Di
door Dion V Oct 2, 2023 om 13:05
Huishouden & energie

Wie sup krijgt suptoeslag

Sinds 1 juli 2023 moet er een plastic-toeslag betaald worden voor producten die wegwerpplastic bevatten, ook wel SUP-artikelen genoemd. Ook in de supermarkt. Supermarkten bepalen zelf de hoogte van deze toeslag. Niet alle producten met plastic bevatten deze toeslag.

Wie krijgt deze toeslag en is er toezicht dat deze inkomensten uitgegeven worden aan de juiste (duurzame) doeleinden?
Is deze toeslag ook inzichtelijk voor de consument?

975 4 Rapporteer

sira
door sira - Oct 2, 2023 om 13:18
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb dit gevonden:

De sup-toeslag is €2,30 per 1000 stuks van een bepaald product. Bepaalde producenten hebben de toeslag getackeld door hun plastic wegwerpproducten herbruikbaar te maken. Al het door ons verkochte wegwerpbestek is bijvoorbeeld re-usable en valt daardoor niet meer onder single-use-plastics.

Bron: https://www.allesvoorverswinkels.nl/blog/vanaf-2023-afvalbeheerbijdrage-en-sup-toeslag

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 2, 2023 om 19:26
7377 Antwoorden / 3 Vragen

Nog wat uitleg:

Vanaf 1 juli 2023 wordt de huidige SUP-wetgeving uitgebreid. Vanaf dat moment is het verboden om gratis plastic of plastic-bevattende wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen te verstrekken voor consumptie onderweg, of bij afhalen en bezorgen. Tegen bijbetaling van de consument mogen deze plastic verpakkingen echter nog wel verstrekt worden, vandaar dat deze regel valt onder het ontmoedigingsbeleid en niet onder het verbod.

https://facilitytradegroup.nl/20-vragen-over-de-sup-wetgeving/

lo
door lovewinnie - Oct 3, 2023 om 10:12
1231 Antwoorden / 1 Vragen

Toeslag is voor de supermarkt/afhaalpunt/verkoper

Wat ze er mee doen staat vrij. Ze hoeven het niet af te dragen aan iets of iemand. Het is gewoon inkomen en hoeven het niet te besteden aan duurzaamheid.

Ze zijn echt verplicht maar wat ze vragen staat ze vrij. Zo vraag de ah 0.01 cent. Sommige indd 25 cent per bakje/beker maar het mag zelfs dus nog meer.

Ze zijn verplicht een alternatief aan te bieden zoals statiegeld bakken of de klanten hun eigen bakjes mee laten nemen ( al lijkt me dit kwa hygiëne echt niet te doen)