fr
door fred_a Jan 27, 2016 om 17:48
Huishouden & energie

Wasverzachterbakje loopt voortijdig leeg

* Ik heb de melding gehad dat vanwege een technische storing het topic offline is geplaatst, met het verzoek de vraag nogmaals te plaatsen; bij deze *

In het wasverzachterbakje van de wasmachine zou pas water moeten komen in de laatste spoelbeurt, zodat het bakje dan en alleen dan leegloopt. Mijn probleem is dat er bij het begin van de laatste spoelbeurt het wasverzachterbakje al leeg is. Blijkbaar komt er al eerder water in het bakje. En ik heb waargenomen dat dit ook inderdaad gebeurt: zowel bij start van het wasproces als bij de eerste spoelbeurt(en) druppelt er uit de sproeikopjes boven het wasverzachterbakje water in dit bakje. Zoveel water dat het nivo boven het maximum komt en het bakje voortijdig leegloopt. Dit gebeurt trouwens in sterke mate als water in bakje I komt, en veel minder bij bakje II. Verder neem ik waar dat als het wasverzachterbakje gevuld wordt bij de laatste spoelbeurt, dat er dan ook water in de bakjes I en II komt. Op zich niet een probleem, maar het is wel een aanwijzing.

Het mechanisme dat er voor moet zorgen dat er alleen water in het bakje (I, II, wasverzachter) komt waar dat in moet komen op een bepaald moment, werkt blijkbaar niet goed (het systeem is niet waterdicht zogezegd).  Wat is de oorzaak hiervan en hoe is dit te verhelpen? Kan je dit zelf doen of is er een monteur nodig?

Wie heeft ervaring met dit verschijnsel en heeft een oplossing?

5369 16 Rapporteer

marita567
door marita567 - Jan 27, 2016 om 17:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Welk merk wasmachine en type nr heeft uw ?

costnix
door costnix - Jan 27, 2016 om 18:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien sjoemelsoftware? ;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 27, 2016 om 19:30
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Fred_a,
als het een oudere wasmachine is zou u handmatig de wasverzachter aan het laatste spoelwater kunnen toevoegen, nodig is dat niet want zonder gaat het ook en hoeft u geen dure monteur in te schakelen.
Vr, gr.

aurora1
door aurora1 - Jan 27, 2016 om 20:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al gezegd, handmatig bij de laatste spoelbeurt wasverzachter toevoegen. Of beter nog: huishoudazijn.

Hoe is het eigenlijk afgelopen met de defecte dvd recorder?

tijger1
door tijger1 Jan 27, 2016 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de rechtzaak tegen de schilder? Aangifte erfbelasting? Alkemaal cliffhangers. :-)

tenormin
door tenormin Jan 27, 2016 om 20:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, je zult achter elkaar maar problemen hebben met.... Niet zo ongewoon. Kan gebeuren in het gewone leven.

aurora1
door aurora1 Jan 27, 2016 om 21:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die durfde ik al niet meer te noemen, geen meldingen over de afloop, ondanks toezeggingen daarover en dat reageerders in de meeste gevallen er nogal wat tijd in hebben gestoken.....

marita567
door marita567 Jan 27, 2016 om 21:07
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@aurora1 , waarom hebt uw dat er niet bij vermeld ? daar is toch niks mee als uw dit op een normale manier vraagt .
dan weet TS het in ene keer .

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2016 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita567

Wat bedoelt u?

fr
door fred_a - Jan 27, 2016 om 20:33
124 Antwoorden / 20 Vragen

In antwoord op uw reacties:

Merk=Whirlpool; type=1400;

Als trucje voeg ik de wasverzachter al verderop in het wasprogramma toe;

Huishoudazijn als verzachter? Verzachter dat dan en krijg je dan geen zuur wasgoed? (Op dat defecte apparaar kom ik op bij een ander gelegenheid terug)

Als je eerder op de verwijderde post gereageerd heb, dan graag je antwoord nogmaals hier plaatsen.

ph
door philip36 - Jan 27, 2016 om 20:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe weet u dat de wasverzachter pas bij de laatste spoelbeurt in het spoelwater moet komen.

Het lijkt me normaal dat dit bij de voorlaatste spoelbeurt gebeurt om met de laatste spoelbeurt de resten van de waterverzachter uit het wasgoed te krijgen.
De werking van wasverzachter is niet zo dat het achter moet blijven in het wasgoed.

marita567
door marita567 - Jan 27, 2016 om 21:01
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@Fred A ,

U vermeld whirlpool 1400 , maar ik zie verschillende  whirpool olympia / denver / e.d allemaal 1400 ,  welke heeft uw nu ?
Kijk ook eens in de handleiding van uw wasmachine bij problemen oplossen .

gerbera
door gerbera - Jan 27, 2016 om 23:24
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Loopt het bakje leeg of lijkt dit maar zo. Bij mijn (AEG) machine zie ik ook dat het bakje ogenschijnlijk leeg is echter is dit naar voren gelopen maar zit er echt nog wel in. Het wordt bij de voorlaatste spoelbeurt in de machine gebracht en in dat geval loopt het water door alle bakjes. Als er echter in het begin van het wasprogramma water in dat bakje loopt is er mogelijk iets mis met de afsluiting. kalkafzetting kan hiervan de oorzaak zijn.

Cookies
door Cookies - Jan 27, 2016 om 23:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je het probleem zelf wilt proberen op te lossen, zou ik zeker deze vraag stellen op het forum van Klusidee http://www.klusidee.nl/Forum/witgoed-en-bruingoed-f18.html

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2016 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Azijn maakt wasgoed zachter en nee, het wasgoed ruikt niet zuur. Uiteraard moet wasverzachter bij de laatste spoelbeurt. Een spoelbeurt eerder is zinloos, dan wordt het er weer uitgespoeld.

U kunt aan de witte was ook een flinke schep soda aan de hoofdwas toevoegen. Als u dat regelmatig doet, slaan kalkzouten niet neer op het wasgoed, wordt dus niet hard, en hebt u daarbij geen wasverzachter nodig.

fr
door fred_a - Feb 19, 2016 om 22:03
124 Antwoorden / 20 Vragen

Wegens ziekte heb ik nog niet eerder kunnen reageren op de geplaatste reacties. Ik hoop dit de komende dagen alsnog te kunnen doen.

fr
door fred_a - Feb 19, 2016 om 22:10
124 Antwoorden / 20 Vragen

Het type 1400 betreft Nevada, en natuurlijk heb ik al in de handleiding gekeken.

Als het bakje leeg loopt, dan is dat goed te zien. En dat gebeurt dus voortijdig.

Dat het probleem kalkafzetting is, lijkt mij dat dat het probleem zou kunnen zijn. Maar wat doe je er aan? Lijkt mij een vraag voor de serviceafdeling van de fabrikant.

Zo, toch op alle reacties gereageerd, hopelijk leidt dit tot meer tips.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2016 om 11:49
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Is het een bakje met een overlooppijpje. In dat geval zou het kunnen zijn dat er te veel verzachter wordt gebruikt waardoor het pijpje overloopt en een vacuum getrokken wordt.

fr
door fred_a Mar 1, 2016 om 19:26
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ook als ik het wasverzachterbakje leeg laat, komt er voortijdig water in zoals eerder beschreven.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2016 om 12:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het probleem volgens u kalkafzetting is dan kunt u de machine reinigen, hoe kalk uit wasmachines te verwijderen is op internet te vinden.
Zoals al is gemeld (zie de reactie van @tijger1), met azijn ruikt het wasgoed niet zuur, maar u kunt ook bijv. azijn met lavendelgeur kopen.
Als u vindt dat u met uw vraag bij de serviceafdeling moet zijn dan neemt u toch daarmee contact op?

fr
door fred_a Mar 1, 2016 om 19:28
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb geprobeerd contact te leggen met de klantenservice, maar helaas "kunnen we u niet helpen, want wij sturen alleen monteurs". Blijkbaar kan je niet terecht bij de fabrikant voor technische vragen.

ph
door philip36 - Feb 20, 2016 om 12:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@FRED_A

Wat is voortijdig?
Staat ergens in de gebruiksaanwijzing dat het bij de laatste spoelbeurt leeg moet lopen?
Als het leegloopt bij de voorlaatste spoelbeurt is dat gewoon goed.

Anders eens een keertje wassen met en zonder wasverzachter en voelen of u verschil merkt.
Weet u meteen of de wasverzachter verloren gaat door voortijdig legen van dat bakje.

fr
door fred_a Mar 1, 2016 om 19:32
124 Antwoorden / 20 Vragen

Zoals al eerder opgemerkt, is het juist de bedoeling dat de wasverzachter bij de laatste spoelbeurt meegenomen wordt. En de wasverzachter gaat dus inderdaad verloren door het voortijdig legen. En voortijdig is dus voor de laatste spoelbeurt.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2016 om 16:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal gesproken zitten er bij de waterinlaat magneetventielen die er voor zorgen dat het water in het juiste bakje komt. Die van de wasverzachter kan vastzitten, waardoor deze open blijft staan, wat door kalkaanslag veroorzaakt kan worden. Dit kan met ontkalken niet verholpen worden.

fr
door fred_a Mar 1, 2016 om 19:43
124 Antwoorden / 20 Vragen

Dit lijkt mij ook een mogelijkheid, naast het genoemde probleem met de afsluiting.