pr
door problemen Sep 5, 2017 om 17:08
Huishouden & energie

Verdubbeling prijs stookkosten

Ik woon in een complex waar de stookkosten en water centraal geregeld zijn. Zonder enig bericht is de prijs daarvan van 11,2 naar 21,7 euro per eenheid gegaan, bijna een verdubbeling. Deze verhoging naast de jaarlijkse huurverhoging is voor de inwoners een flinke lastenverzwaring per jaar.
Kan en mag dit?

2902 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 5, 2017 om 17:18
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Dit zal, net zoals overal, een voorschot. Als er flink meer verbruikt wordt dat dat er voorschot binnenkomt zal u ook behoorlijk moeten bijbetalen. Om dat te voorkomen mogen de voorschotten verhoogd worden.

ro
door ron503 - Sep 5, 2017 om 17:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoeld u met per eenheid per woning of per eenheid afgenomen warmte en water?.

pr
door problemen Sep 8, 2017 om 15:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is de eenheid afgenomen warmte/water.
We krijgen een afrekening per huis, omdat we meters hebben, en betalen wat we zelf verbruikt hebben.
Het is de prijs van warmte/water die verhoogd is.

tdmduc
door tdmduc - Sep 5, 2017 om 17:36
704 Antwoorden / 2 Vragen

Op zijn minst moet hier een bericht of een vergadering aan vooraf gaan lijkt me zo....

tenormin
door tenormin Sep 5, 2017 om 18:49
16869 Antwoorden / 108 Vragen

Die vergaderingen hebben ze, heeft men, "onder ons". Mijn ervaring is dat een bewoner er pas achter komt als men de rekening in de bus krijgt. Echt waar? Ja, echt waar. Vidomes is mijn verhuurder. En die zal best legaal 'handelen'. Reken maar dat er in ons complex heel veel consternatie is geweest: een onverwachte navordering van ± €900,00 in de bus viel. Uiteraard de maandelijkse betaling naar boven gesteld. Een beetje te veel, maar men krijgt nu aan het einde van de rit geld terug i.p.v. dit soort onprettige verrassingen.

pr
door problemen Sep 8, 2017 om 15:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hetzelfde geldt voor mij maar ook voor andere bewoners, nooit bericht gekregen over een verhoging.
Ik heb van bewoners gehoord dat zij rekeningen kregen tussen de 600 en 1100 euro.
Een medewerkster van de verhuurder vertelde mij dat je meer gaat betalen wanneer je minder energie gebruikt, dit is toch raar. De overheid en milieuorganisaties smeken bijna om minder energie te gebruiken.

ge
door george321 - Sep 5, 2017 om 18:20
390 Antwoorden / 1 Vragen

Beter een hoger voorschot als achteraf veel moeten bijbetalen. U zult ongetwijfeld een voorschot betalen voor de te maken stook/water kosten en later een eindafrekening krijgen. Of bedoelt u te zeggen dat er zonder iets een prijswijziging gekomen is per eenheid. Vraag de verhuurder eens per email om een verklaring.

pr
door problemen Sep 8, 2017 om 15:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het een prijswijziging van 11,2 naar 21,7 euro per kilojoule, ik ben zuinig met energie en kreeg nog iets terug maar heb van andere bewoners gehoord dat zij rekeningen tussen 600 en 1100 euro kregen.
Ik heb de verhuurder gevraagd maar die blijft mistig, Nuon reageert niet en zegt niet met mij te kunnen overleggen i.v.m. privacy, zij communiceren alleen met de verhuurder.

ge
door george321 Sep 8, 2017 om 15:33
390 Antwoorden / 1 Vragen

Dan dus op naar de verhuurder. Ik krijg probleemloos inzicht in de nota voor energie die voor de gemeenschappelijke ruimtes gebruikt wordt.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2017 om 18:43
16869 Antwoorden / 108 Vragen

@problemen, dit gaat waarschijnlijk over de verdeelsleutel: 'vroeger' is er kennelijk te weinig berekend (en moest men terugbetalen aan, wat u complex noemt). Wat dat ook is: particulier, W.B.V. Ik heb 2 jaar geleden ook, met veel meer bewoners, via de WBV, een flink bedrag moeten betalen: ook zonder enig bericht. Heb "mijn bijdrage" voor alle openbare ruimten, complexbeheerder en noem maar op, gelijk verhoogd: nu krijg ik geld terug. En ja, kennelijk mogen ze dat; wij wisten er toen ook niets van.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2017 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er om dat de kosten per EENHEID warmte bijna verdubbeld zijn.

ro
door ron503 Sep 5, 2017 om 19:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Enkel de vraagsteller kan uitleggen wat hij/zij met eenheid bedoeld en tot op heden is er geen antwoord van vraagsteller gekomen. Edoch tussen 21,70 euro en 22,6 eurocent zit een groot verschil dus enkel vraagsteller kan een toelichting over de situatie geven.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry tikfout moet zijn 22,62 euro.

pr
door problemen Sep 8, 2017 om 15:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry voor de late reactie.

Ik bedoel de prijs van eenheid in kilojoule, was 11,2 euro in 2015, in de afrekening van 2016 was de prijs per eenheid kilojoule verhoogd naar 21,7 euro.
Dus kreeg je in het verleden misschien 500 euro terug, nu krijg je dus niets meer terug of misschien een paar tientjes, de prijs die je betaald voor energie is verdubbeld en heeft op zich niet zo veel te maken met voorschotbedragen.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2017 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie dat bijvoorbeeld bij Nuon een gigajoule  kost.

edit: moet zijn 22,62 euro

pr
door problemen - Sep 8, 2017 om 14:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties.
Het gaat om bijna een verdubbeling van de prijs in stookkosten en (warm)water per huis maar het betreft alle huishoudens in dit complex.
De leverancier is Nuon, ik heb Nuon aangeschreven met vragen, kreeg een brief terug met geen enkel antwoord.
Nu blijkt dat niet alleen de prijs bijna verdubbeld is maar dat ook het vastrecht in de prijs is meegenomen. Dit was ook een vraag van mij, waarom betaal ik  vastrecht twee keer, ook bij een andere maatschappij waar ik gas/elektra afneem voor prive gebruik (kookgas, verlichting enz.).
Op deze manier lijkt het of je niet twee keer vastrecht betaald, dit om in het verleden gestelde vragen te voorkomen, denk ik.

In een complex betaal je altijd vooraf en krijg je de afrekening na dat jaar maar de prijs staat vast, dus kreeg je altijd geld terug als je minder gebruikte, nu krijg je dus veel minder terug, ik heb van bewoners gehoord die fikse rekeningen kregen, zonder dat er ooit een bericht is ontvangen van de (bijna) verdubbeling van de kilojoule-prijs.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2017 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er veel minder warmte verbruikt wordt, wegen de vaste kosten uiteraard veel zwaarder door. Maar het tarief wat berekend wordt stemt overeen met bijvoorbeeld het tarief op de site van Nuon.

Dat u in 2015 veel minder betaalde is raar.

Alle bewoners zullen een verklaring moeten eisen van de verhuurder.

Wellicht heeft een en ander van doen met de Warmtewet.

Uiteraard betaalt u zelf aan de energiemaatschappij ook vastrecht voor gas en elektra. Tenslotte gebruikt u gas en elektra. En al zou u elektrisch gaan koken, komt u nog niet onder het vastrecht voor gas uit.

Maar uw centrale verwarming kent ook een deel vastrecht, maar zou mijns inziens apart berekend moeten worden. Niet in de joule prijs.

lees dit ook eens door.

https://www.nuon.nl/producten/stadsverwarming/tarieven-en-voorwaarden/

M
aar als er in uw woning meters zijn, waarom wordt u dan niet gefactureerd door Nuon?

pr
door problemen Sep 9, 2017 om 00:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor je reactie
Over het vastrecht zijn er vragen gesteld omdat wanneer je zelf een energiebedrijf kunt kiezen voor verwarming, water en electriciteit en je doet dit bij hetzelfde bedrijf je het vastrecht maar een keer hoeft te betalen, nl. het bedrijf waar je alle gas en electra afneemt, zoals bij een koophuis of een huurhuis waar jezelf de energie moet inkopen.
Tot en met 2015 werd het vastrecht apart genoemd, maar door de vragen over het betalen van twee keer vastrecht vermoed ik dat Nuon het in de prijs doorberekend zodat het lijkt alsof het niet twee keer wordt betaald

Nuon ziet de verhuurder (Ymere) als VVE, Nuon levert energie en de prijs gaat naar de verhuurder die het op zijn beurt weer doorberekend aan de huurders. Ook al heb ik meters zodat ik alleen mijn vebruik betaal, ik moet in deze constructie blijven zitten.

De constructie van de verhuurder met Nuon is dat alles centraal geregeld is in het complex, ook al heeft elke woning eigen meters. Vroeger hadden we geen meters en werd de prijs per (grootte) en ongeacht het aantal bewoners van de woning berekend, dat was nog erger, besparen op energie had toen geen zin ondanks de smeekbedes van overheid en milieuorganisaties.

Ik werd nogal boos omdat ik van een andere maatschappij groen gas afneem tegen een prijs van 0,64 euro per kilojoule en dat verschil vind ik heel groot, bovendien ook groen. Het is de afrekening van september 2015/2016, de komende nieuwe afrekening september 2016/2017 krijg ik de komende weken.
Als het zou kunnen zou ik voor verwarming, electra en water graag overstappen op de groene maatschappij, maar helaas zit ik gebakken aan Nuon.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2017 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit niet zozeer "gebakken" aan Nuon, maar u zit vast aan de verhuurder.

jo
door jorisw - Sep 9, 2017 om 09:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het bericht dat de servicekosten (incl. energiekosten) hoger wordt is de communicatie. Extra communicatie heeft m.i. weinig zin. Dan zouden ze een mail kunnen sturen met daarin de aankondiging dat ze over een week een verhoging gaan aankondigen. Aan het einde van het jaar worden het werkelijke verbruik berekend en krijg je geld terug of moet je bijbetalen.