ru
door rubenf Dec 3, 2023 om 07:02
Huishouden & energie

Waarom bieden energie aanbieders contracten aan incl. prijsplafond? deze vervalt

Per 1 januari vervalt het prijsplafond, maar ik zie veel energie contracten voor 2024 incl. prijsplafond.

Buiten dat zie ik ook veel aanbieders met hele lage maandkosten, maar als je op de ervaringen in internet zoekt zie je niks anders dan klachten over ineens hoge rekeningen,en klantenservice niet bereikbaar,kan dit zomaar als jij je aan je verbruik houdt?

4152 7 Rapporteer
ro
door ronny530 - Dec 3, 2023 om 07:58
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het prijsplafond vervalt per 1 januari maar de energieprijzen zijn ook gedaald tot onder het prijsplafond.
De maandlasten zijn op basis van het gemiddelde jaarverbruik gebaseerd maar u kunt ook uw verbruik van het afgelopen jaar invullen wat een beeld over de globale maandkosten geeft.
Een goede leidraad is om het eerste jaar het maandbedrag dat u nu betaald aan te houden om nabetalingen te voorkomen.

mahadma
door mahadma - Dec 3, 2023 om 10:33
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Bedenk één ding: U betaalt uiteindelijk alles wat u verbruikt., d.w.z.het voorschotbedrag is een schatting van uw jaarverbruik gedeeld door 12. Als de enegieverkoper "goedkoop" wil overkomen wordt er een TE laag maandbedrag genoemd, wat resuleteerd in een forse bijbetaling.

Ik volg Ronny530 in zijn stelling dat u een soortgelijk bedrag per maand blijft betalen (mits u geen bijbetaling moet doen) over afgelopen jaar.
Mijn echt gekochte en betaalde met echt geld kristallenbol kan niet voorspellen of variabele of vaste rpijzen het goede antwoord is.

rj
door rjw - Dec 3, 2023 om 10:36
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nu een contract afsluit is het energieplafond nog van toepassing. Als het is afgeschaft zullen ze het ongetwijfeld verwijderen uit het aanbod.

Iv
door Ivo W - Dec 3, 2023 om 10:49
730 Antwoorden / Vragen

Alle contracten die nu worden aangeboden aan particulieren werken tot eind van dit jaar nog met het prijsplafond.

Daarnaast worden er momenteel veel contracten aangeboden met "prijzen onder het prijsplafond". Dat betekent dus dat na het aflopen van het prijsplafond per 1 januari de klant toch een bedrag per KWh en m3 blijft betalen wat niet hoger is dan het huidige prijsplafond.

Wat betreft de lage maandbedragen is het heel simpel: op elke vergelijkingssite en elke website van een energieleverancier kunt u voor de offerte zélf uw geschat jaarverbruik invullen. Als u hier een realistisch verbruik invult, dan zal er ook een offerte volgen met een realistisch maandbedrag en zal het verschil bij de jaarrekening beperkt zijn (indien u het komende jaar niet ineens veel meer energie gaat gebruiken dan het bedrag wat u zelf heeft ingevuld op basis van uw verbruik van afgelopen jaren).

Wanneer u niet zelf uw verbruik invult, maar de berekening uit laat gaan van de gemiddelden op basis van type woning en aantal bewoners, dan kan dat natuurlijk sterk afwijken van de werkelijkheid. Want bijna niemand is "gemiddeld". De één zit ver onder het gemiddelde en krijgt in zo'n situatie aan het eind van het jaar veel geld terug. De ander zit ver boven het gemiddelde verbruik en zal dan eind van het jaar fors moeten bijbetalen.

Dat is dus een kwestie van gewoon een realistische schatting van het jaarverbruik opgeven, op basis van het gemiddelde wat u de afgelopen paar jaar gebruikt heeft.

hereistom
door hereistom - Dec 3, 2023 om 10:49
736 Antwoorden / 1 Vragen

Prijsplafond loopt nog tot 1 januari, daarom hebben veel,leveranciers dat er nog bij staan.
Echter zijn bij de meeste de prijzen al ruim onder het prijsplafond.
Ze kunnen niet meer rekenen dan je verbruikt, echter zijn er veel mensen die hun jaarverbruik te laag opgeven en dan krijg je toch een hogere rekening.
Dus beter is bij het opgeven van uw verbruik deze iets hoger op te geven om tegenvallers tegen te gaan, zoals bijv. een koude winter e.d.

borg queen
door borg queen - Dec 3, 2023 om 11:07
127 Antwoorden / 2 Vragen

Het maandbedrag kan je veelal zelf aanpassen. Als je zo ongeveer weet wat je verbruikt en wat dat met jouw contract ongeveer gaat kosten,kan je dat doen. Mijn aanbieders geeft per maand aan of ik beter iets omhoog kan gaan met het maandbedrag. Naar beden ook, maar dat doe ik dan niet. Krijg liever terug dan dat ik (veel) moet bijbetalen.

mi
door miennaamishaaz - Dec 4, 2023 om 22:25
725 Antwoorden / 1 Vragen

1 van de redenen is omdat ze dat nog verplicht zijn te vermelden, zelfs al zitten de prijzen onder het prijsplafond.

Dit is mede vanwege dynamische contracten met dag-tarieven.
waardoor je niet bv ineens 80CT per kwh moet betalen omdat dat de dag-tarieven zijn, maar gewoon het prijsplafond tarief.