lichtblauw
door lichtblauw Sep 18, 2007 om 01:04
Huishouden & energie

Vast frituurvet in een frituurpan met een los element

Bij het uitpakken van de nieuwe frituurpan van de aldi vond ik een rood briefje waarop nadrukkelijk vermeld stond dat er alleen vloeibaar frituurvet in de pan kon. Dit in verband met het losse verwarmingselement dat in de pan zelf hangt.

Is het werkelijk niet mogelijk om vast vet te gebruiken in een dergelijke pan. Onderzoek heeft me geleerd dat 99% van de nieuwe frituurpannen een dergelijk los element heeft. Frituurt de hele wereld dan tegenwoordig in vloeibaar vet? Ik weet dat het gezonder wordt geacht, maar ik vind het niet zo praktisch.

Graag jullie ervaringen met dergelijke pannen...

43249 14 Rapporteer

xandor020
door xandor020 - Sep 18, 2007 om 07:05
180 Antwoorden / 8 Vragen

de kans met blokken vet is dat het verwarmingselement verbrand.

Oplossing: de blokken vet even op een heel laag vuurtje in een pan smelten en dan in de frituurpan gooien.

Ik doe het al jaren en nooit een probleem

harrie
door harrie - Sep 18, 2007 om 07:27
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Lichtblauw.

Ik kan mij twee problemen daarbij voorstellen.

1. Als je vast vet in het mandje doet en hem dan inschakel kan het verwarmingselement te heet worden en event. defect raken ondanks de beveiliging (reset).

2. Het losse verwarmingselement zit in een houder die uitsteekt buiten de kast. Bij stoten daartegen en tijdens opbergen kan het element plaatselijk verbuigen met alle gevolgen vandien.

Volgens mij is er geen technisch probleem om vast vet te gebruiken, alleen praktische problemen.

@1.Vet vooraf smelten of op de laagste temperatuur gelijkmatig verdeeld op het element leggen, zodanig dat het element zsm onder het vet staat.

@2. Oppassen met opbergen elementhouder niet stoten of aan optillen, werkt dan als hefboom aan het blok vast vet.

Het voorschrift van vloeibaar vet is ingegeven om onnodige (garantie) claims te voorkomen.

Succes, Harrie

poltol
door poltol - Sep 18, 2007 om 13:52
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wij gebruiken geen vast vet meer. Toen wij dat nog wel deden snee ik de blokken in kleine stukken en drapeerde die om/op het element. Dan op laagste stand smelten. Daarna steeds op de laagste stand beginnen om te voorkomen dat het element defect raakt.

eet smakelijk, Poltol

toolboy
door toolboy - Sep 18, 2007 om 14:11
965 Antwoorden / 40 Vragen

U Kan zoals eerder beschreven eerst het vet even voorsmelten en het vervolgens in de pan doen,het element zal niet verbranden want nu kan deze zijn warmte wel kwijt,in een enkel geval zal de beveiliging in werking treden.dit is te verhelpen door het rode reset knopje aan de achterkant van de elementhouder in te drukken.

Snackze groet T

juupke
door juupke - Sep 19, 2007 om 08:17
108 Antwoorden / 17 Vragen

We hebben er ook een met los element, van philips. In de handleiding staat dat als je vast vet wil gebruiken, dat je dan het vet eerst moet smelten in een andere pan, en dat je erna het vet in de frituur kan gieten.

lichtblauw
door lichtblauw - Sep 19, 2007 om 08:41
36 Antwoorden / 16 Vragen

Ja, dat heb ik ook gelezen, maar moet je dat dan elke keer doen? Ik vind het wel een enorm gezeur. Het is duidelijk dat de fabrikant zich wil indekken tegen claims. als ik het vet er eenmaal inheb, is het dan voldoende de thermostaat eerst wat lager te zetten, en zo voor te smelten, om daarna de temperatuur te verhogen?

harrie
door harrie - Sep 19, 2007 om 09:18
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Lichtblauw.

@ als ik het vet er eenmaal inheb, is het dan voldoende de thermostaat eerst wat lager te zetten, en zo voor te smelten, om daarna de temperatuur te verhogen?@

Als het vet al in de friteuse zit en gestold om het verwarmingselement zit kan hij direct op de gewenste temperatuur gezet worden. Omdat het element ingekapseld is kan hij zijn warmte gelijkmatig kwijt.

Het probleem doet zich dus alleen voor bij het smelten van het vet in een lege pan. Dan kan het element plaatselijk te heet worden.

Oplossing; zie antwoorden van Poltol en mij, dit schrijvende kom ik op nog een andere oplossing. Gebruik de binnenpan om het vet op het gas te smelten (niet te heet laten worden, vet moet net gesmolten zijn) en zet de friteuse weer in elkaar. Het element staat dan onder het vet en kan er niets geks gebeuren.

Succes Harrie

toolboy
door toolboy - Sep 19, 2007 om 09:20
965 Antwoorden / 40 Vragen

lichtblauw.

Als u het vet er 1 maal inheeft kunt u wel zo`n 10/15 keer frituren.Na de laatste bakbeurt het element eruit halen  het vet laten stollen en eruit scheppen is heel wat minder gesmeer als het weer in flessen te gieten.

Groet T

holstein
door holstein - Sep 19, 2007 om 09:42
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dat hoeft niet, alleen je moet even goeie dingen doen.
Als je het vet er voor de eerste keer in wilt doen, dan zet je even wat blokken op het vuur en giet je later zo in de pan tot het element onder het vloeibaar vet staat, daarna de rest van de blokken er gewoon bij in leggen en een op een graad of 50 vloeibaar laten worden.
Als het er een keer in zit en je wilt hem later weer gebruiken, de pan op en rond de 50 graden zetten en er eerst even een paar gaten inprikken, totdat het vloeibare vet er doorheen komt, daarna kan hij wel omhoog.
Prik je er geen gatren in wordt het element te heet en schieten er gaten in, zodat het vet ergens zit waar je het niet wilt hebben.

lichtblauw
door lichtblauw - Sep 20, 2007 om 10:24
36 Antwoorden / 16 Vragen

Allemaal veel dank voor jullie reacties. Ik heb besloten de pan van de Aldi te houden. Het lijkt me voor 50 euro geen verkeerde pan, en het vet doe ik er de eerste keer wel in gesmolten staat in. Dat is een kleine moeite.

bu
door buitenkamp - Sep 23, 2007 om 13:54
49 Antwoorden / 1 Vragen

Let ook op bij gebruik met het gestolde vet er al in. Gaten prikken en pan in stappen opwarmen.

Element gaat niet kapot zoals in eerdere antwoorden gesuggereerd. Echter treedt de overhittingsbeveliging dan vaak inwerking. Die moet dan gereset worden, allemaal tijd,tijd....

Vleibaar is gewoon makkelijker. Natuurlijk kunt U ook in diverse olie soorten frituren. Arachide olie is daar het beste voor (ook al in het verlden door de consumenten bond aangegeven).

gr Ron

di
door dinieb - Jan 26, 2008 om 19:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met vast frituurvet in een dergelijke pan, betekende het einde van de pan. Het element in de pan wordt te heet omdat deze niet in de vloeistof hangt. Om dit te voorkomen moet het vaste frituurvet eerst worden voorgesmolten.

Het lijkt dus meer logisch om vloeibare frituurvet of frituurolie te gebruiken, dit is inderdaad ook veel gezonder.

xandor020
door xandor020 - Jan 26, 2008 om 19:58
180 Antwoorden / 8 Vragen

No offense........ Na 5 maanden.....

En niet eens de eerste reaktie lezen... (van mij toevallig)

OOk welkom hier........  :s

lichtblauw
door lichtblauw - Jan 27, 2008 om 14:38
36 Antwoorden / 16 Vragen

Heb alle antwoorden met belangstelling gelezen. Ben inmiddels overgestapt op vloeibaar frituurvet, en dat valt me zeker niet tegen. wat mij betreft kunnen we er dus nu wel over ophouden.