jo
door joerieve Dec 14, 2016 om 17:23
Huishouden & energie

Waterstand wijkt af

Goedendag

vandaag kregen wij het bericht dat we de waterstand door moeten geven voor 31 dec

ik dacht. Doe ik gelijk even
ik heb alles keurig ingevuld maar kreeg de melding"uw verbruik wijkt af van ons verwachtingspatroon. Weet u zeker dat u de juiste gegevens hebt ingevuld"

op de teler staat voor de komma 00370. Dit heb ik ook ingevuld. Wij wonen zelf nog maar 6 maanden in deze woning en de meter is in 2010  vervangen.

Nu vragen wij ons af wat ze nou precies bedoelen

Edit-
Ik zie net in onze map dat we van het waterbedrijf zelf een brief hebben gekregen op 7 juni

met de stand 343 en verwacht jaargebruik van 100

6066 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 14, 2016 om 17:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat je bij het betrekken van de woning ook de meterstand hebt opgeschreven? Zo ja, dan kan je toch nagaan of het verbruik heel erg afwijkend is?

jo
door joerieve Dec 14, 2016 om 17:31
31 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik heel eerlijk ben heb ik daar dus niet aangedacht

aleen vind ik het raar dat ze dit dus aangeven maar niet de reden erbij waarom het afwijkt volgens hun.

Het kan in positieve zin zijn(te veel betaald dus x bedrag terug krijgen)

of in negatieve zin (x bedrag bij betalen)

maar aangezien ik hiervoor in een woning zat waarbij de water in de huur zat verwerkt (groot complex) ben ik dit dus niet gewend en heb ik er stom genoeg oook niet aangedacht

diumenge
door diumenge Dec 14, 2016 om 17:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad vreemd dat ze dat niet aangeven, dan maar even bellen morgen. Klik op https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/ voor een indicatie van het mogelijk verbruik.

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2016 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu vragen wij ons af wat ze nou precies bedoelen
Dat zou ik dan eens navragen. ;-)

jo
door joerieve Dec 14, 2016 om 17:37
31 Antwoorden / 7 Vragen

Gaan we morgen ook doen. Was alleen benieuwd of ik iets misschien iets fout heb kunnen doen. Dit omdat het voor het eerst is dat we een meterstand van water door hoeven te geven.

jo
door joerieve - Dec 14, 2016 om 17:40
31 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zie net in onze map dat we van het waterbedrijf zelf een brief hebben gekregen op 7 juni

met de stand 343 en verwacht jaargebruik van 100

diumenge
door diumenge Dec 14, 2016 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uitgaande van vier maanden is het gemiddeld jaargebruik dan 81 en dus 20% lager dan ze verwacht hadden. Lijkt mij niets aan de hand, gewoon een geautomatiseerde melding.

diumenge
door diumenge Dec 14, 2016 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoewel, vanaf 7 juni is het ruim zes maanden. Dus een gemiddeld jaargebruik van 54, dat is 46% lager dan verwacht.

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2016 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen
getty
door getty - Dec 14, 2016 om 17:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat de stand te laag is in hun ogen.  Als in 2010 een nieuwe meter is geplaatst en die begint op 0, zou er in 6 jaar nog geen 60 per jaar zijn gebruikt. Dat is best weinig.  Mogelijk hadden uw voorgangers een hoger verbruik en bent u mogelijk heel zuinig waardoor ze het idee hebben dat het niet klopt. De beginstand zou wel handig zijn om te weten.  Die heeft u toch doorgegeven toen u er kwam wonen?

Edit, een verbruik van 27 voor 4 maanden vind ik niet zo laag.  Wij verbruiken per jaar 85, dus dit zou prima kunnen

pi
door pieterwolters Dec 14, 2016 om 19:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon alleen en bij mij is het gebruik onlangs geschat (na verhuizing) op 50m3. 60m3 is dus niet extreem.

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2016 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gezien de stand van 343 in juni en de stand van 370 nu kan ik me de vraag/melding voorstellen.
Weinig verbruikt!

Kijk eens hier ter info: http://gemiddeldgezien.nl/gemiddeld-waterverbruik

getty
door getty Dec 14, 2016 om 17:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind dit niet weinig, wij, 2 personen, gebruiken 85 per jaar. VOor 4 maanden vind ik 27 dus niet apart laag.

Cookies
door Cookies Dec 14, 2016 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, ik vind het ook helemaal niet weinig.

jo
door joerieve Dec 14, 2016 om 17:54
31 Antwoorden / 7 Vragen

Heb bericht aangepast moest 6 maanden zijn. Had een tikfout

Cookies
door Cookies - Dec 14, 2016 om 17:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gewoon invullen die 370. Lijkt mij prima kloppen dat verbruik van 27 in 4 maanden, de 1 gaat nu eenmaal wat zuiniger om met water dan de ander.

jo
door joerieve Dec 14, 2016 om 17:51
31 Antwoorden / 7 Vragen

Nja we werken beide veel. Hebben geen vaatwasser en douche elke dag.

Misschien dat het daardoor lager uitvalt aangezien de bewoonster die hiervoor zat geen baan had en thuis zat de hele dag(vertelde ze)

jo
door joerieve - Dec 14, 2016 om 17:50
31 Antwoorden / 7 Vragen

Ik vroeg mij al steeds af hoe jullie aan 4 maanden komen.

Zie nu dat ik een tikfout in Mn bericht had. Het moest zijn 6 maanden. Sorry voor dit misverstand

getty
door getty Dec 14, 2016 om 17:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor 6 maanden en in de zomerperiode is dit best wel weinig. Hoe is uw huishouden opgebouwd?

jo
door joerieve Dec 14, 2016 om 17:53
31 Antwoorden / 7 Vragen

Wonen met ze tweeen en werken fulltime doen 1 a 2 twee keer in de wek een was en douche elke dag kort.

Hebben geen vaatwasser etc

getty
door getty Dec 14, 2016 om 18:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan kan dit best!

diumenge
door diumenge - Dec 14, 2016 om 17:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus, een gemiddeld jaargebruik van 54. Dat is 46% lager dan verwacht en heeft waarschijnlijk een automatische waarschuwing gegenereerd om fouten bij het doorgeven te ondervangen en te voorkomen. Echter, de stand is goed ingevuld. Niets aan de hand dus, u bent gewoon zuining met water.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is gewoon een automatisch gegenereerd bericht. Misschien gebruikte de vorige bewoner wel 100 kuub per jaar. Het bericht krijgt u alleen omdat het verbruik wat afwijkt van wat zij verwachten. Stel dat u 470 in zou vullen, dan krijgt u dat bericht ook, net zo alsdat u een stand invult die minder was dan de beginstand. Het is om de mensen er even te aan herinneren dat ze goed kijken.

Tijdens vakantie heeft iemand voor mij weleens een stand doorgegeven, 572, toen was er nog geen alert. Later bleek dat dit 527 moest zijn. Ik heb dat toen maar gelaten, maar het jaar daarop, kreeg ik dus ook een alert. Ik heb toen even een verduidelijkend mailtje gestuurd.

jo
door joerieve - Dec 14, 2016 om 18:04
31 Antwoorden / 7 Vragen

Ah het is nu duidelijk iedereen bedankt voor het beantwoorden.

me
door mein33 - Dec 14, 2016 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weet u zeker dat u de juiste gegevens hebt ingevuld"

Er is sprake van een geschat verbruik, meestal een gemiddelde van de drie voorafgaande verbruiksjaren.
Uw verbruik is lager en roept de vraag op, klopt dit!!
Als de door u opgegeven meterstand klopt, dan kunt u volstaan door de vraag te beantwoorden met "ja" en is daarmee de kous af lijkt mij.

ro
door ronny530 - Dec 14, 2016 om 18:17
2881 Antwoorden / 41 Vragen

In het eerste jaar weet het waterbedrijf nog niet wat uw verbruik zal zijn dus maken ze een verwachtingspatroon van het jaarverbruik die ze in uw geval op 100 kuub hebben gezet en daar is het voorschotbedrag ook op gebaseerd. Menig waterbedrijf wil aan het eind van het jaar de standen hebben omdat ze dan in januari de afrekening kunnen sturen. U heeft in 6 maanden tijd 27 kuub water verbruikt dus zal het jaarverbruik om en nabij de 60 kuub liggen wat vrij normaal is voor een klein huishouden.  Dat het verwachtingspatroon niet klopt ligt aan de periode waarbinnen de meterstanden zijn doorgeven en die bevat maar 6 van de 12 maanden. Bij de nieuwe jaarrekening zal het teveel betaalde aan voorschot terugbetaald worden en zal ook het verwachtingspatroon naar beneden worden bijgesteld. U hoeft zich dus geen zorgen te maken want de meterstanden kloppen wel maar het verwachtingspatroon niet.

gerbera
door gerbera - Dec 14, 2016 om 22:12
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Troost u, dit doet mijn energiebedrijf ook. Gebruik altijd minder electra dan hun verwachten. Ik heb ze geadviseerd een nieuwe glazen bol aan te schaffen, die van hen is duidelijk defect.;-))

mi
door miraltje - Dec 15, 2016 om 00:00
462 Antwoorden / 0 Vragen

het waterleiding bebrijf gaat uit van heen gemiddeld verbruik van 50 kuub per jaar p/p.

met 2 personern zal je dab gemiddeld 100 kuub verbruik moeten hebben.
let wel het gaat om een gemiddeld verbruik.

indien je daar een te grote afwijking inzitr krijg je automatisch bericht zoals je nu heb gekregen.

dit geldt voor een "te" laag verbruik als ook voor een "te"hoog verbruik.

het is een extra controle om te voorkomen dat je te weinig danwel teveel verbruik opgeeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2016 om 09:13
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Lijkt mij simpel/eenvoudig: gewoon antwoorden dat u de stand juist heeft ingevuld!