M2
door M2022 Oct 3, 2022 om 19:24
Huishouden & energie
Vermindering Energiebelasting lager vanaf juli 2022?

Sinds de tijdelijke BTWverlaging naar 9% per juli 2022, heeft Vattenfall ook mijn bedrag aan vermindering energiebelasting verlaagd. Van €824,77 naar €742,98. Want, zo zeggen zij, de BTWverlaging moet ook daarop worden toegepast. Dit zou betekenen dat in mijn geval de btwverlaging meer kost dan dat het oplevert. Ik heb een mail gestuurd naar de Rijksoverheid maar kreeg daar als antwoord dat het bedrag niet zou moeten wijzigen. Maar ja, de klantenservice daar heeft het ook wel eens mis...
In elk geval wil ik wel heel graag weten wie er nu gelijk heeft. Zijn er meer mensen met deze vraag, en weet iemand het antwoord hierop??

42773 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 3, 2022 om 19:33
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp uw vraag helemaal niet. Hoe kan een BTW verlaging meer kosten dan dat het oplevert? Graag een nadere verklaring omdat met de BTW verlaguing uw enegiekosten omlaag gaan. Hoe dan ook voor consumenten! Bent u misschien ondernemer en 'leidt u verlies' omdat u dan minder kunt verrekenen?

Ik kan mij feitelijk niet voostellen dat een BTW verlaging u meer zou kosten vandaar mijn vraag om uitleg.

De verlaging op BTW is toch een verlaging van uw rekening? Het tarief dat uw leverancier zonder overheidsheffing in rekening brengt zal niet gewijzigd zijn, afhankelijk van de soort overeenkomst die u heeft (vast of variabel).

M2
door M2022 Oct 3, 2022 om 20:34
33 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft..
Nee, ik ben geen ondernemer. Maar wij gebruiken niet zo veel elektra. Gemiddeld 70 Kwh per maand. Aan overheidsheffingen (dwz belasting en ODE) kostte me dat tot juli zo'n € 5,70 per maand. Door de tijdelijke BTW verlaging werd dat € 5,13 per maand. Een besparing van € 0,56 dus in mijn voordeel. Maar tegelijkertijd ontvang ik vanaf juli maandelijks nog maar € 61,92 in plaats van € 68,73 aan Vermindering energiebelasting, dus € 6.81 minder. Dus ik ga er in zijn totaliteit op achteruit door deze maatregel, dat is wat ik bedoelde.

marita5
door marita5 - Oct 3, 2022 om 20:00
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo M2022 ,

In deze link lees ik , dat vermindering energiebelasting € 824,77 per jaar is , inclusief BTW .

Vermindering energiebelasting

Je betaalt niet alleen energiebelastingen, er is ook een vaste teruggave energiebelasting. Dit wordt ook wel de vermindering energiebelasting genoemd. Omdat stroom wordt gezien als een basisbehoefte, wordt over een deel van je verbruik geen belasting geheven. Of beter gezegd: je mag hierover een vast bedrag in mindering brengen. Zo kreeg een huishouden in 2021 € 558,56 korting op de energiebelasting en bedraagt die vermindering in 2022 maar liefst € 824,77 per jaar inclusief 21% btw. Dat betekent een belastingvoordeel van circa € 260,- voor iedereen die elektriciteit gebruikt, los van hoeveel energie je verbruikt.

https://pure-energie.nl/kennisbank/energiebelasting/

M2
door M2022 - Oct 3, 2022 om 20:07
33 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft..
Nee, ik ben geen ondernemer. Maar wij gebruiken niet zo veel elektra. Gemiddeld 70 Kwh per maand. Aan overheidsheffingen (dwz belasting en ODE) kostte me dat tot juli zo'n € 5,70 per maand. Door de tijdelijke BTW verlaging werd dat € 5,13 per maand. Een besparing van € 0,56 dus in mijn voordeel. Maar tegelijkertijd ontvang ik vanaf juli maandelijks nog maar € 61,92 in plaats van € 68,73 aan Vermindering energiebelasting, dus € 6.81 minder. Dus ik ga er in zijn totaliteit op achteruit door deze maatregel, dat is wat ik bedoelde.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 4, 2022 om 09:19
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Als u reageert op een antwoord is het handiger omdat te doen via de reageerknop rechts onder de vraag. Nu lijkt het alsof het een nieuwe vraag is edoch het is een reactie op mijn antwoord. Ik kan nog steeds niet volgen hoe het kan dat door een verlaging van de BTW u er op achteruit zou gaan.
Wat is dan de bron waaruit u het bedrag ad. € 61,92 ontvangt? Hetgeen u aangeeft zou 'dwars staan'op het doel van de maatregel: minder betalen.

M2
door M2022 Oct 6, 2022 om 20:30
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ja sorry, ik zag pas later de mogelijkheid om op een reactie te reageren. Had het daarna ook op de juiste manier gepost maar ik kon die andere niet meer weghalen.

Maar goed, ik weet niet goed hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen. Aan de hand van andere reacties en links ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat die verlaging van de 'vermindering energiebelasting'  correct is. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat de btw verlaging, zoals u zegt in uw laatste zin, in mijn geval dwars staat op het doel om minder te betalen.  Omdat ik weinig verbruik, is het btwbedrag voor mij laag. Een verlaging van 21% naar 9% is dan ook een kleine besparing. De vermindering Energiebelasting is een veel groter bedrag (het bedrag dat ik eerder noemde is overigens het vastgestelde jaarbedrag teruggerekend naar maand, zie ook mijn schermprint in mijn oorspronkelijke vraag). Een btw verlaging van 21% naar 9% heeft dus een veel groter resultaat. Daardoor ontvang ik veel minder 'vermindering energiebelasting ' ten opzichte van het mindere bedrag aan btw dat ik betaal over de andere componenten.

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2022 om 22:02
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als u er in zijn totaliteit op achteruit gaat, wat u schrijft in uw laatste berichte: dan ben ik ordinair jaloers wat u (hoe weinig) moet "bijbetalen". En, denk ik, duizenden mensen met mij.

M2
door M2022 Oct 3, 2022 om 22:14
33 Antwoorden / 3 Vragen

Nou jaloers zijn is wat voorbarig hoor haha. Dit gaat over elektra, en wat betreft stroom zit ik inderdaad prima qua gebruik en kosten. Maar pff, je zou mijn gasrekening eens moeten zien. Oud, slecht geïsoleerde tussenwoning, dus ga maar na. Dan wil je echt niet ruilen met me hoor ;)

NZ
door NZM - Oct 3, 2022 om 23:49
1 Antwoorden / Vragen

Zie site overheid hieronder punt 2 met toelichting op vraag. Vattenfall heeft het in dit geval bij het rechte eind zoals ik het lees. Hoewel ik de omrekening naar een maandbedrag zelf nooit eerder heb gezien. Het is een totaalbedrag op jaarbasis, de extra korting 2022 daalt in totaal met €40,- door de btw verlaging staat op de site, van €265 naar €225 extra tov 2021. Zoals ik het bereken heeft Vattenfall de korting nu voor het hele jaar verlaagd qua btw ipv voor het halve jaar maar zoals op de website staat aangegeven. Ze hebben het dus niet helemaal correct doorgevoerd lijkt het.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/stijgende-energierekening-deels-gecompenseerd#:~:text=Lagere%20energiebelasting%20op%20elektriciteit,dus%20af%20van%20uw%20energieverbruik.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Oct 4, 2022 om 16:13
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Goed dat je deze vraag stelt. Op je jaarafrekening verrekenen wij de vermindering energiebelasting. De BTW wordt op het einde van de rekening berekend en gaat dus ook over de vermindering. Het bedrag van € 824,77 is inclusief 21% BTW. Per 1 juli is de BTW tijdelijk verlaagd naar 9% BTW. Omdat de BTW ook over de vermindering energiebelasting gaat, is de korting hierdoor lager.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Skodeko
door Skodeko Oct 6, 2022 om 15:49
Antwoorden / Vragen

Deze zelfde vraag heb ik ook bij Eneco neergelegd. Omdat in de Eneco app ook het bedrag van de verminderde energiebelasting verlaagd was van € 824,77 naar €742,98. Het antwoord was dat dat automatisch gaat doordat idd de BTW lager is. Maar op de jaarafrekening wordt gewoon de € 824,77 verrekend met je totale verbruikskosten.

Logisch ook, want anders had de maatregel om de btw te verlagen van 21% naar 9% als EXTRA MAATREGEL helemaal geen zin natuurlijk...

Als Vattenfall hierdoor minder korting geeft aan zijn klanten, hebben de lagere tarieven daar dus ook geen zin.

Iv
door Ivo W - Oct 4, 2022 om 21:23
729 Antwoorden / Vragen

Voor de vermindering energiebelasting is een bedrag exclusief BTW vastgesteld (en wordt elk jaar opnieuw gedaan). Als het BTW percentage wijzigt op een andere datum dan 1 januari, dan verandert het bedrag 'inclusief BTW' dus ergens in het lopende jaar.
Bij een verlaging van de BTW krijg je dus een lager bedrag uitbetaald.

Ag
door Agamemnon - Oct 6, 2022 om 16:58
82 Antwoorden / 7 Vragen

Eigenlijk is het simpel. Alle onderdelen van de nota worden met ongeveer 10% verlaagd vanwege de BTW verlaging (12/121). Dus ook de korting.
Dat betekent concreet dat als u moet betalen u 10% minder hoeft te betalen over de periode dat de BTW verlaagd is.
Maar als u geld terugkrijgt, omdat uw verbruik en/of tarieven heel laag zijn, krijgt u dankzij de BTW verlaging ook 10% minder terug.....