rt
door rtr Apr 1, 2006 om 19:36
Huishouden & energie

Vloerverwarming conform de norm???

op dit moment zitten wij midden in een verbouwing van onze keuken en
bijkeuken. er zijn echter een aantal aspecten waaronder de
vloerverwarming die bij ons vraagtekens oproepen.

de vloerverwarming is een buizenverwarming die wordt aangesloten op de
huidige cv daartussen komt een regellaar( 2 kanalen) die de keuken van
de bijkeuken scheidt. nu zijn er de voor ons volgende merkwaardigheden
aan de hand.

De buizen liggen op een diepte van 10 cm zonder isolatie aan de onderkant.

De loodgieter zegt dat er geen isolatie onder hoeft omdat de betonvloer
zelf al van isolatie voorzien is (dit is de piepschuimen bekisting).
verder is volgens hem 10 cm helemaal niet te diep omdat hij de buizen
redelijk dicht bij elkaar heeft liggen (volgens ons de standaard 10
cm). verder ligt er in de bijkeuken aanzienelijk minder omdat het daar
niet zo warm hoeft te zijn???

heeft iemand ervaring met deze methode of weet iemand inderdaad of dit correct is?

bvd,

Rob

11640 9 Rapporteer

ja
door jacbigboss - Apr 1, 2006 om 20:05
44 Antwoorden / 15 Vragen

hallo het klopt inderdaad dat de betone vloer niet extra geisoleerd hoeft te worden als reeds  tempex voorzien is  tien cetimeter diet is evenwel extreem aan het maximale  de norm is 5 centimeter .      de  bijkeuken hoefd inderdaad  minder slang op de vierkantemeter   ongeveer 75% van de rest   groetjes jacbigboss

ja
door jacbigboss - Apr 1, 2006 om 20:05
44 Antwoorden / 15 Vragen

hallo het klopt inderdaad dat de betone vloer niet extra geisoleerd hoeft te worden als reeds  tempex voorzien is  tien cetimeter diet is evenwel extreem aan het maximale  de norm is 5 centimeter .      de  bijkeuken hoefd inderdaad  minder slang op de vierkantemeter   ongeveer 75% van de rest   groetjes jacbigboss

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 1, 2006 om 21:32
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het betreft dus een vrij nieuwe woning die een geisoleerde vloer heeft en nu de aanleg van de vloerverwarming nog niet is opgeleverd zou ik u willen vragen of ook is gedacht aan een krimpwapeningsnet dat onder de slangen van de vloerverwarming moet worden gelegd. De normale diepte ligging van de vloerverwarming is 5-6 cm. Op de gestorte afwerkvloer komt naar ik aanneem een tegelvloer en om de bouwkrimp van de betonconstructie op te vangen moet er een krimpwapening geplaatst worden. Als u dat niet laat uitvoeren bestaat het risico op bouwkrimp en en opbouwen van spanning in de tegelvloer die er plotseling uit kan springen over een bepaald deel.
Er is vloerverwarming als hoofdverwarming en als bijverwarming en het verschil is de onderlinge afstand tussen de buizen of slangen. Dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de afgifte en verspreiding van de warmte.

gr
door groen_1 - Apr 1, 2006 om 22:39
66 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn voorkeur gaat uit naar isolatie onder de slangen, daar de hele constructie anders opgewarmd moet worden en is zo ook moeilijk in te regelen. U heeft ruimte genoeg om dit te isoleren.

Een net onder de slangen is een montagenet en een krimpwapening ligt op de slangen.

Als u licht natuursteen gaat gebruiken zou ik de wapening van verzinkt materiaal gebruiken, anders is het mogelijk dat er roestplekken door komen.

Als u de bijkeuken hetzelfde verwarmd wil hebben als de keuken moet het op dezelfde manier leggen. De klant beslist uiteindelijk.

Het is al laat maar ik zou de prestaties duidelijk in een offerte afspreken zowel wat vloer als ruimtetemperatuur betreft. Ik spreek helaas uit ervaring.

mi
door miraltje - Apr 1, 2006 om 22:54
462 Antwoorden / 0 Vragen

vloerverwarming is van zichzelf een traage verwarming, om die reden word er "extra"isolatie direct onder de leidingen gelegt.

op die manier verkein je de massa van de vloerconstructie.

dit zorgt ervoor dat de vloer sneller reageert wat betreft warmte overdracht.

word de verwarming gebruikt als hoofdverwarming in de betreffende ruimtes dan is dit nagenoeg een must omdat anders de temperatuur haast niet te regelen is

gaat het echter om bijverwarming dan is dit niet zo erg omdat er dan ook nog radiatoren in de vertrekken zullen zitten.

voor vloerverwarming geldt, dat je uit 1 m2 maximaal 100watt kan halen meer is niet mogelijk ook al zou je de leidingen stijf naast elkaar neer leggen.

het verleg heeft voor hoofdverwaming 2 afstanden nl V 15 (leidingen 15cm uit elkaar)en V 20

V 15 word gebruikt voor keuken/woonkamer/studeerkamer en eventueel slaapkamer.

V 20 word gebruiktvoor bijkeuken/hal /garage/slaapkamer en wc.

dan heb je nog een speciale nl V7,5

deze maat word alleen gebruikt bij glazen puien en ramen tot aan de grond ivm koude inval.

deze moet appart gelegt worden omdat deze maar tot maximaal 1 m vanuit de pui gemeten gelegt word.

voor bijverwarming geldt over het algemeen maar 1 maat nl V 30.

de groepen mogen bij voorkeur niet langer zijn dan maximaal 120m ivm de weerstand die dan optreed in de leiding.

voor kleine vloerverwarming installaties is dat geen ramp maar bij groter installaties moet dat voorkomen worden

wanneer deletatievoegen goed worden aangebracht is een krimpnet overbodig.

user123
door user123 - Apr 2, 2006 om 07:47
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Beetje vreemde gang van zaken hier.

U laat eerst vloerverwarming aanleggen en gaat zich dan pas verdiepen in de manier waarop dat is gebeurd. Een verstandige klant doet dat vooraf.

Ook blijkt u geen vertrouwen te hebben in de deskundigheid van uw leverancier aangezien u aan de uitleg van die leverancier twijfelt.

Ik denk dat u zoekt naar een stok om mee te slaan, waarom zet u niet de werkelijke reden op het forum ? Wordt de vloer niet warm genoeg of heeft u geen geld om de rekening te betalen ?

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 2, 2006 om 12:26
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Prima uiteenzetting van Miralje over de vloerverwarming, maar wel een kanttekening bij de gemaakte opmerking over dilatatievoegen en het niet nodig zijn van krimpwapening. U gaat er zondermeer van uit dat in de betonvloer een dilatatievoeg is opgenomen, maar dat is niet ter sprake gekomen. Een krimpwapening kost relatief weinig en kan in de toekomst veel ellende voorkomen. Buitendien kunnen de slangen van de vloerverwarming aan het net worden gefixeerd.

te
door techneut_1 - Apr 16, 2006 om 15:01
83 Antwoorden / 15 Vragen

USER, je hebt wel een beetje gelijk. Wat mij enigszins verbaast is dat iedereen het allerbelangrijkste vergeet, en dat is de regeling; hoe gaan we die toko in de hand houden? door de ramen wat verder open of dicht te zetten, of gaan we er een fatsoenlijke regeling op zetten. Of er nou 6 of 8 cm beton op komt is totaal niet interesant, de regeling is het allerbelangrijkste. De grootste klacht bij de meeste vloerverwarmingen is dat het altijd veel te heet wordt, belangrijk dus om te kijken hoe je die temp in de hand houdt.

Denk daar eerst maar eens over na.

th
door theebukker - Nov 12, 2006 om 15:05
17 Antwoorden / 3 Vragen

techneut heeft gelijk maar denk hier ook eens over na. laat kantstroken aanbrengen helemaal rondom tegen de muur om uitzetting van de vloer op te vangen. heb er n.l al veel vloeren uit zien springen door vloeren die toch veel te waem opgestookt werden