in
door indaan Jan 29, 2004 om 21:38
Huishouden & energie

Woningbouw aansprakelijk?

Wij huren een woning van een woningbouwvereniging,en het huis is aangepast i.v.m. de handicap van mijn vrouw. De stofdorpels(drempels) zijn uit de gehele woning verwijdert en de vloer gerepareert door een aannemersbedrijf in opdracht van de woningbouw,omdat zij zich verplaatst in een trippelstoel(een stoel op wieletjes) Maar nu doet het probleem zich voor dat op de plaatsen waar die stofdorpels zijn verwijdert er verzaking voordoen en dat mijn vrouw blijft steken en die gaten en er niet zelfstandig eruit kan komen Op die plaatsen van de verzakingen is het marmoleum helemaal gescheurd Wij hebben hierover kontakt gehad met de woningbouw en voelt zich niet aansprakelijk voor de schade aan het marmoleum,want de woningbouw is niet aansprakelijk voor de vervolgschade art 5.5 van het huurkontrakt Maar het kan toch niet zo zijn dat de woningbouw zomaar zijn handen eraf kan trekken als er door een aannemersbedrijf een wanprestatie is geleverd en ons met de hoge kosten van repartie opzadeld De woningbouw wil wel de vloer repareren en en op drie plaatsen op de begaandegrond het marmoleum vervangen,maar om technische redenen kan je niet zomaar een stukje marmoleum vervange, omdat de vloer geheel geegaliseerd moet zijn en alleen een stukje net zo breed als een kozijn is niet mogelijk (ik heb dit zelf bij enkele marmoleumspecialisten nagevraagd) Kan ik op de woningbouw of aannemer toch enige schade verhalen en op welke gronden

535 5 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:32
504 Antwoorden / 8 Vragen

Zie antwoord bij huren/kopen.

co
door comsument - Apr 16, 2004 om 12:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het wel zo dat u de kosten moet betalen. U heeft het huurcontract art.nr. 5.5 ondertekent. Als u destijds, toen de woningbouwver. de aannemer in de arm wilde nemen geen bezwaar aangetekend heet, ben ik er bang voor. Er is echter wel een alternatief: de kosten delen met de woningbouw, zoals dat bij ons een aantal jaren geleden is gebeurd met iets dergelijks. De meeste woningbouwver. zijn daarin wel schappelijk. Vraag ook eens bij uw gemeente na of er nog meer mogelijkheden zijn in fin. tegemoetkomingen in dit geval.

su
door suzanne_1 - Apr 16, 2004 om 12:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel bent u gebonden aan het huurcontract. Ht kan echter zijn dat het beding van artikel 5.5 vernietigbaar is omdat hier sprake is van een onredelijk bezwarend beding. De woningbouw kan niet in alle situaties een beroep doen op artikel 5.5 zeker niet wanneer ze zelf schuld hebben aan de schade. Of er in deze situatie sprake is van een onredelijk bezwarend beding hangt af van de omstandigheden van het geval. Aangezien er grote schade is denk ik dat de wonigbouw verplicht is de schade te vergoeden en zich niet kan veschuilen achter artikel 5.5.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 12:32
295 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer de woningbouw op voorhand op de hoogte was van de motivatie van de aanpassin g dan is deze volledig aansprakelijk voor alle (vervolg)schade.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 12:32
295 Antwoorden / 3 Vragen

Het antwoord op uw vraag is afhankelijk van wie de opdrachtgever was voor de uitvoering van de veranderingen van uw woning(Waarschijnlijk uw woningbouwvverteneging.).De persoon die hiervoor verantwoordelijk is is tevens uw aanspreekpunt.DFeze persoon is verantwoordelijk.