ki
door kippie42 Feb 17, 2009 om 19:43
Huishouden & energie

Wanprestatie onderaanemer badkamer

wij hebben onlangs de sleutel gekregen van ons nieuwe huis( nieuwbouw) Wij hebben door de aangewezen onderaannemer de badkamer en toiletten laten tegelen. In totaal hebben wij 8600 euro uitgegeven aan tegels en deze zijn niet naar onze zin getegeld. Onder andere zit de zaagsnede van de tegel in het zicht, de mozaik zit scheef en is schaaf afgezaagd en ga zo maar door. Wij hebben een gesprek gehad bij de onderaannemer en uit coulance willen ze 2 van de 4 muurtjes overtegelen, maar niet op de manier waarop wij dat willen. Het is hun manier of helemaal niet. Wij hebben geen rechtsbijstandsverzekering, maar willen wel graag weten wat onze mogelijkheden zijn.

961 7 Rapporteer

kiran
door kiran - Feb 17, 2009 om 20:28
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kippie42

Klik: ontevreden over het resultaat   < info

U kunt evt. ook info ophalen bij een Juridisch Loket.

Klik hier   < bellen/mailen/langsgaan

Wens u succes, m.vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 18, 2009 om 02:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag kippie,

Hoe het tegelwerk uitgevoerd moet worden staat in het bestek van het bouwwerk.

U heeft in principe niets met de onderaannemer van doen, tenzij u het werk zelf aan de onderaannemer hebt gegund. Die is dan geen onderaannemer meer, doch aannemer. Want het werk loopt dan geheel buiten de (hoofd)aannemer om.

Wordt voor dit werk betaald aan de hoofdaannemer, dan dient u met de uitvoerder van deze uw probleem op te lossen volgens bestek en vakkundigheid.
U hoeft geen genoegen te nemen met scheef of onregelmatig tegelwerk. Hoe hoeken enz. afgewerkt moeten worden staat in bestek. Zo niet, dan volgens normen van vakkundigheid. Overleg met de uitvoerder.

Hardware ERror MAN.

1paul
door 1paul - Feb 18, 2009 om 13:43
3221 Antwoorden / 0 Vragen

even aanvullend, hou de laatste betaling in tot het opgelost is naar uw zin.

Dit moet wel inderdaad in overeenstemming zijn met het bestek en/of wat men mag verwachten van goed vakmanschap.

re
door retaliator - Feb 18, 2009 om 23:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vergeet te melden dat het belangrijk is om de aannemer zo spoedig mogelijk in gebreke te stellen. Indien je een voorbeeld van een brief voor ingebrekestelling wilt hebben dan zal ik je die wel sturen.

re
door retaliator - Feb 19, 2009 om 06:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

Mij is exact hetzelfde overkomen. Ben je misschien lid van Vereniging Eigen Huis. Die kun je een opleverkeuring met bijstand laten uitvoeren.

In ieder geval schijnt bij keramische tegels een tolerantie van 2 mm aanvaardbaar. Bij natuurtegels 3 mm.

Wordt dit overschreden en zeker als dit veel voorkomt, dan kun je eisen dat het geheel opnieuw uitgebroken en opnieuw gelegd wordt.
In de praktijk zal de aannemer dit een kostbare zaak vinden en er alles aan proberen om af te kopen of anderszins tot een oplossing te komen.

Zoals eerder is aangegeven kun je het best de laatste rekeningen opschorten tot een oplossing is gerealiseerd. Daarnaast moet je altijd proberen om de hoofdaannemer alleen aansprakelijk te stellen.

Mijn advocaat heeft afgesproken om de onderaannemer in rechte te betrekken. Dit om de procedure voor de aannemer makkelijke te maken.

Let wel, hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Bij mij uurt het inmiddels al 3/4 jaar en ik verwacht dat het dit jaar ook nog niet afgewerkt gaat worden. Wel krijg je dat er steeds meer kleine problemen van de (ver)bouw boven water komen en dan ook meegenomen gaan worden.

Het blijft voor iedereen vervelend maar je zult door de zure appel moeten bijten als je alles afgewerkt wilt hebben waar je voor betaald hebt.

Suc6

ki
door kippie42 - Feb 19, 2009 om 06:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je antwoord en advies. We zijn er druk mee bezig. We hebben een brief waarin we ze in gebreke stellen en de mogelijkheid geven om eea te herstellen, maar wij willen graag dat dat op onze manier gebeurd en niet omdat zij vinden dat ze het uit coulance doen. We wachten maar weer af, meer kan je niet doen.

re
door retaliator - Feb 19, 2009 om 06:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als die manier niet afwijkend is van de manier volgens de oorspronkelijke opdracht dan mag duidelijk zijn dat jullie nog steeds in de rol van opdrachtgever zitten en de aannemer in de rol van uitvoerder. Dat moet die aannemer ondubbelzinnig duidelijk worden gemaakt.