in
door inge15 Feb 12, 2012 om 19:57
Huishouden & energie

Vloerverwarming

Ik woon nu 1 jaar in een koopwoning in Almere stad en de vorige bewoonster kon mij niet uitleggen hoe de vloerverwarming in de woonkamer werkt. Ze gaf aan dat ik niet bobvn de drie (knop) te komen, waarom? Weet ik niet. Een fabrikant is ook niet bekend. Nu heb ik vaak als ik iets wijzig aan de verwarming een scheepshoorngeluid (toeter), ook midden in de nacht. Je schrikt en heel irritant, ook voor de buren. Wie kan mij helpen om mij de vloerverwarming uit te leggen er achter te komen van welke fabrikant dit is(10 jaar gelden) en hoe ik van het getoeter (lawaai afkom)? Ik realiseer mij een hele hoop vragen, maar met de juiste persoon / organisatie, dan hoop ik mijn probleem op te lossen. Uiteraard wil ik hier absoluut voor betalen. Wie kan mij helpen?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Inge Musterd

31009 31 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Feb 13, 2012 om 01:05
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Inge,

Het is wellicht een voor de hand liggend antwoord, maar aangezien je eventueel hiervoor wilt betalen, waarom laat je niet een verwarmingsexpert even een kijkje nemen? Snuffel eens door je telefoongids of gouden gids naar een installatiebedrijf in de buurt en vraag of ze langs willen komen voor een afspraak. Het is wellicht voor hun in een kwartiertje bekeken en geeft voor jouw een hoop duidelijkheid.

Mvgr - B

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2012 om 01:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag inge15,

Zit er niet ergens een plaatje op de installatie met een merknaam e.d.?
Je zou anders de installatie kunnen fotograferen en die meenemen naar een bedrijf in de buurt en je vraag stellen of foto's naar zo'n bedrijf sturen en ze vragen, zo kun je mogelijk ook aan een gebruiksaanwijzing komen. Als je een expert laat komen kijken vraag dan bij voorkeur eerst wat het gaat kosten (voorrijden e.d.) opdat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

vr.gr.

jantje7
door jantje7 - Feb 13, 2012 om 07:51
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Werking vloerverwarming.
Vloerverwarming is een apart circuit met een eigen pomp en warmtewissellaar.
Deze is aangesloten op de aanvoer van het hoofdcircuit. De retour van de warmtewissellaar is aangesloten op de retour van het hoofdcircuit.
Bij de warmtewissellaar zit een temperatuursensor die de rondpomp watertemperatuur regelt.
Het is noodzakelijk dat de temperatuur van het hoofdcircuit hoger is dan de ingestelde vloerverwarmingstemperatuur.
Vloerverwarming is trager dan verwarming met radiatoren.

Jantje

cg
door cgaerts - Feb 13, 2012 om 11:34
2 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Inge.
Wat Jantje7 schrijft is correct. Je vloerverwarming is een apart circuit. De watertemperatuur van de vloerverwarming mag niet hoger worden dan max 40 graden. Meestal is dat stand 2 van de temperatuurknop. Stand 3 is misschien toch wat te hoog.Wanneer de temperatuur te hoog wordt kan dat schade geven aan de afwerkvloer alsmede aan bovenvloer. Verschil in temperatuur van de onderkant en bovenkant van de betonvloer veroorzaakt een te groot verschil in uitzetting. Houd de temperatuur van het water van de vloerverwarming op max. 40 graden. Dat geluid waar je het over hebt lijkt op een defecte thermostatische waterkraan. Controleer wanneer het geluid zich voordoet de kranen, door ze een klein stukje open of dicht te draaien. Verdwijnt het geluid dan kun je de desbetreffende radiator wat hoger zetten meestal is het dan ook verholpen. Anders de kraan vervangen. Verder nog de volgende tip. Houdt het verschil tussen dag en nachttemperatuur bij vloerverwarming niet groter dan drie graden. Dan stook je het voordeligst. Succes.

1paul
door 1paul - Feb 13, 2012 om 11:40
3155 Antwoorden / 0 Vragen

In plaats van een installateur te laten komen kunt u ook eens bij de buren informeren hoe het nu precies werkt, zij hebben toch dezelfde verwarming lijkt me...

an
door ankhor - Feb 13, 2012 om 11:44
122 Antwoorden / 0 Vragen

Vloerverwarming heeft inderdaad een eigen circuit, want het mag niet te warm worden, dat zou erg onaangenaam zijn, uit mijn geheugen komt ie dan ook niet boven de 40 of 45 graden, wil ik effe vanaf wezen. Daarom ook dat aparte circuit
want het normale circuit is 80 tot 90 graden.
Het geluid als een hoorn is vaak een afsluiter, denk maar aan een saxofoon, dat rietje moet je ook op een bepaalde manier samenpersen en dan komt er geluid uit.
Dat gebeurd dus ook met een afsluiter, als ie automatisch is dan kan het zijn dat ie net het juiste stand heeft dat ie inderdaad loeit als een misthoorn, ik heb het met mijn toilet gehad, en midden in de nacht, en je moet eerst uitzoeken waar het vandaan komt. Heb de afsluiter beetje groter gezet en het was weg, dat kan natuurlijk moeilijker met en automatische afsluiter, dus even informeren bij de vakhandel, of er is hier iemand die wat weet natuurlijk.
Tikken en knallen zijn vaak weer een ander probleem, dat duidt er vaak op dat ze de doorvoeren niet goed hebben gemaakt en dan schieten de leidingen een stukje door of terug nagelang de uitzetting of krimp.
Daarnaast het borelen, maar dat is vaak ene kwestie van een ontluchten en daarna bijvullen, en daara weer even ontluchten, in vers water zit namelijk lucht opgelost dat komt eruit na verhitting.

ww
door www3 - Feb 13, 2012 om 14:54
11 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen antwoord op de vraag,maar wel een tip voor vloerverwarming.
Plaats in de hoek vd kamer een pvcbuis, zoals bijv vd regenafvoer .
de buis ongeveer 30-cm kleiner dan de kamer hoogte.
Monteer boven de buis een kleine ventilator die 5cm boven de buisopening lucht erin blaast.
Op dezelfde manier waarop je met een buis, iets voor je mond, een vuur aanblaast.
Er wordt zo extra lucht van opzij(het plafond,waar warme lucht verzamelt) meegezogen.
De onderzijde van de buis moet op 3 of 4 dunne pootjes staan, zodat de lucht die van boven door de buis komt er van onder vrij uitstroomt.
Dit geeft warme voeten met hetzelfde effect als vloerverwarming.
E.e.a. stond in een technisch tijdschrift ,waarbij een 7.5W ventilator werd gebruikt.Scheelt wel aanzienlijk in de kosten

pino123
door pino123 - Feb 13, 2012 om 15:11
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@www3,

Denk ook dat mensen dat heel mooi vinden, een grijze buis met een ventilator in je woonkamer. Misschien eerder iets voor bij tips!

orgelmuts
door orgelmuts - Feb 13, 2012 om 15:16
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=1paul schreef op maandag 13 feb 2012, 11:40]In plaats van een installateur te laten komen kunt u ook eens bij de buren informeren hoe het nu precies werkt, zij hebben toch dezelfde verwarming lijkt me...

@1paul

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn, de buren kunnen wel vloerbedekking hebben liggen of laminaat.
Het is een koophuis, dus de vorige bewoners kunnen de vloerverwarming zelf wel hebben aan laten leggen.

orgelmuts
door orgelmuts - Feb 13, 2012 om 15:18
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 13 feb 2012, 15:11]@www3,

Denk ook dat mensen dat heel mooi vinden, een grijze buis met een ventilator in je woonkamer. Misschien eerder iets voor bij tips!

@pino

wel orgineel natuurlijk, dat heeft niemand! ;)
(o ja, www3 wel natuurlijk, hahaha)

ma
door mahonie - Feb 13, 2012 om 16:22
11 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Inge, nog even een aanvulling op het aangegeven maximum van 40 graden Celsius. Het is verstandig om aan het begin van het stookseizoen de vloerverwarming langzaam naar die 40 graden te brengen door om de paar dagen de thermostaatknop iets hoger te zetten (te beginnen halverwege de 1 en zo voort). Mijn tegelvloer is er een paar jaar geleden komen uitzetten omdat de installateur de thermostaat gelijk op 40 graden had gezet en mij niet verteld had dat ik bij het nieuwe seizoen langzaam moest opstoken.
Succes met het oplossen van geluidsprobleem.

ka
door katja54 - Feb 13, 2012 om 23:49
54 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi Inge , ik weet het antwoord op je vraag niet maar ik heb wel een tip voor je.
Als je verwarming het eenmaal doet , zet hem dan op de temperatuur die jou bevalt en laat hem de hele winter zo staan.
Niet lager zetten s,avonds , het opwarmen s,morgens kost meer energie dan als je de hele nacht de kachel aan laat staan.
Mijn moeder is pas verhuisd maar heeft 17 jaar vloerverwarming gehad en ze had een hele lage rekening.

succes.

te
door terpstra - Feb 14, 2012 om 00:39
174 Antwoorden / 5 Vragen

Voor u geld gaat uitgeven aan een specialist, Die zijn er bijna niet in de bouw.
10 jaar? Ik mag hopen dat u geen stadsverwarming heeft. Daar weet ik bijna alles van.
- Geef even aan of u deels vloerverwarming heeft met radiatoren, of alleen vloerverwarming. Kijk even of u voldoende waterdruk heeft . Meer dan 1,5 bar.
Kijk of alle afsluiters open staan. Een geknepen afsluiter met lage waterdruk geeft problemen. Fluiten. Het knallen kan ook ontstaan door een "lek" expancivat.
50% water, 50% stikstog bij aflevering. Met kloppen hoort u het verschil.
Zet even de race fietspomp op het ventiel van het expansievat.Die rode bol.
Na enige slagen ziet u de waterdruk op de meter wel stijgen.
Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost. Ik lees uw reactie wel. De watertemperatuur op 90 graad is niet slim. Kost onnodig gas.Groet, H.

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:25
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste terpstra,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad wel stadsverwarming. Ik heb in de woonkamer vloerverwarming, maar in de hal en keuken gewoon CV. Verder at u aangeeft (ik ben niet technisch) ik weet niet hoe ik de waterdruk moet aflezen. En een rode bol? Die heb ik niet. Verder geeft u aan afsluiters, maar sorry ik weet deze niet te vinden. Ik kan u wel een foto van het systeem sturen.
Ik hoor het wel.

Groetjes,

Inge

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

beste katja54,

Bedankt voor de tip!

Ik zal hier zeker aan denken!

Groetjes,

Inge

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mahonie,

Lijkt zeer logisch, maar je moet het wel even weten. Dank je voor de tip!

Groetjes,

Inge

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:29
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste jantje7,

Bedankt voor je antwoord, ik krijg het verschil niet goed voor elkaar. Ik heb twee knoppen en er zit te weinig graden verschil in.

Groetjes,

Inge

ra
door rationalist - Feb 14, 2012 om 17:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het merk maakt niet zoveel uit, het principe is hetzelfde.
Elke installateur kan je voor een paar tientjes helpen.
Je schrijft iets over drie knoppen; dan heb je ook drie groepen. Deze knoppen zijn alleen om een hele groep af te sluiten.
Onder deze afsluiters zitten waarschijnlijk drie doppen met daarachter ook weer afsluiters. Dat moet je toch aan een vakman overlaten.
Het geuid wat je hoort is waarschijnlijk lucht in de leidingen.
Op het hoogste punt zitten ontluchtingskraantjes.
Ketelstekker eruit, vloerverwarmingspomp stekker eruit en de kraantjes opendraaien tot er water uit komt. Daarna moet je waarschijnlijk weer water bijvullen.
Zoals gezegd: een vakman vraagt ook maar 3 of 4 tientjes per uur.
Bovendien heb je die nodig voor het onderhoud.

Succes

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste cgaerts,

Als ik de knop van (ik denk het retourwater, maar weet ik niet zeker), als ik daar aan draai toen kreeg ik weer het geluid. Nu is dit gelukkig even over. Maar dit betekent wel dat ik bijna niet meer aan de knoppen durf te komen. Kan het zijn dat zo'nthermostaatkraan stuk is?

Groetjes,

Inge

ch
door channel1 - Feb 14, 2012 om 17:32
6 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Inge,
In het verleden heb ik ook problemen gehad, met de vloerverwarming.
Zoals al eerder aangegeven heeft de vloerverwarming inderdaad een eigen circuit, dat is aangesloten op het hoofdcircuit.
Als het goed is zit er op de vloerverwarmingunit een thermostaatknop. Mijn advies is om deze eerst op ongeveer 35 graden te zetten. Daarnaast moer er ook ergens een knop zitten waarmee de hoeveelheid water geregeld kan worden die er door de leiding van je vloerverwarming stroomt.
Ook deze moet op de juiste stand staan. Dit kun je controleren door aan beide buizen (aanvoer en retour) te voelen of ze na enige tijd ongeveer even warm worden. De retour leiding blijft altijd iets kouder.
Verder kan kalkaanslag op de thermostaatkraan van de vloerverwarming de oorzaak zijn van onvoldoende doorstroming en dus onjuiste werking, maar ook de instelling van overige radiatoren in je huis zijn belangrijk en niet te vergeten een juiste capaciteit van je CV ketel.
Ook nog een tip: Ontluchting van de vloerverwarming kan door alle kronkels in de leiding een lastige klus zijn, dus bij twijfel de vakman erbij halen die kan desnoods de leidingen loskoppelen en de vloerverwarming doorspoelen.

Succes en groeten,
Guus

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:35
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ankhor,

Dat kan het zijn, ik laat er maar een vakman naar kijken, want zo kom ik er niet uit. Dank je wel voor de reactie.

in
door inge15 - Feb 14, 2012 om 17:37
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Guus,

bedankt voor je tip, maar ik heb geen CV ketel, maar stadsverwarming. Je hebt gelijk dat wanneer ik nu teveel andere radiatoren verander van temperatuur, dan kan het zijn dat het geluid absoluut weer toeneemt. Groetjes, Inge

te
door terpstra - Feb 14, 2012 om 18:52
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Inge 15.
Weet je zeker dat de woning en installatie 10 jaar oud.is?
Begin jaren tachtig heb ik daar 3 mnd gelopen om de problemen bij de stadsverwarming te noteren en eventueel te verhelpen. Voor de Prov. Gelderse Elekrt. Mij. Later NUON.Het was en is een puinhoop. Terwijl je 3% rendementsverbetering kunt hebben. Nu kost het 30 tot 40 % meer aan energie dan nodig is. Een Almeerse wethouder Bosma heeft de zaak destijds afgekapt.
Geen woningen meer op stadsverwarming. De enige die er aan verdiend is Nuon, die mijn rapport in het historisch archief heeft gedaan.
Wat is er aan de hand. Er zijn hoofdleidingen gelegd met een doorsnee van 90Cm.
Gebaseerd op grote woonwijken. Dat is door Bosma terecht geblokkeerd. Wel heb je grote verliezen door deze werkwijze. Weg economische winst.Zie vervolg.

te
door terpstra - Feb 14, 2012 om 21:38
174 Antwoorden / 5 Vragen

vervolg Inge 15.
U mag mij een foto van het systeem sturen, maar dan graag via de redactie.
Uw verwarming is een doorstroom systeem. In volume wordt de ingang en uitgang gemeten. Het verschil moet u betalen. Doordat s,avonds na elven een ieder zijn installatie laag zet, wil dat niet zeggen dat het ook gebeurt.Na een storm gaan de golven ook niet direct liggen. Zo is dat ook met de overmaatse leiding van 90cm doorsnee.Die beweging werkt door in uw huisinstallatie.Ongewild. Ik hoor niet dat u het koud heeft in bepaalde kamers. Dat is veelal ook een gegeven.
De waterdruk is af te lezen op een rond klokje met meerdere wijzers met de opdruk graad celcius en bar. Witte wijzers. Rood is de max druk.
Er is een vereniging actief in Almere tegen de leverancier van stadsverwarming.
De voorzitter is geen techneut, maar wel bekwaam. Bij de gemeente kunnen ze u inlichten. Ga er niet van uit dat jorrisma u zal helpen. Heeft bewezen hard te roepen maar dat niet te willen. Ze zal wel commissris bij nuon zijn.

fa
door fayaesmar - Feb 14, 2012 om 22:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik reageer even op het probleem met vloerverwarming. Wij hebben al 32 jaar vloerverwarming. Dat is destijds aangelegd door een installatiegroep uit Emmen. Wij wonen nl. in het noorden van het land. Een perfekte installatiegroep met zeer deskundige medewerkers. Onze ervaring is dat problemen snel door hen kunnen worden verholpen. Zij hebben ook een vestiging in Lelystad. Ik weet helemaal niet of ik reclame mag maken maar ik waag het erop. Het is de Groot Installatiegroep. Google maar es. Gaat vast goed komen. Sukses.

te
door terpstra - Feb 15, 2012 om 00:18
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=fayaesmar schreef op dinsdag 14 feb 2012, 22:46]Hallo, ik reageer even op het probleem met vloerverwarming. Wij hebben al 32 jaar vloerverwarming. Dat is destijds aangelegd door een installatiegroep uit Emmen. Wij wonen nl. in het noorden van het land. Een perfekte installatiegroep met zeer deskundige medewerkers. Onze ervaring is dat problemen snel door hen kunnen worden verholpen. Zij hebben ook een vestiging in Lelystad. Ik weet helemaal niet of ik reclame mag maken maar ik waag het erop. Het is de Groot Installatiegroep. Google maar es. Gaat vast goed komen. Sukses.

Het gaat hier om stadsverwarming. Dat is van een geheel andere orde.

Er is veel ONZIN kennis over vloerverwarming. Dat heb ik bij meerdere bedrijven en kennissen mogen constateren. In mijn nieuwbouw woning heb ik enige slingers van de kunststof leiding onder de tegels laten aanleggen.in de badkamer Mijn max watertemperatuur is max 70 a75 graad.
Dat werkt al veertien jaar uitstekend. de forse radiator die de installateur had berekend weg laten halen. Vervangen door een sier radiator.Mijn "amateur " berekening was beter dan die van een installateur. Niet zo vreemd. Hij had van mij geen les gehad.

te
door terpstra - Feb 15, 2012 om 00:22
174 Antwoorden / 5 Vragen

Inge, ik kan je tel. nr niet vinden. Ik woon te ver weg. In lelystad ken ik een deskundig persoon die je probleem wel op kan lossen.Groet, Henk.

in
door inge15 - Feb 15, 2012 om 17:43
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Terpstra,

Ik wil wel een foto sturen, maar ik weet niet hoe. Hoe kunnen we in contact met elkaar komen? Ik weet niet of het gebruikelijk is om een telefoonnummer hier door te geven.

Overigens het kan inderdaad ouder zijn, de woning bestaat al 15 jaar, maar wanneer is de vloerverwarming aangelegd? Overigens kan het zo zijn als ik een andere radiator (in huis) weer dichtdraai dat het getoeter ook weer begint? Ik heb dit 1 keer gehad, maar of dit een samenloop van omstandigheden is? Ik weer het niet. Overigens wanneer je een expert bent en er heel veel van af weet en mij kan helpen, wil ik je best halen en brengen hoor!

te
door terpstra - Feb 16, 2012 om 00:26
174 Antwoorden / 5 Vragen

Dag Inge.
Ik beschik over vervoer. Woon ruim 140 km vanaf Almere. Wel heb ik een "boshut"
in Lelystad. Daar ben ik over een paar maand weer. Dan is de afstand wat eenvoudiger te overbruggen.
Geef niet je telefoon of adres vrij op deze site. Ik heb ervaren dat er zelfs door foute banken op gesnuffelt wordt. Het woord foute met betrekking tot banken is eigenlijk overbodig.
Probeer via de redactie je mail adres aan mij door te sturen. Gaat het fout, dan kun je dat gemakkelijker herstellen dan een telefoon nr.
Het dooit weer. Ruimtes die je niet gebruikt, draai de radiatoren dicht met de afsluiters.( kraan). Kijk in de woonkamer of beide thermostaten , die van de radiator/ vloerverwarming iets hoger ingesteld zijn, dan de kamer thermostaat. Anders beinvloeden ze elkaar. Er is een oplossing. Groet, Henk.

in
door inge15 - Feb 16, 2012 om 06:48
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Henk,

Ik heb geen kamerthermostaat, alleen 1 radiator in de keuken met een knop die je kunt bedienen en 1 in de hal. Verder duurt een maand lang als je steeds getoeter hoort. Vanochtend rond 6 uur plotseling weer. Nu heb ik de ene knop op twee gedraaid (ik denk de verwarming van de vloer) en de andere op 3. Maar nu blijft het getoeter nog steeds. Wat gebeurt er als ik de andere knop op 2 draai? Ik denk dat dit de retourknop is.
Klopt het dat de buis die naar de retourknop gaat heel heet is? En de andere buis die naar (ik denk) de verwarming van de vloer gaat, lauw? Deze staat nu op stand 2 ongeveer 40 graden?

te
door terpstra - Feb 18, 2012 om 00:58
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Inge.
Ik ken het systeem zoals jij beschrijft fysiek niet.
Technisch is het systeem simpel. Je krijgt warm water aangevoerd.
Jij zegt heet, neem ik aan 80 graden. Dat is de toevoer. Dat gaat naar je radiator en komt er met een lagere temperatuur als retour weer uit. Afhankelijk van het aantal radiatoren en warmte afgifte 70 graad.
In het verdeelblok gaat thermostatisch geknepen water van wat jij noemt 40 graad water naar je vloer verwarming. ( die lagere veertig graad is i.v.b. met krimp en uitzetting, wat voeg en vloer tegels kan doen scheuren.)
Ook dat retourwater is lager in temperatuur dan die 40 graad.
Neem eens contact op met je buren links en rechts. Vraag naar hun ervaring en informeer in de lokale krant naar een goede monteur met kennis van stadsverwarming.
(het Almeers dagblad is een foute krant. Die hebben meer compassie met foute schoolbesturen dan met scholieren die slecht les krijgen).
Nogmaals vraag bij de gemeente het adres van de klachten commisie stadsverwarming. Groet, Henk.