ro
door royaal Dec 31, 2021 om 14:04
Huishouden & energie

Woonoplossingen

LS,   WONINGOPLOSSINGEN

Wij wonen in een 5/6 kamer (koop)woning en zouden nu plaats willen maken voor een jonger gezin.
Zelf willen wij van de verkoopwaarde van ons huis een appartement gaan huren. Met de verkoop opbrengst kunnen wij dan de huur bekostigen van een appartement.
Wij hebben berekend dat dat wij dan nog zo;n 25 jaar daar kunnen wonen (totdat wij plm.90-95 jaar zijn).

Maar nee zegt de belasting, dat is vermogen en nemen wij ieder jaar een deel daarvan af. Daarmee vervalt dus de mogelijkheid om plaats te maken voor een nieuw gezin. Dat weerhoudt gepensioneerden om hun huis te verkopen en vindt er zodoende geen doorstroming plaats.

Bovendien zijn er maar zeer weinig woningen voor ouderen. De meeste zijn zo klein dat ook dat niet aantrekkelijk is wanneer je uit een ruime woning komt.

2949 11 Rapporteer

panter22
door panter22 - Dec 31, 2021 om 14:25
6599 Antwoorden / Vragen

Kun je geen appartement kopen van de opbrengst van je huis?

Gr
door Grunn1 Jan 1, 2022 om 11:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tegenwoordig betaal je voor een leuk appartement (je) net zoveel als voor een eengezinswoning. Ik heb het dan niet over een gallerij flat.
Reken dan even de kosten uit die je kwijt bent om te verhuizen, kk en eventueel opknappen/inrichting zoals keuken of badkamer en dan ben je zo al tienduizenden euros meer kwijt terwijl je minder krijgt. (Groot huis > kleiner appartement)

ne
door neodutchio - Dec 31, 2021 om 14:54
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat wilt u dan, van een 5/6 kamerwoning naar een 5/6 kamer appartement? Hoe vaak komt het voor dat senioren een groot appartement willen hebben? Een grondige opruimaktie wil helpen om van groot naar klein te gaan. Onlangs zelf een huis opgeruimd. Die mensen gingen van 300m2 naar 100m2. Alles wat al tientalle jaren niet aangeraakt lag te verstoffen op zolder is naar een andere bestemming gegaan. Ik schat zo'n 15 tandemassers vol naar de stort.
Dus ja, als u naar een appartement gaat gaat u er in ruimte op achteruit.
En zoals Panter al aangeeft, een appartement kunt u ook kopen.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 31, 2021 om 15:35
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt zonder gewetensbezwaar in uw huis blijven, het gaat vooral om ouderen die alleen zijn en in een groot huurhuis wonen die naar een kleiner huis zouden kunnen omzien.

JanF42
door JanF42 - Dec 31, 2021 om 16:13
31 Antwoorden / Vragen

U betaalt belasting van 31% (2022) over het fictieve rendement. Effectief is dat rond de 1% van uw vermogen boven de €100.000. Het voelt niet terecht, maar zo dramatisch als u het voorstelt is het ook weer niet.

Gr
door Grunn1 Jan 1, 2022 om 10:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Elke euro die je aan belasting moet betalen over een fictief rendement is er eentje teveel.
Mocht ts een huis hebben van 4 ton en geen rente ontvangen dan heb je het toch al gauw over een half jaartje huur wat je kwijt bent aan onterechte belasting

Ja
door JannieBoe Jan 4, 2022 om 14:05
124 Antwoorden / Vragen

Dat is wel een hele riante berekening: als je 4 ton op je bankrekening hebt staan dan betaal je daar in 2022 in een half jaar 1621 euro vermogensbelasting over. Er is geen appartement te vinden dat je een half jaar huurt à 270 euro per maand.

Wat ook wel eens belicht mag worden is het voordeel dat degene die de vraag stelt waarschijnlijk gehad heeft in de vorm van hypotheekrenteaftrek. Afhankelijk van de hoogte van de hypotheek en de duur van de hypotheek loopt dat al gauw op tot vele duizenden euro's of zelf vele tienduizenden euro's. Daar valt die te betalen vermogensbelasting tegen in het niet.

Ook is het zo dat de overheid er mede voor gezorgd heeft, door die riante hypotheekrenteaftrek, dat de waarde van huizen gigantisch is gestegen.
Iets waarvan @ROYAAL nog eens extra profiteert.

Je kunt de focus hebben op het zuur van de betalen vermogensbelasting maar het zoet van alle gekregen voordelen is er ook nog.

rj
door rjw - Dec 31, 2021 om 17:02
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als u gewoon iets minder vraagt aan dat jonger gezin hoeft u ook minder belasting te betalen. Grote kans dat u dan nog steeds een forse winst op het onroerend goed heeft behaald.

me
door mein33 Dec 31, 2021 om 18:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou u zelf ok de filantroop spelen voor wildvreemden en dat alleen maar omdat ze jong zijn ?

panter22
door panter22 Jan 1, 2022 om 09:34
6599 Antwoorden / Vragen

En dan wordt het huis opgeknapt en met een vette winst verkocht.

me
door mein33 - Dec 31, 2021 om 18:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u dit echt wil, dan is een appartement kopen denkelijk de enige, momenteel meest zinvolle en goedkoopste, oplossing voor uw probleem.

Zelf wonen wij ook met z'n tweetjes (75+)  in een vrijstaande zes kamerwoning, maar geen haar op m'n hoofd die er over denkt om hier weg te gaan omdat wij zgn. een woning welke geschikt is voor een jong gezin bezet zouden houden.
In de jaren dat wij trouwden, 50jr. geleden, was er ook een woning tekort en mn. voor de jeugd van toen en wij moesten ook onze eigen boontjes doppen.

panter22
door panter22 Jan 1, 2022 om 09:27
6599 Antwoorden / Vragen

Gelijk heb je. Waarom kunnen jonge gezinnen tegenwoordig niet meer in een appartement wonen.

ma
door marnix1 Jan 2, 2022 om 11:48
256 Antwoorden / 22 Vragen

@panter, ik denk dat ze dat graag zouden willen maar de schaarste is ook bij appartementen erg groot,

en daarbij komt dat ook daar de prijzen flink gestegen zijn.

panter22
door panter22 Jan 2, 2022 om 18:19
6599 Antwoorden / Vragen

Dan moet je wel in het hogere woonsegment zitten wil je met plezien wonen in een appartement.
Want je hebt buren boven, onder en aan de zijkant. En die hoor je. Zeker in een sociale huurwoning met muren van bordkarton.

Ja
door JannieBoe - Jan 1, 2022 om 09:14
124 Antwoorden / Vragen

Probeer uzelf eens rijk te rekenen. Zoals @JANF42 al aangeeft is het niet zo erg als u schrijft. Als u 500000 euro overhoudt aan uw koopwoning hoeft u over de eerste 101300 euro sowieso geen vermogensbelasting te betalen.
Over het meerdere wel. In het eerste jaar 4596 euro. Zie hier waar u die berekening kunt maken. In het tweede jaar is die belasting iets minder vanwege het interen. Als u aftrekposten heeft kan de aangifte nog wat gunstiger uitvallen.
U hebt daarnaast ook nog samen AOW en wellicht ook nog een pensioen.
Ook als het vermogen kleiner is moet het toch lukken om een mooi appartement te huren.
Succes!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 1, 2022 om 10:43
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u zich zorgen maakt over vermogensheffing dan dan kan het zinniger zijn: om een kleiner appartement kopen want dan heeft u dat probleem veel minder of mogelijk zelfs helemaal niet m.b.t. het verschil tussen de opbrengst van uw appartement nu en de aankoopkosten van een kleiner.

Zo u dat echter helemaal zeker wenst te weten is het zinnig om uw vraag ook te stekllen aan een erkende belastingsaviseur (waarbij ik vooral ook rekening houd met de reactie van JANF24 en @JANNIEBOE.

ro
door ronny530 - Jan 2, 2022 om 10:21
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Idee is goed maar uiteindelijk telt enkel het geldelijke gewin omdat u de woning aan de hoogste bieder gaat verkopen of tegen een lagere prijs aan een jong gezin gaat gunnen. Een gemiddelde woning doet zo'n vier ton en dat bedrag kan een jong gezin never nooit opbrengen want die kunnen tot maximaal 4,5 keer het jaar inkomen lenen en dus bijna 100.000 euro aan jaarlijks inkomen moeten hebben. Als uw woning hypotheek vrij is betaald u al belasting over de woning maar daar bent u al aan gewend geraakt want u heeft al vermogen maar dat vermogen is nog niet ten gelde gemaakt. De woning verkopen is zo gedaan maar u komt niet in aanmerking voor een sociale huurwoning die voor senioren aangepast is en zal in de vrije sector een geschikte huurwoning moeten gaan zoeken die zijn er wel maar wel tegen gigantisch hoge huurprijzen en maakt dat u het geld moet gaan gebruiken om de huurwoning van te betalen. Aan de andere kant is er wel iets voor te zeggen want nu het huis ten gelde maken en iets betaalbaars gaan huren maakt wel dat u in de toekomst een financiele buffer heeft om leuke dingen mee te doen. Wat u steekt is dat de belastingdienst een graantje mee wil pikken en dat is m.i. onterecht want u heeft jaren lang belastingvoordeel genoten en als dat bij verkoop omgezet wordt in vermogensbelasting waarbij er over een fictief rendement 31% belasting betaald moet gaan worden gaat u stijgeren want dat zou oneerlijk zijn.

ma
door marnix1 Jan 2, 2022 om 10:37
256 Antwoorden / 22 Vragen

"maar u komt niet in aanmerking voor een sociale huurwoning die voor senioren aangepast is "

Waarom niet? Toewijzing heeft niets met vermogen te maken, of weet u het inkomen van de vraagsteller?

Of zie ik wat over het hoofd?

ro
door ronny530 Jan 2, 2022 om 11:08
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft gelijk want het vemogen telt niet mee voor het verkrijgen van een sociale huurwoning. Het idee van woonoplossing om een jonger gezin de kans te geven de woning te gaan kopen blijft kansloos tenzij de woning ver onder de prijs verkocht gaat worden maar dat zou vraagsteller niet doen want uit de opbrengst wil vraagsteller voor de komende 20 a' 25 jaar de huur gaan betalen.

panter22
door panter22 Jan 2, 2022 om 18:07
6599 Antwoorden / Vragen

Uw vermogen heeft indirect invloed op het recht op een huurwoning. De inkomsten uit vermogen, bijvoorbeeld rente die u ontvangt uit sparen en beleggen (box 3 van de inkomstenbelasting), tellen mee in de berekening van het inkomen.
https://www.ikwoonleefzorg.nl/financien/heb-ik-recht-op-een-sociale-huurwoning

Een sociale huurwoning krijg je niet binnen een paar maanden. Maar waarom zou je daar gaan wonen als je geld genooeg hebt voor een mooi appartement.

Ja
door JannieBoe Jan 3, 2022 om 11:00
124 Antwoorden / Vragen

De link naar ikwoonleefzorg.nl van de RABO Bank is van 2017 en achterhaald. De inkomensgrens voor een sociale huurwoning is in 2022 een bedrag van 45014 euro voor een meerpersoonshuishouding.

Er kunnen natuurlijk andere redenen zijn om een huurwoning te betrekken en niet te kiezen voor kopen. Geen verantwoordelijkheid voor een bezit, geen zorgen over onderhoud etc. Of wat ruimer in het hier en nu leven van de overwaarde van de verkoop van je woning.

panter22
door panter22 Jan 4, 2022 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je woning verkopen met  een inkomen van  €40.000 per jaar, tonnen op de bank en op zoek naar een sociale huurwoning.
Daarmee help je het tekort aan sociale huurwoningen te verminderen.

Ja
door JannieBoe Jan 4, 2022 om 18:38
124 Antwoorden / Vragen

@PANTER, dit schreef ik:

- ik wijs op uw link met achterhaalde info uit 2017 over de inkomensgrens voor een sociale huurwoning. Ik begon niet over een sociale huurwoning hoor.
U schrijft nog steeds een inkomensgrens die niet klopt trouwens. Dat is geen 40000 euro maar 45014 per jaar dus.

-en schrijf dat er andere redenen om een HUURWONING te betrekken. Ik ben weer niet degene die over een sociale huurwoning begint.

Huren of kopen? Hoe duur ook, het moet bij je omstandigheden, je persoon en je wensen passen.

Kopen lijkt wel heilig op de huizenmarkt. Ik zou niks anders willen dan mijn sociale huurwoning. Helemaal perfect.

gerbera
door gerbera - Jan 2, 2022 om 11:31
7367 Antwoorden / 14 Vragen

U bent wel erg optimistisch wat betreft woonruimte vrij te maken voor een jong gezin. Afhankelijk van de provincie liggen de koopprijzen gemiddeld tussen de 3,5 en 5 ton en welk jong gezin kan dit in deze tijd opbrengen.

panter22
door panter22 Jan 4, 2022 om 17:07
6599 Antwoorden / Vragen

Een jong gezin met ouders die een ton kunnen missen.

gerbera
door gerbera Jan 4, 2022 om 22:12
7367 Antwoorden / 14 Vragen

En dan nog, zullen ze zelf nog 2,5 tot 4 ton (hypotheek) moeten ophoesten

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 2, 2022 om 15:54
2069 Antwoorden / Vragen

Ik ben daar heel simpel in, als het letterlijk niet interessant is om te verhuizen moet u het gewoon niet doen. Als men u zo vreselijk graag ziet verhuizen komen ze wel met een aantrekkelijk aanbod of ze maken de huidige situatie zo onaantrekkelijk dat u er wél een voordeel in ziet. Het onderwerp staat ook ineens op de politieke agenda dus met een jaar of tien komt er vast ook wel beleid.