rooijm
door rooijm Nov 29, 2005 om 15:31
Huishouden & energie

Welk hondenvoer is aan te raden?

Wij hebben een hele lieve Border Collie van bijna 4 maanden oud. De eerste twee maanden gaf ik hem voer van de Lidl. De hond van mijn schoonvader krijgt ook die brokken en is er briesend op. Hij laat alleen verschrikkelijk vieze scheten en dat ging onze hond dus ook doen. Verder prima gezond en een prachtig glanzende vacht, maar van de dierenarts toch wel het advies gekregen om naar andere voeding over te stappen. Wel eerst de zak brokken leeg gemaakt, ook omdat hij die brokken heerlijk vindt.
De dierenarts gaf aan dat de hele goedkope huismerken (zoals die van de Lidl) niet heel goed zijn, maar ik ook niet over hoefde te stappen naar Pedigree of iets in die prijsklasse. Een 'tussenmaat' zou voldoende moeten zijn. Dus op naar de AH en daar voer gekocht van het AH huismerk.
De vacht is nogsteeds prachtig glimmend en de hond is gezond, maar vindt de brokken echt niet lekker.

Heeft iemand een tip voor een over het algemeen smakelijke hondenbrokkenmerk, zonder dat we met z'n allen de kamer moeten verlaten als de hond een windje laat?

Maaike

145311 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed voer is voor een hond Royal Canin, dit heb je speciaal voor pups en wat groter tot volwassen en meer hoef ik niet te zeggen.

Oracle

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, winderigheid bij honden is te verhelpen door voeding te nemen dat rijk is aan onverteerbare koolhydraten of voedingsvezels. Deze vezels stimuleren de darmen en verminderen de winderigheid. Deze vezels vind je voornamelijk in (rauwe) groenten.

Let wel, ik heb het over onverteerbare koolhydraten. De verteerbare koolhydraten zijn veelal suikers, die energie leveren. Een teveel hiervan kan leiden tot vetopslag en een te dikke viervoeter.

Dit even ter info, voor als je geinteresseerd bent om de ingredienten te gaan bestuderen en vergelijken.

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo'

Wij hebben onze hond het voer gegeven dat de honden bij de fokker ook kregen. In ons geval waren dat de brokken van Cavom. Eerst de puppy-variant en later de volwassen-variant. Bevalt prima. Misschien kun je het nog aan de fokker van jouw hond vragen.

Groetje,

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Oh ja, zoals je hiernaast ziet: ook een mooie glanzende vacht.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2005 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Maaike,

Net als mensen hebben dieren ook allemaal een eigen smaak. De ene hond zweert bij Bonzo, de ander haalt zijn neus hiervoor op en blieft alleen de kliekjes die na de avondmaaltijd in zijn bak worden geschoven. Je kunt dus het beste gewoon verschillende merken uitproberen. Neem bij de wekelijkse boodschappen eens verschillende merken, dan merk je gauw genoeg welke het beste bij hem/haar past.

Royal Canin staat inderdaad bekend als zeer goed kwaliteitsvoer en is dan ook aan de prijs. Maar als je trouwe collie genoegen neemt met een merk dat beter past bij de portemonnee van het baasje/vrouwtje, zonder hiervan flatulente neigingen te krijgen, dan voldoet dit merk natuurlijk ook. Smaken verschillen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 30, 2005 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardstikke bedankt voor de antwoorden.

Ik ga maar eens wat merken proberen. Van sommige merken kan je proefverpakkingen verkrijgen, dan hoeft ie niet meteen de zak ook leeg te eten als het niet smaakt.

Het voer van de 'fokker' neem ik niet over. Het was geen officiële fokker, maar we hebben hem van een boerderij die twee Collies hebben lopen. Ze fokken er niet mee, maar als er een 'liefdesnestje' geboren wordt, verkopen ze de pups. Ze zijn heel goed voor de dieren daar hoor, maar het hondenvoer wat ze daar kregen vonden wij meer lijken op stierenbix. Vandaar dat we niet naar het merk gevraagd hebben.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2005 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een beetje laat, maar ik zag dit nu pas. Het wordt tijd dat er eens een goed onderzoek naar hondenvoer gedaan wordt.

Mijn eigen ervaring met mijn boxer is de volgende:

Ik kreeg mijn boxer toen hij 13 weken oud was met een pak Pedigree puppyvoer. Hij at er wel van, maar met lange tanden. De winden vlogen je om de oren. Hij was ook niet echt gezond en moest regelmatig voor allerlei infecties en andere ziektes naar de dierenarts. Ik dacht dat het aan het voer lag, dus ik ging op zoek naar "beter" voer. Ik zal jullie mijn zoektochtervaringen maar besparen, maar kwam uiteindelijk uit op het meest natuurlijke voedsel voor honden: rauw vlees met rauwe botten, aangevuld met rauwe gemalen groentes en af en toe wat tafelresten. Ik heb me natuurlijk wel moeten verdiepen in het samenstellen van zijn voeding en het kost wat meer tijd dan wat brokken uit een zak schudden, maar ik ben sindsdien (6 jaar geleden) nooit meer voor een ziekte met mijn boxer naar de dierenarts geweest. Was hij voordien mager en vaak ziek, hij is nu volop op gewicht, eet graag, likt zijn bak schoon, zijn ontlasting is stevig (bijna een genot om van de straat op te pakken) en hij is levendig en zeer gezond!

De voeding van hondenvoedselfabrikanten zit meestal barstensvol goedkope vulmiddelen in de vorm van granen, wat niet een natuurlijk voedsel is van honden! Het vlees wat erin zit is meestal van afgekeurde kadavers, volkomen doodgekookt en er zitten vaak toevoegingen in de vorm van smaak- en geurstoffen in.  Het is hetzelfde als je gezin voeden uitsluitend op basis van blikken en gevriesdroogde maaltijden. Ik zal nooit meer een hond uitsluitend hondenvoer geven. Heel af en toe krijgt mijn hond wel wat brokken, hij vindt het nu zelfs lekker, maar dan is het hetzelfde idee als dat ik wel eens voor mezelf een patatje koop bij de snackbar. Iets anders dan junkfood is kant-en-klaar hondenvoer niet!

Als je meer informatie wilt, kun je naar [url]http://www.barf-natuurlijk.nl/[\url] gaan, lezen wat er gezegd wordt op dat forum en vragen stellen. Ze zijn over het algemeen zeer behulpzaam en hebben mij ook heel goed op weg geholpen!

Gezondheid!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Maaike,

Het is goed als je verschillende merken gaat uitproberen voor je hond, maar doe dat wel gelijdelijk wat anders heb je een spugende hond. Als je namelijk elke keer gelijk wat anders geeft , krijgt je hond een onrustige maag. Als je elke keer een nieuw merk, beetje voor beetje bij het oude merk gooit,heeft je hond er weinig last van.

Dit advies heb ik van mijn dierenarts gekregen, omdat ik een moeilijk etende hond heb. Hij lust maar heel weinig.

Succes Saskia

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo maaike,ook een betje lat antwoord maar goed ik wilde jeook even laten weten dat de ene hond heel oud word met de goedkoopste voeding en geen problemen heeft terwyl de ander het slecht kan verdragen wat zn darmen aangaat,myn honden eten en lusten alles maar ze kunnen goed stinken by de iets goedkopere variant! ben over gestapt sinds een week op pedigree blik en ik heb ze nog niet weer geroken,staat trouwens op de blik dat het aangeraden word door topfokkers en is ontwikkeld met hulp van dierenartsen,nouja ik ga er mar van uit dat dat enigzins uitmaakt,verder geef ik ze veel droogvoer van het merk bonzo want te veel blik raken ze ook van in de poepery zal ik maar zeggen! gewoon het een en ander uit proberen en een beetje afwisseling van bepaalde produkten kan volgens my geen kwaad anders halen ze hun neus op als je toch eens iets anders voorschoteld,succes

ve
door verwijderd - Jan 12, 2006 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nathalientje,

Dank voor je reactie (en ook voor de overige reacties trouwens). Even een klein tegenberichtje; onze dierenarts vertelde dat voer uit blik vaak heel lekker gevonden wordt, maar meer als 'er bij' te geven is. Voer uit blik bestaat volgens haar namelijk voor een groot gedeelte uit water.

We hebben wat proefverpakkingen geprobeerd. We zijn belandt bij Kenner, van de Boerenbond. Dit smaakt hem goed en hij ziet er gezond uit en heeft nogsteeds een mooie glanzende vacht.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2006 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ook van mijn kant een late reaktie. Als een hond winden laat dan wil dat zeggen dat het voedsel niet goed verteerd wordt in zijn darmstelsel. Dit kan dus inderdaad verschillen per hond en per merk voer. Voer uit blik bevat inderdaad voor een groot deel water en weinig voedingstoffen. Dit merk je ook aan de ontlasting van de hond. Als de hond minder ontlasting produceert dan dat hij aan voeding binnen krijgt wil dat zeggen dat er veel voedingsstoffen in de voeding zitten en die worden dus door het lichaam opgenomen.

Royal canin en eukanuba is goed hondevoer maar dit merk je ook in je portemonnee. Vervolgens hoef je van dit voer in verhouding niet zo veel te geven omdat het vrijwel alleen maar bestaat uit voedingsstoffen die ook door het lichaam gebruikt worden.Supermarkt voeders vinden honden lekker omdat het vol zit met geur en smaakstoffen maar echte voedingsstoffen zitten er weinig in. je zal ze dus in verhouding veel moeten geven om genoeg voedingsstoffen aan te bieden.

Zelf gebruik ik Caracroc een voeding die qwa prijs/kwaliteitsverhouding er een beetje tussenin zit. Zo zijn er nog wel een aantal merken te vinden. Ik zou het voer wel bij een dierenwinkel halen en niet in de supermarkt.

Als je vlees wilt voeren kies dan voor rodi diepvries compleet daar zit ook alles in wat je hond nodig heeft. Verder is een border collie een hond met ontzettend veel energie en dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

groetjes en succes

ve
door verwijderd - Apr 19, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Neem echt een goede brok, het lijkt duurder maar is niet zo, je hoeft er namenlijk niet zoveel van te geven. Neem geen lams & Rice brokken daar gaan ze heel veel van winden. Een goede brok is Eukanuba of Hills. Echt het is veel beter voor de honden.

Gr., Ageeth

ve
door verwijderd - Apr 19, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller heeft op 12 januari al een keuze gemaakt in overleg met haar dierenarts.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2006 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry maar Deze vraag was van november 2005 .

ve
door verwijderd - Apr 19, 2006 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

wij hebben een mopspup van 8 weken en een erkende fokker waar we haar hebben gekocht en de dierenarts adviseerde om royal cannin voer te geven speciaal voor  pups

hier krijgen ze ook harde ontlasting van  en ik moet zeggen  ons pup

is nu  4 dagen bij ons en geeft al aan wannneer ze naar buiten moet

oke het voer is niet goedkoop maar als je goed voor beesten wilt zijn

heb ik het er voor over

succes  marloes en mopshondje kimmetje

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook royal canin, de hond vind het lekker.

Misschien wel een beetje duur..

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet meer gebruilen dat voer van de lidl.

heb ik ook 2 weken geprobeerd terwijl mijn hondentrainer dit had afgeraden hij stonk verschrikellijk en ging aan de dunne.

fokker is een goed merk koop ik bij mijn hondenschool voor 26 eurie de 20 kilo