el
door elsroos Nov 26, 2017 om 13:25
Huishouden & energie

Vloerverwarming

Klopt het dat er voor vloerverwarming geen onderhoud nodig is? De aansluiting is nog nooit gecontroleerd of nagekeken. Wel is hij natuurlijk op de geiser aangesloten en die wordt wel onderhouden. Ik stel deze vraag omdat ik gisteren een raar probleem had. De termostaat staat op 20 graden ingesteld. Hij geeft die dag steeds een hogere temperatuur aan terwijl hij dus niet aanslaat. Op een gegeven moment is het 26 graden in de kamer. Ik wist niet wat te doen. Uiteindelijk de stekker van de geiser er maar uitgehaald. Komt dit iemand van jullie bekend voor?

17157 11 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Nov 26, 2017 om 13:29
704 Antwoorden / 2 Vragen

geiser? Ik denk dat u de cv-ketel of boiler bedoeld?

el
door elsroos Nov 26, 2017 om 14:35
36 Antwoorden / 28 Vragen

ja dan zal het de c.v. ketel zijn. geen boiler.

getty
door getty - Nov 26, 2017 om 13:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Thermosstaat kapot?

Ik zou in ieder geval voor de zekerheid even mijn verbruik van de afgelopen tijd controleren om een hoge afrekening te voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2017 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het wordt steeds warmer in de kamer terwijl de vloerverwarming niet aanstaat? Dat is een voordelig systeem.

Maar er valt aan vloerverwarming helemaal niets te onderhouden, alleen de cv ketel moet af en toe nagekeken worden.

En was het echt zo warm in die kamer? Of scheen de zon precies op de thermostaat?

el
door elsroos Nov 26, 2017 om 14:39
36 Antwoorden / 28 Vragen

ja het was echt zo warm om 12 uur in de nacht, dus de zon scheen echt niet meer. de thermosstaat is niet kapot want die geeft de temperatuur aan, 26 graden, terwijl de instelling 20 was. vandaag lijkt het goed te gaan. de c.v. ketel gaf een lage druk aan en is met water bijgevuld nu door buren. de druk is nu weer tussen 1 en 2. misschien was dat de oorzaak. de vloer was echt heel warm dus hij stond wel aan maar was niet de bedoeling.

el
door elsroos Nov 27, 2017 om 12:57
36 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor alle reacties. Nadat de stekker er uit is geweest in de nacht en de volgende dag weer aangesloten heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. Is dus misschien eenmalig geweest of toch door de lage druk.
Controle krijg ik maar 1x in de 2 jaar terwijl ik er wel elk kwartaal voor betaal. Bijvullen wilde ze niet doen bij de vorige controle dat moest ik zelf maar regelen. ik heb het contract nu maar opgezegd en ga me ergens anders aanmelden.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2017 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de druk te laag is gaat de ketel uit, oftewel niet meer aan. Daar kan het niet aan liggen, of gelegen hebben. Overigens is bijvullen een eenvoudig klusje. U zult toch wel een instructieboekje erbij gekregen hebben?

el
door elsroos Nov 27, 2017 om 17:22
36 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben een bejaarde weduwe en ook nog eens ziek, vind u dat ik dat zelf moet doen dan? bij een servicescontract is dat toch een kleine moeite? vorige monteurs deden dat wel voor mij.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2017 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt in het onderhoudscontract zien wat er onder valt.

gerbera
door gerbera - Nov 26, 2017 om 15:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de thermostaat 26 graden aangeeft wil niet zeggen dat deze niet defect kan zijn. De temperatuur die u ziet is gelijk aan een thermometer en geeft de kamertemperatuur aan maar staat los van de instelling. Bij een te lage waterdruk (gem. onder de 1 bar)van de CV installatie schakeld de ketel uit, gemiddelde druk is 2 bar. Als de CV installatie ingeschakeld is, is het vaak toch wel de thermostaat die niet in orde is. Is deze electronisch kijk dan even hoe de batterijstand is (wordt vaak aangegeven in het display) en vervang deze zonodig. Oorzaak kan ook in de ketel zelf zitten doordat de temp van het (retour)water niet juist wordt gemeten. Mogelijk dat het een eenmalige storing was die door het uittrekken van de stekker is opgelost. Volgende keer bij het onderhoud er even op letten of de waterdruk ook gecontroleerd wordt. Dat de thermostaat een hogere temperatuur aangeeft en de ketel niet aanslaat moet toch echt een andere reden hebben. Dit betekend dat de thermostaat goed is maar er mogelijk een andere warmtebron de oorzaak is. Niet toevallig een lamp of kaars(jes) onder of dicht in de buurt de thermostaat?

@H
door @HENK@ Nov 27, 2017 om 15:23
159 Antwoorden / 1 Vragen

lampjes en kaarsen dicht bij de thermostaat zouden er voor zorgen dat de verwarming juist NIET warm word en de ts heeft het er over dat het 26 graden is

En waarom zou er in de thermostaat een batterij moeten zitten? er zijn er genoeg die hun stroomvoorziening gewoon van de ketel krijgen hoor!

gerbera
door gerbera Nov 27, 2017 om 16:29
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Lees het bericht van de TS nog eens goed, dit staat er o.a; terwijl hij dus niet aanslaat. En de elektronische thermostaat heeft een batterij en weet u waarom? Bij een stroomstoring valt de voeding naar de thermostaat weg. En dankzij de batterij blijven de instellingen in het geheugen,

@H
door @HENK@ Nov 28, 2017 om 13:24
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ GERBERA

Ik had het goed gelezen, er staat namelijk ook dat het 26 graden werd en dat de stekker er uit trekken hielp

wat betreft de thermostaat, de eenvoudige uitvoeringen hebben zowiezo geen batterij en zelfs bij een uitgebreidde is het niet altijd noodzakelijk.

ik zelf heb b.v. een nefit thermostaat die ik op elke dag van de week een ander programma kan laten doen helemaal naar mijn wens met zoveel schakelpunten als ik zelf wil.

deze thermostaat heb ik minstens 15 jaar geleden geprogrammeerd en hij heeft ondanks diverse stroomstoringen over die tijd nog nooit zijn programma verloren en hij heeft toch echt GEEN batterij!!

Ik zeg daarmee niet dat er geen zullen zijn die wel een batterij hebben maar wil alleen aangeven dat het niet persé regel hoeft te zijn!

mo
door mof - Nov 27, 2017 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Maintenance free betekent niet dat er geen nderhoud aan is, maar dat u het niet zelf kan doen.
hoe dat met vloerverwarming zit? Er zal altijd onderhoud nodig zijn aan het apparaat dat het water verwarmt dat door uw vloer loopt. Maar daar oor zult u specialisten moeten betalen.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2017 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en dat is dus de cv ketel.

Ie
door Ietje86 - Nov 27, 2017 om 12:31
1 Antwoorden / Vragen

Dit hebben wij in de zomer ook gehad. Thermostaat stond ingesteld op 15 graden, de vloer was warm en ook de radiatoren.  Er bleek een onderdeel in de ketel ( Remeha) stuk. Nu geen last meer.

el
door elsroos Nov 27, 2017 om 17:23
36 Antwoorden / 28 Vragen

dat is het.

ro
door roderakker - Nov 27, 2017 om 12:34
17 Antwoorden / 20 Vragen

zou het kunnen dat van de thermostaat het relais blijft hangen?

gerbera
door gerbera Nov 27, 2017 om 14:13
7372 Antwoorden / 14 Vragen

terwijl hij dus niet aanslaat.
De ketel brand niet dus al zouden er 10 relais blijven hangen verklaard dat de hoge kamertemperatuur niet.

@H
door @HENK@ Nov 27, 2017 om 15:12
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ GERBERA

De TS moet het wat dat betreft mis hebben want hoe kan het anders helpen dat hij de stekker er maar uit heeft getrokken???

Er blijft dus duidelijk iets hangen waarbij ik denk (uit ervaring) dat er iets mis is met de driewegsklep!

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 27, 2017 om 15:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Geiser?

Bij een Combi CVketel kun je warm water tappen en als de driewegklep bleef hangen krijg je dan een heet huis!
Gewoon even onder de ketel voelenen uit zetten en wachten op monteur, bekend probleem bij vele merken.

Alleen Intergas heeft vele met twee tap spiralen, een voor huis  verwarmen en tweede voor warm water, zoals in de geiser ook zit.
Daar zit geen warmte wisselaar met 3 weg klep, de rest vrijwel allemaal... want  Ferroli heeft dit ook maar die is zo zeldzaam gelukkig...
Monteurs noemen dit merk Ferroli niet voor niets Fyra, nog uit Italy ook!

@H
door @HENK@ Nov 27, 2017 om 15:25
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik was waarschijnlijk zowat gelijk met jou aan het typen, de driewegsklep is ook mijn ervaring   ;-)

@H
door @HENK@ - Nov 27, 2017 om 15:19
159 Antwoorden / 1 Vragen

er is hoogstwaarschijnlijk iets mis met de 3 wegsklep, een onderdeel van de ketel dus!

deze zorgt normaal voor het omschakelen tussen verwarming en tapwater en wanneer deze stuk is kan het zijn dat het verwarmingswater tot tapwatertemperatuur verwarmd word en niet afslaat, ik herinner me nog dat bij mij de verwarming midden in de zomer op toptemperatuur draaide en toen duurde het bij mij ook even eer ik me realiseerde waarom het bijna 40 graden was in huis ;-)

dus.......... even monteur bellen en naar de ketel laten kijken (is bij dit soort problemen toch al beter dan hier de vraag stellen ... )

el
door elsroos Nov 27, 2017 om 17:25
36 Antwoorden / 28 Vragen

zaterdagavond 12 uur als ik thuis kom, kan ik dan een monteur bellen vind u? ik durf dat niet te doen. stekker er uit en de volgende dag was het weer gewoon.

@H
door @HENK@ Nov 28, 2017 om 13:15
159 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het zaterdagavond 12 uur was komt in het hele verhaal niet voor, er is sprake van de dag

Stekker er uit is goed maar ik zou dan toch een monteur raadplegen want dit komt waarschijnlijk (en meestal net op een vervelend moment) terug, denk b.v. in de echte kou aan een weekend of langer helemaal geen verwarming...

en waarom de monteur beter dan hier de vraag stellen? nou... lees de zin en onzin maar na, dat zegt denk ik genoeg ;-)

Ri
door Rick.B - Nov 29, 2017 om 21:15
2 Antwoorden / Vragen

Hallo ElsRoos

Ik had hetzelfde probleem en keek eerst naar de foutmelding op de cv ketel maar daar was niets mee aan de hand. Maar hoor je ook bij je ketel toevallig een ratelend geluid. Dan zijn er 1 of 2 regelaars (grijze kastjes met een wit palletje) op je buizen. ( ZIE AFBEELDING)Die kun je door een knopje in te duwen en daarna een kwart slag te draaien dan komt die los. Dan het witte palletje verschuiven en dan met een kwart slag weer vast klikken. Als die niet beweegt daarna, is dat ding kapot en die zorgt dat de klep gesloten word zodat die niet meer meer verwarmd dan nodig is. Dat was bij mij het probleem. Ik kreeg hem gewoon vernieuwd door installateur. Hopelijk is dit je oplossing. Gr.Rick

Ri
door Rick.B - Nov 29, 2017 om 21:30
2 Antwoorden / Vragen

(-_-)