boy
door boy Aug 17, 2010 om 10:58
Huishouden & energie

Wasmachinekraan

Hallo,

Ik wil de kraan bij de wasmachine vervangen omdat deze lekt. Nu weet ik dat dit een kraan is met een beluchter. Ik zie op internet dat er ook kranen met beluchter en terugslagklep zijn. ( Of mijn oude kraan ook een terugslagklep heeft, weet ik niet, omdat ik hem nog niet heb gedemonteerd.).

De vraag is: is een kraan met beluchter voldoende of moet er ook een terugslagklep in zitten.

Boy

54746 11 Rapporteer

invalide
door invalide - Aug 17, 2010 om 11:10
787 Antwoorden / 5 Vragen

De meeste nieuwe moeten aan Kiwa keurmerk voldoen dus zonder die klep word volgens mij lastig te vinden.
Gewoon kopen en monteren, de ontluchting is belangrijker dan klep want meestal zit er naast deze kraan zelden een normale kraan voor drinkwater.
Als de afstand met normale kraan meer dan 2 meter is zou het terugslaan nauwelijks schade opleveren.

boy
door boy - Aug 17, 2010 om 11:18
92 Antwoorden / 44 Vragen

Invalide,

Bedankt voor dit snelle antwoord. Echter een ding is mij niet duidelijk, wat bedoel je met terugslaan? (Er is geen normale kraan aanwezig binnen 2 meter) .

Ik heb tevens even rondgekeken op internet (zie bv Wildkamp). Er zijn wasmachinekranen zonder terugslagklep te krijgen.
Als ik je reatie lees zou een kraan met beluchter voldoende zijn.

Boy

genius
door genius - Aug 17, 2010 om 11:36
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote]De vraag is: is een kraan met beluchter voldoende of moet er ook een terugslagklep in zitten.Hallo boy,

De voorschriften voor het aansluiten van o.a. een wasmachine zijn zelfs wettelijk geregeld! Dus hetgeen invalide aangeeft klopt niet! Het gaat om de kwaliteit van het drinkwater te waarborgen én de veiligheid van de installatie. Bron

Het voorkomen van verontreiniging in de waterleiding is voor een collectief waterleidingsysteem één van de verplichtingen volgens de zorgplicht, beschreven in de waterwerkbladen 1.4G

Ik hoop dat dit antwoord voldoet aan je vraag.

Succes!

G.

an
door anicu - Aug 17, 2010 om 11:38
110 Antwoorden / 0 Vragen

Een terugslagklep is bedoeld om te zorgen dat er geen wasmachinewater in het drinkwaternet terecht komt.

toolboy
door toolboy - Aug 17, 2010 om 12:26
965 Antwoorden / 40 Vragen

U hoeft de kraan niet te vervangen,Bij elke bouwmarkt zijner losse spindels te koop(het binnenwerk)

Groet T

ridder_1
door ridder_1 - Aug 17, 2010 om 12:47
376 Antwoorden / 8 Vragen

De keerklep is zuiver bedoeld om te voorkomen dat de wasmachine ooit water kan
terug laten stromen in de binneninstallatie en /of distributieleidingnet van het waterleidingbedrijf. Bijna alle standaardwatermeters voor huishoudelijk gebruik (Qnom 1,5 m3/h of 2,5 m3/h) bezitten van fabriekswege reeds een ingebouwde keerklep om dit te voorkomen. Derhalve zal het (theoretisch) kunnen terugstromen van de wasmachine (t.g.v. vacuumtrekken en onderdruk in de binneninstallatie) zich dan beperken tot de uitlaat van de individuele watermeter veelal geplaatst in de centrale meterkast ( bij alle nieuwbouw woningen vanaf de 60er jaren vorige eeuw) in elke woning. De verplichte beluchter in de wasmachineaansluitkraan voorkomt dit reeds in hoge mate dat deze situatie kan optreden.

mi
door miraltje - Aug 17, 2010 om 19:11
462 Antwoorden / 0 Vragen

of er een terugslagklep of beluchter moet worden toegepast hangt af van het type verbinding die gemaakt wordt.

je hebt een zuigkruis verbinding (vrijverval in een bak)
en een perskruis verbinding (de installie kan druk opbouwen)

een wasmachine is een zuigkruis verbinding en kan in een ongunstige situatie water terug hevelen wanneer de druk wegvalt.
vandaar dat een wasmachine voorzien moet zijn van een beluchter.
een combinatie met een keerklep mag ook maar alleen een keerklep weer niet.

een vaatwasser/cv ketel zijn voorbeelden van een perskruis verbinding, in een ongunstige situatie kan er een hogere druk onstaan in de aangesloten apparatuur en kan vervuild water terug gedrukt worden in de drinkwaterinstallatie.
vandaar dat voor een vaatwasser/ cv ketel een (bij voorkeur controleerbare) keerklep moet zijn aangebracht of in combinatie met een beluchtekraan.

je kunt dus zonder gevaar een nieuwe kraan monteren indien deze voorzien is van een beluchter en en ingebouwde keerklep.
je kunt aan de hand van de letters die in het kraanlichaamgegegoten zien welke beveilig de kraan heeft

EB staat voor nietcontroleerbarekeerklep
DA staat voor beluchter
bij een kraan met de combinatie DA-EB is deze kraan voorzien van keerklep en beluchter

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 17, 2010 om 23:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Kan het niet zijn dat de beluchter lekt? Dat komt door kalkafzetting in de beluchter vaker voor. Het binnenwerk van een wasmachinekraan wordt haast nooit bediend en de glantafdichting is tegenwoordig zo goed dat lekken langs de spindel haast nooit meer voorkomt.

Recentelijk bij familie een lekkende plastic beluchter gehad. Deze zijn los niet te koop.
Om een klein goedkoop onderdeeltje dat om wat kalkafzetting lekt een hele, verder goedwerkende kraan te moeten vervangen stuit mij tegen de borst.

In mijn junkbox had ik nog een kraan met een messing beluchter en deze er op gezet. Deze messing beluchter is ook weer te repareren wanneer deze zou gaan lekken. Dit in tegenstelling tot de plastic beluchter die niet uit de kraan te schroeven was zonder stuk te maken. Er zat wel schroefdraad in.

========================================================================
@ boy:

Er is voor de wasmachine geen extra terugslagklep in die kraan nodig. Alleen wel wanneer de CV vanaf die kraan met een slang bijgevuld wordt. Er zijn ook losse terugslagkleppen te koop welke i.p.v. een kraan in de muurplaat kunt schroeven. In de terugslagklep kan de kraan weer geschroefd worden. Dat is goedkoper dan een kraan met ingebouwde terugslagklep.

Hardware ERror MAN.

boy
door boy - Aug 18, 2010 om 13:48
92 Antwoorden / 44 Vragen

Niewe kraan is inmiddels geplaatst (met beluchter en terugslagklep).
Iedereen bedankt voor de reacties. (alweer veel geleerd).

Boy

an
door anderson - Sep 17, 2014 om 15:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik had dezelfde vraag en heb toen een pagina gevonden waar alles beschreven wordt. Dus ook hoe je kan zien of je wasmachinekraan een keerklep heeft.
http://www.klusbeter.nl/sanitair/kranen/wasmachinekraan/
Ik hoop dat ik hier iemand mee geholpen heb.

an
door anderson - Sep 17, 2014 om 16:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Oops! Link vergeten Klusbeter.nl