je
door jenny2 Oct 14, 2011 om 09:04
Huishouden & energie

Waxinelichtjes

Waar maakt een mens zich druk om....
Nou bijvoorbeeld dat ik dagelijks cupjes van waxinelichtjes weggooi, wat behoorlijk schadelijk is voor het milieu.
Ik ben op zoek gegaan naar "cuploze", maar die zijn niet meer in de handel ( op dure van bijenwas of ecologische na).
Vreemd, er zijn best veel mensen milieubewust bezig.
Het is toch een hele berg onnodig afval ( ik gebruikte al ongeveer 20 per week..)
Ik ben nu weer gewone kaarsen gaan gebruiken.
Weet iemand waar je betaalbare waxinelichtjes "zonder" kunt kopen? ( en misschien is het nuttig om er naar te vragen bij winkels en leveranciers. Het is meestal toch een vraag/aanbod kwestie).

20453 75 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 14, 2011 om 09:37
842 Antwoorden / 1 Vragen

Hier vind je wat 'lot'genoten...

conny2
door conny2 - Oct 14, 2011 om 10:07
256 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Jenny,

Zou het bij gewone kaarsen houden, die hebben ook geen aluminium houdertje voor het pitje nodig en U houdt dan ook in de regel minder kaarsvet over.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 10:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

jenny2, je zou het niet vragen als je wist wat je er mee aan moet, maar wij hebben een blik-en aluminium container, naast alle alle ondergrondse containers. Als ik de cupjes leeg heb verzamel ik ze tesamen met het door mij gebruikte alufolie in plastic tas, net als papier, glas, kleding e.d. Misschien optie om bij de Gemeente neer te leggen? Of misschien mogen ze bij de lege batterijen (maar dat weet ik niet).

birdies
door birdies - Oct 14, 2011 om 11:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Conclusie: birdies, je zeurt (mevrouw jenny2 vraagt om goedkopere alternatieven, niet om moralistisch geblaat).........

Mensen moeten bij mij niet doen alsof ze milieu zo belangrijk vinden.

je
door jenny2 - Oct 14, 2011 om 11:45
5 Antwoorden / 3 Vragen

@Naitsoezn
Die site had ik gevonden. Daar staat de link naar de site waar je ecologische kunt kopen ( duur en volgens "gebruikers" van slechte kwaliteit)
@Tenormin
Daar had ik niet aan gedacht. Bij ons is er geen blik/ aluminium container maar je zou ze wel kunnen opsparen en naar de milieustraat brengen...
@Birdies
Jij kan niet in mijn portemonnee kijken. Ik probeer zoveel mogelijk milieubewust te leven, ook als ik iets duurder uit ben. Als ik veel duurder uit ben zoek ik een andere oplossing, zoals gewone kaarsen gebruiken.
Conclusie: Lees eerst even goed voor je tot een conclusie komt....
@Conny2
't Lijkt mij ook het beste, gewone kaarsen.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 14, 2011 om 11:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Voor degene die het aangaat : Verbeter de wereld begin bij jezelf.

empyria
door empyria - Oct 14, 2011 om 12:43
504 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang milieu-vriendelijk niet gelijk staat aan budget-vriendelijk zullen er niet zo rap veranderingen optreden...is mijn mening...:-/

vladja
door vladja - Oct 14, 2011 om 12:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Sfeerkaarsen, sfeer-waxinelichtjes in aluminium cupjes. Dat is een luxe probleem.

Ik probeer zoveel mogelijk milieubewust te leven, ook als ik iets duurder uit ben. Als ik veel duurder uit ben zoek ik een andere oplossing, zoals gewone kaarsen gebruiken.? Onnodige grondstoffen in rook op laten gaan en dan je druk maken over de "afval"-cupjes in het milieu. Maar ojee, als het alternatief te duur wordt.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, zeggen ze wel eens. Lachen is gratis en die lach heb ik voor vandaag al dik binnen.

Vladja

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 13:13
16836 Antwoorden / 108 Vragen

jenny2, ik heb voor je naar klantenservice at waschbaer in nl (niet zo natuurlijk) en krijg juist bericht terug dat het op dit moment er zoveel vraag naar is maar zo spoedig mogelijk zullen antwoorden. Wat, als het leverbaar is, het zal kosten weet ik dan ook niet.

sl
door slempie - Oct 14, 2011 om 13:34
58 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jenny2 schreef op vrijdag 14 okt 2011, 09:04]
Het is toch een hele berg onnodig afval

Wat lees ik een hoop moralistisch gezeur van reaguurders hier; wanneer je geen zinnig antwoord kunt geven onthou je dan van een reactie of verdiep je eerst in de materie.
Vraagsteller heeft m.i. een volkomen terechte vraag, er zullen jaarlijks honderden tonnen hoogwaardig aluminium "afval" in de vuilcontainer verdwijnen.
De productie van aluminium uit erts kost zéér veel energie, dat is de reden dat ik hier protesteer tegen onzinreacties.

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 13:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=slempie schreef op vrijdag 14 okt 2011, 13:34] Vraagsteller heeft m.i. een volkomen terechte vraag, er zullen jaarlijks honderden tonnen hoogwaardig aluminium "afval" in de vuilcontainer verdwijnen.
De productie van aluminium uit erts kost zéér veel energie, dat is de reden dat ik hier protesteer tegen onzinreacties.

Het zijn tonnen afval die je in dit geval Onnodig Zelf produceert..........
Je bent niet verplicht ze te gebruiken..........
En Ook de grondstof - een aardolie product - put de aarde uit..........
Dus kom er dan niet mee aan onder de noemer ` ik wil milieubewust ` doen lijkt me.
Dan kun je daar een reactie op verwachten..........

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 13:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

jenny2, misschien helemaal geen optie voor je, maar ik heb (hoewel duur in aanschaf) echte kaarsen gekocht, met, hou je vast, drie ieniemieniemuis led lampjes die "flikkeren". Warme kleur. Wel op batterijen; je kunt ze op twee standen zetten, en de kaarsen blijven ook nog geuren! Heb ze sinds eind april en iedere avond aan, op laagste stand.

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 13:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Maar nu even voor de vraagsteller :

Misschien moet je hier eens informeren bij `Recykaars ` waar hun Recyclede artikelen te koop zijn, je kunt er ook een workshop doen om ze zelf te recyclen in November als je er een dagje uit naar Groningen voor over hebt .......

--Gewone nieuwe kaarsen putten de grondstoffen van de aarde uit,
omdat ze gemaakt zijn van aardolieproducten.
Bij gewone waxinelichtjes zijn ook nog eens de aluminium cupjes vervuilers,
omdat het extreem veel energie kost om aluminium uit erts te winnen.
Bij kaarsen van Recykaars is dit allemaal niet het geval--Klik Hier

vladja
door vladja - Oct 14, 2011 om 13:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

slempie,

Dat ze waxinelichtjes brandt en bezorgd is om het milieu wegens de alu cupjes, ok.

Maar roep dan niet dat je zo milieubewust mogelijk leeft, ook al is het wat duurder, maar ojee, als het veel duurder wordt.

Zeg dan: ik hou van sfeerlicht en "draai" er een stuk of 20 waxinelichtjes door een week doorheen.

Vladja

ga
door gabberpiet - Oct 14, 2011 om 13:51
136 Antwoorden / 23 Vragen

WAAROM geven jullie niet gewoon antwoord op de vraag zonder iemand af te katten ????????
( behalve de mensen die natuurlijk wel serieus zijn )

cr
door crea21 - Oct 14, 2011 om 13:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tip:
Je zou de cupjes kunnen sparen en ze kunnen doneren aan een school of buurtcentrum in de buurt! Altijd leuk voor een creatieve middag! Succes.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 14:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gabberpiet schreef op vrijdag 14 okt 2011, 13:51]WAAROM geven jullie niet gewoon antwoord op de vraag zonder iemand af te katten ????????
( behalve de mensen die natuurlijk wel serieus zijn )

leuke woordspeling: afkatten! Waarom denk je zelf dat "ze" dit doen?

birdies
door birdies - Oct 14, 2011 om 14:35
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Maar roep dan niet dat je zo milieubewust mogelijk leeft, ook al is het wat duurder, maar ojee, als het veel duurder wordt.........

Inderdaad. En het meest milieubewust: geen waxinelichtjes kopen. Scheelt ook nog het meeste geld.

Een niet-milieubewuste birdies, die ze gewoon met alu cups koopt.

tucker
door tucker - Oct 14, 2011 om 16:43
136 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=birdies schreef op vrijdag 14 okt 2011, 11:24].......Conclusie: birdies, je zeurt (mevrouw jenny2 vraagt om goedkopere alternatieven, niet om moralistisch geblaat).........

Mensen moeten bij mij niet doen alsof ze milieu zo belangrijk vinden.

Waarom meteen zo veroordelend Birdies? Misschien heeft topicstarter wel een hele smalle beurs en kan zich de duurdere niet veroorloven. In dat geval is het des te meer te prijzen dat zo iemand zich ondanks dat toch om het milieu bekommert. Dat gebemoei altijd...

vr1944
door vr1944 - Oct 14, 2011 om 16:44
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Jenny2

Hoop milieubewust geneuzel om niks hoor .Alle metalen worden netjes uit de afvalberg gehaald bij de vuilverbranding voor het in de oven verdwijnt

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 16:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

vr1944, maar als je metalen bedoelt die met grote magneten uit de afvalberg worden gehaald, aluminium blijft daar toch niet aan "hangen"? Of hebben ze daar aparte apparatuur voor? Al met al is het geneuzel wat zou worden opgelost als de fabrikant er een ander, milieuvriendelijker produkt voor in de plaats maakt.

je
door jenny2 - Oct 14, 2011 om 17:14
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reacties. Voor degenen die nogal fel reageren; ik probeer op mijn manier wat bewuster om te gaan met het milieu. Natuurlijk zijn er zat dingen die ik beter zou kunnen aanpakken. Soms is het onwetendheid, soms geven inderdaad de financiën de doorslag en soms is het gemakzucht. Ik heb niet beweerd met mijn vraag dat ik een milieu activist ben. Ik ben van mening dat alle kleine beetjes helpen. Een beetje vriendelijkheid zou de wereld ook wat leuker maken...

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 17:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:54]wat zou worden opgelost als de fabrikant er een ander, milieuvriendelijker produkt voor in de plaats maakt.

Gaat niet gebeuren om de doodeenvoudige reden dat 99% van de consumenten Wel de bakjes willen zodat hun houdertje niet volzit met vet en ze het moeten zien schoon te krijgen nadat ze zo`n dingetje gebrand hebben.............
Vraag me af of we zitten te wachten op al dat doorgespoelde vet ook dan trouwens.....

Maar is simpel, consument wil Gemak, bakje eronder, bakje erom, plastic velletje tussen elk plakjeje vlees anders gaat het zo lastig van elkaar............en bij elke boodschap een nieuw plastic tasje............

Wil je milieubewust doen, dan niet meewerken aan dat soort dingen
door het Niet te accepteren/ dus Niet kopen.............wellicht veranderd er dan ooit nog eens iets.
Maar gemak dient de mens.............dus ik zie het niet zo gauw gebeuren.

ga
door gabberpiet - Oct 14, 2011 om 17:20
136 Antwoorden / 23 Vragen

laten ze het er maar met de hand uithalen --we betalen al genoeg

en jenny trek je maar niks aan van het commentaar

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 14, 2011 om 17:22
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 14 okt 2011, 17:16][quote=tenormin schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:54]wat zou worden opgelost als de fabrikant er een ander, milieuvriendelijker produkt voor in de plaats maakt.

Gaat niet gebeuren om de doodeenvoudige reden dat 99% van de consumenten Wel de bakjes willen zodat hun houdertje niet volzit met vet en ze het moeten zien schoon te krijgen nadat ze zo`n dingetje gebrand hebben.............
Vraag me af of we zitten te wachten op al dat doorgespoelde vet ook dan trouwens.....

Maar is simpel, consument wil Gemak, bakje eronder, bakje erom, plastic velletje tussen elk plakjeje vlees anders gaat het zo lastig van elkaar............en bij elke boodschap een nieuw plastic tasje............

Wil je milieubewust doen, dan niet meewerken aan dat soort dingen
door het Niet te accepteren/ dus Niet kopen.............wellicht veranderd er dan ooit nog eens iets.
Maar gemak dient de mens.............dus ik zie het niet zo gauw gebeuren.

Ondanks dat je grotendeels gelijk hebt, is het in het geval van het waxine-lichtje net even iets anders. Sinds een aantal jaren worden deze door de fabrikant namelijk niet meer geperst maar gegoten. En daar heb je dus een mal (bakje) voor nodig. Het is dus niet alleen maar omdat de consument het wil, het is ook omdat het voor de fabrikant bepaalde voordelen heeft.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 17:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 14 okt 2011, 17:16][quote=tenormin schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:54]wat zou worden opgelost als de fabrikant er een ander, milieuvriendelijker produkt voor in de plaats maakt.

Gaat niet gebeuren om de doodeenvoudige reden dat 99% van de consumenten Wel de bakjes willen zodat hun houdertje niet volzit met vet en ze het moeten zien schoon te krijgen nadat ze zo`n dingetje gebrand hebben.............
Vraag me af of we zitten te wachten op al dat doorgespoelde vet ook dan trouwens.....

Mijn oplossing van 13:42 helpt ook wel een beetje, hoor. En ik vergat erbij te vermelden dat de batterijen oplaadbaar zijn.
Maar is simpel, consument wil Gemak, bakje eronder, bakje erom, plastic velletje tussen elk plakjeje vlees anders gaat het zo lastig van elkaar............en bij elke boodschap een nieuw plastic tasje............

Wil je milieubewust doen, dan niet meewerken aan dat soort dingen
door het Niet te accepteren/ dus Niet kopen.............wellicht veranderd er dan ooit nog eens iets.
Maar gemak dient de mens.............dus ik zie het niet zo gauw gebeuren.

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 17:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op vrijdag 14 okt 2011, 17:22][Ondanks dat je grotendeels gelijk hebt, is het in het geval van het waxine-lichtje net even iets anders. Sinds een aantal jaren worden deze door de fabrikant namelijk niet meer geperst maar gegoten. En daar heb je dus een mal (bakje) voor nodig. Het is dus niet alleen maar omdat de consument het wil, het is ook omdat het voor de fabrikant bepaalde voordelen heeft.

Hadden ze vast ( op kostbaardere) manier ook wel voor elkaar kunnen krijgen zonder kuipje verwacht ik......
Maar of consument er dan meer voor wil betalen Met het `ongemak` van een vies houdertje na gebruik ?
Ik betwijfel het. Dus kiest bedrijf de veilige ( en in dit geval goedkopere) weg.
We leven tegenwoordig in een wegwerpmaatschappij helaas. ;-(

hutch
door hutch - Oct 14, 2011 om 17:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Birdies, Valerius-2, Empyria,

waarom reageren jullie niet gewoon op haar vraag, zonder (!!) een discussie te beginnen??
Het valt mij al veel langer op, dat sommigen bij (bijna) elke vraag een 'oeverloze' discussie beginnen. Antwoordt gewoon direct op een vraag van de TS. Als men verder niets inhoudelijks te schrijven heeft, kan men, m.i., beter niets schrijven. Of gaat het toch om die ***punten?

Gabberpiet, Tucker: prima reacties !!
Degene die inhoudelijk reageren: klasse !

(zo, dat moest er toch een keer uit).

Gr. Hutch

ga
door gabberpiet - Oct 14, 2011 om 17:41
136 Antwoorden / 23 Vragen

hallo allemaal

ff wakker worden !!!
is het iemand al opgevallen dat als wij milleu bewust worden en alles apart gaan inzamelen ieder jaar de afval kosten OMHOOG gaan ??
zet werkelozen aan de band om afval uit te laten zoeken !!

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Oct 14, 2011 om 17:49
57 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom spaar je ze niet op en als je een vulliszak vol hebt breng je het de oudijzerboer. Levert nog wat op ook.

vr1944
door vr1944 - Oct 14, 2011 om 17:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja alle metalen worden er netjes uitgevist,want dat brengt geld op en brandt slecht.

=tenormin schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:54: vr1944, maar als je metalen bedoelt die met grote magneten uit de afvalberg worden gehaald, aluminium blijft daar toch niet aan "hangen"? Of hebben ze daar aparte apparatuur voor? Al met al is het geneuzel wat zou worden opgelost als de fabrikant er een ander, milieuvriendelijker produkt voor in de plaats maakt.

ka
door kama - Oct 14, 2011 om 20:31
161 Antwoorden / 19 Vragen

Jenny maakt zich vooral druk om het milieu, blijkt uit haar eerste zin. Dan is inderdaad het enige goede antwoord: brand dan geen waxinelichtjes of kaarsjes.
Ik verbaas me altijd mateloos in al die "verfraai mijn woonkamer"- programma's dat er steeds maar weer kluitjes kaarsen of waxinelichtjes worden geplaatst.

Ik heb nog een zakje waxinelichtjes liggen zonder houder (al jaren, uit een erfenis, want het moge duidelijk zijn: ik heb niet zo'n behoefte aan die stinkdingen in mijn kamer), maar die zouden er al binnen 1 week doorheen gejast zijn + afhalen is milieubelastend. Dus ik laat ze maar liggen voor als de stroom uitvalt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat àls je toch waxinelichtjes gebruikt dat je dan beter cuploze zou kunnen hebben.

Sorry dat ik geen antwoord geef op de "waar ik ze kan kopen"- vraag maar m.i. wel op de "hoe belast ik het milieu zo min mogelijk"-vraag

gerardk
door gerardk - Oct 14, 2011 om 22:32
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=jenny2 schreef op vrijdag 14 okt 2011, 09:04]Waar maakt een mens zich druk om....
Nou bijvoorbeeld dat ik dagelijks cupjes van waxinelichtjes weggooi, wat behoorlijk schadelijk is voor het milieu.
Ik ben op zoek gegaan naar "cuploze", maar die zijn niet meer in de handel ( op dure van bijenwas of ecologische na).
Vreemd, er zijn best veel mensen milieubewust bezig.
Het is toch een hele berg onnodig afval ( ik gebruikte al ongeveer 20 per week..)
Ik ben nu weer gewone kaarsen gaan gebruiken.
Weet iemand waar je betaalbare waxinelichtjes "zonder" kunt kopen? ( en misschien is het nuttig om er naar te vragen bij winkels en leveranciers. Het is meestal toch een vraag/aanbod kwestie).

Die van bijenwas of ecologische zijn juist milieuvriendelijk, waar zeur je nu helemaal over

bennieol
door bennieol - Oct 14, 2011 om 23:23
64 Antwoorden / 3 Vragen

hallo,
ex theelichten maker.
in de jaren 90 maakte ik bij bolsius in Delden (toendertijd is niet meer)
theelichten zonder cup maar omdat de productie vernieuwd is is het bijna niet te doen om theelichten zonder cup te maken omdat de machines die de theelichten in pakken dit zonder problemen niet kunnen waardoor heel veel afval komt met de productie.
zodoende zie je teminste ik niet meer theelichten zonder cup.
trouwens die cupjes zijn van grotendeels afval aliminium.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 14, 2011 om 23:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar maken wij ons druk over.
Ik heb even een wetenschappelijke proef gedaan met een leeg waxine cupje.
Niet een leeggebrand cupje met het pitje en een restje was erin, nee, een leeg cupje.
Ik legde het cupje op mijn hand, en wat ik toen voelde was een hemelse milieu belevenis.
Het cupje woog niets, ik voelde niet eens dat het op mijn hand lag.
Ik denk dat DUIZEND van die cuppetjes nog geen kilo wegen.
Misschien zijn/is er onder de deskundige personen hier aanwezig iemand die zo'n drugs weegschaaltje thuis heeft.
Kunt u het even nawegen ?

Tenormin verklaart dat zij als alternatief voor die milieu vervuilende kaarsjes iets soortgelijks heeft op batterijen.
Batterijen ? Ons arme milieu !

Stacey is helemaal het spoor kwijt.
Om te leren cuploze lichies te maken adviseert Stacey een workshop te gaan volgen in Groningen.
Helemaal in Groningen ?
Hoe gaan we daar heen Stacey ? Met een zeilboot ? Vanwege het milieu ?

Ook een goede tip komt van Crea21.
Schenk ze aan een buurtcentrum om te knutselen !
En als ze uitgeknutseld zijn, waar komen ze dan terecht ?
Heel crea gedacht Crea !

En nog een hete milieuvraag aan TS Jennie 2 : Jennie, wat doe je met afgewipte kroonkurken en gebruikt alluminiulummelum folie ?

Dat milieuprobleem van die cups heeft mijn verloofde goed opgevangen.
Zij draagt altijd een cuploze bh.

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 23:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 14 okt 2011, 23:34]Stacey is helemaal het spoor kwijt.
Om te leren cuploze lichies te maken adviseert Stacey een workshop te gaan volgen in Groningen.
Helemaal in Groningen ?
Hoe gaan we daar heen Stacey ? Met een zeilboot ? Vanwege het milieu ?

Zo, Had je weer eens weekendverlof ?!

Niets te maken met die cupjes, maar met gerecycled (resten) kaarsvet, dus al je commentaar wilt leveren lees dan eerst even waarop.........

En workshops doe je voor de leuk, als gezellige bezigheid en niet voor milieuredenen.....
Misschien moet je ook eens een workshop in iets proberen, heb je wat nuttigs te doen als een beetje bezigheidstherapie ofzo dan hoef je hier geen onzin te komen spuien omdat je je zo verveelt.........

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 23:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Tenormin verklaart dat zij als alternatief voor die milieu vervuilende kaarsjes iets soortgelijks heeft op batterijen.
Batterijen ? Ons arme milieu !

.

Wimmie20

je vergeet oplaadbare batterijen

bennieol
door bennieol - Oct 14, 2011 om 23:52
64 Antwoorden / 3 Vragen

hallo wimmi,

10 cupjes wegen ongeveer 7 gram.
1 cup ongeveer 0,7 gram.

dit is zoweinig dat het niet opweegt om ze cuploos te gaan maken in een fabriek dit gaat meer kosten aan verpakkings matriaal en het weer opsmelten van afval en op ruimen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 15, 2011 om 00:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bennieol,
bedankt voor dit deskundige antwoord.
Als i cuppie 0.7 gram weegt dan gaan er in een kilo 1428 cups.
Als je er 20 per week gebruikt en bewaart dan heb je 14 gram metaal verzameld.
En lekker co geproduceerd.
Om een kilo te verzamelen ben je dan 71.4 weken verder.
Dat is bijna anderhalf jaar.
En voor dat metaal krijg je maar een beetje euro.

Maar de vraag was : waar kun je die cuploze cupdingen kopen ?
Ik zou het niet weten.

Zo, en nu ga ik genieten van mijn weekend verlof !

weissman
door weissman - Oct 15, 2011 om 01:56
30 Antwoorden / 3 Vragen

@birdies
Als je je zo druk maakt om het milieu dat de vraagsteller niet eens waxinelichtjes zou mogen gebruiken, doe dan ook svp het licht en je computer uit. Dat scheelt ook heel veel (fossiele) energie en is ook nog eens minder kwetsend voor diegenen die een serieuze vraag stellen.

je
door jenny2 - Oct 15, 2011 om 08:51
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik twijfelde zelf al om de vraag te stellen gisteren, daarom was mijn eerste zin ook,
waar maakt een mens zich druk om.....Het is een luxeprobleem maar ik stelde me die enorme berg voor die we met z'n allen veroorzaken.
Vandaar dat ik die vraag dan toch stelde.
Ik dacht dat "cuploze" een goed alternatief was, heb er nooit bij stilgestaan dat kaarsen sowieso slecht zijn voor het milieu. Dus ben ik toch blij dat ik de vraag gesteld heb en ook met de kritische antwoorden. Alleen bij sommigen niet de toon waarop...
Milieubewust leven is een proces, ik vind het prima om op mijn tekortkomingen gewezen te worden
(wel terechte) en om mensen aan het denken te zetten.
Dat is beide wel gelukt..

ma
door margie4261 - Oct 15, 2011 om 10:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jenny2 schreef op vrijdag 14 okt 2011, 09:04]Waar maakt een mens zich druk om....
Nou bijvoorbeeld dat ik dagelijks cupjes van waxinelichtjes weggooi, wat behoorlijk schadelijk is voor het milieu.
Ik ben op zoek gegaan naar "cuploze", maar die zijn niet meer in de handel ( op dure van bijenwas of ecologische na).
Vreemd, er zijn best veel mensen milieubewust bezig.
Het is toch een hele berg onnodig afval ( ik gebruikte al ongeveer 20 per week..)
Ik ben nu weer gewone kaarsen gaan gebruiken.
Weet iemand waar je betaalbare waxinelichtjes "zonder" kunt kopen? ( en misschien is het nuttig om er naar te vragen bij winkels en leveranciers. Het is meestal toch een vraag/aanbod kwestie).

Hoi Jenny,

Ook ik ben zeer milieuvriendelijk bezig en gebruik daarom Eco-sojawas (zuiver plantaardig en 100% biologisch afbreekbaar en géén paraffine!) Ik gebruik herbruikbare cups en maak zelf mijn waxinelichtjes en andere kaarsen. Helemaal niet moeilijk.
Misschien is dit ook een tip voor jou en anderen die milieubewust zijn!
Klik hier voor mee informatie
[url=www.margieslifestyle.nl]

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2011 om 10:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

margie4261, en waar is de klik hier voor meer informatie?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 15, 2011 om 12:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=empyria schreef op vrijdag 14 okt 2011, 12:43]Zolang milieu-vriendelijk niet gelijk staat aan budget-vriendelijk zullen er niet zo rap veranderingen optreden...is mijn mening...:-/

Mag ik het daar helemaal mee eens zijn?

je
door jelle1st - Oct 15, 2011 om 13:12
11 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon geen waxinelichtjes meer gebruiken.
Het aansteken en verbranden daarvan is ook milieuvervuilend.

Er zijn eenvoudige led-lampjes te koop die heel weinig energie opnemen en uiteindelijk goedkoper zijn dan waxinelichtjes.

Ze zijn er die door een zonnepaneeltje worden geladen.

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2011 om 13:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi birdies, hoe kan ik zelf iemand dan een topantwoord toekennen, want dat kun je zelf doen schreef je en ik zou jou graag een topantwoord willen geven.

birdies
door birdies - Oct 15, 2011 om 13:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 15 okt 2011, 13:25]Hoi birdies, hoe kan ik zelf iemand dan een topantwoord toekennen

Alleen een topicstarter kan dat.

ma
door margie4261 - Oct 15, 2011 om 13:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie reclame]

ma
door manwijf - Oct 15, 2011 om 13:43
574 Antwoorden / 1 Vragen

Laat je niet gek maken Jenny en zeker niet door milieufanaten! Iedereen die probeert z'n best te doen is goed bezig. Alle kleine beetjes helpen..

Als we de puntjes op de i gaan zetten, hoor ik het graag. Maar commentaar dan wel alleen van milieufreaks zonder kinderen, zonder huisdieren, zonder auto uiteraard, wonend in een zo klein mogelijke onverwarmde woning, die uiteraard niet op vakantie gaan. Die verder zo min mogelijk eten! Al was het maar om zo min mogelijk de wc door te hoeven trekken. Die geen wasmachine hebben (zeep is slecht voor het milieu), praktisch nooit onder de douche staan (dermatologen vinden (haar)wassen onnodig). Hoeveel voorbeelden wilt u?

Ofwel LEVEN is belastend voor het milieu. Iedereen maakt zn eigen keuze's. Consuminderen is prima, maar kun je niet opleggen. Opgeheven vingertjes werken averechts...

bo
door bornsol - Oct 15, 2011 om 14:04
133 Antwoorden / 35 Vragen

[edit redactie offtopic]

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2011 om 14:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie offtopic]

bo
door bornsol - Oct 15, 2011 om 14:05
133 Antwoorden / 35 Vragen

[edit redactie offtopic]

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Oct 15, 2011 om 14:06
57 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie offtopic]

hutch
door hutch - Oct 15, 2011 om 14:07
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[edit redactie offtopic]

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2011 om 14:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie offtopic]

an
door anitavanderhelm - Oct 15, 2011 om 22:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

IKEA Delft heeft een wedstrijd uitgeschreven om zoveel mogelijk cupjes van de
waxinelichtjes te sparen. Wij van DE OVERBLIJF van onze basisschool doen mee.
Het is hiervan de bedoeling de de kids van onze school milieubewust worden.
Al de cupjes worden verzameld en aan IKEA aangeboden deze worden weer gerecycled.
Dus U begrijp bij ons in het dorp worden alle cupjes verzameld.

sa
door sandramuys - Oct 16, 2011 om 18:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00143527/

misschien wat jij zoek?

wimmi20
door wimmi20 - Oct 16, 2011 om 20:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Goeie tip Sandra !
Heb je zelf het adres van deze tip al ingevuld ?
De pagina bestaat niet !

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=sandramuys schreef op zondag 16 okt 2011, 18:14: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00143527/

misschien wat jij zoek?

ga
door gabberpiet - Oct 16, 2011 om 20:44
136 Antwoorden / 23 Vragen

pagina bestaat wel degelijk hoor en gaat over drijf kaarsen

groetjes

wimmi20
door wimmi20 - Oct 16, 2011 om 20:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Sandra,

ik trek onmiddellijk terug wat ik hierboven heb geschreven.
Ik had het adres 3 maal ingeklopt--echt zonder fouten--en kwam terecht op een niet bestaande pagina aanduiding..
Ik schreef toen het stukkie hierboven.
Toch gaf ik het niet op : de vierde keer kwam ik wel bij Ikea drijfkaarsen.
Vreemde zaak !!

stacey
door stacey - Oct 16, 2011 om 20:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=gabberpiet schreef op zondag 16 okt 2011, 20:44]pagina bestaat wel degelijk hoor en gaat over drijf kaarsen
groetjes

Wimmie kan alleen knippen en plakken met schaar en lijm ;-)

Bij deze de bedoelde pagina via aanklikbare link dan maar Klik

stacey
door stacey - Oct 16, 2011 om 20:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 16 okt 2011, 20:47]Ik had het adres 3 maal ingeklopt--echt zonder fouten--en kwam terecht op een niet bestaande pagina aanduiding..

Je moet het ook Niet inkloppen...........
gewoon ff kopieren

wimmi20
door wimmi20 - Oct 16, 2011 om 21:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Margie 4261 schrijft dat zij sojawax gebruikt om liggies te maken.
Dit natuurlijk om milieu vriendelijk te leven.
Tenormin vraagt om nadere inlichtingen.

Nou, die kan ik wel geven:
ga naar sojaconnectie.be, en daar staat, en dat staat op nog VEEL meer sites over honger, soja en de derde wereld :

Moderne slavernij
De arbeidsomstandigheden op de sojaplantages zijn vaak erbarmelijk.
De arbeiders worden slecht betaald.
Hun huisvesting is zeer schamel en medische voorzieningen zijn er niet.
Vaak beschikken de arbeiders niet over een aangepaste uitrusting, zoals bijvoorbeeld nodig is bij het gebruik van pesticiden.
Bron: sojaconnectie.be

Sojawax ? Spaar het milieu en laat die arbeiders maar verrekken !

wimmi20
door wimmi20 - Oct 16, 2011 om 21:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mevrouw Stacey,
u zit er een beetje naast.
Ik ben net terug van weekendverlof en waar ik nu ben mag ik geen schaar hebben.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

=stacey schreef op zondag 16 okt 2011, 20:48:
=gabberpiet schreef op zondag 16 okt 2011, 20:44: pagina bestaat wel degelijk hoor en gaat over drijf kaarsen
groetjes

Wimmie kan alleen knippen en plakken met schaar en lijm ;-)

Bij deze de bedoelde pagina via aanklikbare link dan maar Klik

ma
door margie4261 - Oct 16, 2011 om 22:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

Om even te reageren op je opmerking wimmi20. Natuurlijk koop ik zelf sojawas die gemaakt wordt van de sojabonen die de Amerikaanse boeren ecologisch telen. Niet gemanipuleerde sojabonen.
Geen slavernij.
Wie toch wil genieten van kaarsen zoekt een goede oplossing.Sojakaarsen zijn natuurlijk beter en gezonder dan kaarsen met paraffine(afval van industrie)
Hoe dan ook zal er altijd iemand zijn die hierop tegen zijn. Je kunt niet iedereen tevreden stellen.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2011 om 18:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

jenny2, op 14 okt. 13:13 heb ik je geschreven dat ik een firma voor je had aangeschreven. Ik heb zojuist hun email ontvangen. Is teveel om hier te schrijven. Heb je nog interesse, kun je me een mailtje sturen. Aangezien ik mijn email adres niet mag opschrijven probeer ik het zo (wat iedereen begrijpt en ik niet verwacht dat grappenmakers hier ook gebruik van willen maken) de letters van het alfabet: 2 18 9 7 4 5 14 apestaartje euronet punt in nederland (haha). Dan kan ik deze mail aan jou opsturen. Hoop dat je "op honk" bent.

vr1944
door vr1944 - Oct 17, 2011 om 19:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Niet erg slim om je e-mail adres hier te vermelden.Nou maar hopen dat niemand er misbruik van maakt.Het is niet voor niets dat de redaktie ter eigen bescherming dat niet toelaat

=tenormin schreef op maandag 17 okt 2011, 18:32: jenny2, op 14 okt. 13:13 heb ik je geschreven dat ik een firma voor je had aangeschreven. Ik heb zojuist hun email ontvangen. Is teveel om hier te schrijven. Heb je nog interesse, kun je me een mailtje sturen. Aangezien ik mijn email adres niet mag opschrijven probeer ik het zo (wat iedereen begrijpt en ik niet verwacht dat grappenmakers hier ook gebruik van willen maken) de letters van het alfabet: 2 18 9 7 4 5 14 apestaartje euronet punt in nederland (haha). Dan kan ik deze mail aan jou opsturen. Hoop dat je "op honk" bent.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2011 om 19:36
16836 Antwoorden / 108 Vragen

vr1944, ik weet het en vertrouw erop dat onze forumleden zich netjes gedragen. Ik zou anders ook niet weten hoe ik TS "aan de praat" krijg, tenzij u een betere oplossing heeft? Ik heb geen idee hoe je een tijdelijke hotmail aan moet maken (ben totaal a-technisch) en ook als iemand schrijft hoe ik iets moet doen kan ik het niet. Alleen als er iemand naast me zou zitten en ik het dan zelf zou doen, dan kan ik het leren. Ik heb een soort
"leesblindheid". Kan ik niets aan doen. Toch bedankt dat u me waarschuwt voor mijn niet slim zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2011 om 19:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
het lijkt mij niet zo handig om hier uw adres te publiceren.
De halve zolen die eerst te pas en onpas rode duimen uitdeelden weten u nu persoonlijk te vinden !
Het was veel slimmer om TS zelf te vertellen bij welk bedrijf de vraag kon worden gesteld.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2011 om 20:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

wimmi20, dat had ik 14 okt. 13:13 gedaan.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2011 om 23:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,

de Duitse firma die u aanbeveelt verkoopt kaarsen die gemaakt zijn van biomassa.
Biomassa wordt gewonnen uit landbouwgewassen, zoals koolzaad.
Kostbare landbouwgrond wordt gebruikt voor de fabricage van verantwoorde kaarsen en motorbrandstoffen.
Als je die kaarsen naar Afrika brengt dan kunnen ze er hun honger mee stillen.
Want ze zijn eetbaar en een natuurproduct.
Bij het Korps Mariniers behoren ze tot de standaarduitrusting om te overleven.
Ook te koop bij de bergsport winkel.
Milieuvriendelijke cuplooze theelichies, ik krijg er gewoon honger van !
Ik bedenk opeens : die lichies met een cup zijn helemaal niet zo mensonvriendelijk !

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=tenormin schreef op maandag 17 okt 2011, 20:46: wimmi20, dat had ik 14 okt. 13:13 gedaan.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2011 om 23:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Wimmi20, ik las het anders, maar ik zou dan zeggen: eet smakelijk.

an
door annetil - Sep 20, 2015 om 12:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

gelukkig kan je ze in België binnenbrengen bij IKEA (nabij de oude spaarlampen), dus wellicht bij jullie ook.
Aan al degenen die het" niet de moeite vinden" : het erts Bauxiet is moeilijk te winnen, erg ongezond werk, en alu is een zeldzaam en duur materiaal.
In mijn klassen verzamelen we ze, gram per gram. Alu is licht dus het gewicht is niet echt relevant.
De reden waarom ze niet gewoon bij de zak met alu drankblikjes mogen: ze zijn zo dun dat ze opbranden ipv smelten, vandaar!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 13:27
16869 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=annetil schreef op zondag 20 sep 2015, 12:09]gelukkig kan je ze in België binnenbrengen bij IKEA (nabij de oude spaarlampen), dus wellicht bij jullie ook.
Aan al degenen die het" niet de moeite vinden" : het erts Bauxiet is moeilijk te winnen, erg ongezond werk, en alu is een zeldzaam en duur materiaal.
In mijn klassen verzamelen we ze, gram per gram. Alu is licht dus het gewicht is niet echt relevant.
De reden waarom ze niet gewoon bij de zak met alu drankblikjes mogen: ze zijn zo dun dat ze opbranden ipv smelten, vandaar!

annetil@ de vraag is van 14 oktober 2011.

an
door annetil - Sep 20, 2015 om 14:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Of Course. En daarom is het niet meer relevant? De wereld en zijn afvalbergen veranderen helaas niet zo snel.... Als jij het nu zelfs leest ;-)))), als lid of als moderator - dat heeft geen belang.