jl
door jltimmermans Dec 1, 2010 om 18:20
Huishouden & energie

Vuurwerkangst van de hond en poes

Is er een goed middel voor hond en poes bij vuurwerk-
angst.

1918 8 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Dec 1, 2010 om 18:42
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Belangrijk is om zelf rustig te blijven! Als je huisdier schrikt en angstig wordt van vuurwerk, reageer daar dan niet op en ga gewoon door met waar je mee bezig bent.
Ga hond of kat dan niet aanhalen, maar doe alsof er niets aan de hand is.
Zorg wel (op een tactisch tijdstip) voor een plek waar de hond en/of de kat zich veilig voelt.

Vrgr. AF

snah
door snah - Dec 1, 2010 om 18:55
654 Antwoorden / 61 Vragen

Ja er zijn middeltjes , raadpleeg hiervoor uw dierenarts. De dieren worden er wel suf van.
Er zijn vakantieparken die speciaal voor mensen met angstige dieren arrangementen hebben.
Hans

acer7520g
door acer7520g - Dec 1, 2010 om 23:42
72 Antwoorden / 6 Vragen

jiltimmermans,

kijk eens naar de "dogwhisperer" Cesar Millan.

Als jij bang bent dat je hond iets gaat doen, gebeurd juist datgene waar je bang voor bent. Dat voelen ze. Angst belonen door aanhalen werkt averechts. Akkefiet heeft m.i. gelijk.

Groet

Gerard.

elenay
door elenay - Dec 1, 2010 om 23:50
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Op de hondenclub leerden wij de honden ruim van te voren te wennen aan vuurwerk. En de honden die ik na die tijd had heb ik net zo laten wennen, door vuurwerk af te steken en dan riep ik zoiets van, O wat mooi en bleef heel blij. Net of het de gewoonste zaak van de wereld was. Ook werden hiervoor van die klapperpistooltjes gebruikt. Als een hond het niet gewend is en ineens wordt er buiten geknald, dan kunnen ze in paniek raken. Door ze te trainen wordt het voor hun eenbekend geluid. Ook politiepaarden worden zo getraind, zodat ze niet schrikken.

tenormin
door tenormin - Dec 27, 2010 om 14:18
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Van pup af aan heb ik mijn maltheser laten wennen aan knallen. Een bandje afspelen met vuurwerk, van zacht naar steeds harder en hij verblikte noch verbloosde niet. Kon hem ook gewoon mee uitlaten met oud- en nieuw. Niet om 12 uur 's-nachts want dan is bazinnetje zelf bang, haha!. Inderdaad is je eigen schrikreactie een slecht voorbeeld voor je hond. Dus negeren en niet belonen. Lukt dat niet, met oudere honden, dan een zo geluiddichte kamer zoeken en hem daar neerzetten. Zorg vooral dat, als u zelf rotjes afsteekt, de deur dicht blijft anders ontsnapt hij/zij van de zenuwen.

tj
door tjalsma - Jan 12, 2011 om 14:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Onze hond (Friese Stabij) is tijdens de jaarwisseling en een week ervoor en erna, helemaal van de leg. Hij heeft als pup een "vuurwerkcursus" ondergaan, waar hij compleet verpest is. Het ging er daar zo ruig aan toe, (incl Chinees knalwerk, loeiende politiewagens, speakerboxen van een meter hoog, enz.) dat hij alleen maar wilde vluchten. Er zat totaal geen opbouw van zacht naar heftig in .Ook dat kan dus. Het enige wat het voor het beestje enigszins dragelijk maakt, is; schrikreacties negeren en een fijngestampt anti-stresspilletje toedienen door zijn voer. Het beest zal dit zijn hele leven moeten meemaken. Misschien zou Cesar Millan er iets aan kunnen verbeteren, maar die woont niet naast de deur, zeg maar.

tdehond
door tdehond - Jan 12, 2011 om 14:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ja,

In overleg met uw dierenarts zou u voor de hond een kalmerend middel kunnen vragen of een voedingssupplement als Zylkéne kunnen geven.

Ik heb dit jaar een benzodiazepide gegeven met redelijk succes. Geen honden in paniek, maar 1 ervan net te angstig naar mijn zin.

Een kennis heeft met succes Zylkéne gegeven. Deze hond werd hier al mee behandeld omdat deze bejaarde hond herplaatst was en daardoor uit balans was. Er zijn tijdens de jaarwisseling geen extra medicijnen nodig geweest.

Ik ga dus volgend jaar mijn angsthaas Zylkéne geven.

Overleg met de dierenarts is m.i. nodig omdat deze uw huisdieren kent en middel en dosis het beste kan bepalen voor uw dieren.

Ik heb een vuurwerk cd aangeschaft en regelmatig gedraaid om de honden aan de geluiden te wennen en daardoor de angst ook wat te doen afnemen.
( Tinley gedrags therapie CD)
Dit alleen was niet voldoende effectief.

tj
door tjalsma - Jan 12, 2011 om 14:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wij hebben al enige malen zo'n vuurwerk - CD geprobeerd, maar zelfs door speakerboxen van 150 Watt p/s totaal geen reactie van onze hond (Wij werden er wel gestoord van).