pa
door pa0fmy Jun 22, 2009 om 21:27
Huishouden & energie

Wie voert asbest af na montage kunststof kozijnen

Ik heb door de fa Belisol nieuwe kozijnen laten plaatsen. Bij de sloop van het oude materiaal kwamen ook een paar asbestplaten vrij. Die wilden de monteurs niet meenemen. In de offerte en contract waarvoor koper en verkoper getekend hebben komt de zin voor "afvoer van het restmateriaal". Er staat geen clausule in over asbest. Is men nu toch verplicht dit als nog af te voeren of moet ik daar zelf voor (laten) zorgen.

Net als bij de eerste magnetronovens stond er niet in de handleiding dat het toestel  ongeschikt is om er je natgeworden hondje in te drogen. Volgens mij moet in het contract dan ook iets vermeld staan over het NIET afvoeren van asbesthoudend materiaal.

Frans.

2642 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 22, 2009 om 21:32
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Frans,

Al gebeld met de firma c.q. het kantoor? Wellicht hebben de monteurs opdracht om geen asbest mee te nemen of te vervoeren. Afvoeren kunt u ook zelf doen. Haal bij uw gemeente twee of drie grote zakken die speciaal bedoeld zijn voor het afvoeren van vast [=plaatmateriaal] asbest. De platen niet breken of anderszins beschadigen. Dus heel inpakken in de speciale zakken en retour naar de gemeente.

Succes, poltol

pa
door pa0fmy - Jun 22, 2009 om 21:40
44 Antwoorden / 12 Vragen

Bij ons gaat dat iets moeilijker. Ik moet eerst naar de gemeente met paspoort een asbestvervoervergunning halen. Dan naar de bouwmarkt om folie en plakband te halen. Dat geven ze bij de gemeente niet cadeau. Dan het spul in de folie draaien en tijdens de opningstijden overdag het spul + vergunning inleveren. Enkele platen zijn tegroot en passen niet in de auto. Doorbreken/zagen is onverstandig. De monteurs hebben een wagen waar makkelijk alles op past. Waarom niet een doorlopende vergunning en het gelijk meenemen. Het afvalhout moet toch ook naar de stort.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 22, 2009 om 21:42
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Frans, denk dat je het verkeerd ziet, de monteurs mogen geen asbest meenemen! veiligheidsvoorschriften(arbo!) Daarvoor is een speciaal bedrijf voor nodig, (asbestverwerkingsbedrijf: kost geld!)Je kunt inderdaad zoals poltol al aangeeft, het beste op zijn aangegeven manier handelen, althans, zo zou ik het doen.Het is de meest voor de hand liggende, en beste oplossing. Poltol heeft gelijk.

Henri

grindweg
door grindweg - Jun 22, 2009 om 22:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als het niet lukt met de firma dan goed inpakken aan melden (tel) dan naar de stort brengen particulier mag men op jaarbassis een bepaakde hoeveelheid weg brengen wel tegen een kleine vergoeding. wij hebben ze nat gemaakt en toen kapot geslagen daarne ingepakt met land bouw plastic. het gaf geen enkel probleem.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 23, 2009 om 03:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Frans uut Vlijmen,

Ondanks dat mijn zwager is overleden aan mesothelioom en niet
professioneel met asbest heeft gewerkt, zou ik het zo afvoeren als
grindweg heel praktisch opmerkt. Nat maken en nat inpakken. Wanneer je
het verkleint en DUBBEL ingepakt hebt, dan nog goed aftapen en klaar is
ouwe Frans. Daar zullen ze bij gemeente Heusden toch geen moeilijkheden mee
maken? Ze hebben de afvoer van o.a. asbesthoudend spul zojuist Europees aanbesteed en sinds mei j.l. voert een bedrijf uit Den Bosch het af volgens de regels.

Een particulier kan over het algemeen dit spul gratis kwijt, terwijl een bedrijf er voor moet betalen. Zo kom ik nog wel eens aan een goed werkende accu van 70 Ah. Afvoeren is voor mij geen probleem en het bedrijf is blij wanneer ik de accu meeneem. Beetje concurrentie vervalsend is het wel....

Restmateriaal is in een contract geen afvalmateriaal als asbest. Restmateriaal is een rest van het door hen gebruikte materiaal.

Hardware ERror MAN.