Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhuurder maaar nog geen antwoord ontvangen. Mocht er geen bevredigend antwoord komen wat kunnen we dan verder nog ondernemen ?
De energiekosten zijn in 2022 behoorlijk gestegen, dus kan daaraan liggen. Je hebt als bewoner recht op inzage van alle servicekosten die aan jou in rekening worden gebracht, zie voor meer info https://www.woonbond.nl/thema/huren-en-geld/huren-en-recht-servicekosten-hoe-check-je-servicekosten/
Als je ziet dat het stroomverbruik enorm is gestegen t.o.v. een jaar eerder: er zijn steeds meer mensen die hun (extra) vriezers in de berging zetten, hun e-bikes opladen enz. Om dat te voorkomen is in mijn appartementencomplex geen stopcontact in de berging.
Energiekosten pas in 2023 gestegen!
@MAUOI: vanaf de tweede helft van 2021 gingen de energiekosten al omhoog en midden in 2022 barstte de gekte helemaal los en werd een piek bereikt waarbij de kale energieprijzen meer dan tien keer zo hoog lagen als in de jaren ervoor.
De verhuurder moet ten allentijde een opbouw van de service kosten kunnen geven. Maar je kunt natuurlijk zelf ook een inschatting maken. Dan weet je ook of het antwoord dat je krijgt bevredigend is. Ik weet niet in wat voor gebouw je zit, maar veel verlichting in de algemene ruimtes brandt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Een lamp van 10 Watt die continu brandt verbruikt op jaarbasis 87KW, wat al gauw kan oplopen tot € 25,-. Denk ook eens aan de vlucht- en noodverlichting. En heeft het gebouw een lift? Ook die is een redelijke energieslurper.
Nog een vraag, zijn de bedragen die je noemt de verbruikskosten of zijn ze genoemd onder electriciteit? In de service kosten zitten natuurlijk ook reserveringen voor vervanging van de verlichting. Het lijkt wel leuk dat een lamp 100.000 branduren heeft, maar 100.000 uur staat voor 11 jaar. Dus na 11 jaar moet je alle lampen vervangen. En daar moet voor gespaard worden.
Dus om te bepalen of het antwoord bevredigend is, moet je zelf eens een inschatting maken van mogelijke kosten.
Stopcontacten berging? Wordt het verbruik daarvan per huurder gemeten of betaald u ook voor het stopcontact van de buren? Dan zou daar wel eens het hogere verbruik en kosten in kunnen zitten.
Zeker als er niemand achter loopt. Ik had vroeger bij mijn appartement een VVE met "pitbull" en wee het gebeente van diegene die het waagde een koelkast in de berging te zetten.
Als u hier van opkijkt, dan moet u eens gaan zoeken naar nieuwsberichten over energiekosten in 2022 en 2023.
Dat de kosten voor deze post zoveel hoger uitvallen, zal voor het grootste deel komen omdat simpelweg de tarieven vanaf eind 2021 heel fors omhoog zijn gegaan.
En bij een grootverbruikers contract is die stijging nóg harder voelbaar geweest dan bij huishoudens, want kleinverbruikers kregen in 2022 een forse korting op de energiebelasting voor elektriciteit. Boven 10.000kWh goldt die korting niet.
Voor verbruik onder 10.000kWh ging de totale prijs per kWh inclusief belastingen van pakweg 22ct naar 45-50ct. Ruim twee keer zo hoog dus als in 2021.
Voor grootverbruikers ging het van pakweg 14ct naar 48-53ct. Dus ruim drie keer tot bijna vier keer zo hoog.
En dat verklaart dus absoluut het grootste deel van de stijging die u nu moet betalen.
En let op: voor grootverbruikers was het prijsplafond niet van toepassing in 2023. Dus ook in 2023 lagen de gemaakte kosten waarschijnlijk minimaal net zo hoog als in 2022.
Hoe groot is het gebouw? Voor een beetje appartementsgebouw is 35k in 2022 best mogelijk. Bij ons was de kWh prijs toen bijna een euro (nu 30 cent of lager).
servicekosten mogen nooit maar dan ook nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten, vraag dus om een specificatie en als u die nit krijgt betaald u ze niet of deels, het deel wat redelijk lijkt..
bovendien, dit word nogal eens overgeslagen, moet de verhuurder toestemming vragen aan de huurders om deze te verhogen..
https://www.huurcommissie.nl/huurders/huurwoning-in-de-vrije-sector/servicekosten-en-nutsvoorzieningen-beoordelen
klik ook de verschillende linkjes even aan!!
Er staat nergens dat TS die specificatie niet heeft gekregen. Waarom trek je meteen die conclusie?
RJW, als je deze vraag zo stelt zoals TS doet dan lijkt me dit de weg te gaan, of de specificatie er is of niet maakt me niet zo veel uit maar deze moet er wel komen....
ik stel enkel vraag erom en als je die niet krijg dan.... is ie er wel horen we dit vanzelf..
Nu pas, dat betekend dat ze 8 maanden te laat zijn. Volgens mij had dat voor 1 juli 2023 moeten zijn. Heimstaden is een beruchte naam, ben je bij de Woonbond aangesloten?
Helaas heeft dat "te laat" zijn geen directe gevolgen zolang de verjaringstermijn niet is verstreken (en dat is hier nog lang niet het geval).
Wel kunnen huurders als de afrekening servicekosten elk jaar structureel te laat komt afdwingen dat ze voortaan geen voorschot meer betalen. Want één van de voorwaarden die aan de verhuurder gesteld wordt om het voorschot in rekening te mogen brengen, is dat een jaarafrekening volgt binnen 6 maanden na einde van het betreffende jaar. Onder verwijzing naar het niet voldoen aan de voorwaarden kan de huurder dan het betalen van voorschotten opschorten.
Maar: de verhuurder mag dan nog steeds achteraf alle kosten in rekening brengen, binnen de verjaringstermijn. Die verjaringstermijn is 5 jaar. En dan moet je als huurder dus wel heel erg oppassen dat je niet in financiële problemen komt. Want normaal betaal je het grootste deel van de servicekosten via maandelijkse voorschotten. En dat bedrag mag je dan ineens in één keer volledig ophoesten. En daarbij heb je in principe geen recht meer op gespreide betaling.
Gewoon de facturen op vragen daar heeft u recht op.
Dan kunt u zien wat de kosten zijn. Misschien is er een commissie of vereiniging, huurders of kopers belangen groep.
Met alleen vriendelijk vragen komt u er niet, dien een bezwaar in want dan dwingt u Heimstaden tot een inhoudelijke reactie.
Blijft toch typisch. Bij alle organisaties werken gewoon mensen zoals jij en ik. Waarom dan toch altijd denken dat je bedrijven en organisaties alleen met zware middelen kunt bewegen om iets te doen. Doe jij op je werk ook pas iets als een klant gaat dreigen of formele procedures start?
Ronny werkt al zeker 10-15 jaar niet meer.
Ala al door 1PAULgested, https://www.huurcommissie.nl/huurders/huurwoning-in-de-vrije-sector/servicekosten-en-nutsvoorzieningen-beoordelen
en u kunt ook terecht bij de https://www.woonbond.nl/huurderslijn/ al zal men daar wel vragen of u lid bent.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe krijg ik mijn olijf op stam weer aan het groeien?
Boom van 15 jaar oud droeg altijd vruchte maar is verzopen in de regen van de voorbije maandne. Steeds water afgegoten maar alleen maar spinnenrag en wat groen bovenin. Vorige maand fors terug geknipt maar nu doet hij helemaal niets meer. Bij knippen bleken veel taken dood maar sommigen waren nog groen van binnen. Lees meer
Pakketten niet ontvangen of kwijt
Via Expresswear 2 keer pakketten kwijt. 2 kledingstukken besteld, 1 ontvangen via PostNL. Zelf achteraan moeten gaan, geen reactie meer gehad vanuit klantenservice, uiteindelijk betaald. Het andere kledingstuk vanuit ontevredenheid geretourneerd via DHL en wederom het pakket zoekgeraakt. Ik zou nu dus in totaal EUR 251 moeten betalen zonder iets te hebben ontvangen. Kan dit zomaar? Moeten zij w ... Lees meer
Annuleren vacantie
Goedenavond
Het verhaal gaat als volgt.
Mijn dochter heeft vol enthousiasme begin dit jaar een vakantie geboekt bij Allcamps.
Niet wetende dat zij op de 2de Paasdag de diagnose uitgezaaide eierstokkanker zou krijgen. Wat volgde was een hele emotionele toestand.
Nu krijgt zij over een week een zware operatie en heeft deze vakantie geannuleerd. Ze heeft bij de boeking een annuler
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer