ki
door kiwi_1 Oct 27, 2021 om 18:18
Huishouden & energie

Verhoging energieprijzen

We hebben een vast tarief welke volgende maand afloopt. De prijs was 115 euro.
We hebben nu een nieuwe aanbieding gekregen € 299,00 per maand. Dit is toch wel een belachelijke verhoging?

1580 12 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Oct 27, 2021 om 18:19
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u de afgelopen tijd dan helemaal niet het nieuws gevolgd?
De energieprijzen gaan fors omhoog en nee daar is eigenlijk weinig tegen te doen.

ki
door kiwi_1 Oct 28, 2021 om 11:13
0 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk heb ik het nieuws gevolgd, maar dit is echt een absurde verhoging.

ju
door juliomariner Oct 28, 2021 om 11:19
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb al van meerdere mensen gehoord die nog veel meer gaan betalen.

getty
door getty - Oct 27, 2021 om 18:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja , maar wel conform de prijzen die nu gelden. u zal het nergens goedkoper gaan vinden.

sira
door sira - Oct 27, 2021 om 18:38
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Wat u noemt zijn voorschotten. Als u zuinig bent, krijgt u einde van de looptijd terug, doet u niet zuinig moet u straks bijbetalen.

Analoog
door Analoog Oct 27, 2021 om 19:23
137 Antwoorden / Vragen

En terugkrijgen bij zuinig zijn, hoe zuinig wil je zijn om daar nog en beetje aardig uit te komen, het is 160% meer en de deelbetaling is ingeschat op het gemiddelde verbruik, dus zoveel zal je daar niet op kunnen bezuinigen, het is gewoon bijna niet meer op te brengen!

sira
door sira Oct 27, 2021 om 21:28
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Het erge is dat het meeste in de staatskas verdwijnt.

Maar dat wil niet zeggen dat u zelf ook nog iets kunt doen.
Zet om te beginnen de thermostaat een graad lager en trek een vest of trui aan. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer uw lichaam daar aan gewend raakt. Neem desnoods een infrarood kacheltje (verbruik op hoogste stand ca. 800W) en als u het toch koud krijgt, richt u het kacheltje een tijdje op u. Wedden dat u na een minuut of tien de bank bijna afdrijft.
Sluit alle deuren van alle kamers in huis, gebruik gordijnen, zet de radiatoren uit op de kamers die u niet of nauwelijks gebruikt, ook de slaapkamer (tenzij het hard vriest). Leg een fleecedeken op bed. Draai de thermostaat 's nachts op ca. 16 graden.
Ik weet niet of u thermostaatknoppen op de radiatoren heeft, zo niet, draai de radiatoren die u wel gebruikt helemaal dicht en tel het aantal slagen, dat zullen er ongeveer 10 zijn. Draai ze dan ca. 4 slagen open, de radiator waar u het dichtst bij zit, kunt u eventueel geheel open houden. Doordat ik hier aan gewend ben, heb ik het in het algemeen heel gauw warm, zeker als de in gebruik zijnde radiatoren geheel opstaan.
Zet 's morgens in de kamer 10 minuten een raampje open en lucht, zodat de vocht uit uw huis kan. U zult merken dat het daarna veel behaaglijker wordt in de kamer.

Ik woon in een vrijstaand huis uit 1850, dak is "geïsoleerd", dubbel steens muren met een smalle spouw, dubbel glas in de woonkamer en aanbouw, enkel glas rest van het huis. Thermostaat staat gewoonlijk bij mij op 18 à 19 graden.
Momenteel staat de thermostaat op 19 graden, radiatoren zijn koud, temperatuur in de woonkamer is 19,8 graden. Ik heb de thermostaat in de keuken hangen.

Ik ga pertinent geen kou lijden om iets te kunnen besparen, maar ik wil ook niet dat mijn lichaam aan een bejaardentehuis temperatuur went. Toch heb ik een laag verbruik en dat is meegenomen en krijg ieder jaar geld terug. Met die bizarre prijzen van dit jaar zal dat zeker niet lukken, maar alle kleine beetjes helpen.

Analoog
door Analoog Oct 28, 2021 om 09:14
137 Antwoorden / Vragen

Thermostaat een graad lager is toch onzin, dat wordt de mensen al jarenlang voorgehouden en als je dat ieder jaar hebt gedaan zou hij nu op 10 graden staan.

Extra trui en en infrarood kacheltje, u kunt het aardig brengen, maar iedereen mag gewoon een verwarmd huis hebben en niet kapot worden gemaakt door de exhorbitant hoge prijzen, het verschil in de samenleving wordt zo steeds groter.
Bij isolatie in een huurhuis heb je natuurlijk met de woningbouwvereniging te maken of andere verhuurder, zo makkelijk is dat allemaal niet om maar even dingen te regelen.
Op een gegeven moment houdt het bezuinigen op, dan zit je al aan de bodem en dat is echt geen pretje meer voor veel mensen.....

sira
door sira Oct 28, 2021 om 09:41
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Tja, het zij zo, ik kan er niets aan doen dat die energieprijzen zo stijgen, dus u moet doen wat u het beste acht. U kunt vinden dat ik het aardig breng, maar het waren alleen maar tips, maar als u die niet goed vindt, zou ik zeggen: los het zelf op. U bent niet de enige met dit probleem.

ma
door manus59 - Oct 27, 2021 om 19:22
61 Antwoorden / 35 Vragen

U kan zelf het maandbedrag bepalen...wat u wilt!  Hou alleen rekening met bijbetalen of niet!

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2021 om 19:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook een belachelijke verhoging alleen, weinig wat iedereen eraan kan doen. los van met dekens op de bank en kachel in de winter uit. Komt er nog wat terug. Maar ik had gelezen dat "iedereen" van ons €400,00 zouden krijgen van de Regering, dus daar maar op wachten. Net zoals we ook allemaal op die beloofde €1000,00 wachten. Sarcasme toon aan.

me
door mein33 Oct 27, 2021 om 19:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De geopperde € 400,00 is slechts een gemiddeld bedrag.
Hoe hoger het verbruik des te meer belasting wordt betaald en hoeveel te meer het belastingvoordeel zal zijn.
Daardoor zal het belastingvoordeeltje bij de laag verbruikers wel eens kunnen tegenvallen en zeker de € 400.00 niet halen.

Iv
door Ivo W Oct 27, 2021 om 20:41
734 Antwoorden / Vragen

Beste Tenormin,

Als u slechts halve verhalen wilt horen, zult u nog lang verontwaardigd zijn over het feit dat u geen 400 euro of 1000 euro op uw rekening gestort krijgt.

Voor wat betreft de 400 euro: het gaat om een vast bedrag aan extra belastingkorting op de energierekening van 230 euro per huishouden. Daar bovenop komt een korting op de belasting per kWh. Die korting is zodanig dat bij een gemiddelde verbruik dit een extra belastingvoordeel van ongeveer 170 euro oplevert. Zo krijgt de gemiddelde Nederlander dus volgend jaar 400 euro korting op de rekening. Iemand die maar weinig elektriciteit verbruikt krijgt iets minder totale korting, iemand die heel veel verbruikt krijgt een iets hogere korting.

Wat betreft de 1000 euro: dat ging om een verhoging van de algemene heffinskorting en arbeidskorting. In stappen zijn die verhogingen ook doorgevoerd. Iedere werkende Nederlander tussen pakweg 20.000 en 50.000 euro per jaar heeft die beloofde 1000 euro dan ook al lang en breed ontvangen. En wie niet werkt, heeft er veel minder van terug gezien. De 1000 euro was ook alleen aan werkenden 'beloofd', waarbij je in acht moet nemen dat geen enkele politieke partij in Nederland het alleenrecht heeft. Er is altijd een coalitie, daardoor kunnen "verkiezingsbeloften" nooit volledig volledig worden doorgevoerd. Want coalitiepartijen doen gezamenlijk hun zegje en dan moet er nu eenmaal water bij de wijn. Zo werkt dat in politiek Nederland.

tenormin
door tenormin Oct 27, 2021 om 21:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ivo, u heeft mijn "bijdrage" niet goed begrepen. Ik lees geen halve verhalen. Had ook geschreven: sarcasme toon aan.

rj
door rjw Oct 29, 2021 om 11:25
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Die 1000 euro is er ook gekomen alleen niet direct zichtbaar in 1000 euro cash op je rekening. Maar als ik de hoeveelheid belasting van nu en van een paar jaar geleden vergelijk betaal ik nu toch echt een stuk minder (relatief dan, in absolute zin meer, maar dat komt omdat mijn inkomen is gestegen).

1paul
door 1paul - Oct 28, 2021 om 09:31
3173 Antwoorden / 0 Vragen

tja denk dat er hier en daar wel het een en ander terug verdiend moet worden om de geleden verliezen te compenseren....

sluit je een nieuw kontrakt af doe dit dan tegen variabele tarieven zodat je in de zomer vast kunt zetten....

mahadma
door mahadma - Oct 28, 2021 om 09:48
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer dit  eens: zet de cv in de noodzakelijke kamers aan op 20 graden. Op een keukenwekker 1 uur instellen zodra die afgaat cv weer naar 16 graden zetten. Dit moet m3 schelen.

rj
door rjw Oct 29, 2021 om 11:26
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dit soort tips worden al jaren gegeven als de energiekosten omhoog gaan dus we mogen aannemen dat de meeste mensen dit toch al doen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 28, 2021 om 11:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, maar  de huizenprijs is ook  afgelopen 6 jaren meer als dubbele geworden.

Wel weet ik dat vele verkopers van houtkachels en schoorstenen  uitverkocht zijn op dit moment.

Net als de Pelletkachel verkopers en de houtprijs is wel hoger geworden maar nog lang niet dubbele.

Wel heb ik volgende jaar in Juli 2022 hetzelfde probleem, geen idee  wat ik dan krijg na 3 jaren....

Helaas een kwestie van vraag en aanbod.

De goedkoopste  oplossing is gehele dag Ski kleding aantrekken en de  temperatuur erg laag zetten.

En  dan jou verbruik  aanpassen, en hopelijk accepteren ze dat.

Met een maand  zuinig leven als bewijs, vaak uitdraai slimme meter kun je  lager verbruik dus voorschot eisen.

De Vaste kosten bleven zelfde, maar nu  gehele winter in dikke kleding lopen is enige oplossing helaas.

En dan maar hopen dat de prijs weer gaat dalen,  en Variabel of 1 jaar?

Ik weet niet hoelang dit ze bleef en zou  met dikke kleding op variabel kiezen als ik nu een contract moet sluiten.

Anders is bij een flinke daling weer een boete  en zit je jaar lang vast aan deze woekerprijzen.

sw
door swat1500 - Oct 28, 2021 om 22:27
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U betaalde een voorschotbedrag van 115 euro per maand. Door de berhoogde prijzen van gas en elektra wordt dir nu dus 299 euro per maand. Wat u feitelijk betaald blijkt pas bij de jaar afrekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2021 om 11:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook maar kijken bij een ander en toevallig zojuist in het nieuws: de gasprijs daalt weer. Het is aan u om de nieuwe aanbieding te accepteren.

(Bovendien komen er maatregelen ter compensatie en o.a. inzake de belasting op energie en zal daardoor de prijs toch ook moeten zakken).

rj
door rjw - Oct 29, 2021 om 11:29
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Elektrisch verwamen middels infraroodpanelen is ondertussen goedkoper geworden dan verwarmen op gas. Je zou kunnen overwegen om een paar van die panelen te installeren. Bijkomend voordeel is dat je die panelen makkelijker kunt monteren op de plaats waar je het wilt verwarmen en niet vast zit aan de plek waar de buizen uit de vloer komen. Ik heb er 1 onder mijn bureau gemonteerd. De rest van het huis staat dan overdag op 16 graden maar mijn werkplek is supercomfortabel.

sira
door sira Oct 29, 2021 om 12:50
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb laatst een infrarood kacheltje gekocht, heerlijk, maar eigenlijk te warm voor mij, maar voor het geld hoef je het niet te laten.
Toch zijn er ook mensen die de tip van een infrarood kacheltje niet willen aannemen.

Als je zo'n paneel onder het bureau monteert, heeft het paneel dan genoeg ruimte om de warmte kwjt te kunnen, of maakt dat niet uit met een paneel?