ja
door jan46 Oct 3, 2007 om 10:03
Huishouden & energie

Zonnepanelen (PV)

Er is momenteel een discussie gaande over het subsidiëren van zonne-energiesystemen. Deze subsidie zou gaan richting terugverdienen voor het verstrijken van de economische levensduur. Mijn ervaring is dat zonnepanelen voor het opwekken van electriciteit nooit terugverdient worden. De panelen zelf worden zgn gegarandeerd maar bij defect is de leverancier vertrokken. Ook gaat de omvormer/inverter te vaak stuk. Hierop zit maar een garantie van 2 jaar. De kostenpost hiervoor is bij een omvormer/inverter van zo 900 watt een 1.400 euro. Dat betekend dat alle winst uit energie voor zo een 10 à 12 jaar weg is. Ergo zonnepanelen is dus puur voor milieuliefhebbers van de eerste soort. Heb zelf 1.100 watt op mijn dak liggen, 2 maal omvrmer defect in 5 jaar. Ik verdien daar dus nooit meer aan.

369 3 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 3, 2007 om 14:19
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

En wat is de vraag nu?

Vr.gr. Poltol

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 3, 2007 om 21:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

U bent dus zo'n milieufreak van het eerste uur maar helaas is dit geen forum, maar een vraag en antwoord rubriek.

juupke
door juupke - Oct 9, 2007 om 10:24
108 Antwoorden / 17 Vragen

Klopt met de huisige zonnepanelen (elektriciteit) kan men de kosten van de huisige kwh prijs er niet uit terug verdienen, wellicht dat de zonnepanelen in de toekomst goedkoper worden met een betere opbrengst. Wel worden zonne panelen meer en meer gebruikt voor mobiele installaties bijvoorbeel jachtboot of caravan.

Als men echter spreekt over zonne colectoren (warmwater) is er wel een terugverdienmogelijkheid, echter moet het warmwater gebruik wel groot zijn. Als er subsiedie wordt gegeven op zonnecolectoren is het nog makkelijker terug te verdienen. Ikzelf denk dat de regering niet graag subsidie geeft omdat ze zelf winstmaken aan aardgas. En subsiedie op collectoren betekend een daling van het aardgas verbruik en daarmee een daling in de winst...

Maar wat is uw vraag precies eigenlijk?