Mi
door Mike1976 Aug 20, 2017 om 20:08
Huishouden & energie

Torenhoge Factuur na kleine reparatie

Ik heb een lek aan mijn dakgoot, dus bel een bedrijf. Vraag verzoek voor indicatie + reparatie.
Krijg geen enkele info, alleen dat ze op 1 augustus langskomen in de namiddag.

Vervolgens 1 augustus in de ochtend om 8:30 staat er iemand voor mijn deur. Een monteur.
Deze verteld mij direct dat mijn huis te hoog is voor zijn ladder. Het alleen kan met hoogwerker of steiger i.v.m. arbo.
Hij belt met zijn collega / baas. en na dit gesprek verteld hij mij. Dat ze mogelijk kunnen kijken om de reparatie uit te voeren op een dag dat er meerdere klussen zijn voor een hoogwerker. Zijn collega belt mij nog of komt nog langs.

Die middag ben ik van huis. Als ik terug aankom bij mijn huis staat er een hoogwerker. (Laat in de middag) ze hebben hem net neergezet en 1 man gaat omhoog. Deze kijkt 1 minuut, komt naar beneden. Verteld dat er een scheur zit in tussen de 2 delen. Pakt 40cm plaklood. Gaat weer omhoog en plakt dit erin.

Deze hele operatie van 2 keer omhoog en omlaag, inclusief plakken van lood en een voor / na foto maken. 10 minuten.
Het neerzetten en weghalen steunpoten hoogwerker (was een gigantisch over de top hoogwerker) repareren, bon tekenen, alles. 30 minuten.

Nu 2 weken later krijg ik een factuur.
Materiaal 18,- Excl
Administratie kosten 6.85
Hoogwerker dagdeel 243.60
Arbeidsloon 124,-
Btw 82.41
Total 474,86

Ik sta vol verbazing.
Mail gestuurd dat ik dit buiten elke proporties hoog vind. Vooral zonder enige waarschuwing. Zonder zelfs overleg of akkoord.

Krijg te horen dat hoogwerker is i.v.m. arbo. Mogen geen ladder gebruiken. Moet verplicht 2 man bij hoogwerker. Uren worden afgerond op hele uren. Dus 2 man 1 uur. (de ene medewerker heeft alleen beneden staan kijken, werkelijk niks gedaan) Ze rekeken kosten voor wegbrengen hoogwerker. Voorrijdkosten zitten erin. Het bezoek in de ochtend zit er schijnbaar bij.

Kan iemand werkelijk gewoon zulke bedragen rekenen voor zoiets. En al deze zaken zonder overleg extra aanrekenen?
474,85 euro. Voor 40 cm plaklood en 5 minuten reparatie.

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Alvast bedankt
Mike

7056 13 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Aug 20, 2017 om 20:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

ze mogen uiteraard vragen wat ze willen. Heeft u niet gevragen wat het gaat kosten? ongeveer? een hoogwerker is vrij duur. stijger had nog meer gekost ivm opbouwen en afbreken.
matriaal is de duurte vaak niet.

U plichten zijn dat u moet betalen voor wat er gedaan is. U heeft u het werk laten doen zonder vooraf een offerte aan te vragen.

Topantwoord

ge
door george321 - Aug 20, 2017 om 20:21
390 Antwoorden / 1 Vragen

Één ding is zo wie zo positief, uw probleem is verholpen.

Tegenwoordig hebben wij in NL een heleboel wetten, waaronder de ARBO. Het zou zomaar kunnen dat uw dakgoot te hoog is voor een ladder, wettelijk gezien. Dan is een hoogwerker noodzakelijk. Als die arbo wet dan ook weer 2 man vereist, tja, wetgeving. U mag nog blij zijn het een dagdeel was, anders had er speciaal voor u een hoogwerker gehuurd moeten worden en had u de hele huursom moeten betalen, nu de helft. Dat het snel voor elkaar was, een plak lood en twee keer op en neer is dan weer mazzel. En dat een hoogwerker op stevige poten staat is ook weer veilig/arbo. U heeft kennelijk verzuimd nadrukkelijk toen u wist dat er een hoogwerker moest komen de prijs te vragen. En BTW moeten we ook allemaal betalen.

Zomaar een gedachte: een onderdeel vervangen in het ISS ruimte station wat op aarde € 100,00 kost kost in de ruimte vele malen meer alleen al aan transport.

ge
door geensaus Aug 21, 2017 om 14:07
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het is sowieso.

jo
door jorisw Aug 22, 2017 om 09:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En de wetgeving is niet de oorzaak maar het gevolg. Voordat er wetten waren op dit gebied waren er teveel ongelukken als gevolg van slechte arbeidsomstandigheden.

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2017 om 20:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heel simpel, u heeft getekend, het verhaal over ARBO klopt als een zwerende vinger, dat 1 man "alleen  maar heeft staan kijken" zegt niets, ook dat zijn veiligheidsvoorwaarden. Denk dat u niet, qua prijs, in de maling bent genomen.

Mi
door Mike1976 - Aug 20, 2017 om 20:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gevraagd om een indiciatie. Maar hier is geen gehoor op gegeven.

Ook zaken als extra man, voorrijd kosten, uurloon, dagdeel berekenen voor hoogwerker ipv. tijd, kosten doorberekenen voor eerste bezoek, kosten berekenen voor terugbrengen hoogwerker. niks is mij verteld. Geen enkel bedrag genoemd.

Volgens hun is het maken van een offerte ongewoon en doen ze normaal gesproken niet. Omdat ze niet weten wat te kunnen verwachten.

Er zou ook contact genomen worden met mij om verder te kijken. Maar waren al bezig zonder dat ik het wist toen ik thuis kwam.

Sterker nog, er is bij mij de indruk gewekt dat ze dit zouden inplannen op een dag waarop ze toch klussen hadden met een hoogwerker. (dat dit dan ook even kon)

En...het lekt nog steeds. Maar daarover wordt gezegd dat ik garantie heb op de reparatie. Dus teminste iets.
Maar toch, hoogwerkers zijn redelijk duur om te huren. Het monster echter wat ze bij hadden, was totaal overbodig (21 meter op vrachtwagen)

Maar 475 euro rekenen voor in 5minuten tijd een stukje lood plakken van 40cm. Dat kan dus gewoon?

ge
door george321 Aug 20, 2017 om 21:19
390 Antwoorden / 1 Vragen

Ja.

jo
door jorisw Aug 22, 2017 om 09:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrijf antwoord niet op jouw vragen. En toch geef je ze de opdracht. Vreemd.

jvberkel
door jvberkel - Aug 20, 2017 om 21:09
41 Antwoorden / 7 Vragen

U heeft opdracht gegeven, zonder vantevoren te vragen wat het gaat kosten.
Een hoogwerker met manuren is niet goedkoop.

Dus u zult de rekening moeten betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 20, 2017 om 21:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn moeder woont op 4 hoog en heeft screens aan de buitenzijde hangen. Daar was een klein defect aan en ze wilde niet wachten tot er een hoogwerker in.de buurt was voor een andere klus. Reparatieprijs 15 minuten, klein onderdeel vervangen . Kosten €400 waarvan de hoogwerker al 275 ex BTW was.
Die dingen zijn razend duur en kun je niet zelf ff ophalen en besturen.
Ook.hier 2 man aanwezig.
Maar we hadden wel een redelijke indicatie vooraf gehad tussen 375 en 425.

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2017 om 21:59
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Het monster echter wat ze bij hadden, was totaal overbodig (21 meter op vrachtwagen)
Wat voor hoogwerker het bedrijf gebruikt is niet aan u om te bepalen en zal verder niets uitmaken wat de prijs betreft.

kv
door kvjapio - Aug 20, 2017 om 22:13
281 Antwoorden / Vragen

Het is een redelijke prijs. Mijn dakgoot (10 meter hoog) is twee weken geleden op twee plaatsen geplakt. Er stond al een steiger. De rekening was 135 euro incl. materiaal, btw en voorrijkosten. De hoogwerkerprijs is ook redelijk. Die maakt in dit geval het verschil.

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 20, 2017 om 23:20
355 Antwoorden / Vragen

Beste Mike,

Wat ik wonderlijk vind is dat u in zee bent gegaan terwijl er vooraf geen enkele informatie werd gegeven en de monteur ook nog eens onaangekondigd 's ochtends vroeg voor de deur stond terwijl er was afgesproken in de namiddag langs te komen! Vervolgens wordt u informatie beloofd over kosten van de hoogwerker, deze wordt zonder bericht desondanks geplaatst en u hebt erbij staan kijken terwijl de mannen aan de slag gingen? Zonder vooraf te eisen informatie te krijgen over de kosten en anders de boel af te blazen?

Het is een agressieve werkmethode van dit bedrijf, dat zeker, maar het is wel binnen de wetgeving. U hebt zich laten overrompelen door brutaliteit, maar als u hierdoor leert assertiever te zijn is het wel een acceptabel lestarief.

Sterkte!

Ge
door Genee - Aug 20, 2017 om 23:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou wel eens willen weten in wat voor huis u woont dat de dakgoot te hoog is voor een ladder?
En dat een hoogwerker verplicht is, is nog maar de vraag.
Enkele jaren geleden loodslab van schoorsteen laten repareren.
Metselaar zet ladder tegen dakgoot, (zo'n 5m hoog) en klimt zo naar de schoorsteen.
Oude loodslab verwijderd, nieuwe gemaakt en bevestigd, kosten €100.
Dakgoten schoonmaken, gebeurt ook met ladder tegen dakgoot.
Ook dakbedekking dakkapel laten vernieuwen, dakdekkers kwamen met een enorme ladder welke tot aan de dakkapel werd uitgeschoven, waren wel 2 man nodig om dat voor elkaar te krijgen.

En voor dat geld plaklood gebruiken, hopelijk voor u komen ze nog terug om het vakkundig te repareren.
Tussen 2 delen en dan met plaklood gaat volgens mij nooit werken.
Grote kans dat ze nu met een gewone ladder komen om de nog steeds lekkende dakgoot te maken.

ne
door neodutchio Aug 21, 2017 om 12:50
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Arbo technisch mag de sta hoogte max 5 meter zijn voor een ladder. Tel daar je eigen lengte bij op en je weet de werkhoogte. In uw geval mag dus een bedrijf bij uw dakgoot komen. In mijn vorige huis zat mijn dakgoot op 9 meter hoog. Hier zou dus een steiger gebouwd moeten worden.
Maar een metselaar die zonder valbeveiliging uw dak opklimt is onderdeel van een bedrijf die de regels aan hun laars lapt. Hierdoor kunnen ze goedkoper werken dan bedrijven die zich wel netjes aan de regels houden. Dat u met dat soort bedrijfjes in zee gaat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen.

Ge
door Genee Aug 21, 2017 om 13:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio
Moet de metselaar, zoals bij bergbeklimmen soms pennen in het dak slaan om naar de nok te klimmen?
Ik kies geen bedrijfjes die hun veiligheidsregels aan hun laars lappen.
Ik vraag een bedrijf om de schoorsteen te repareren en ga hem niet vragen om wat voor veiligheidsregels hij gaat nemen, dat is zijn verantwoordelijkheid.
Moet ik als consument weten wat de veiligheidsregels een bedrijf behoort te nemen, kom nou.

ne
door neodutchio Aug 21, 2017 om 18:03
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Als u op prijs selecteerd weet u zo welke wel en welke niet volgens de regels werkt. Alles heeft zijn prijs en u laat hier overduidelijk merken dat er in bovenstaand verhaal onjuist gehandeld is. In ieder geval trekt u het in twijfel.

hansje klein
door hansje klein - Aug 21, 2017 om 11:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geval van torenhoge dakgoot en torenhoge rekening ... met de plicht om te betalen indien het lek is gedicht.

fl
door flyingfrance - Aug 21, 2017 om 13:53
62 Antwoorden / 0 Vragen

U bent verplicht te betalen
U heeft ze laten werken
U had moeten zeggen dat u eerst een  indicatie prijs opgaaf wilden hebben
Maar nu ze heeft laten werken.
U Moet u betalen  de bedragen zijn niet uitzonderlijk.

Ge
door Genee Aug 21, 2017 om 17:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@flyingfrance
Bent u wel goed wijs met te beweren dat de bedragen niet uitzonderlijk zijn.
€475 voor een dakgootreparatie met wat plaklood en een hoogwerker voor €300 incl.?
Voor €300 huur zo'n ding zeker de hele dag en ze komen in de namiddag, dus voor meerdere klussen gebruikt die dag.

jo
door jorisw Aug 22, 2017 om 09:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Toonder: kennelijk ken jij de agenda van dat bedrijf tot in de details. Hoe weet je dat ze die hoogwerker de hele dag al hebben kunnen gebruiken? Alleen maar aannames die de discussie vervuilen.

bu
door burgos - Aug 21, 2017 om 18:11
96 Antwoorden / 7 Vragen

Dus liever lekkage,ik vind het mee vallen.
En ja, eigen schuld,u had een offerte moeten vragen.