papadiva
door papadiva Jun 4, 2012 om 02:02
Huishouden & energie

Transportkosten energieleveranciers

Ik had het min of meer wel verwacht en waarschijnlijk heb ik de aankondiging van de prijsverhoging gemist, maar ik schrok toch even toen ik op mijn bankafschrift las dat de maandelijkse transportkosten van ENEXIS inmiddels €34 (electr. en gas) bedragen, in vergelijking met vorig jaar een stijging van 6 euro; per jaar is dat dus €408.
Alleen begrijp ik nog steeds niet waarom dat bedrag zo hoog moet zijn, voor een prestatie die nauwelijks ook maar enige inspanning kost en waarvan ik dan ook vind dat die bijdrage absoluut buitenproporioneel is.
De energiebedrijven kunnen dan wel stellen dat die bedragen door de minister zijn goedgekeurd maar ik nodig die minster uit om een en ander te heroverwegen en ik vraag aan Kassa of jullie hier een actiepunt van kunnen / willen maken.

Vr. gr,
Jim

1618 11 Rapporteer

jo
door jorisw - Jun 4, 2012 om 08:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De transportkosten zijn voor de kosten van de infrastructuur. En daarvoor zijn wel degelijk inspanningen nodig om de boel te laten werken. Als men per direct zou stoppen met werkzaamheden aan het gas en elektriciteitsnet dan is het heel snel erg stil in Nederland.

ltmvz
door ltmvz - Jun 4, 2012 om 08:44
949 Antwoorden / 18 Vragen

Mijn maandelijks voorschot is €45 en mijn gas en electra worden ook getransporteerd door Enexis. Als in deze €45 een aandeel transportkosten zit van €34 dan zou ik dit zeker buiten proportie vinden. Het valt wel steeds op dat besparen op gas en electra leidt tot aanhoudend hogere rekeningen.

naitsoezn
door naitsoezn - Jun 4, 2012 om 08:45
842 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is meer iets voor discussies... Overigens kun je de redactie van Kassa bereiken via hier, aangezien dit een openbaar forum is waar de redactie nauwelijks komt.

robert11
door robert11 - Jun 4, 2012 om 08:55
310 Antwoorden / 25 Vragen

Toevallig zit ik al een week te zoeken of het de moeite waard te gaan switchen naar een andere energie leverancier.
Bij mijn huidige leverancier betaal ik 112 € maandelijks inclusief transportkosten! Energie wijzer, energie vergelijk etc...allemaal bezocht. Aan hand van mijn verbruik kan men mij goedkopere leverancier aanwijzen voor 99 € per maand. He! dacht ik...aantrekkelijk doch? Nee dus. Alle sites goed onderzoeken stond dat de transportkosten van de netwerkbeheerders nog moeten betalen worden. Bijvoorbeeld: eneco, 99 € + (kleine letters) 33 € transportkosten!
In grote lijnen zijn de transportkosten bijna gelijk maar staan expliciet niet altijd vermeld!
Ik moet eerlijk toegeven dat de 33 € maandelijkse transportkosten een flinke aanslag is op de energie kosten....en hoe meer we zuinig worden met energie, hoe hoger worden de transportkosten want....verdiend moet er doch geworden??

tdehond
door tdehond - Jun 4, 2012 om 09:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Welke energieleverancier u ook heeft, de kosten voor deze netwerkbeheerder in uw regio blijven m.i. hetzelfde.

U vindt hier de netwerktarieven voor elektriciteit en gas van de gebieden in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland waar Enexis het net beheert.

Gezien het plukze beleid van het kabinet wat gevallen is, kan ik mij niet voorstellen dat deze tarieven naar omlaag zullen gaan, integendeel.

stains
door stains - Jun 4, 2012 om 19:37
7 Antwoorden / 2 Vragen

De hoogte van de transport gerelateerde kosten kunt u vinden op de site van Enexis.
Kijk ook eens goed naar de normen.de normalen huis aansluiyting gaan uit van een capaciteites tarief gebaseerd op < 3x 25 amp. en bedragen op jaar basis ]
Euro 140,00
Op uw eind afrekening kunt u dat terug vionden in de specificaties.
Ook andere kosten aspecten zijn op de 3x 25 amp berekend

papadiva
door papadiva - Jun 5, 2012 om 00:09
2 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Voor de volledigheid: ik heb ook ENEXIS op de hoogte gebracht van mijn bezwaar over de tarieven van de transportkosten. Bovendien heb ik inderdaad de tarieven opgevraagd, maar het gaat er natuurlijk om of de hoogte van die bedragen redelijk te noemen is.
Ik las dat er "wel degelijk inspanningen nodig om de boel te laten werken", maar om daar nou van een paar miljoen gebruikers zo'n kleine 400 euro voor te vragen vind ik ongehoord.

cathy1
door cathy1 - Jun 5, 2012 om 09:04
125 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=papadiva schreef op dinsdag 5 jun 2012, 00:09]Bedankt voor de reacties.

Ik las dat er "wel degelijk inspanningen nodig om de boel te laten werken", maar om daar nou van een paar miljoen gebruikers zo'n kleine 400 euro voor te vragen vind ik ongehoord.

En waar baseer jij dat dan op? Heb jij inzicht in de kosten die nodig zijn om het netwerk aan te leggen en te onderhouden en vervangen?

Ik vind het ook veel geld, maar kan zo maar niet beoordelen of dit 'ongehoord' is. .

jo
door jorisw - Jun 5, 2012 om 09:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=papadiva schreef op dinsdag 5 jun 2012, 00:09]
Ik las dat er "wel degelijk inspanningen nodig om de boel te laten werken", maar om daar nou van een paar miljoen gebruikers zo'n kleine 400 euro voor te vragen vind ik ongehoord.

Wat kost het dan om een energiedistributienetwerk te onderhouden?

ltmvz
door ltmvz - Jun 5, 2012 om 10:04
949 Antwoorden / 18 Vragen

De netwerkkosten (misschien niet helemaal synoniem voor transportkosten) bedragen 74,12% van de werkelijke kosten exclusief BTW, op mijn eindafrekening. Voor mij toch wel aanleiding om eens aan Enexis te vragen onder welke capaciteitsnorm ik val.

papadiva
door papadiva - Jun 7, 2012 om 22:57
2 Antwoorden / 5 Vragen

Hm, kennelijk wordt niet helemaal begrepen wat ik met 'buitenproportioneel' bedoel:
ik betaal pakweg een kleine 1200 euro aan energie (G+E), dan vind ik 400 euro aan transport- / leveringskosten - die daar dus nog bovenop komen - buitenproportioneel. Dat is net zoiets als dat ik bij een pompstation loodvrije benzine koop voor een going price van pakweg 1,73 en dat ik daar dan nog 50 eurocent moet bijbetalen om überhaupt de pomp te mogen gebruiken.
En kom nou alsjeblieft niet met de vraag of ik wel weet hoeveel die transportkosten zijn want dat weet niemand, zelfs de minster niet, heb ik 't idee (daarom kan de energiemy vragen wat zij wil); het enige wat hij/zij doet is haar handtekening zetten.