeld voor leden en niet-leden, heeft óók nogal marktinvoeringsproblemen, tenminste, wanneer je de commentaren op hun eigen community-forum leest ... dus (nog) geen echte aanbeveling. Ook meerdere door enegieverbruikers wèl verwachte berekeningen kunnen momenteel (nog) niet met dit "huisbaasje" gedaan worden, berichten de community-moderatoren.
Ik vrees, dat vooral 'aanbieders' de energiegebruikers te slim af zijn geweest. :-((
Ik zou om te beginnen dat abonnement op Toon maar opzeggen, dat scheelt in ieder geval in de kosten. Vind het, maar dat is persoonlijk, een compleet overbodig ding.
Kwam dat “bijbetalen” overigens niet door de nieuwe termijn?
Verscheidene kennissen in mij omgeving hebben ook zo’n ding en hadden ook een abonnement, die hebben zich allemaal een “korting” gegeven op mijn advies door het abonnement op te zeggen.
Je dacht €140 terug te krijgen. Maar heb je wel rekening gehouden met de vaste kosten? Toon kost €4,50 per maand, dus €54 per jaar. Dat bedrag is in de berekening van Eneco meegenomen?
Vergelijk je verbruik met het vorige jaar. Niet in euro's rekenen. Als de tarieven gelijk zijn gebleven, dan heb je meer verbruikt of er zijn meer kosten berekend. Dus even de afrekeningen met elkaar vergelijken voordat je wat gaat roepen.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen (en begrijp het nog steeds niet) waarom een app, apparaat, of wat dan ook energiebesparend kan werken. Iedereen weet toch wel dat een ding dat uit staat geen energie gebruikt en iets wat aan staat wel energie gebruikt. Door gewoon je hersens te gebruiken en uit te zetten wat je niet gebruikt bespaar je energie. Daar heb je toch geen andere info voor nodig? Of zeg ik nu iets heel raars?
Bedankt voor de reacties, vriendelijk of onvriendelijk. Jammer dat er altijd personen zijn die anderen op een uiterst flauwe wijze "terechtwijzen". Ik heb me vandaag aangemeld op deze site omdat mij iets dwars zat en omdat ik graag wilde weten of dit euvel vaker voorkomt. Helaas geen reacties met dergelijke inhoud. Hierbij wil ik nog wel aangeven dat ik geen klacht neerleg die behandeld moet worden, ik vraag duidelijk of meer mensen ervaring hebben met dit zelfde probleem. Vervolgens begin ik niet zomaar iets te roepen, eindnota's zijn vergeleken, tarieven zijn gecheckt en alle kosten ingecalculeerd. Ik moet niet alleen de volgende maand betalen maar een ongeveer een hele maand extra. Ik heb anderhalf uur met Eneco en medewerkers van Toon aan de telefoon gehangen om te checken en voor uitleg. En ja, idd, Toon verbruikt weer energie en kost 4,50 per maand. Maar, wel met de bedoeling om inzicht te verschaffen in je energie en gasverbruik. Helaas blijkt dat inzicht dus niet te kloppen en daar zit voor mij de frustratie. We hebben al de overweging gemaakt om de normale thermostaat weer terug te hangen. Echter Toon is wel gemaksvriendelijk wat betreft allerlei instelling en verder informatie. Ik vind het allen een vreemde zaak dat bij zulke harde stellingen op het scherm uiteindelijk elders een andere uitkomst blijkt te zijn. Bij deze mijn wederwoord waarna ik mij morgen weer van deze site zal terug trekken omdat ik mijzelf de toonzetting van bepaalde reacties persoonlijk te veel aantrek, temeer daar ik zelf altijd tracht iedereen in zijn waarde te laten.
Toon is een thermostaat een luxe dat wel. Maar het geeft je werkelijke gebruik slechts bij benadering weer zoals. Ik het begreep.
Eneco hoeft niet coulant te zijn want u heeft betaald voor wat de meter heeft aangegeven, niet voor wat Toon heeft aangegeven.
Wat hebt u aan de ervaringen van anderen? U hoeft helemaal geen andere thermostaat op te hangen. Als thermostaat zal hij ongetwijfeld werken. U kunt gewoon dat flauwekul abonnement opzeggen.
Toen ik nog persoonlijk stroom en gas afnam, noteerde in elke week op ongeveer dezelfde tijd de meterstand en had daardoor een prima inzicht in mijn jaarverbruik, heb je toch geen apparaatje voor nodig. Doe je in Excel of bijvoorbeeld met de meterkaart van Gaslicht.com.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer