bi
door bijtje Jul 2, 2009 om 18:45
Huishouden & energie

Zijn zwarte pootjes ongezond?

We hebben een mechanische slagroomklopper. (Die werkt ongeveer als een slacentrifuge maar heeft zes metalen (verzinkte?) pootjes die om elkaar heen draaien.)
Na een beurt in de vaatwasser droogde ik de pootjes na en tot mijn verbazing kwam er eindeloos zwarte aanslag op mijn droogdoek.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit voor aanslag is en of die schadelijk is voor de gezondheid.

5664 9 Rapporteer

poltol
door poltol - Jul 2, 2009 om 19:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Misschien mogen de pootjes niet in de vaatwasser. Het kan zijn dat ze te heet worden en het wasmiddel dan de laag op de pootjes aantast, die gaan dan zwart afgeven [oxidatie/roest]. Spoel de pootjes in het vervolg af onder de warme kraan en dan afdrogen. Het is mogelijk dat de pootjes niet meer afgeven als ze eenmaal goed droog zijn. Volgens mij kan het geen kwaad.

Vr.gr. poltol

stacey
door stacey - Jul 2, 2009 om 19:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Weet niet echt wat het is, maar een beschermlaag heeft meestal wel een doel en is er niet enkel voor het mooiere uiterlijk, zeker als het ook nog blijft afgeven en je niet weet wat voor materiaal het precies betreft zou ik hem niet meer gebruiken.

Je zou eens kunnen informeren bij de fabrikant en eventueel andere pootjes kunnen bestellen dan daar misschien ?

Succes,

bi
door bijtje - Jul 2, 2009 om 19:47
11 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank, Poltol en Stacey, voor jullie reacties.
De fabrikant is Plastimet. Ik vrees dat die niet meer te vinden is.
Ik zal de pootjes in het vervolg afwassen onder de kraan en afdrogen tot ze niet meer afgeven, tenzij een deskundige me dat afraadt natuurlijk.
Vriendelijke groeten

inebrugg
door inebrugg - Jul 3, 2009 om 13:14
22 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb hetzelfde gehad met mijn oude knoflookpers. Die kwam ook zwart uit de afwasmachine en bleef maar onappetijtelijke ogende knoflooksliertjes geven, hoe vaak ik hem ook met de hand had afgewassen, in de week gelegd, geborsteld enz. Ik denk ook dat de beschermlaag er dan af is en dat het zwarte spul steeds afgegeven blijft worden.Leek me niet gezond en ik heb hem weggegooid.

Groet,Ine

audb
door audb - Jul 3, 2009 om 15:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dat u hier te maken heb met nikkel en dat kan niet tegen de zuur die in uw afwamiddel zit.

Tevens is het beter om "pootjes" gewoon met heet water af te wassen en voor u weer slagroom gaat kloppen deze schoon te maken met citroensap.

Dit haalt evt vet resten weg en uw slagroom zal ook langer houdbaar blijven (kan ook met klopvast maar ivm met evt alergie voor maaismeel....)

bi
door bijtje - Jul 3, 2009 om 15:44
11 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank, Ine en Audb, voor jullie adviezen.
Ik zal alle adviezen ter harte nemen, inclusief het advies de slagroomklopper weg te gooien als de pootjes blijven afgeven.

Dank en vriendelijke groeten allemaal!

ne
door negen - Jul 3, 2009 om 22:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Die "pootjes" zijn van aluminium gemaakt en die kunnen niet tegen de middelen uit de vaatwastabletten, bij de meeste vaatwassers staat dat duidelijk in de gebruiksaanwijzing.
Geen houten en aluminium artikelen, hout is een organisch product net zoals de voedselresten, aluminium is een 'zacht metaal' en wordt dus ook aangetast door de agressive vaatwastabletten,  groeten GB

m1
door m1 - Jul 4, 2009 om 11:12
39 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi standaert,

Als metalen gebruiksvoorwerpen afgeven zijn ze NOOIT geschikt om etenswaren te bereiden.

Er is steeds meer onomstotelijk bewijs dat opgeloste metalen in eten ZEER schadelijk zijn.

Aluminium is ZEER berucht en gevaarlijk!

Gebruik het liefst hout of roestvast stalen gebruiksvoorwerpen.

Zie b.v. deze linken:

http://gezondheid.plusonline.nl/voeding/nieuws/2379/te-veel-aluminium-in-voeding

http://www.lenntech.com/schadelijke-stoffen/aluminium.htm

http://begoocheling.punt.nl/?r=1&id=430712

kenwel2
door kenwel2 - Jul 4, 2009 om 11:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo: Gooi die rommel maar direct weg:  Niet meer (te)gebruiken!!

Recycling...

Gr. Henri