Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 13:47
Huishouden & energie

Uitleg jaarafrekening gas

Bij Vattenfall vorig jaar, start 11 januari tot en met 31 december 2022, een vast contract gas afgesloten met een opgegeven verbruik van 1950 m3. Totaal verbruikt 1243 m3 volgens opgaaf Vattenfall. Moet nu toch 108 Euro bijbetalen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Vattenfall kan dat namelijk niet. Onze dochter heeft een vergelijkbaar probleem met Vattenfall.
Aanvulling: krijg net de afrekening stroom en krijg bijna 1500 Euro terugbetaald. Is dit gegoochel met de voorschotbedragen (in wiens voordeel)?

1722 10 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jan 30, 2023 om 13:56
843 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan heel goed te maken hebben met de kosten (vastrecht en dergelijke) die weer verhoogd zijn. Wat is voor jou begin volgend jaar? 1 Januari 2022? Overigens is de BTW vorig jaar pas per 1 juli verlaagd van 21 % naar 9 %. Dus voor 1 juli betaal je nog het hoge tarief. Daarom kan het zo zijn dat je toch nog bij moet betalen.

Als het goed is staat er op je overzicht BTW 21% van ...(begin jouw contract) tot en met 30 juni 2022 en daarna van 1 juli tot en met 31 december 2022 9%

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 14:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Van 11 januari tot en met 31 december vorig jaar, vaste tarieven. Toen ik afsloot was de btw-verlaging er nog niet, dus is het nog raarder dat ik bij moet betalen. Waar het mij om gaat is, dat als ik afsluit voor 1950 m3, ik ook verwacht "gedekt" te zijn voor 1950 m3, en niet nog bij moet betalen terwijl het verbruik zoveel minder is.

M2
door M2022 - Jan 30, 2023 om 14:11
32 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kun je de specificatie bijvoegen? Dan kunnen we wat beter bekijken waar het aan kan liggen (zorg wel dat je prive gegevens onleesbaar zijn)

ro
door ronny530 - Jan 30, 2023 om 14:14
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Vattenfall is eind 2021 gestopt met het aanbieden van vast tarievencontracten en bood alleen nog variabele contracten aan. Het is dus zaak om uw energiecontract nog een goed na te lezen. De hoogte van het maandelijkse voorschot bedrag is bepalend voor het wel of niet bijbetalen op de jaarafrekening want als uw over het gehele jaar minder aan voorschotten heeft betaald wordt het tekort met de jaarafrekening verrekend.

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 14:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan zijn, maar ik had er toch echt nog 1 met startdatum 11-01-2022, net als onze dochter. Waarschijnlijk gevalletje nog net op de valreep dan....

ro
door ronny530 Jan 30, 2023 om 14:23
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Blijf over de hoogte van het maandelijkse voorschot bedrag.

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 15:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

347 Euro per maand voir gas en stroom. Waarbij ik nu ruim 1500 Euro terugkrijg voor stroom, maar 108 moet bijbetalen voor gas. Beetje rare verdeling volgens mij....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 30, 2023 om 14:26
2010 Antwoorden / Vragen

Nee, dat kan niemand uitleggen als hij de cijfers niet heeft. Alles in energieland wordt berekend op basis van aantal afgenomen eenheden maal de prijs per eenheid. Iets dergelijks geldt ook voor uw voorschot alleen hebben we het dan over de prognose van het aantal eenheden en de afgesproken prijs, en dat kan ook nog tegenwoordig, de te verwachten prijs als daar geen vaste afspraak voor geldt. Ik beveel van harte het gebruik van een spreadsheet aan als u eea gaat narekenen.

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 15:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Voorschotbedrag 347 per maand voor 1950m3 gas en 3600 kwh elektra. Krijg ruim 1500 Euro terug voor stroom, maar moet dus 108 bijbetalen voor gas terwijl ik veel minder heb verbruikt dan vooraf ingeschat. Ondertussen schat ik in dat Vattenfall meer kan verdienen door de maandvoorschotten meer naar elektra te schuiven en ons daar op minderverbruik terug te betalen, dan op het veel mindere gasverbruik. Of is dat een rare gedachte?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 30, 2023 om 18:16
2010 Antwoorden / Vragen

U doet nu precies wat niet werkt, u werkt vanuit het voorschotbedrag. Aantal maal tarief is de enige goede manieren om ernaar te kijken zowel bij de offerte als bij de afrekening.

Janzegt
door Janzegt - Jan 30, 2023 om 14:41
122 Antwoorden / Vragen

Allereerst goed je contract lezen en ook je jaarafrekening.
In je contract zijn prijzen genoemd voor een m3 gas. Dit moet ook op je jaarafrekening staan. En dan komen er nog netbeheerskosten etc. bij.
Mocht dit kloppen, dan is de simpele conclusie dat je maandbedrag te laag is geweest.
Ikzelf ben 2 weken terug op zoek geweest naar een energieleverancier, ivm verhuizing. En ik verbaas me erover het verschil tussen de energievergelijkers. Gaf iedere keer hetzelfde verbruik op en dan levert een verschillend maandbedrag op voor dezelfde energieleverancier, terwijl de genoemde tarieven voor KWH en M3 gelijk zijn. Verschillen zijn soms Eur 10/maand en dat is wel Eur 120 per jaar

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 15:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan echter niet terugzien hoe Vattenfall de voorschotbedragen verdeeld tussen gas en elektra. Hier lijkt alles verschoven naar elektra, waarvoor ik ruim 1500 euro terugkrijg, terwijl ik voor veel minder gasverbruik moet bijbetalen. Vraag me dus af welk financieel voordeel hier zit voor Vattenfall

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2023 om 15:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteindelijk is het toch uw leverancier die uitleg kan geven over de ontvangen jaarafrekening waarbij ik aanteken dat die afrekening op zich al duidelijk genoeg zou moeten zijn. U geeft aan dat u een vast contract had in het afgelopen jaar en moeten de berekende en opgegeven kiosten af te leiden zijn uit de door u met Vattenfall gesloten leveringsovereenkomst waarbij bijv. m.b.t. elejktra ook nog sprake kan zijn tussen dag en nacht/weekeinde tarief.

De oorzaak van het moeten bijbetalen zal ook m.i. veroorzaakt zijn door mogelijk te weinig voorschot betaling. hoewel ik uit uw aanvulling opmaak dat een en ander met de electra afrekening 'gecompenseerd is.  Het is mij onbekend waarom er dan kennelijk m.b.t. de levering van gas en electra separate / gescheiden afrekeningen zijn. U zou in deze een melding kunnen doen bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer waar men mogelijk nadere uitleg kan geven.

ro
door ronny530 - Jan 30, 2023 om 15:24
2752 Antwoorden / 41 Vragen

U schrijft onder mijn reactie 347 Euro per maand voir gas en stroom. Waarbij ik nu ruim 1500 Euro terugkrijg voor stroom, maar 108 moet bijbetalen voor gas. Beetje rare verdeling volgens mij.... ZIjn beide afrekeningen van Vattenlfall of heeft u twee energieleveranciers en telt u de voorschot bedragen bij elkaar op.

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 16:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beiden van Vattenfall voor 1 contract gezamenlijk gas en elektra

ne
door neodutchio - Jan 30, 2023 om 15:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u niet kan zien hoe de voorschotbedragen verdeeld zijn, hoe weet u hoe dit verdeeld is? En wat maakt het uit hoe het verdeeld is?
Het is geen gegoochel met getallen waar niemand rijk of arm van word. U betaald uw verbruik keer de verbruikskosten. Daar komen de vaste kosten en belastingen bovenop minus de vermindering energiebelasting. Dat is wat er betaald moet worden.

Jo
door Josjejol Jan 30, 2023 om 16:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom dan 2 verschillende afrekeningen voor 1 contract, en is het resterende 1500 euro voorschot niet gebruikt voor gas, maar allemaal op elektra gezet? Nogmaals: voorschot gas berekend op 1950 m3 tegen vaste tarieven, ik verbruik 1/3e minder, ook nog belastingvermindering halverwege het jaar. Ik moet bijbetalen voor gas, en alles wordt op voorschot elektra terugbetaald. Mijn vraag is waarom niet gewoon het minder verbruikte aantal kuubs en het belastingvoordeel op de gasafrekening in mindering is gebracht.

ne
door neodutchio Jan 30, 2023 om 19:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nogmaals, u betaald voor het aantal gebruikte m3, niets meer en niets minder. De hoogte van het voorschot staat hier los vas. U hebt over het tweede half jaar van afgelopen jaar ook gewoon een verlaagd BTW tarief betaald. Enkel de vermindering energiebelasting zit op het stroom.

De hoogte van het voorschot kan op verschillende manieren gemaakt worden. Als ik mijn normale verbruik keer te verbruikskosten doe plus alles erbij tel en deel tot 12, dan kom ik ook op een ander bedrag uit met mijn voorschot. Voorschot is een verwachting die van veel zaken afhankelijk is. U praat maar steeds over voorschot gas en elektra, maar het gaat om een totaal.

Jo
door Josjejol - Jan 30, 2023 om 16:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal de vraag anders stellen nu uit de antwoorden blijkt dat de vraag niet duidelijk was: ik heb van 11-01-22 tot en met 31-12-2022 1 VAST contract gehad voor gas en elektra. Een voorschot van 347 Euro per maand voor zowel gas als elektra, bij een opgegeven verbruik van 1950m3  gas en 3600 kwh stroom.
Uit de jaarafrekening blijkt gasverbruik 1243m3, stroom 2489 kwh. Beiden veel minder dus. Volgens de jaarafrekening ontvang ik ruim 1500 Euro terug op stroom, maar moet ik 108 Euro bijbetalen op gas. Wat mij nu bezig houdt is de vraag waarom alle terugbetaling op stroom is gezet, terwijl ik ruim voldoende heb betaald om ook het afgenomen gas te voldoen, maar daar nu voor moet bijbetalen. Wat is de reden van deze onlogische verdeling in gas/elektra en voorschot/terugbetaling?

M2
door M2022 Jan 30, 2023 om 19:44
32 Antwoorden / 3 Vragen

En bij het aangaan van het contract is nergens een verdeling gemaakt voor dat voorschot? Dat wil zeggen er is niet aaangegeven hoeveel darvan bestemd was voor gas, en hoeveel voor stroom?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 30, 2023 om 20:46
2010 Antwoorden / Vragen

Je blijft uitgaan van een voorschot en dat werkt niet. Hoeveel heb je verbruikt tegen welk tarief, andere kosten erbij, klopt de optelsom? Zijn die tarieven dezelfde die je bent overeengekomen en zo nee is dat verklaarbaar? Dan ga je je rekening begrijpen en dan snap je ook waarom het afwijkt.

rj
door rjw - Jan 30, 2023 om 23:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is de kWh prijs, wat de m3 prijs en wat zijn de vaste kosten?