fr
door fred_a May 13, 2016 om 19:50
Huishouden & energie

Verkleuring elektrasnoer

Nabij mijn gaskomfoor in de keuken lopen elektrasnoeren. Ik heb geconstateerd dat deze licht geel verkleurd zijn. Verder weg van het gasfornuis is geen verkleuring te zien. Hoe ontstaat die verkleuring? Kan hier sprake zijn van een reactie op de warmte of bijv. van de geproduceerde afvalgassen?

6524 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 20:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die snoeren te dicht bij de warmte komen, kan daar uiteraard verkleuring door optreden. Nogal logisch. Dus zorg dat die veiliger liggen.

En over welke geproduceerde afvalgassen hebt u het?

fr
door fred_a - May 13, 2016 om 20:08
124 Antwoorden / 20 Vragen

Met afvalgassen doel ik op de gassen die bij verbranding van aardgas vrijkomen.

Ma
door Mat Matheij - May 13, 2016 om 20:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Naar ik aanneem worden verkleuringen veroorzaakt door de warmte afkomstig van het gasfornuis. U doet er goed aan deze te vervangen en niet meer achter of in de nabijheid van Uw fornuis te laten lopen. De meeste electrische kabels zijn niet bestand tegen warmte van buitenaf en hebben bij een bepaalde aderdiameter ook slechts een specifieke electrische belasting. Het (aard) gas daarvan is het onwaarschijnlijk dat dit de verkleuring veroorzaakt. Mvrgr.

gompy2
door gompy2 - May 13, 2016 om 20:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Oorzaak zijn kook, bak en braaddampen, vettigheid dus...

Al eens geprobeerd om met een stevig schoonmaakmiddel te reinigen?

jo
door jorisw - May 13, 2016 om 20:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is het niet gewoon vuil op de kabels? Een gasstel veroorzaak altijd aanslag in de omgeving (denk bijvoorbeeld ook aan het vettige spul bovenop de keukenkastjes wat langzaam aankoekt als gevolg van gasverbranding).

fr
door fred_a - May 13, 2016 om 20:34
124 Antwoorden / 20 Vragen

U geeft aan dat elektrische kabels niet tegen warmte bestand zijn. Als de kabels (te) warm worden, wat heeft dat dan voor effect op die kabels?

tenormin
door tenormin - May 13, 2016 om 21:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn elektra snoeren, ook zonder directe hittebron, zijn in de loop der jaren aan het geel worden. Denk dat dit aan het gebruikte materiaal ligt. En ik maak heus regelmatig schoon. ;-)

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fred.a

U geeft aan dat elektrische kabels niet tegen warmte bestand zijn. Als de kabels (te) warm worden, wat heeft dat dan voor effect op die kabels?

Nou ja zeg, ze drogen uit of verbranden. En dan slaan de stoppen door. Dat is toch logisch.

ph
door philip36 - May 13, 2016 om 23:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Electrasnoeren kunnen ook verkleuren door (zon)licht.
Als de snoeren nog soepel zijn, de mantel ervan dus niet hard geworden is, is er verder weinig aan de hand.
U kunt, als er pannen op het vuur staan eens voelen in de buurt waar de snoeren lopen of de warmte van het gas daar te voelen is.

gerbera
door gerbera - May 14, 2016 om 11:48
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ook hier blijkt weer hoe slordig mensen met electra omgaan. U heeft het over meerdere snoeren, waar dienen die voor? Aan uw gasconfoor zit soms een snoer voor de piezo onsteking die dusdanig aangebracht moet zijn dat deze niet achter maar onder het konfoor dient te zijn aangesloten. Verder horen daar geen snoeren te lopen. De verkleuring kan (vet)aanslag zijn maar ook onstaan zijn door warmte. In dat geval loopt u het risico zoals @tijger1 aangaf om 23.18u. Is het noodzakelijk dat de snoeren daar lopen doe deze dan in een (platte) buis om alle risico's te vermijden. Gaat het om zgn verlengsnoeren zoek dan een andere oplossing hiervoor.

ro
door ronny530 - May 14, 2016 om 13:08
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De verkleuring is een normaal proces doordat de witmakers in de kunststof buitenmantel langzaam oplossen. Dat kan door inwerking van de zon maar ook door hitte gebeuren en heeft niets vandoen met de kwaliteit van de kabel. Gas is een schone brandstof en wordt zeer heet maar die hitte beperkt zich tot de bron en zou een verlengsnoer niet aan kunnen tasten. Verlengsnoeren om apparaten aan te sluiten is niet ideaal maar vaak de enige manier om alle machines die we in de keuken hebben te laten werken hou ze dus wel uit de buurt van apparaten die hitte veroorzaken want voorkomen is beter dan blussen.

gerbera
door gerbera May 14, 2016 om 14:28
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat om verkleuring nabij het confoor de rest is normaal van kleur. Staat dus los van de witmakers. Zet eens een pan op een gaspit, zal u merken hoeveel omgevingswarme er is.

fr
door fred_a - May 18, 2016 om 21:37
124 Antwoorden / 20 Vragen

Gezien de plaats van de verkleuring, denk ik niet dat het om vuil of inwerking van zonlicht gaat, maar om een reactie op de warmte. De kabels worden nl. een beetje warm bij gebruik.

Dus het lijkt mij wel verstandig om een oplossing voor die kabels te vinden.

fr
door fred_a - Jun 3, 2016 om 18:03
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb als tijdelijke oplossing, het kabelwerk geconcentreerd achter 1 pit (dat bleek te kunnen, want de kabels komen voor een groot deel van 1 kant), dat ik voorlopig niet gebruik, zodat het betrokken kabelwerk 'veilig' is.

Overigens werd aangegeven om de kabels van de piezo-ontsteking (en koelkast) onder de koelkast te laten lopen. Op een aantal plekken kan dat niet, nl. op het punt waar het snoer van de ontsteking het gasstel verlaat, en op het punt waar beide snoeren omhoog moeten (op de hoek van gasstel/koelkast en aanrechtblad), zodat de stekkers het stopcontact kunnen bereiken. Op deze plekken komen de snoeren binnen bereik van de warmte, maar omdat het hierbij maar om kleine lengtes gaat, zullen de gevolgen wellicht beperkt blijven: een evt. verkleuring zal dit moeten uitwijzen. Misschien is het handig om de desbetreffende gedeeltes te omwikkelen met isolatietape?

Een definitieve oplossing voor de kabels, is een ander onderwerp.

gerbera
door gerbera Jun 4, 2016 om 16:38
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou het omwikkelen met isolatietape maar uit uw hoofd zetten. In de bouwmarkt is platte buis verkrijgbaar in verschillende breedtes. De bovenzijde hiervan kunt u er af halen, kabels er in en weer er opdrukken. Eventueel kunt u deze met dubbelklevend band vastplakken op de muur. Na verkleuring volgt verdroging van de kabel waardoor de aders bloot komen en zodoende sluiting veroorzaken. Zeker in de buurt van een warmtebron. Kleine moeite en kost een paar Euro waarmee het gehele probleem is opgelost.

ph
door philip36 Jun 4, 2016 om 17:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt zoals @gerbera aangeeft eens in de bouwmarkten kijken.
Er zijn zelfklevende kabelgootjes welke u zo tegen de muur plakt.
Met schroefjes aan de muur bevestigen kan natuurlijk ook.
Aluminium U-profiel over de kabels heen tegen de muur bevestigen is ook een mogelijkheid.

fr
door fred_a Jun 27, 2016 om 21:07
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ken die kabelgootsystemen wel. Als ik het goed begrijp, dan vangt zo'n stuk kabelgoot het effect van de warmte op, zodat de kabels in die goot niet aangetast worden; en is de kabelgoot zelf tegen de warmte bestand.

Maar het punt blijft dat je dit pas gaat doen als dat nodig is gezien de situatie zoals ik die geschetst heb.