Mi
door Mikee Aug 29, 2020 om 14:41
Huishouden & energie

Wasmachine aansluiten zonder beluchtingskraan

Beste Kassa Leden,

Ik heb een vraag betreft het aansluiten van een wasmachine, normaal niet zo'n moeilijk klusje maar in dit geval toch wat gecompliceerd.
Ik bezit sinds kort een appartement in het buitenland waarbij dit appartement deels verhuurd zal worden.
Binnen afzienbare tijd ga ik er voor een periode zelf wonen en dan is het wel handig om zelf te kunnen wassen.

Ik wil de wasmachine gaan plaatsen in de badkamer want dit is de enige plek.
Uiteraard heeft een wasmachine een wateraansluiting en afvoer nodig.

De afvoer wil ik oplossen door deze sifon toe te passen: LINK
I
k denk dat het hiermee wel moet lukken voor de afvoer van het water.

Dan zitten we alleen nog met de aanvoer, normaal heb je een wasmachinekraan met keerklep maar omdat dit appartement op den duur weer in de verhuur gaat moet ik het weer in de oude staat terugbrengen en is het plaatsen van zo'n kraan niet de oplossing.
Het enige wat ik kan doen is de aanvoer aansluiten op de wastafel.. maar hoe? en kan dit zomaar of heb ik daarvoor speciale hulpstukken nodig?
Wie heeft er een oplossing (en nee dat is niet de wasserette)

Plattegrond badkamer:

6458 11 Rapporteer

me
door mein33 - Aug 29, 2020 om 15:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In de koudwaterleiding onder de wastafel een T-stuk plaatsen en daar de toevoer tot de wasmachine op aansluiten ?

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2020 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meestal kan men geen slang aansluiten op de wastafelkraan, maar wellicht is (af en toe) aansluiten op de doucheaanvoer wel mogelijk. Misschien hebt u dan een wat langere slang nodig.

Maar als het appartement van uzelf is, hoeft u toch niets in de oude staat terug te brengen.

Mi
door Mikee Aug 29, 2020 om 16:18
2 Antwoorden / 6 Vragen

Dat klopt dat het mijn appartement is maar als het weer in de verhuur gaat moet het appartement exact hetzelfde zijn als de anderen.
Een wasmachinekraan hoort daar niet echt bij want een fraai gezicht is het niet.

@H
door @HENK@ Sep 1, 2020 om 00:47
159 Antwoorden / 1 Vragen

reactie verwijderd en geplaatst als antwoord

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2020 om 15:47
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou toch maar een wasmachinekraan plaatsen. Tegenwoordig zijn de aanvoerslangen voorzien van een zg. terugslagklep die alleen op een kraan met schroefdraad past. Dat u het in de oude staat moet terugbrengen ontgaat mij even zeker als het een eigen appartement is. Het aanbrengen van een T (knel)kopeling, bij een leiding in zicht, is niet zo moeilijk en zo die t.zt. verwijderd moet worden kunt u volstaan de T koppeling te vervangen voor een normale koppeling. Komt de kraan direct uit de muur dan kunt u daar een splitter ( Y) tussen zetten waarop u de wastafelkraan en wasmachinekraan op kan schroeven. Terug in de oude staat kunt u die splitter er weer tussenuit halen en wastafelkraan weer terugplaatsen. Kosten van splitter plus kraan rond de € 15.- Kijk voor de splitter; hier

Mi
door Mikee Aug 30, 2020 om 13:36
2 Antwoorden / 6 Vragen

Duidelijk verhaal, bedankt voor je reactie.

he
door henkie.penkie Aug 31, 2020 om 09:54
149 Antwoorden / 0 Vragen

Let op, de klep die in de verdikking van de slang zit ingebouwd is géén terugslagklep, het is enkel een afsluitklep die elektrisch afsluit. Ik weet niet hoe de regels in het buitenland zijn maar in Nederland is het tegenwoordig verplicht om een wasautomaatkraan met terugslagklep te plaatsen inverbamd de legionnella bacrterie.

gerbera
door gerbera Aug 31, 2020 om 14:57
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@Henkie Penkie De verdikking op de slang die je op de kraan schroeft is een waterslot welke de watertoevoer afsluit als de weerstand in de toevoer, bv met slangbreuk, wegvalt. Ik was zelf even in de war met de terugslagklep die natuurlijk in de kraan zit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2020 om 10:38
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven moet het m.i. mogelijk zijn om in de aanvoerleiding van de wastafel onder die wastafel een T-stuk te (laten) monteren.
Bij uw vertrek kunt u dat ook weer (laten) verwijderen waarbij ik niet uitsluit dat men er ook genoegen meeneemt als u de aparte kraan en afdekdop daarna laat zitten (voor een volgende bewoner).

Mi
door Mikee Aug 30, 2020 om 13:36
2 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat dit dan inderdaad de beste oplossing is zonder te veel schade te hoeven aanbrengen.
Ik kan kijken om de kraan onder de wastafel te monteren achter de ladekast zodat hij uit het zicht geplaatst wordt.

Anders inderdaad gewoon weghalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2020 om 13:46
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Dank. Succes en laat eventueel weten of het ook lukt op als ook door @MEIN33 en @GERBERA aangegeven wijze.

Mi
door Mikee Aug 30, 2020 om 17:09
2 Antwoorden / 6 Vragen

Doe ik.. echter gaat dat nog ruim 1.5 jaar duren voordat ik er echt antwoord op heb :)

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2020 om 17:52
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ik bedoel het aansluiten nu. Niet het weghalen als u weer vertrekt.

Mi
door Mikee Aug 30, 2020 om 19:58
2 Antwoorden / 6 Vragen

ik laat het weten!!

is er niet ergens een instructiefilmpje?

gerbera
door gerbera - Aug 30, 2020 om 22:05
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U vraagd om een instructiefilm voor aansluiting kraan. kijk ff hier

me
door mein33 - Aug 31, 2020 om 10:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

OOR MIKEE 30 AUG. 2020 OM 19:58
1 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

ik laat het weten!!

is er niet ergens een instructiefilmpje?

Het filmpje staat er inmiddels, maar vetgeet niet de afsluitkraan van de waterleiding dicht te draaien en om dan ook nog ergens op een zo laag mogelijk punt de druk van de leiding te halen en het water zo goed als mogelijk af te tappen (dat krrantje ook gelijk weer dichtdraaien. (zodat u dat niet kunt vergeten)

Suc6 !     ;-))

gerbera
door gerbera Aug 31, 2020 om 14:59
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@MEIN33, Ook dat (hoofdkraan) laten ze in het filmpje zien;-))

me
door mein33 Aug 31, 2020 om 19:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik open nooit een link, vandaar mijn tekst !  ;-))

koekeloer
door koekeloer - Aug 31, 2020 om 12:05
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom moet u het appartement in originele staat laten als u, zoals u zelf zegt, de bezitter bent van het appartement?

mo
door mof - Aug 31, 2020 om 14:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp niet goed wat het probleem is: bij mij thuis zit de wateraanvoer van de wasmachine op een gewone muurkraan. Wasmachine kraan met keerklep,
daarvan he nog niet gehoord. Verder, je geeft aan dat je het appartement bezit, dan maak je toch zelf uit of je een kraan met keerklep monteert als jij dat wilt? Als het appartement
in jouw bezit is dan hoef je het toch niet in de originele staat terug te voeren?

1paul
door 1paul - Aug 31, 2020 om 15:25
3153 Antwoorden / 0 Vragen

de vraag die u zichzelf moet stellen is of het niet handig is voor de volgende huurder om ook de mogelijkheid te hebben van een wasmachine in het appartement en om dan als u weer weg gaat het geheel gewoon te latens taan als extra service naar de huurder(s) toe....

wat nog een probleem kan zijn trouwens is dat de leiding in de douche niet genoeg druk genereert om de wasmachine van water te voorzien, vaak zijn de leidingen daar 12 mm en die van de wasmachine 16mm....

mocht de druk dan te laag zijn kan de machine in storing vallen....

@H
door @HENK@ - Sep 1, 2020 om 00:52
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een wastafelkraan met beweegbare uitloop.

Wanneer ik die uitloop verwijder kan ik er de slang van de cv (om bij te vullen) op aansluiten.

De uitloop heeft dan een normale kraan schroefdraad waar o.a. een tuinslang, wasmachine slang, en in mijn geval de cv slang probleemloos op past!

ongeveer zo iets dus

gerbera
door gerbera - Sep 4, 2020 om 11:28
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even een aanvulling, u wilt de afvoer aansluiten op een syfon onder de wastafel. Let er daarbij op dat de afvoerslang niet lager komt dan het waternivo in uw machine omdat deze anders (gedeeltelijk) leegloopt en dus water blijft toevoegen zolang dit niet op het juiste nivo in de machine is. Verstandiger is dan ook de slang gewoon in de wastafel te hangen en die (dure) syfon achterwege te laten.